آیا مشاهده کردن به عکس زن نامحرم از نظر شرعی اشکال دارد؟

آیا مشاهده کردن به عکس زن نامحرم از نظر شرعی اشکال دارد؟

لطفا در ادامه را آیا مشاهده کردن به عکس زن نامحرم از نظر شرعی اشکال دارد؟ را ببینید.

آیا مشاهده کردن به عکس زن نامحرم از نظر شرعی اشکال دارد؟

www.kamyabfun.com

مشاهده بدون لذت به عکس زن  آرایش کرده اشکالی ندارد

مشاهده كردن خانم به وجه و كفین و مواضعی كه مردان به طور متعارف نمی پوشانند بدون لذت و ریبه اشكالی ندارد ولی چنانچه موجب وقوع در معصیت باشد جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج۳)

سوال: آیا مشاهده بدون لذت و مفسده، به عکس زن مسلمانی که آرایش غلیظ کرده، ولی حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کرده هست، حرام هست؟

بر فرض سوال، اگر مرد صاحب ژس را نمی‌شناسد، اشکال ندارد، البته برخی از فقها (آیة الله العظمی صافی گلپایگانی) به این جهت که مشاهده به این‌گونه تصاویر، معمولاً انسان را در معرض گناه قرار خواهد داد، اجتناب از چنین نگاهی را توصیه نموده‌اند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین هست:

 حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که صاحب ژس را بشناسد جایز نیست، و اگر آن‌را نشناسد و منشأ فسادی نگردد جایز هست.
حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر صاحب ژس را نشناسد اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چون معرض افتادن به فساد هست باید اجتناب شود.
 حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد.
سوال: آیا مشاهده كردن اتفاقی به زنی كه حجاب خود را رعایت نكرده حرام هست؟
جواب: مشاهده اتفاقی حرام نیست ولی باید سعی كنید كه سریعاً نظر خود را برگردانید و نظر را ادامه ندهید. (استفتائات آیت الله مكارم، ج۲، ص۲۵۴)

سوال: آیا مشاهده كردن به عكس شهدا و انس گرفتن با آنها و همچنین مشاهده كردن به صورت بزرگانی مثل  مراجع تقلید و دیگران چه حكمی دارد؟
جواب: اگر مشاهده به قصد لذت نباشد و خوف افتادن در گناه نباشد اشكالی ندارد. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری، ج۲، س۱۰۰)

 سوال: مشاهده كردن به صورت استاد یا معلم بدون قصد ریبه چه حكمی دارد؟
جواب: مشاهده كردن خانم به وجه و كفین و مواضعی كه مردان به طور متعارف نمی پوشانند بدون لذت و ریبه اشكالی ندارد ولی چنانچه موجب وقوع در معصیت باشد جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج۳، ص۲۶۲، س۱۶)
 سوال: مقصود از ریبه و مفسده در مشاهده به نامحرم چیست؟ آیا شامل احساس درونی گذرا نیز می‌شود؟
مقصود از ریبه و مفسده‌ای که در بحث مشاهده به نامحرم و یا صحبت و ارتباط اجتماعی میان زن و مرد نامحرم مطرح شده، این هست که؛ این امور باعث انجام گناه گردد و یا فکر و ذهن را به سوی شهوت‌رانی بکشاند و باعث آلودگی افکار بشود. نه خطورات ذهنی و احساسات درونی لحظه‌ای و گذرا که قدرت مقابله با آن در بیشتر افراد وجود دارد.  علاوه بر مشاهده، باید از رفتارهای دیگری که افراد را به سوی گناه کشانده و یا دست کم ترس از آن وجود داشته باشد خودداری نموده و ظرفیت ذهنی و قلبی خود را بالا برد.

سوال: تماشا تصاویر و فیلم غیر مجاز چه حكمی دارد؟ در صورتی كه پخش زنده نباشد و هنرمند را شخص نشناسد چه حكمی دارد؟
جواب: تماشا تصاویر و فیلمهایی كه موجب فساد اخلاق می گردد با قصد ریبه و بدون آن جایز نیست. و آنچه شنیده اید كه تماشا تصویر نامحرم, بدون قصد لذت و بدون وجود مفسده دیگر هست. (ترجمه اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری، ج۲، ص۱۲۴)

www.kamyabfun.com (2)

مشاهده كردن زن به بدن مرد نامحرم، بنا بر احتیاط واجب، حرام هست

 چند استفتاء از آیة الله بهجت (ره):
ـ بنا بر احتیاط واجب مشاهده كردن مرد به بدن و موى دخترى كه نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى فهمد جایز نیست، اگرچه بدون قصد لذت هم باشد. ـ مشاهده كردن زن به بدن مرد نامحرم، بنا بر احتیاط واجب، حرام هست. و همچنین مشاهده كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى فهمد، جایز نیست. و اما جواز مشاهده كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالباً باز هست، مثل سر، خالى از وجه نیست، مگر این كه این مشاهده كردن كمك به معصیت باشد.

ـ مشاهده كردن مرد به بدن بانوان نامحرم و همچنین مشاهده كردن به موى آنان چه با قصد لذت و چه بدون آن، حرام هست. و مشاهده كردن به صورت و دست هاى آنها اگر به قصد لذت باشد، حرام هست، و امّا بدون قصد لذت، مشاهده به آنها بنا بر اظهر جایز هست.
ـ دست زدن مرد به بدن زن نامحرم یا دست زدن زن به بدن مرد نامحرم، مثل مشاهده كردن، حرام هست. و دست زدن مرد به صورت و دست هاى زن نامحرم و بالعكس نیز بنا بر اظهر جایز نیست.

ـ مشاهده كردن به بانوان اهل ذمّه بلكه به بانوان كافرى كه از هنگام تولد محكوم به كفر هستند به جاهایى از بدن آنها كه عادتا پوشانیده نمى شود، بدون قصد لذت و در صورتى كه خوف واقع شدن در حرام نباشد، جایز هست. و بنا بر اظهر مشاهده كردن به بانوان بادیه نشین و غیر آنها كه عادت به پوشاندن ندارند، بدون قصد لذت، جایز هست مگر در صورت خوف وقوع در حرام، پس معاشرت با آنها در داد و ستد و سایر نیازها، جایز هست.

منابع:
وبسایت اسلام کوئیست
وبسایت اندیشه قم

نوشته آیا مشاهده کردن به عکس زن نامحرم از نظر شرعی اشکال دارد؟ اولین بار در بزرگترین وبسایت تفریحی و سرگرمی کمیاب فان پدیدار شد.

گردآوری و ویرایش : وبسایت پورتال ۱

با نظر دادن خود درباره پست آیا مشاهده کردن به عکس زن نامحرم از نظر شرعی اشکال دارد؟ ما در جهت فعالیت بهتر وبسایت تشویق نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا