آیا بین مرگ و آرزو رابطه ای وجود دارد ؟
- بهدست: Aryan
- دستهبندی: مطالب تفریحی
آیا بین مرگ و آرزو رابطه ای وجود دارد ؟
لطفا در ادامه را آیا بین مرگ و آرزو رابطه ای وجود دارد ؟ را ببینید.
در این گفتار امام علی (علیه السلام) به کسانی که آرزوهای دراز دارند هشدار می دهد که به سبب این آرزوها از آنچه خدا از آنها خواسته غافل مىشوند و باید از خواب غفلت بیدار شوند و بفهمند که آنچه از آنها خواسته شده، فرو رفتن در خواسته هایشان نیست به این که در پى تقاضاى خود حرکت کنند. چون آرزوها و تقاضاهاى آنها ناگزیر زوال پذیر و موجب لغزش به طرف مرگى می باشد که براى حیوان حتمى می باشد. پس شایسته می باشد که در پى آرزویى باشند که بر اساس قرآن و سنّت خاتم پیامبران مطلوب می باشد.
بهتر می باشد انسانها به دنبال آرزو های دست نایافتنی نروند و خود را وابسته دنیا نسازند.
مرگ یکی از قوانین فراگیر و قطعی جهان هستی می باشد که همه موجودات طعم آن را خواهند چشید و آن انتقال از دنیا به سرای جاودان آخرت می باشد.
وقتی روح بدن را ترک می کند، دیگر بازگشت ندارد. همه انسان ها ناگزیر باید مسیر زندگی را طی کرده و مرگ را تجربه کنند؛ حال برخی چنان دل به دنیا بسته اند که گویا مرگ فقط برای دیگران می باشد و آنها فرصت دارند سالیان سال زندگی کنند و به تمام خواسته ها و آرزوهایشان برسند.
این نوشتار رابطه مرگ و آرزوها را از دیدن مولا علی (علیه السلام) تبیین می کند.
رابطه مرگ و آرزوها از دیدن امیرالمۆمنین (علیه السلام)
قال علی (علیه السلام): «مَن جَرى فى عِنانِ اَمَلهِ عَشر باِجلِهِ» هر کسى که به دنبال امیال و آرزوى خود شتاب کند اجلش پیش از آرزویش به او خواهد رسید.
منظور امام (علیه السلام) از جرى فی عنان امله: آرزو هاى دراز می باشد که موجب کم توجّهى به خداوند و مطالب بلند و لغزیدن به طرف مرگ می باشد.
پس امام عنان و افسار را به آرزو تعبیر کرده و آن را به سوارکارى که افسار اسبش رهاست تشبیه نموده می باشد. و لغزش به طرف اجل را از این باب فرموده که آن را به چیزى که باعث لغزش انسان مىشود از قبیل سنگ یا چوب تشبیه کرده می باشد، و تمام این امور مجازها و تشبیه هاى لطیف می باشد. و قطعا کسى که در اختیار آرزویش حرکت مىکند، حرکت او ناشی از نیروى شهوانى او می باشد.
نیکوکاران و پارسایان که به دنبال امیال و آرزوهاى دور و دراز خود نمى شتابند و به فکر عبادتند سعادت آخرت را می خواهند و مى دانند که بر هر قدمشان مرگ نهفته می باشد و همین امر سبب شود که به یاد خدا بوده و کمتر به دنبال امیال دور و دراز خود بروند.
یا ایشان در جای دیگر می فرمایند: «عند حضور الآجال تظهر خیبه الآمال» با فرا رسیدن مرگها، پوچى و زیان آرزوها نمایان مىشود.
«عند هجوم الآجال تفتضح الأمانىّ و الآمال». با هجوم مرگها، امیدها و آرزوها رسوا مىگردند.
وقتی که انسان از نظر فکری، روحی، روانی و با پشتوانه ایمان و عمل صالح، خود را آماده سفر آخرت کند، ترس را هنگام مرگ به خود راه نمی دهد و در می یابد که در حقیقت با این سفر، به سوی نجات و رهایی از رنج ها، و روی آوردن به شادی ها انتقال پیدا خواهد کرد.
اجل معلق انسان ها تا حد زیادی وابسته به اعمال آنهاست.
رابطه روزی و مرگ
«و قیل له علیه السلام: کیف الرّزق و الأجل. فقال علیه السلام: إنّ لک عند اللّه رزقا، و له عندک أجلا، فإذا وفاک ما لک عنده أخذ ما له عندک».
به امام علی (علیه السلام) گفته شد: روزى و مرگ چگونه اند فرمود: براى تو نزد خدا روزى معینى می باشد و براى خدا هم نزد تو مهلت معینى می باشد، هرگاه آنچه مال توست به تو داد، آنچه از خود نزد تو دارد، مى گیرد.
قال علی(علیه السلام) : «إنّک لست بسابق أجلک، و لا مرزوق ما لیس لک» به راستى که از اجل و سرانجامت پیشى نخواهى گرفت و از آنچه روزى تو نیست بهره مند نخواهى شد.
اسباب تعجیل و تأخیر مرگ
امام علی(علیه السلام) یکی از اسباب تأخیر در مرگ را صله رحم می دانند؛ قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) : «صله الرّحم مثراه للمال و منسأه للأجل» صله رحم، دارایى را فزونى بخشد و مرگ را به تأخیر اندازد.
البته بسیاری از مردم به سبب گناهان، مرگ خویش را پیش می اندازند؛ پیامبر (صلى الله علیه وآله) : «مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَجَلِ وَ حَیاتُهُ بِالبِرِّ اَکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمُرِ؛»
مرگ انسان ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدنِ اَجَل می باشد و زنده ماندن انسان ها درنتیجه نیکى هایشان، بیشتر از زندگى کردنشان به خاطر باقى بودنِ عمر می باشد.
از این گونه روایات استفاده می شود که اجل معلق انسان ها تا حد زیادی وابسته به اعمال خود آنهاست؛ لذا می توانند با شناسایی عوامل افزایش و کاهش عمر از طریق روایات اهل بیت (علیهم السلام)، زندگی خود را به گونه ای برنامه ریزی کنند که احتمال عمر طولانی را در مورد خود افزایش دهند.
کلام آخر:
پس بهتر آن می باشد که به دنبال آرزو های دراز و دست نایافتنی نرویم و خود را به دنیا وابسته نسازیم تا بتوانیم در هنگام مرگ شیرینی لقای خداوند و همنشینی با انبیاء و اولیاء را بر هر گونه متاع دنیوی ترجیح دهیم.
منبع : بیتوته
مطالب مرتبط :
۶ اعمالی که وضو گرفتن برای آنها واجب می باشد.
خداوند چه کسانی را نمی بخشد؟
آیا بین مرگ و آرزو رابطه ای وجود دارد ؟ , مرگ , آرزو , مرگ و آرزو , رابطه بین مرگ و آرزو , سرای جاودان آخرت , رابطه مرگ و آرزوها از دیدن امیرالمومنین , نیروی شهوانی , لقای خداوند , همنشینی با انبیا , متاع دنیوی ,
نوشته آیا بین مرگ و آرزو رابطه ای وجود دارد ؟ اولین بار در جوانی ها پدیدار شد.
گردآوری و ویرایش : پورتال پورتال ۱
با نظر دادن خود درباره پست آیا بین مرگ و آرزو رابطه ای وجود دارد ؟ ما در جهت فعالیت بهتر پورتال تشویق نمایید.
بدون دیدگاه