میوه های محافظ سلامتی روده ها

میوه های محافظ سلامتی روده ها

وبسایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه میوه های محافظ سلامتی روده ها را ببینید.

HCB2-chapter-2-digestive-system-healthy-foodstuffs

اگر خود ما به سلامتی بدنتان اهمیت دهید مبتلا به هیچ نوع بیماری نخواهید شد توصیه می کنیم در استفاده از برخی میوه ها برای سلامت روده هایتان کم نگذارید و از آن ها بهره ببرید

همانطور که رژیم غذایی می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر سلامت قلب، مغز و استخوان ها داشته باشد، سلامت عمومی روده های شما هم تحت تاثیر چیزهایی می باشد که می خورید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبسایت مردمان، روده بخش مهمی از دستگاه گوارش را تشکیل می دهد و وضعیت های مختلفی می تواند موجب بروز اختلال در آن شود. بعضی از این وضعیت ها بیماری های التهاب روده مثل کولیت اولسراتیو,بیماری کرون,بیماری دیورتیکولی, سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ می باشد.

درمان این مشکلات شامل ایجاد اصلاحات در رژیم غذایی و سبک زندگی، دارو و جراحی می باشد.

سرطان روده بزرگ یکی از جدی ترین بیماری های روده و سومین سرطان متداول و کشنده می باشد. عوامل خطرزای سرطان روده سن (بعد از ۵۰ سالگی احتمال بروز آن بالاتر می رود)، نژاد (سیاه پوستان بالاترین درصد ابتلا به آن را دارند)، سابقه خانوادگی، پلیپ های قبلی، بیماری التهاب روده، سیگار و مصرف بالای الکل می باشد.

دکتر جوشوا ملسون، متخصص بیماری های معده و روده از دانشگاه راش می گوید، همچنین رابطه قوی بین چاقی و ابتلا به سرطان روده وجود دارد.

براساس موسسه ملی سرطان، ارتباط بین چاقی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده می تواند به عوامل مختلفی مثل بالا رفتن سطح انسولین در خون، وضعیتی که معمولاً در افراد چاق پیش می آید، مربوط باشد. بالا رفتن انسولین و وضعیت های مرتبط مثل مقاومت انسولین می تواند ایجاد برخی تومورهای خاص ازجمله روده را بالا ببرد.

انجمن سرطان امریکا گزارش می دهد که رابطه بین رژیم غذایی، وزن، ورزش و سرطان روده بزرگ، ارتباطی قوی می باشد. درواقع، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از سرطان های روده بزرگ را می توان با ایجاد اصلاحات در سبک زندگی و سالم غذا نوش جان کردن پیشگیری کرد.

دکتر هیتر راسوماسن، متخصص تغذیه در دانشگاه راش می گوید، کمتر از ۱۰ درصد از سرطان های روده ارثی هستند و این یعنی تا حد زیادی به سبک زندگی افراد بستگی دارد. درنتیجه داشتن تغذیه خوب و سالم تاثیر بسزایی در داشتن روده سالم دارد.

بایدها و نبایدهای تغذیه

رژیم های غذایی که در آن از میزان بالایی سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و میزان کمی گوشت های فراوری شده استفاده می شود، احتمال بروز سرطان روده را پایین می آورد. برای تقویت سلامت روده ها به این توصیه های غذایی عمل کنید:

مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از گوشت های فراوری شده نیز به هیچ عنوان استفاده نکنید. براساس انجمن سرطان امریکا، خطر سرطان روده با مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز (معادل یک همبرگر کوچک) یا ۵۰ گرم گوشت های فراوری شده مثل سوسیس، بیکن، کالباس و هات داگ (معادل یک عدد هات داگ ۲۰-۱۵ درصد افزایش می یابد. دکتر راسوماسن می گوید، البته می توانید مقدار کمی گوشت قرمز استفاده کنید – به اندازه دو وعده غذایی ۱۰۰ گرمی در هفته. اما بهتر می باشد مصرف گوشت های فراوری شده را به کل محدود کرده و هرازگاهی بعنوان مزه مصرف کنید زیرا آنها حاوی ترکیبات دیگری مثل نگهدارنده ها هستند که می توانند موجب بروز سرطان شوند.

مصرف قند را محدود کنید. تحقیقات نشان داده اند که افراد مبتلا به کولیت اوسراتیو و بیماری کرون معمولاً رژیم های غذایی پرقند و کم فیبر دارند. بااینکه قند مستقیماً با پیشرفت سرطان روده در ارتباط نیست اما غذاهای با میزان قند بالا معمولاً کالری بالایی دارند و می توانند موجب افزایش وزن و چاقی شوند.

مصرف فیبر را افزایش دهید. داشتن یک رژیم غذایی پرفیبر برای سلامت عمومی روده ها بسیار خوب می باشد. دکتر راسوماسن می گوید، امریکایی ها به طور متوسط ۱۳ گرم در روز فیبر مصرف می کنند اما این میزان باید ۲۵ تا ۳۵ گرم در روز باشد. بهترین راه برای اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی از طریق نوش جان کردن میوه ها و سبزیجات پرفیبر مثل گلابی، سیب، موز، پرتقال، کنگرفرنگی پخته، بروکلی و ذرت می باشد. غلات کامل نیز منابع بسیار خوبی از فیبر هستند. فیبر با کمک به گوارش غذا و جلوگیری از یبوست نیز به سلامت روده ها کمک می کند. این مسئله احتمال ابتلا به بواسیر را نیز کاهش می دهد.

شیر بنوشید. تحقیقات جدید نشان می دهد که کلسیم و ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط می باشد. اما انجمن سرطان در امریکا توصیه نمی کند که مصرف کلسیم خود را به بالاتر از میزان توصیه شده ببرید، زیرا اگر کلسیم مصرفی روزانه به بالاتر از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز برسد، احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. درعوض مطمئن شوید که میزان توصیه شده کلسیم را در روز مصرف می کنید: برحسب سن، از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم در روز. سایر منابع کلسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار مثل اسفناج.

غلات و حبوبات را هوشمندانه انتخاب کنید. غلات کامل موادغذایی هستند که همه قسمت های مهم را در خود نگه داشته و جزء موادغذایی طبیعی هستند. همه افراد بزرگسال می بایست نیمی از غلات و حبوبات مصرفی خود مثل جو و گندم را در سه تا پنج وعده غذایی به شکل غلات کامل استفاده کنند. بعضی غلات کامل آماده مثل جو، آرد گندم کامل و برنج قهوه ای نسبت به انواع تصفیه شده شان مثل آرد سفید و برنج سفید، حاوی ویتامین ها، موادمعدنی، فیبر، اسیدهای چرب لازم، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات طبیعی گیاهی مفید برای روده بیشتری هستند.

آزمایشات منظم را فراموش نکنید

بااینکه تغذیه درست می تواند به سلامت روده هایتان کمک کند اما بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، آزمایش می باشد. کلونوسکوپی آزمایشی ساختاری از روده می باشد که به پزشکان کمک می کند روده را به طور کامل بررسی کرده و از سرطان روده جلوگیری کنند.

دکتر ملسون می گوید، کلونوسکوپی خطر ابتلا به سرطان روده را پایین می آورد زیرا با انجام آن می توان پلیپ های پیش از سرطانی را تشخیص داده و برداشت. این آزمایش درمقایسه با سایر آزمایشات بسیار خاص می باشد زیرا می توان با آن به دنبال رشد پیش سرطانی و برداشتن آن حین آزمایش بود که در نهایت احتمال بروز سرطان را در فرد کاهش می دهد.

سرطان روده بزرگ اگر زود تشخیص داده شود تا ۹۵ درصد قابل درمان می باشد. دکتر ملسون می گوید، سرطان روده مشکلی بسیار درمان پذیر می باشد. آزمایشی برای آن وجود دارد که بااینکه پیچیده نیست اما برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بسیار موثر می باشد

میوه های محافظ سلامتی روده ها

منبع : وبسایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره میوه های محافظ سلامتی روده ها با ما در میان بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن