افسردگی چیست؟ علائم افسردگی و درمان افسردگی

افسردگی چیست؟ علائم افسردگی و درمان افسردگی

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه افسردگی چیست؟ علائم افسردگی و درمان افسردگی را ببینید.


افسردگی چیست؟

 
اینکه گاهی اوقات بی حوصله باشید اشکال چندانی ندارد. ولی اگر روحیه بد روزها ادامه داشته باشد می تواند نشانه افسردگی باشد. افسردگی حاد دوره ای از حس غمگینی و بی میلی می باشد که به همراه نشانه های دیگر حداقل دو هفته ادامه پیدا کند و آنقدر جدی می شود که می تواند در انجام اعمال روزمره اختلال ایجاد کند. افسردگی دال بر ضعف و شخصیت منفی نیست. یک عارضه جمعی می باشد و شرایط پزشکی قابل درمان.

 
در اینجا اسکن فعالیت های مغزی دو نفر را می بینید که یکی از آنها از افسردگی رنج می برد و دیگری سالم می باشد.

 
نشانه های عاطفی افسردگی

 
یکی از نشانه های اصلی افسردگی حالت غم و بی علاقگی در زندگی می باشد. فعالیت هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بودند، رفته رفته جذابیت خود را از دست می دهند. احساس گناه، بیهودگی، ناامیدی و افکار تکرار شونده مرگ و خودکشی ذهن فرد مبتلا را آماج حملات خود قرار می دهند.

نشانه های فیزیکی افسردگی

 
افسردگی را می توان گاهی اوقات با نشانه های فیزیکی همراه دید. این نشانه ها به قرار زیر هستند:

 
• خستگی مفرط و افت انرژی

 
• بیخوابی و صبح زود از خواب بیدار شدن

 
• خواب بیش از حد

 
• دردهای مزمن مانند سردرد، گرفتگی عضلات، مشکل گوارشی که حتی با درمان پزشکی هم رفع نمی شود.

 
افسردگی می تواند بیماری های دیگر را بدتر کند که این در مورد دردهای مزمن شدیدتر خواهد بود. برخی از مواد شیمیایی موجود در مغز درد ها و حالت های روحی را تحت تأثیر قرار می دهند. تحقیقات نشان داده اند که درمان افسردگی می تواند در درمان مشکلات دیگر بیماران نیز مؤثر باشد.

نشانه های افسردگی:

اشتها

 
تغییر دادن در اشتها و وزن یکی دیگر از نشانه های اصلی بروز افسردگی هستند. در برخی از بیماران بروز این علائم با از دست دادن اشتها همراه می باشد و در برخی دیگر افزایش اشتها به غذا. افراد افسرده ممکن می باشد افزایش یا کاهش شدید وزنی را شاهد باشند.

تأثیرگذاری بر زندگی روزمره

 
مشکلات جسمی و روحی-روانی تحت تأثیر افسردگی اگر درمان نشوند، می توانند کار، سرگرمی ها و روابط شخصی را از مسیر عادی خود منحرف کنند. افراد افسرده اغلب در مورد تمرکز و تصمیم گیری دچار مشکل می شوند. آنها از انجام فعالیت هایی که اغلب اوقات لذت بخش می باشد مانند رابطه جنسی رویگردان می شوند. در موارد حاد افسردگی می تواند تهدیدکننده باشد.

علائم هشدار دهنده در مورد خودکشی

 
افراد افسرده بیشتر در معرض خودکش قرار دارند. علائم هشدار دهنده در مورد آنها صحبت از مرگ و خودکشی، تهدید مردم و آزار رساندن یا اقدام به انجام اعمال خشونت آمیز و توأم با خطر می باشد. در مواجهه با این افراد مخصوصأ افراد مستعد خوددکشی باید بسیار محتاط بود. در مورد اطلاع رسانی به مراجع زیربط نباید درنگ کرد. اگر خود شما قصد خودکشی دارید به بخش اورژانس مراکز درمانی مراجعه کنید تا تحت درمان سریع قرار گیرید.

چه کسی در خطر می باشد؟

 
هر کسی می تواند در خطر ابتلا به افسردگی قرار گیرد، ولی به نظر متخصصان عوامل ژنتیکی در آن نقش مستقیم و مؤثری را ایفا می کنند. اگر یکی از والدین یا یکی از اعضای خانواده مبتلا به افسردگی باشد، ریسک ابتلا بالاتر می رود. بانوان دو برابر بیشتر در معرض ریسک ابتلا به افسردگی قرار دارند.

دلایل افسردگی

 
پزشکان از دلایل بروز افسردگی اطلاع دقیق ندارند، ولی یکی از تئوری های برجسته موجود بر تغییر دادن ساختار مغز و کارکردهای شیمیایی آن تأکید می کند. مواد شیمیایی موجود در مغز موسوم به انتقال دهنده های نودونی neurotransmitters از حالت تعادل خود خارج می شوند . ولی چه چیزی این مواد شیمیایی را از حالت تعادل خارج می کنند؟ یکی از عوامل می تواند استرس ناشی از رویدادهای تکان دهنده باشد، مانند فقدان افراد نزدیک یا شغل باشد. برخی دیگر از عوامل مؤثر الکل و مواد اعتیادزا، تغییرات هورمونی و حتی تغییرات فصلی هستند.

 
افسردگی فصلی

 
اگر حالت روحی شما تحت تأثیر تغییرات فصلی می باشد (مثلاً در تابستان پرانرژی هستید و در زمستان کم انرژی) احتمالاً زمینه های ابتلا به نوعی از افسردگی بنام اختلال فصلی SAD در شما قوی تر می باشد. زمینه های شکل گیری این نارسایی در اواخر پاییز و اوایل زمستان و همزمان با کوتاه تر شدن طول روزها تقویت می شود. از نظر متخصصان اختلال فصلی بسته به محل سکونت افراد بین ۳ تا ۲۰ درصد از انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

افسردگی پس از زایمان

 
افسردگی پس از زایمان از بین هر ۴ نفر ۳ نفر را شامل می شود. ولی حدود ۱۲ از بانوان هستند که این افسردگی را سالها با خود به همراه دارند که تا زمان رشد کودکان نیز با آنهاست. این عارضه را افسردگی پس از زایمان Postpartum Depression می نامند و نشانه های آن بسیار شبیه نشانه های افسردگی های عادی می باشد. مهمترین تفاوت آنها این می باشد که در این افسردگی سلامت خود کودک نیز در خطر می باشد. یک مادر افسرده حتی در ایجاد ارتباط عاطفی صحیح با کودک خود دچار مشکل می شود.

افسردگی در میان کودکان

 
در ایالات متحده حدود ۲ درصد از کودکان دبستانی و ۱۰ درصد از نوجوانان از افسردگی رنج می برند. این مسئله موجب ایجاد اختلال در توان بازی کردن، دوستیابی و تمامی فعالیت های مدرسه ای می شود. علائم آن بسیار شبیه علائم افسردگی در بزرگسالان می باشد، ولی برخی از کودکان ممکن می باشد رفتارهای خطرناک از خود بروز دهند که “نقش پذیری” خوانده می شود. تشخیص افسردگی در کوردکان می تواند امری دشوار باشد.

تشخیص افسردگی

 
تا به حال تست خون یا روش هایی مثل آن برای تشخیص افسردگی وجود نداشته می باشد. برای تشخیص افسردگی پزشکان به توضیحات ارائه شده از طرف بیمار تکیه می کنند. ممکن می باشد از پیشینه پزشکی یا داروهای مورد استفاده سؤال شود، چرا که این عوامل می توانند موجب بروز نشانه های افسردگی شوند. صحبت در مورد حالات روحی، رفتارها و فعالیت های روزمره می تواند به شما در تشخیص میزان جدی بودن نوع افسردگی کمک کند. این مرحله مهمترین مرحله در تشخیص درمان مؤثر می باشد.

گفتاردرمانی برای افسردگی

 
تحقیقات مبین این واقعیت می باشد که گفتاردرمانی می تواند در درمان افسردگی های ملایم تا متوسط مؤثر باشد. درمان رفتاری-شناختی با هدف تغییر دادن افکار و رفتاری که موجب بروز افسردگی می شود، به انجام می رسد. درمان بیناشخصی تأثیر روابط شما را بر حالات روحی شما نشان می دهد. روان درمانگری روان پویا نحوه درک تأثیر پذیری رفتار و حالات روحی اشخاص از موارد حل نشده و احساسات ناخودآگاه را به افراد دچار این عارضه آموزش می دهند. برخی از بیماران چند ماه درمان را مؤثر می دانند، در حالی که برخی دیگر به مدت بیشتری از درمان نیاز پیدا می کنند.

داروهای درمان افسردگی

 
داروهای ضدافسردگی سطح مواد شیمیایی موجود در مغز انسان مانند سروتونین serotonin و نورپینفرین norepinephrine را تحت تأثیر قرار می دهند. ده ها انتخاب در این زمینه وجود دارد. در مورد درمان برای رسیدن به نتیجه باید چند هفته ای صرف کرد. برای آگاهی از میزان تأثیرگذاربودن آنها باید با پزشک خود در تماس باشید تا در صورت لزوم میزان استفاده کم یا زیاد شود. اگر اولین داروی مورد استفاده مؤثر نبود به احتمال زیاد موارد دیگری هستند که می توانند مفید باشند. ترکیب گفتاردرمانی به همراه استفاده از داروهای مناسب می تواند بهترین نتیجه را در پی داشته باشد.

تمرین برای افسردگی

 
تحقیقات بیانگر این واقعیت هستند که تمرین ورزشی می تواند در درمان افسردگی ضعیف تا متوسط مؤثر باشد. تمرین های ورزشی موجب ترشح آندروفین در خون می شود که می تواند مفرح باشد. تمرین های ورزشی مداوم می تواند موجب افزایش عزت نفس، خواب بهتر، استرس کمتر و انرژی بیشتر شود. هر نوع فعالیت متعادل مانند شنا و حتی انجام کارهای منزل می توانند مفید باشند. یکی از فعالیت هایی که برایتان مفید می باشد انتخاب کنید و روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ۴ تا ۵ روز در هفته به آن بپردازید.

نوردرمانی (فوتوتراپی)

 
نوردرمانی توانسته تأثیر مثبت خود را در درمان چند نوع از افسردگی ها به اثبات برساند. در این روش فرد مورد درمان بمدتی معین در برابر منبع نور کم نور یا پر نور می نشیند. از نوردرمانی به همراه دیگر روش ها می توان استفاده کرد. از پزشک خود در مورد منبع نور و میزان مدت در معرض نور قرار گرفتن سؤال کنید.

علف چایی برای درمان افسردگی

 
این گیاه موردی می باشد که اثربخش بودن آن مورد بحث زیادی قرار گرفته می باشد. شواهدی در دست می باشد که نشان می دهد این گیاه می تواند در درمان افسردگی ملایم مؤثر باشد. ولی نتیجه دو تحقیق دیگر نشان داده اند که در مورد افسردگی حادتر این گیاه مؤثر نیست. این گیاه در اثربخشی داروهای دیگر و همچنین قرص های پیشگیری از بارداری اختلال ایجاد می کند. در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن از پزشک خود مشاوره بخواهید.

حیوانات اهلی برای درمان افسردگی

 
یک توله سگ بازیگوش یا یک طوطی شیرین زبان نمی تواند جایگزین درمان یا گفتار درمانی شود. ولی محققان بر این باور هستند که در بسیاری از موارد خفیف و متوسط افسردگی حیوانات می توانند نقشی مؤثر داشته باشند. حیوانات سمبل عشق بی غل و غش هستند و مانع بروز حس تنهایی شده، به آنها هدف می دهند. تحقیقات نشان دهنده این واقعیت هستند که وجود حیوانات خانگی می تواند در کاهش نارسایی های خواب و بهبود شرایط کلی سلامت افراد مؤثر باشد.

نقش حمایت جمعی در درمان افسردگی
 
از آنجایی که تنهایی و افسردگی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، تشکیل یک جامعه حمایتی می تواند بخش مهمی از درمان باشد. این بخش از اقدامات می تواند شامل عضویت در یک گروه، یافتن یک گروه حمایتی آنلاین و تلاش برای تماشا دوستان و اعضای فامیل باشد. حتی پیوستن به یک کلوپ کتابخوانی یا شرکت در کلاس های ورزشی می تواند در ایجاد روابط اجتماعی به شما کمک کند.

تحریک عصبی ویگس VNS

 
روش وی ان اس می تواند در درمان افسردگی هایی که با استفاده از دارو درمان نمی شوند، مؤثر باشد. وی ان اس می تواند ایجاد پالس هایی کند که از طریق سلول ویگس vagus موجود در گردن به مغز منتقل می شود. به نظر دانشمندان این پالس ها با تحت تأثیر قرار دادن بخش هایی از مغز که مسئول کنترل حالت های روحی انسان هستند می توانند در درمان افسردگی مفید باشند.

درمان الکتروکانوالسیو ECT

 
یکی از روش های مؤثر برای درمان افسردگی افرادی که درگیر حالت های حاد افسردگی هستند استفاده از روش الکتروکانوالسیو می باشد. در این روش با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف شوک های مختصری به مغز وارد می شود. افراد تحت درمان نسبت به این شوک ها آگاه نیستند. روش ای تی سی توانسته در مورد ۸۰ تا ۹۰ درصد از افرادی که با استفاده از دارو درمان نشده اند مفید باشد.

تحریک مغناطیسی بین جمجمه ای TMS

 
یکی دیگر از روش های رقابت با افسردگی های مزمن استفاده از تحریک مغناطیسی بین جمجمه ای می باشد. در این روش از امواج مغناطیسی در جمجمه استفاده می شود. این روش امواج مغناطیسی را به بخشی از مغز می فرستد که با افسردگی در ارتباط می باشد. تی ام اس باعث بروز شوک نمی شود و به نظر می رسد که اثرات جانبی آن خیلی کم باشد. با وجود این پزشکان در حال بررسی و تغییر دادن آن هستند.

یک چشم انداز خوب

 
در جریان افسردگی ممکن می باشد ناامید و مستأصل شوید. ولی نکته اصلی این می باشد که این شرایط تا حدود زیادی درمان پذیر هستند. بیش از ۸۰ درصد افراد با دارو، گفتاردرمانی و یا ترکیبی از هر دو درمان می شوند. در صورت شکست این روش ها هنوز روش های پیشرفته تری هستند که بارقه های امید را زنده نگه دارند.



علائم کاملی در موردی افسردگی

افسردگی چیست؟ علائم افسردگی درمان افسردگی

در حقیقت بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی درد و علائم فیزیکی دیگری نیز تجربه می کنند که بعضی از آنها عبارتند از:

۱- سردردها:

سردرد در بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار رایج می باشد. اگر اخیرا مبتلا به سردردهای میگرنی شده اید ممکن می باشد با بروز افسردگی بدتر هم شود.

۲- کمر درد:

کمر درد نیز با ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیم دارد و میزان درد و ناراحتی را افزایش می دهد.

۳- درد ماهیچه ای و مفاصل:

افسردگی باعث تشدید بعضی از دردهای مزمن مثل درد ماهیچه ها و مفاصل می شود.

۴- درد قفسه سینه:

پر پورتال یک می باشد که در هنگام ابتلا به درد قفسه سینه سریعا باید به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن می باشد از علائم اولیه حملات قلبی باشد.اما درد قفسه سینه با افسردگی نیز مرتبط می باشد.

۵- مشکلات گوارشی:

احساس تهوع و استفراغ و یا ابتلا به اسهال و یبوست نیز می تواند از اثرات افسردگی باشد.

۶- خستگی:

در حالت افسردگی دیگر مهم نیست که چه قدر استراحت کرده اید زیراهمچنان احساس خستگی و کسالت دارید و حتی بلند شدن از بستر در هنگام صبح سخت و غیر ممکن خواهد بود.

۷- اختلالات خواب:

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی خواب راحتی ندارند. ممکن می باشد صبح خیلی زود بیدار شوند و یا شب هنگام به راحتی نخوابند و در عوض بعضی دیگر از افراد افسرده به طور غیر نرمال و بیش از حد بخوابند.

۸- تغییر دادن وزن و اشتها:

بعضی از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را از دست می دهند و متعاقب آن دچار کاهش وزن می شوند. بعضی دیگر ممکن می باشد به غذاهای خاصی مثل کربوهیدرات ها علاقه شدید پیدا کرده و در نتیجه دچار افسردگی شوند.

۹- سرگیجه و منگی :

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی با توجه به این علائم اقدامی برای درمان نمی کنند و زیرا اغلب نمی دانند که ریشه این علائم ناشی از چه اختلالی می باشد . حتی پزشکان نیز با تماشا چنین علائمی ممکن می باشد تشخیص صحیحی ندهند. افسردگی معمولا تغییرات اساسی در عملکرد بدن ایجاد می کند. برای مثال فعالیت دستگاه گوارش را کاهش داده و همین امر منجر به بروز مشکلات گوارشی می شود. افسردگی همچنین باعث برهم میل کردن تعادل مواد شیمیایی مغز می گردد. موادی که نقش موثری در کیفیت بروز احساسات ما بازی می کند. بنابر این بسیاری از متخ



درمان افسردگی با روش های آسان و غیر دارویی

افسردگی چیست؟ علائم افسردگی درمان افسردگی

اگر روش‌های طبیعی درمان افسردگی را ترجیح می‌دهید باید به دنبال درمان‌های خانگی و غیردارویی این بیماری باشید.

البته هیچ گواه و مدرک قطعی مبنی بر موثر بودن این نوع درمان‌ها بر افسردگی‌های شدید و متوسط وجود ندارد، اما برای افسردگی‌های خفیف‌ مفید واقع می‌شوند.

به هر حال بعضی افراد درمان‌های تکمیلیو غیردارویی (CAM) را برای درمان افسردگی ترجیح می‌دهند.

بعضی از این درمان‌ها عبارتند از:

طب سوزنی
ماساژ با روغن‌های معطر
بیوفیدبک (پس خوراند زیستی)
ماساژ مفاصل
مکمل‌های خوراکی
هیپنوتیزم
ماساژدرمانی
مراقبه
تمدد اعصاب
یوگا

گیاهان مفید برای درمان افسردگی کدامند؟

مکمل‌های گیاهی بسیاری وجود دارد. یکی از معروفترین گیاهانی که برای افسردگی در سراسر جهان استفاده می‌شود گیاه «علف چای»(Hypericum perforatum) می باشد.

(در ایران در دامنه کوههای البرز، چالوس، مازندرانو نقاط غرب ایرانو در مسیر قله چین کلاغبه حد زیادی می‌روید).

البته استفاده از گیاهان دارویی نیاز به توجه و دقت دارد و فقط باید توسط پزشک تجویز شود. زیرا بعضی از مکمل‌ها ممکن می باشد با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و برای بیمار مشکل ایجاد نمایند.

آیا مراقبه (مدیتیشن) و یوگا در بهبود افسردگی مؤثر هستند؟

مراقبه را گاهی حالت تغییریافته‌ی هوشیاری توصیف می‌کنند.

مراقبه به آرامش فرد کمک می‌کند و در بهبود افسردگی مفید می باشد.

بعضی از شواهد حاکی از این هستند که یوگا در بهبود افسردگی مفید می باشد، اما این شواهد قطعی نیستند.

یوگا شامل مراقبه در وضعیت بدنی، تنفس و تمدد اعصاب می باشد.

تمرینات یوگا بسیار متنوعند، و بعضی از آنها برای بیمارانی با نشانه‌های خاص توصیه نمی‌شوند.

علاوه بر یوگا می‌توانید از موسیقی درمانی و روش‌های دیگر تمدد اعصاب نیز استفاده کنید.

آیا ماساژ درمانی به افزایش تمدد اعصاب کمک می‌کند؟

در ماساژ درمانی از لمس کردن برای ایجاد آرامش استفاده می‌شود.

وقتی که بدن به آرامش می‌رسد، ذهن نیز از سلامت بیشتری برخوردار می‌شود و افسردگی کاهش می‌یابد و بهبودی کلی مشاهده می‌شود.



علتهای ایجاد افسردگی

افسردگی چیست؟ علائم افسردگی درمان افسردگی

۱_ ژن

هر قسمت از اعضای بدن ، از جمله مغز توسط ژنها کنترل می‌گردد. ژنها پروتئینهایی تولید می‌کنند که در روند بیولوژیکی بدن تاثیر گذار می باشد. حال اگر این پروتئین های تولید شده بطور اشتباه ساخته شود روند بیولوژیکی بدن دچار مشکل و نهایتاً سبب ایجاد یک خلق ناپایدار می‌گردد.البته استعداد ژنتیکی گرچه در ایجاد بیماری بسیار موثراست ولی تنها علت بیماری افسردگی نمی‌باشد. در تحقیقات به عمل آمده از جمله انواع افسردگی ، که عامل ژنتیکی نقش موثرتری را ایفا نموده می باشد بیماری افسردگی دو قطبی می‌باشد.

۲_ مغز

گرچه به طور معمول مردم مرکز احساسات را قلب خود می‌دانند ولی باید بدانید که مرکز تمامی‌احساسات و خلق و حافظه در مغز می‌باشد. دانشمندان با بررسی تصویری و آزمایش بر روی حیوانات نقاطی از مغز را مشخص نموده اند که در بیماران دچار افسردگی با کاهش و یا افزایش فعالیت همراهند همچنین مواد شیمیایی واسطه بین سلولهای عصبی(نوروترانسمیترها) نیز دچار تغییراتی می‌گردد که با درمانهای شیمیایی جایگزین تا حد زیادی می‌توان آنها را جبران نمود.

۳_ هورمونها

یکی دیگر از علتهای موثر در ایجاد بیماری افسردگی اختلال در ترشح هورمون ها بخصوص هورمونهای مربوط به استرس می باشد که با داروهای ضد افسردگی و الکتروشوک سطوح آنرا تنظیم می‌نمایند.

۴_ از دست دادن زود هنگام والدین

برای مثال افرادی که در دوران بچگی والدین خود را از دست می‌دهند و یا افرادی که مورد علاقه شدید آنهاست می‌میرند ، بسیار مستعد به ابتلاء افسردگی می‌باشند همچنین رویدادهای مشکل زندگی مانند از دست دادن شغل و یا طلاق سبب تسریع پیدایش این بیماری در افراد مستعد می‌گردد.

۵_ داروها

بعضی از عوارض دارویی می‌تواند بصورت تغییر دادن خلق و یا تسریع ابتلاء به افسردگی موثر باشد از جمله داروهای استروئیدی و ضد فشار خون. لذا لازم می باشد حتماً با پزشک خود در خصوص مصرف انواع دارو مشورت نمایید.

۶_ مشکلات طبی(بیماریها و تغییر دادن خلق)

یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری افسردگی بیماریهای مختلف داخلی می‌باشد که مهمترین و شناخته شده ترین آنها عدم تعادل هورمونهای تیروئیدی می باشد، همچنین در بیماران بعد از حمله قلبی آثار افسردگی مشهود می باشد از جمله دیگر بیماریها می‌توان MS (مالتیپل اسکلروزیس)، آلزایمر، سکته مغزی، سوء تغذیه ، بخصوص کمبود ویتامین B12 ، لوپوس، سرطانها و……را اسم برد.

خودکشی در افسردگی

بیشتر کسانیکه دست به خودکشی می‌زنند از بیماری افسردگی رنج می‌برند. البته زمانیکه فردی تمایل بیش از حد به انجام عمل خودکشی دارد می‌تواند به دلایل ذیل تشدید گردد:

* در طی یک حمله افسردگی یا سایکوز و یا اضطراب شدید

* یک اتفاق مهم ناشی از مرگ یکی از نزدیکان که مورد علاقه شدید وی بوده یا مرگ همسر

* از دست دادن حمایت اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس مانند طلاق و یا جدایی از دوست نزدیک لازم به ذکر می باشد که لزوماً با پیدایش عوامل فوق نیست که یک بیمار افسرده اقدام به این امر بنماید لذا هر وقتی بیمار احساس می‌کند که به خود و یا دیگری می‌خواهد آزار برساند حتماً باید به پزشک مراجعه نماید چرا که با دارو و درمان مناسب می‌توان از این اتفاق جلوگیری نمود.

افسردگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیماری افسردگی بسیار بی سرو صدا ایجاد می‌گردد و متاسفانه فقط یک سوم افرادی که افسردگی دارند از کمکهای درمانی استفاده می‌نمایند و دوسوم بقیه از داشتن این بیماری آگاهی ندارند و یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند . این موضوع قابل توجه می باشد که بیمار پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات خونی و تصویری ، هیچ گونه علامتی از بیماری جسمی‌را نشان نمی‌دهد در حالیکه اکثر این بیماران با شکایات جسمی‌مانند ، ناراحتی معده ، سردرد و مشکلات جنسی و بی حوصلگی و داشتن انرژی کم مراجعه می‌نمایند که در طی بررسی های پزشک بیماری افسردگی ایشان مشخص می‌گردد.



راهکارهای غلبه بر افسردگی

تفریباً همه افراد در طول زندگی خود افسردگی را تجربه می کنند.اگر شما هم اکنون در چنین شرایطی هستید راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا بر افسردگی غلبه کنید.

راهکارهای غلبه بر افسردگی:

• از رختخواب خارج شوید

یکی از کارهای مهمی که می توانید انجام دهید صبح بیدار شدن در موعد مشخص می باشد (حتی در تعطیلات پایان هفته). ترجیحاً ساعت ۷ صبح یا زودتر پیشنهاد می شود. داشتنِ «نظم» به کارکرد طبیعی بدن شما کمک می کند و در نتیجه احساس های بهنجاری خواهید داشت.

• نور

نور به بهتر شدن کارکرد بدن کمک می کند. بنابراین به محض بیدار شدن خود را در معرض نور قرار دهید. پرده ها را به کناری بزنید تا نور بیشتری به درون خانه بتابد. از آن بهتر هر چه سریعتر از منزل خارج شوید و در معرض تابش نور خورشید قرار گیرید.

• حرکت

فعال باشید، اکسیژن جذب کنید! به این معنی که برخیزید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در اتاق راه بروید و در صورت امکان دوچرخه سواری کنید. ورزش ملایم به جریان خون کمک می کند ، اکسیژن بیشتری را به بدنتان (به ویژه مغز) می رساند و هشیاری و سرزندگی را در شما بهتر می کند.

• صبحانه

صبحانه خود را با پروتئین ( تخم مرغ ، کره ، بادام زمینی ، آجیل ، پنیر) شروع کنید. هنگامی که بیدار می شوید اندام های بدن شما جهت تأمین نیروی لازم آماده جذب غذا و به ویژه پروتئین هاست. برای متعادل کردن وعده های غذایی اصلی تان یک عدد پرتقال یا سایر میوه های تازه و نیز حبوبات یا نان گندم را نیز به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

• با کسی صحبت کنید

یکی از سریع ترین راه ها برای رقابت با افسردگی ایجاد ارتباط با دیگران می باشد. نباید فکر کنید که به هنگام افسردگی باید از دیگران دوری کرد. بنابراین مسئله را برای خود آسان بگیرید. با کسی که دوستش دارید در مورد موضوعی لذت بخش صحبت کنید. وقتی با کسی صمیمی می شوید هرگز بر پایه فرضیه های پیش ساخته خود نتیجه گیری نکنید. شما احساسات و افکار طرف مقابل را به خوبی نمی شناسید. یک رابطه سالم همه جوانب را می سنجد. اگر احساس کردید به کمک فرد دیگری احتیاج دارید از وی کمک بگیرید.در صورتی که نتوانستید مسائل خود را با طرف مقابل به شیوه ای صحیح حل کنید حتماً از فردی مثل مشاور، والدین، افراد با تجربه دیگر و افراد قابل اعتماد کمک بخواهید. یک رابطه سالم از تقاضای کمک نمی هراسد.به خاطر بسپارید همیشه پایان گفتگوها حل کامل مسئله نیست. خود را برای پایان ناموافق و یا بینابین آماده کنید. یک رابطه سالم ، پیروی کورکورانه و یا توافق کامل را طلب نمی کند.

از دیگران خرده نگیرید. البته شما نمی توانید هر چیز و هر کس را بپذیرید ولی در عین حال خرده گیر هم نباشید. این کار از انرژی های شما می کاهد. مطالعات نشان می دهد هر چه بیشتر خوبی های دیگران را ببینید و کشف کنید، روابط بهتری برقرار خواهید نمود. رابطه سالم با سوء تفاهم و زخم های گذشته ارتباطی ندارد.

به خاطر بسپارید هدف از گفتگو، پیروز شدن هر دو نفر می باشد. ارتباط سالم بر مبنای برنده و بازنده استوار نیست. یک رابطه سالم دارای دو برنده می باشد که هر یک با کمک دیگری به دنبال پاسخ مسئله می گردد

شما قادرید ارتباط خود را قطع کنید ، می توانید خود را از یک رابطه بیرون بکشید و به ارتباط خود پایان دهید. مطالعات نشان می دهد اگرچه در یک ارتباط مؤثر «وفاداری» اصل مهمی می باشد اما یک ارتباط سالم به اکنون می اندیشد نه امیدواری نسبت به یک ایده آل احتمالی در آینده.

• محبت و صمیمیت خود را نشان دهید

صمیمیت نقش بسیار مهمی در ارتباطات بین فردی دارد. یک رابطه سالم ، احساسات صمیمانه و دوستانه را می طلبد.

• تعادل زندگی خود را حفظ کنید

در همه امور تعادل خود را حفظ کنید و به هر یک از افراد و مسائل زندگی خود سهم مناسبی را اختصاص دهید. یک رابطه سالم وابستگی های شدید و عادت گونه را نمی پذیرد.

• به خود فرصت دهید

دوست شدن و ایجاد یک رابطه سالم ، یکباره اتفاق نمی افتد. به خصوص وقتی در محیطی جدید مثل دانشگاه و خوابگاه قرار می گیرید، نزدیک شدن به افراد جدید کمی دشوار به نظر می رسد. ولی به خاطر بسپارید آشنا شدن با افراد کمی طول می کشد ایجاد یک رابطه سالم نیاز به زمان دارد.

• خودتان باشید

اگر بتوانید در برخوردهایتان خودتان باشید و نقش بازی نکنید بسیار دلچسب تر و مقبول تر خواهید بود. چنانچه خود را زیر نقاب پنهان کنید بالاخره دیر یا زود خود واقعی تان آشکار خواهد شد و به روابط شما لطمه خواهد زد. یک رابطه سالم با انسان های واقعی ساخته می شود نه با تصورات.



تاثیر افسردگی در رابطه جنسی چیست

دکتر کاوه علوی، روانپزشک با اشاره به این که افسردگی را می توان یک بیماری جسمی دانست که بسیاری از فعالیت های بدن را مختل می کند، می گوید: مغز انسان، فعالیت های مختلف بدن را از طریق مواد شیمیایی خاصی به اسم ناقل های عصبی کنترل می کند. یکی از این ناقل ها «دوپامین» اسم دارد که واسطه احساس لذت می باشد؛ مثل لذت از غذا میل کردن، لذت از تفریحات و همین طور لذت از فعالیت جنسی. در افسردگی، عملکرد این ناقل عصبی به هم می ریزد و در نتیجه، فعالیت جنسی هم آسیب می بیند. این روانپزشک می افزاید: یکی دیگر از هورمون های مغزی «سروتونین» اسم دارد که آن هم در فعالیت جنسی و انزال موثر می باشد. افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند با اختلالاتی در ترشح سروتونین و اختلال در میل یا فعالیت جنسی روبه رو هستند.

تاثیر افسردگی در رابطه جنسی چیستعوارض داروهای ضد افسردگی

خوب می باشد بدانید برخی داروهای ضد افسردگی عوارض جنسی برجسته ای دارد. دکتر علوی با اشاره به این مطالب توضیح می دهد: یک دسته از داروهای بسیار رایج ضد افسردگی، داروهای مهارکننده اختصاصی باز جذب سروتونین می باشد. این داروها ممکن می باشد سبب کاهش میل جنسی در آقایان و خانم ها شود و انزال را نیز در آقایان به تاخیر بیندازد. این روا نپزشک تاکید می کند: البته همه بیماران افسرده دچار چنین عوارضی نمی شوند و بسیاری از آنها با بهبود افسردگی، بهبود قابل توجهی در میل جنسی را نیز تجربه می کنند. توجه داشته باشید که هم بانوان و هم مردان از افسردگی و اضطراب آسیب می بینند، اما علائم اختلالات جنسی در مردان و بانوان تفاوت های اساسی هم دارد. زن افسرده ممکن می باشد خود را برای شریک جنسی اش جذاب نداند و مرد افسرده نیز ممکن می باشد فکر کند توانایی مردانگی خود را از دست داده و دیگر نمی تواند همسر ایده آلی باشد. چنین برداشت هایی در کاهش اعتماد به نفس فرد موثر می باشد و به نوعی بر شدت افسردگی می افزاید.

 استرس، مشکلات جنسی می آورد

استرس و اضطراب از آن دست اختلالات روحی می باشد که در بروز بسیاری بیماری ها و مشکلات جسمی و حتی کارکرد جنسی موثر می باشد. دکتر علوی بااشاره به این که استرس و اضطراب نیز باعث آشفتگی در کارکرد جنسی می شود، می گوید: آشفتگی فکر و اشتغال خاطر با مسائل مختلف سبب می شود فرد، رابطه جنسی مطلوبی نداشته باشد. همچنین، اضطراب ممکن می باشد سبب درد لگنی در خانم ها و انزال زودرس یا دیررس در آقایان بشود. این روانپزشک با تاکید بر این که علائم اختلالات جنسی در مردان و بانوان، تفاوت های اساسی باهم دارد، اظهار می کند: بانوان افسرده یا مضطرب ممکن می باشد به ارگاسم، یعنی اوج لذت جنسی، دست پیدا نکنند یا دچار دردهای لگنی شوند. در مقابل، مردان افسرده و مضطرب نیز دچار تاخیر در انزال می شوند.

 افسردگی؛ موثر در بروز ناباروری

دکتر علوی، درباره این که آیا افسردگی و استرس می تواند منجر به ناباروری شود، می گوید: باید توجه داشت که افسردگی وجوه مختلف زندگی و عملکرد بسیاری از اعضای بدن را تغییر دادن می دهد. تغییرات اشتها در افسردگی ممکن می باشد به کاهش یا افزایش شدید وزن منجر شود که این عوارض با چرخه قاعدگی بانوان مداخله می کند و میزان باروری را کاهش می دهد. از سوی دیگر، فرد افسرده ممکن می باشد دچار اعتیاد به سیگار یا الکل شود و این اختلالات سبب کاهش توان تولید مثل می شود. این متخصص روانپزشکی با تاکید بر این که مطالعات متعددی رابطه بین افسردگی و استرس را با ناباروری نشان داده می باشد، می افزاید: در مردان، استرس با کاهش سطح تستوسترون و تغییرات هورمونی همراه بوده که بر کیفیت و کمیت اسپرم ها اثرگذار می باشد. حتی برخی بررسی ها نشان داده می باشد که ترس از مادر شدن نیز در برخی بانوان با کاهش باروری همراه می باشد. از سوی دیگر ابتلا به افسردگی در دوران بارداری نیز ممکن می باشد سبب اختلال در مراقبت فرد از خود، بی توجهی به نکات تغذیه ای و مراجعه مرتب به پزشک شود که بر سلامت جنین تاثیر گذار می باشد.

 بهره گیری از درمان های روانپزشکی

خیلی ها مایلند بدانند که برای درمان افسردگی و اضطراب در افرادی که دچار اختلالات جنسی هستند از چه روش های درمانی می توان کمک گرفت. دکتر علوی در این باره می گوید: بی شک مشاوره های روانپزشکی و روان شناسی و دریافت درمان های مناسب دارویی یا غیردارویی به فرد کمک می کند تا بر استرس و اضطراب خود غلبه کند. حتی برخی مطالعات نشان داده می باشد که این درمان ها ممکن می باشد به بروز بارداری و رفع اختلالات باروری هم کمک کند. بی شک، مداخلات درمانی بر بهبود شرایط روانی فرد و کیفیت زندگی او اثر مطلوبی خواهد داشت.



تغذیه مناسب برای افسردگی

آیا افسردگی زمستانی شما را هم درگیر می‌کند؟ اگر این طور می باشد حتما این مطالب را بخوانید. در این مطالب به چند عادت سالم اشاره می‌شود تا شما آنها را برای سلامت و طول عمر خود در زندگی‌تان جای دهید.

فصل زمستان فصلی می باشد که طبیعت به خواب می‌رود و همه‌چیز حتی بدن روند طبیعی کندتری را تجربه می‌کند. طب چینی فصل زمستان را با كم شدن فعالیت کلیه‌ها، غدد فوق‌کلیوی و مثانه در ارتباط می‌داند. این عدم فعالیت منجر به انباشتگی سموم و ممکن است دی‌اکسیدکربن در بدن می‌شود که افراد را مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا، کندی گردش خون و کاهش قدرت و انرژی می‌كند.

تغذیه و افسردگیچرا باید ریواس و كلم‌پیچ بخورید

برای جلوگیری از به وجود آمدن افسردگی زمستانی، پزشكان دوران امپراتوری زرد چین چند توصیه کرده‌اند: شب‌ها زودتر بخوابید و صبح‌ها صبر کنید تا نور خورشید خانه را فراگیرد بعد از تختخواب بلند شوید، به طور مرتب تمرینات ورزشی انجام دهید، از میل کردن غذاهای سرد و خام بپرهیزید، برای محافظت از کلیه‌های‌تان مصرف نمک را کاهش دهید و میل کردن خوراکی‌هایی با طعم تلخ مانند ریواس و کلم‌پیچ را افزایش دهید. شاد باشید و از تجربه کردن احساسات بیش از اندازه دوری کنید.

انرژی‌تان را با چای زنجبیل افزایش دهید

از دوران باستان، پزشکان چینی به طور مرتب از چای زنجبیل برای افزایش انرژی استفاده می‌کرده‌اند. چای زنجبیل نه‌تنها به خاطر طعم تندی که دارد شما را تقویت می‌کند بلکه دارای خواص بهبوددهندگی بسیار ویژه‌ای نیز هست. علاوه بر به‌کارگیری عمومی آن برای رفع اضطراب و پریشانی، محققان دریافته‌اند زنجبیل دارای ماده‌ای به اسم گرانیول می باشد که می‌تواند خاصیت ضدسرطانی داشته باشد. همچنین دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به کاهش درد، جلوگیری از لخته شدن خون و تسکین حمله سردرد میگرنی کمک می‌کند.

چگونه با زنجبیل تازه چای درست کنیم؟

تکه‌ای ۵ سانتی‌متری از ریشه زنجبیل را جدا کنید آن را به قطعات بسیار باریک اسلایس کرده و زنجبیل‌ها را به یک قابلمه حاوی ۴ فنجان آب در حال جوش اضافه کرده و شعله را کم کنید. حدود ۱۵ دقیقه در ظرف را ببندید و پس از آن چای را سرو كنید. امیدوارم قادر به افزودن این استراتژی‌ها به روند زندگی خود در طول زمستان باشید.

فعالیت‌های مثبت برای خلق و خوی مثبت

بهترین روش برای تنظیم خلق و‌خو، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب و یک برنامه ورزشی خوب می باشد. موارد زیر چند مورد خاص هستند که می‌توانید آنها را برای دستیابی به چشم‌اندازی مثبت در طول زمستان به کار ببرید:

۱٫ بیشتر سعی کنید وعده‌های غذایی کم‌حجم بخورید و مایعات بیشتری در طول روز بنوشید. به طور معمول افراد در زمستان كمتر آب می‌نوشند.

۲٫ در میل کردن لبنیات، قهوه، شکر و غذاهای چرب دقت كرده و كمتر از اینها مصرف كنید. همچنین میل کردن غذاهای بسیار تند توصیه نمی‌شود اما مقدار کمی ادویه تند می‌تواند مفید باشد.

۳٫ روز خود را با یک پیاده‌روی تند ۲۰دقیقه‌ای در هوای آزاد شروع کنید.

۴٫ هر شب حداقل ۸ ساعت خواب مفید داشته باشید. یک ساعت پیش از خواب نه به عنوان ورزش بلکه برای کمک به داشتن خوابی آرام یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشید.

۵٫ تحرک برای سوخت‌وساز مناسب و به جریان انداختن انرژی بسیار ضروری می باشد. سعی کنید برخی از فرم‌های تمرینات تای‌چی یا چی‌گونگ را یاد گرفته و آنها را انجام دهید. اگرچه انجام هرگونه ورزشی در افزایش انرژی و دوری از کسالت بسیار مفید خواهد بود.

۶٫ سعی کنید در طول روز با انجام فعالیت‌های مختلف خود را زیاد خسته نکنید. فعالیت بیش از حد انرژی شما را تخلیه می‌كند. سعی کنید در طول روز فقط یک یا ۲ آیتم فعالیتی را در برنامه خود قرار دهید. با این روش می‌توانید موفقیت بیشتری کسب کنید

افسردگی چیست؟ علائم افسردگی و درمان افسردگی

منبع : پورتال۱

لطفا نظر خود را درباره افسردگی چیست؟ علائم افسردگی و درمان افسردگی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا