اهمیت دادن قطره آهن به کودک

اهمیت دادن قطره آهن به کودک

وبسایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه اهمیت دادن قطره آهن به کودک را ببینید.

از کی باید شروع به دادن قطره آهن به نوزاد کرد و تا کی ادامه داد؟

پرسش: پسرم امروز دقیقا ۷ ماهه شد. در مورد اهمیت دادن قطره آهن به پسرم با قسمت تغدیه مشاوره کردم. ولی چگونگی / و میزان (کمییت و کیفیت) آنرا میخواستم بدونم. ۱- از کی باید شروع به دادن قطره آهن به نوزاد کرد (و تا کی ادامه داد)؟ ۲- روزانه چند قطره باید به نوزاد داد (چطور و در چند مرحله)؟ ۳- آیا قطره آهن انواع بخصوصی دارد؟ اگه اره کدوم نوعش بهتره که استفاده کنم؟ پسرم الان ۷ ماهشه و ۹٫۵ کیلوگرم وزن داره.اگه ممکنه جواب رو به ایمیلم بفرستید.

پاسخ: (نقل از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه)
دستورالعمل نحوه مصرف قطره آهن برای کودکان و شیرخواران
· برای کلیه شیرخوارانی که با وزن طبیعی متولد می شوند ( اعم از کودکانی که با شیر مادر و یا شیر مصنوعی تغذیه می شوند) دادن قطره آهن از پایان ۶ ماهگی و یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان ۲۴ ماهگی به میزان روزانه حداکثر ۱۵ میلی گرم آهن المنتال ( خالص ) معادل حداکثر ۱۵ قطره آهن در روز توصیه میشود . در صورتکی که بدلیل اختلال رشد کودک ، تغذیه تکمیلی بین ۴ تا ۶ ماهگی شروع شود . قطره آهن همزمان با شروع غذای کمکی به میزان ۱۵ قطره در روز باید به شیر خوار داده شود .
· برای همه کودکان نارس و نیز کودکانی که وزن آنها کمتر از ۲۵۰۰ گرم باشد< اززمانی که وزن آنها به دو برابر وزن هنگام تولد رسید< یا از دو ماهگی (هرکدامزودتر حاصل شود) قطره آهن شروع شود”.برای این کودکان میزان آهن ۲میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدنمحاسبه میشود.
· به مادران توصیه میشود که قطره آهن را بین دو وعده شیردهی در عقب دهان شیرخوار چکانده و سپس مقداری آب به او بدهند تا از تیره شدن رنگ دندانها جلوگیری شود ، به مادران نیز یاد آوری شود که قطره آهن بطور طبیعی موجب تیره شدن رنگ مدفوع میگردد که جای نگرانی ندارد.
· مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه ها و آب میوه های تازه و خانگی به ویژه مرکبات موجب افزایش جذب آهن می شوند و می توان قطره آهن را همراه با آن ها که متناسب با سن کودک باشد توصیه نمود.
· در آموزش تغذیه تکمیلی به مادران استفاده از مواد غذ ایی حاوی آهن ( گوشت ، جگر ، زرده تخم مرغ ، حبوبات و سبزی هایی مانند جعفری و گشنیز ) و مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر میوه ها و سبزی های تازه که موجب افزایش جذب آهن رژیم غذایی می شوند توصیه شود.
· تجویز روزانه قطره مولتی ویتامین یا آ + د از روز پانزدهم پس از تولد به میزان ۱ سی سی در روز انجام میشود. لذا با توجه به انواع مختلف قطره چکان مورد استفاده توسط شرکتهای دارویی ، توجه به مندرجات روی جعبه قطره آ + د به منظور مشخص نمودن تعداد قطره های معادل ۱ سی سی جهت تجویز و آموزش به مادر ضروری هست .
· در آموزش تغذیه تکمیلی به مادران مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A مانند جگر ، زرده تخم مرغ ، کره ، سیفی جات زرد و نارنجی رنگ مانند هویج و کدو حلوایی و سبزی های سبز رنگ مثل جعفری ، شوید و گشنیز در غذای کودک متناسب با سن او توصیه می شود ، همچنین مصرف میوه هایی مانند طالبی ، موز ، زردآلو ، هلو و شلیل که غنی از ویتامین A هستند برای کودکان توصیه گردد.
· در هنگام ارائه قطره آهن و قطره مولتی ویتامنی یا آ + د به مادران مراجعه کننده در مورد لزوم دادن این قطره ها به کودک ، نحوه و مقدار مصرف آن ها آموزش های لازم داده شده و زمان مراجعه بعدی برای دریافت قطره ها به او با توجه به زمان مراجعات دوره ای کودکان در برنامه کودک سالم تاکید شود.
· با توجه به اینکه قطره مولتی ویتامین یا آ + د با فرمول دریافت روزانه ۱۵۰۰ واحد ویتامین A و ۴۰۰ واحد ویتامین D و آهن المنتال ( خالص ) با فرمول حداکثر ۱۵ میلی گرم در روز مطابق با دستور عمل وزارت بهداشت در کشور تولید میگردد . الزامی هست کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی اکیداً از توصیه و مصرف هر گونه مکمل های دارویی تجارتی که فرمولاسیون آنها با نسبت فوق الذکر مغایرت دارد خودداری نمایند.

نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي هست يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.

اهمیت دادن قطره آهن به کودک

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره اهمیت دادن قطره آهن به کودک با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا