اگزمای پوستی کودکان، عوامل و درمان آن

اگزمای پوستی کودکان، عوامل و درمان آن

پرسش: در مورد اگزمای پوستی کودکان، به گفته بعضی مربوط به نارسایی کبدی هست که در صورت تسریع در رسیدگی به بیمار امکان درمان کامل وجود دارد. لازم به ذکر هست کودک بنده کمی رنگ پریدگی در چهره اش مشهود هست و بنده به عنوان پدر آلرژیک بوده و دچار آسم حساسیتی هستم.

پاسخ: ارتباطی بین اگزما و مشکلات کبدی وجود ندارد. مشکلات پوستی باید با درمان مناسب کنترل شود. درماتیت ها یک ترم کلی در مباحث پوست محسوب می شوند و به هرگونه التهاب پوست اشاره می کنند. به دنبال آن پاسخ بدن واکنشی هست که سبب بروز تظاهرات بسیار گوناگون این بیماری می شود.

از آنجایی که درماتیت ها انواع گوناگون و شیوع فراوانی در میان بیماری های پوستی دارند و تشخیص هر کدام از آن ها برطبق معیارهای خاص خود هست. شناخت دقیق تظاهرات آن ها می تواند نقش بسیار مهمی در تشخیص و درمان این گروه از بیماری ها داشته باشد.

درماتیت اتوپیک
این درماتیت یک بیماری التهابی پوستی مزمن ۰اگزمایی ۰خارش دار و عود کننده و بیشترین میزان شیوع ان در میان اطفال هست. این بیماری عموما در اوایل زندگی شروع می شود و ÷س از دوره های تشدید و فروکش عموما در۳۰ سالگی از بین می رود.(اکثر مراجعین کودکان ونوجوانان هستند).
افزایش IgE سرم ثابت ترین نقص ایمنی در این نوع درماتیت هست. در نتیجه همراهی این بیماری با سایر بیماری های الرژیک مانند اسم یا تب یونجه دور از ذهن نیست.

تابلوی بالینی
درماتیت اتوپیک با خارش شروع می شود. البته باید توجه داشت خود بثورات۰خارش زا نیستند بلکه این خارش هست که سبب بثورات پوستی می شود. این خارش بیشتر در قسمت هایی از پوست که گرما و رطوبت را در در خود نگه می دارند مثل چین های ارنج۰زانو۰گردن۰صورت و کشاله ران وجود دارد. یکی از نکات مهم در این بیماری انتشار ضایعات بر اساس سن بیمار هست که در سه دوره ظاهر می شود:

۱-مرحله شیرخوارگی (تولد تا ۲ سالگی)
شایع ترین تظاهر بیماری در این سن۰مناطق قرمز۰خشک و پوسته دار محدود به گونه های کودک در فصل زمستان هست. باید دقت شود که اطراف دهان و مناطق کناری بینی در این بیماری گرفتار نمی شوند ولی معمولا چانه بیمار درگیر هست. این ضایعات اگزوداتیو و طول کشنده سبب اختلال خواب در کودک می شوند. خراش و شستشوی مکرر توسط والدین در نهایت سبب پلاک قرمز رنگ پوسته دارمی شود که تظاهر تیپیک اگزمای نوزادی هست.

در۵۰% موارد تا ۱۸ ماهگی این ضایعات بهبود می یابند. باید دقت شود که عواملی مانند دندان در اوردن ۰بیماریهای تنفسی و مسائل عاطفی سیر بیماری را در شیرخواران تحت تاثیر قرار می دهد.

۲-مرحله کودکی (۲- ۱۲ سالگی)
شایع ترین تظاهر در این سن التهاب در نواحی فلکسور بدن (حفره انته کوبیتال) گردن ۰مچ دست و پا هست. در این طیف سنی تخریب ملانوسیت ها که متعاقب خاراندن مداوم ایجاد می گردد سبب ایجاد نواحی هیپو پیگمانه می شود.

۳-مرحله بزرگسالی (۱۲سالگی به بعد)
تظاهرات رایج در این گروه سنی شامل گرفتاری نواحی فلکسور ۰درماتیت دست۰التهاب دور چشم وناحیه انوژنیتال هست.

به طور کلی برای تشخیص درماتیت اتوپیک نیاز به ۳ معیار از ۵معیاری هست که در زیر ذکر شده اند:
۱/خارش
۲/درماتیت مزمن یا راجعه
۳-لیکنیفیکاسیون فلکسورها در بالغین
۴-.درگیری صورت و سطوح اکستانسور در شیرخواران وکودکان
۵/سابقه فردی یا فامیلی اتوپی ۰آسم و رینیت الرژیک.

عوامل خاصی از جمله عوض دما و عرق کردن ۰شست وشوی بیش از اندازه ۰مصرف کورتون۰استرس۰پوشیدن لباسهای تحریک کننده پوست ۰قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده و الرژن های موجود درهوا و غذا می توانند این بیماری را تشدید کنند.

برای درمان این بیماری نکته مهم اموزش صحیح به بیمار هست.حذف الرژن از محیط و و اجتناب از مواد غذایی تحریک کننده می تواند گام اول درمان باشد. در صورت ایجاد ضایعات کروت بسته و تراوش کننده مایع ۰باید وی ضایعات حوله یا پارچه اب سرد گذاشته شود. اگر بیمار از وان برای استحمام استفاده می کند باید ان را با آب ولرم و با مواد پاک کننده غیر از صابون پر کند.

حتی الامکان از لباس های نخی غیر چسبان به جای پارچه های مصنوعی استفاده کند. نباید از مواد نرم کننده پارچه و انتی استاتیک به هنگام شست وشوی لباس استفاده شود. مرطوب کردن پوست و جلوگیری از خشکی ان از اصول درمان این نوع درماتیت هست. برای رفع خارش خفیف می توان از استرو ئیدهای موضعی ۰تار۰مرطوب کننده ها و لوسیون ها استفاده شود. انتی هیستامین ها و ارام بخش ها ی خفیف هم موثر هست. باید توجه شود تا از سوار شدن عفونت ها بخصوص توسط استافیلوکوک اورئوس جلوگیری شود. همچنین هرپس سیمپلکس و درماتوفیت هم می توانند ایجاد عارضه کنند. در این موارد انتی بیوتیک موثر هست.

این بیماری عوارض احتمالی خاصی ندارد. فقط در بعضی گزارشات اشاره شده که احتمال بروز آب مروارید در این افراد بیشتر هست. اما عارضه مهم این بیماری ماندن اسکار ناشی از خارش هست.

اگزمای پوستی کودکان، عوامل و درمان آن

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره اگزمای پوستی کودکان، عوامل و درمان آن با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا