زایمان طبیعی یا سزارین؟ فیلم زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی یا سزارین؟ فیلم زایمان طبیعی و سزارین

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه زایمان طبیعی یا سزارین؟ فیلم زایمان طبیعی و سزارین را ببینید.

از زمان های خیلی قدیم همیشه زایمان طبیعی وجود داشته و زایمان سزارین زمانی طولانی نیست که کم کم دارد جایگزین زایمان طبیعی می شود و علاوه بر داشتن اثرات بد می تواند هم برای مادر و هم برای فرزند نامناسب باشد. البته باید این را هم بدانیم که همین زایمان سزارین گاهی نجات دهنده جان مادر و فرزند هست. این فقط برای زمانی صدق می کند که بدون تجویز پزشک و بی دلیل زایمان سزارین را جایگزین زایمان طبیعی  کنند قابل قبول نیست. ما در پورتال پورتال یک قصد داریم مطالبی رو در مورد زایمان طبیعی و زایمان به صورت سزارین رو مورد بحث قرار بدیم و خوبی ها و بدی های هر کدام را به اشتارگ بگذاریم که در ادامه مشاهده می کنید

مقایسه ای بین زایمان طبیعی یا با سزارین

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی

عده زیادی از مادرانی که برای اولین بار باردار شده اند از ترس درد حین زایمان به سزارین پناه می برند، غافل از این که پس از عمل باید درد زیادی تحمل کنند. ضمن این که هر بار جراحی سزارین به ایجاد چسبندگی هایی داخل شکم منجر می گردد که سرانجام باعث دردهای مزمن طولانی در سال های بعد می شود.

زایمان طبیعی

در طول زمان و با پیشرفت علم پزشکی، راه‌های متفاوتی برای کمک به مادران باردار و در مواردی نجات جان آنها یافته شده هست، اما مهم‌ترین پیشرفتی که در این زمینه وجود دارد، روش‌های جراحی برای خاتمه دادن به بارداری هایی هست که در آن جان مادر یا جنین به خطر افتاده هست.

سابقه سزارین
به قبل از میلاد می رسد و در ادبیات غنی ما در شاهنامه، با ذکر روش تولد رستم به آن اشاره می شود. مشکلاتی که در گذشته به قیمت جان مادر تمام می شد، امروزه با کمترین آسیب به مادر به سرانجام می رسد و در صورت لزوم امکان انجام بار بعدی آن نیز وجود دارد، اما بر خلاف آنچه مورد اعتقاد عامه مردم هست، این راه بهترین راه تولد فرزندان نیست.

زایمان طبیعی با عوارض کمتری که دارد، روش برتر هست.

بر اساس مطالعات در زایمان هایی که به روش سزارین انجام می شود، احتمال بروز عوارض دو برابر بیشتر از زایمان طبیعی هست و مهم ترین عوارضی که رخ می دهد، عفونت های رحم و محل جراحی، باز شدن محل جراحی، خونریزی و لخته شدن خون در رگ ها و سرانجام مرگ هست. در هر صد هزار نفری که سزارین می شوند، دو نفر بر اثر عوارض جراحی فوت می کنند و این مساله اهمیت ویژه ای دارد.

از طرفی در زایمان طبیعی پس از زایمان، درد و عفونت کمتر و در نتیجه برگشت مادر به حالت عادی سریع تر هست؛ بنابراین مادر زودتر حرکت و ورزش را شروع کرده و زودتر به وزن قبل از بارداری برمی گردد. احتمال به وجود آمدن مشکلات در کنترل ادرار یا مدفوع به دنبال زایمان طبیعی بیشتر از سزارین هست، اما امکان آسیب به مثانه یا لوله های حالب حین سزارین بیش از زایمان طبیعی هست

عده زیادی از مادرانی که برای اولین بار باردار شده اند از ترس درد حین زایمان به سزارین پناه می برند، غافل از این که پس از عمل باید درد زیادی تحمل کنند. ضمن این که هر بار جراحی سزارین به ایجاد چسبندگی هایی داخل شکم منجر می گردد که سرانجام باعث دردهای مزمن طولانی در سال های بعد می شود. دردهایی که درمان قطعی برایشان وجود ندارد.

برخی افراد هم با توجه به افزایش احتمال افتادگی رحم و مثانه پس از زایمان طبیعی، به دنبال سزارین هستند، در حالی که برای ایجاد افتادگی، روش زایمان شرط لازم و کافی نیست، بلکه تعداد حاملگی ها و وزن جنین در حین تولد از اهمیت بالاتری برخوردار هست. از طرفی کسانی که سزارین کرده اند، هم دچار افتادگی و شل شدن بافت های داخل واژن می شوند. حتی در مواردی کسانی که هرگز حامله نشده اند، هم می توانند دچار این بیماری شوند و زمینه ژنتیکی نقش مهمی در این امر دارد.

احتمال به وجود آمدن مشکلات در کنترل ادرار یا مدفوع به دنبال زایمان طبیعی بیشتر از سزارین هست، اما امکان آسیب به مثانه یا لوله های حالب حین سزارین بیش از زایمان طبیعی هست.

با توجه به وجود روش های زایمان بی درد، دیگر ترس از درد حین زایمان طبیعی موردی ندارد؛ بنابراین بی شک بهترین روش زایمان برای مادر و نوزاد زایمان طبیعی هست و این روش به تمام مادران توصیه می شود. لیلا هادی پور كارشناس ارشد مامایی اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: زایمان به دو صورت طبیعی و غیر طبیعی انجام می‌ گیرد كه سزارین روش غیر طبیعی هست.

وی گفت: زایمان به روش سزارین در صورتی انجام می‌ گیرد كه جان مادر و نوزاد در خطر باشد. سزارین عمل جراحی بزرگی هست كه تمام عوارض اعمال جراحی را دارد. كارشناس ارشد مامایی اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: یك عمل سزارین نیازمند تجهیزات، نیروهای متخصص از قبیل متخصص خواهران، بیهوشی و جراح هست و این عمل هزینه بسیاری را برای بیمار و بیمارستان در بردارد.

هادی ‌پور افزود: عفونت و خونریزی در زنانی كه زایمان به روش سزارین انجام می ‌گیرد، نسبت به كسانی كه به صورت طبیعی زایمان می ‌كنند، بیشتر هست. زنانی كه به صورت غیر طبیعی زایمان می‌ كنند تا مدت‌ ها نمی ‌توانند، كارهای خود را انجام دهند.

عفونت و خونریزی در زنانی كه زایمان به روش سزارین انجام می ‌گیرد، نسبت به كسانی كه به صورت طبیعی زایمان می ‌كنند، بیشتر هست. وی اضافه كرد: در سزارین با این كه تاریخ دقیق زایمان مشخص می ‌شود، ولی ممكن هست، اشتباهی صورت گیرد و بچه نارس به دنیا بیاید.

درد در زایمان طبیعی، بعد از آن، از بین می‌ رود؛ به طوری كه فاصله شروع زایمان تا پایان آن درد وجود دارد و بعد از زایمان درد بسیار كم هست.

كارشناس ارشد مامایی اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: با روش‌ هایی دردهای زایمان طبیعی را می‌ توان كاهش داد كه از مهمترین آن ها می ‌توان به مواردی چون استفاده از ماساژ، انجام زایمان در محلی كه فرد در آن احساس راحتی كند به طوری كه خلوت مادر رعایت شود و اجازه ورود یك نفر همراه در اتاق زایمان، اشاره کرد.
نوزاد

وی اضافه كرد: روش ‌های متفاوتی چون روش ‌های غیردارویی و دارویی برای كاهش درد زایمان در یك زایمان طبیعی به كار می ‌روند.

متداول ترین روش غیردارویی عبارت هست از آماده سازی روانی بیمار قبل از زایمان كه در این روش با آموزش صحیح نحوه تنفس و تمركز زیاد، احساس درد كاهش می ‌یابد.

اساس آن بر این واقعیت هست كه اضطراب و ناآشنایی با مراحل زایمان، درد را تشدید می ‌كند و از این رو حمایت روانی از بیمار، درد را كاهش خواهد. هادی ‌پور افزود: درد زایمان طبیعی به صورت مداوم نیست، ممكن هست ۳۰ ثانیه تا ۶۰ ثانیه مادر درد داشته باشد و ۲ دقیقه بدون درد باشد.

وی اضافه كرد: تحقیقات در بیشتر كشورهای پیشرفته بیانگر این هست كه زایمان‌ های طبیعی بهتر از زایمان ‌های سزارین هست. ۸۵ درصد از زایمان ‌ها طبیعی هست و ۵ تا ۱۵ درصد به خاطر حفظ جان مادر و نوزاد باید به صورت سزارین انجام شود.

هادی ‌پور گفت: میزان خونریزی خواهران بعد سزارین ۲ برابر زایمان طبیعی هست و احتمال عفونت خواهران بعد عمل سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی هست.

برای زایمان سزارین باید مركزی با تمام تجهیزات كامل وجود داشته باشد. در یك اتاق عمل معمولی نمی ‌توان این كار را انجام داد. اگر مادری به داروی بیهوشی حساس باشد ممكن هست عوارضی برای آن به وجود آید و احتمال ایجاد عوارض وابسته به بیهوشی، در سزارین خیلی بیشتر از زایمان بدون درد هست.

كارشناس ارشد مامایی اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: ممكن هست كه پس از عمل زایمان، عوارض ریوی در مادر به وجود آید و هم آغوشی مادر و نوزاد در عمل سزارین به خوبی برقرار نمی شود. زنی كه عمل سزارین انجام می‌دهد ۵ تا ۱۰ روز بعد از زایمان قادر به انجام كارهای شخصی خود نیست.

طبق آماری كه در سال ۸۶ وجود دارد ۴۰/۵ درصد زایمان‌ ها در كشور ما به صورت سزارین و ۵۹/۴  درصد به صورت طبیعی بوده هست.


زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی


در چه مواقعی باید مادر باردار سزارین شود؟

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی

برخی مواقع برای حفظ سلامت مادر و کودک، سزارین بهتر از زایمان طبیعی هست.هنگامی که موقع زایمان، مشکلات غیرمنتظره ای رخ دهند، پزشک از طریق سزارین کودک را به دنیا می آورد.

سزارین مادر باردار

سزارین یک عمل جراحی برای به دنیا آوردن نوزاد می باشد. در این روش، نوزاد از شکم مادر بیرون آورده می شود.

در این عمل جراحی دو برش ایجاد می شود: برش اول، روی شکم مادر و برش دوم، روی رحم مادر می باشد. مدت زمان بهبودی مادر در عمل سزارین، بیشتر از زایمان طبیعی می باشد.

برخی مواقع برای حفظ سلامت مادر و کودک، سزارین بهتر از زایمان طبیعی هست.هنگامی که موقع زایمان، مشکلات غیرمنتظره ای رخ دهند، پزشک از طریق سزارین کودک را به دنیا می آورد.

این مشکلات عبارتند از:

۱- مادر، بیماری خاصی داشته باشد.

اگر مادر یک بیماری خاص داشته باشد، مثل: بیماری قلبی، فشارخون بالا و یا عفونتی که ممکن هست در حین زایمان به نوزاد منتقل شود مانند عفونت ایدز، در این صورت باید سزارین انجام شود.

۲- نوزاد مشکل خاصی داشته باشد.

برخی مواقع، برای کودکان دارای شرایط خاص از قبیل هیدروسفالی (مایع اضافی در مغز)، سزارین باید انجام شود.

۳- سر کودک پایین قرار نگیرد.

اگر کودک موقع زایمان در یک موقعیت غیرطبیعی قرار بگیرد و به جای سرش، مثلا پا یا باسن او به طرف پایین باشد (به اصطلاح نچرخد)، در این صورت سزارین بهتر خواهد بود. مواقعی که مادر دوقلو و یا سه قلو و یا چند قلو دارد، یک یا چند نوزاد در موقعیت های غیرطبیعی قرار می گیرند. لذا سزارین لازم می شود

۴- سر نوزاد بیرون نیاید.

گاهی اوقات، با وجود انقباضات قوی رحم مادر در طی چند ساعت، دهانه رحم به اندازه کافی باز نمی شود و یا سر کودک آنقدر بزرگ هست که نمی تواند از دهانه رحم عبور کند. در این صورت سزارین بهتر هست

۵- سلامتی نوزاد در خطر باشد.

برخی مواقع نوزاد به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند. اگر پزشک تشخیص دهد که اکسیژن مورد نیاز نوزاد موقع زایمان تامین نمی شود و یا ضربان قلب او عوض کرده هست، بهترین کار همان سزارین هست.

۶- مادرانی که چندقلو دارند.

مواقعی که مادر دوقلو و یا سه قلو و یا چند قلو دارد، یک یا چند نوزاد در موقعیت های غیرطبیعی قرار می گیرند. لذا سزارین لازم می شود.

۷- مادری که یک بار سزارین شده هست.

مادری که زایمان فرزند قبلی را به طریق سزارین انجام داده هست، برای فرزند بعدی نیز باید سزارین کند.

۸- جفت مشکل ساز شود.

اگر قبل از زایمان، جفت از رحم جدا شود (جدا شدن زودرس جفت) و یا جفت گردن رحم را که در حال باز شدن هست، بپوشاند، در این صورت نیز سزارین بهترین گزینه می باشد.

۹- بند ناف مشکل ساز شود.

اگر بند ناف در طول انقباضات رحم، فشرده شود و یا اگر بند ناف جلوتر از کودک در دهانه رحم قرار گیرد، سزارین لازم می باشد.

خطراتی که طی سزارین متوجه نوزاد می شود

۱- مشکلات تنفسی:
نوزادان متولد شده به طریق سزارین، بیشتر احتمال دارد به تاکی پنه  (tachypnea)مبتلا شوند. تاکی پنه یعنی تنفس تند تند. این مشکل تنفسی در طی چند روز اول بعد از تولد نوزاد مشخص می شود.

اگر سزارین قبل از هفته ۳۹ بارداری و یا قبل از تکامل ریه های جنین انجام شود، احتمال ابتلای نوزاد به مشکلات تنفسی مثل سندرم زجر تنفسی (respiratory distress syndrome) افزایش می یابد.

۲- آسیب های ناشی از جراحی
: ممکن هست در طی عمل جراحی پوست نوزاد با تیغ جراحی زخم شود، ولی این مورد نادر هست.

خطراتی که در سزارین متوجه مادر می شود

۱- التهاب و عفونت لایه داخلی رحم
: این وضعیت که به اسم آندومتریت خوانده می شود، می تواند تب، ترشحات بد بوی واژن و درد رحم را موجب شود.

۲- افزایش خونریزی : مادر خون بیشتری را در طی سزارین نسبت به زایمان طبیعی از دست می دهد.
اگر سزارین قبل از هفته ۳۹ بارداری و یا قبل از تکامل ریه های جنین انجام شود، احتمال ابتلای نوزاد به مشکلات تنفسی افزایش می یابد

۳- عوارض بیهوشی : بیهوشی در سزارین باعث می شود، بسیاری از مادران بعدها از سردرد شدید شکایت داشته باشند.

۴- لخته های خونی: بعد از سزارین، خطر ایجاد لخته های خونی وجود دارد، به خصوص در رگ های پاها یا لگن. اگر لخته خونی به ریه های فرد برود (آمبولی ریه) می تواند خطر مرگ در پی داشته باشد. مادر می تواند با راه رفتن از بروز لخته خونی جلوگیری نماید

۵- عفونی شدن زخم جراحی:
در محل اطراف برش جراحی، احتمال بروز عفونت وجود دارد.

۶- آسیب عمل جراحی: این مورد نادر هست. اما برخی مواقع عمل جراحی در طی سزارین، به اندام های اطراف آسیب می رساند مانند مثانه.

۷- خطر در بارداری های بعدی بیشتر هست. بعد از سزارین، شما در معرض خطر بالاتری در بارداری های بعدی خواهید بود. از جمله این خطرات، خونریزی و مشکل جفت و پارگی رحم می باشد.

قبل از انجام عمل سزارین …

– در ابتدا پزشک جراح با متخصص بی هوشی صحبت می کند.

– قبل از سزارین، پزشک از شما آزمایش خون می خواهد.

– گاهی اوقات آزمایش آمنیوسنتز انجام می گیرد که در این روش نمونه ای از مایع آمنیوتیک را برمی دارند و آزمایش می کنند. مایع آمنیوتیک، اطراف جنین را در داخل رحم مادر احاطه کرده و از او محافظت می کند. با این روش می توان فهمید که نوزاد آماده تولد هست و یا نه.

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی


چه چیز هایی باعث می شود شما از عمل سزارین دوری کنید؟

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی

میزان انجام عمل سزارین در خواهران باردار افزایش یافته و این در حالی هست كه در بسیاری از موارد نیازی به انجام این عمل نیست. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: میزان انجام عمل سزارین در خواهران باردار افزایش یافته و این در حالی هست كه در بسیاری از موارد نیازی به انجام این عمل نیست و نوزاد می تواند به راحتی با زایمان طبیعی متولد شود.
 
“دكتر عبدالمجید باور”، اظهار كرد: هر چیزی طبق نظم و ترتیب خاصی آفریده شده هست و چنانچه این نظم و برنامه به هر عللی مختل شود، به مشكل دچار می شویم، پروسه زایمان طبیعی هم یكی از نظم های جهان هست و بدون دخالت انسان زایمان طبیعی بدون هیچ مشكلی انجام می شود.
 
افت ضربان قلب و وضعیت غیرطبیعی جنین از علل سزارین
 
وی افزود: تنها دو درصد خواهران به هنگام بارداری نیازمند زایمان به شیوه سزارین هستند، در مواردی مانند افت ضربان قلب جنین، وارد آمدن فشار به رحم یا در مواردی كه جنین در حالت و وضعیت غیرطبیعی قرار داشته باشد، انجام سزارین توصیه می شود.
 
باور با بیان اینكه در برخی موارد طب جدید اصلاً علمی نیست، تصریح كرد: یكی از این موارد، افزایش موارد انجام عمل سزارین هست. هم اكنون میزان انجام سزارین در ایران ۴۵ درصد اعلام شده كه نسبت به دیگر كشورهای خاورمیانه و جهان بسیار بیشتر هست، اما به طور قطع می توان گفت آمار واقعی سزارین در كشور از این میزان اعلام شده به مراتب بیشتر هست و ۸۰ درصد زایمان ها در بیمارستان های خصوصی به روش سزارین انجام می شوند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز درباره علل افزایش میزان انجام سزارین در كشور معتقد هست: انجام زایمان به شیوه طبیعی و فیزیولوژیك نیازمند صرف زمان و حوصله هست كه متاسفانه امروزه برخی ماماها و عاملان زایمان حاضر نیستند زمان زیادی را صرف كنند و این موضوع یكی از عوامل تاثیرگذار در افزایش روند سزارین در كشور هست.

همچنین برخی خواهران بدون علت خاصی از زایمان طبیعی می ترسند و حاضر نیستند دردهای زایمان طبیعی را تحمل كنند كه البته برخی پزشكان در ایجاد این ترس دخیل هستند.
 
آسپیراسیون و عفونت ریه و خونریزی از عوارض سزارین
 
این متخصص خواهران و زایمان با اشاره به عوارض متعدد سزارین، ادامه داد: برای زایمان به شیوه سزارین معده خواهران باردار باید خالی باشد، اما در موارد اورژانس به آن توجه نمی شود، در چنین شرایطی ممكن هست مواد غذایی و محتویات معده به ریه برگشت كند(آسپیراسیون) كه به عفونت ریه و در برخی مواقع به مرگ و میر مادر منجر می شود.
 
وی با اشاره به عوارض متعدد سزارین ادامه داد: حساسیت به داروهای بیهوشی از عوارض انجام عمل سزارین هست، همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، مادران باردار در زایمان طبیعی ۵۰۰ میلی لیتر و در سزارین یك لیتر خون از دست می دهند.
 
باور با بیان اینكه خون ریزی زیاد پس از عمل جراحی از عوارض زودرس سزارین هست، گفت: احتمال خون ریزی پس از عمل سزارین بسیار بیشتر از افرادی هست كه زایمان به شیوه طبیعی انجام می دهند، همچنین افرادی كه برای دومین بار سزارین می شوند ممكن هست به عوارضی چون چسبندگی رحم دچار شوند و در برخی موارد ممكن هست جفت به دیواره رحم (محل برش قبلی) بچسبد یا سر راه نوزاد قرار گیرد. در چنین شرایطی ممكن هست پزشك ناگزیر به خارج كردن رحم شود.
 
پارگی رحم از عوارض زایمان پس از یك نوبت سزارین
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در مواردی كه برش سزارین طولی هست، در زایمان دوم احتمال پاره شدن رحم از محل بخیه ها وجود دارد، از این رو گفته می شود افرادی كه یك بار عمل سزارین انجام می دهند، در دومین بارداری هم مجبور به انجام سزارین هستند، اما در برش های افقی احتمال پارگی رحم كمتر هست.
 
وی ادامه داد: در برخی كشورهای اروپایی در صورتی كه سزارین نخست به علت تنگی لگن نباشد، با كنترل عوامل محیطی اجازه می دهند مادر در بارداری های بعدی به صورت طبیعی زایمان كند، اما در ایران و برخی دیگر از كشورها این گونه نیست و اگر زایمان نخست با استفاده از روش سزارین انجام شود، زایمان های بعدی هم باید به همین روش انجام شوند.
 
آمبولی مایع آمنیوتیك از عوارض سزارین
 
باور آمبولی را از دیگر عوارض سزارین برشمرد و افزود: حین انجام عمل سزارین ممكن هست مایع دور جنین(آمنیوتیك) از آن جدا و وارد عروق خونی شود، این ماده سمی و بسیار كشنده هست و می تواند سبب مرگ مادر شود. پس از عمل نیز ممكن هست شاهد بروز آمبولی در عروق مادر باشیم كه این عارضه نیز خطرات زیادی دارد. این در حالی هست كه سزارین می تواند سبب بروز مشكلاتی در نوزاد هم شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز تصریح كرد: وزن مادر هیچ تاثیری در زایمان ندارد، تنها عامل مهم در این زمینه نوع لگن مادر هست كه البته بیشتر خواهران لگن طبیعی دارند و می توانند به راحتی زایمان كنند.
 
فرهنگ سازی از عوامل موثر در كاهش موارد سزارین
 
باور با بیان اینكه تنها شمار اندكی از خواهران لگن غیرطبیعی دارند و باید سزارین شوند، ادامه داد: زمانی كه موعد تولد نوزاد فرا می رسد، رحم منقبض می شود و همین انقباضات رحم جنین را در كانال زایمانی به جلو هدایت می كند و زایمان به صورت طبیعی انجام می شود.

 برای انجام یك زایمان طبیعی باید اجازه داد تا زمان زایمان به تولد نوزاد به صورت طبیعی فرا برسد و اگر هنگام تولد مشخص شد كه مشكلی وجود دارد مثلاً نوزاد به جای این كه از منطقه سر خارج شود، در حالتی غیرطبیعی قرار گرفته هست، در چنین شرایطی می توان از سزارین استفاده كرد، اما اگر پیش از آغاز درد، زن باردار مایل به انجام زایمان به شیوه سزارین باشد، نوزاد پیش از موعد مقرر متولد می شود و قطعاً مشكلاتی برایش ایجاد می شود.
 
این متخصص خواهران و زایمان خاطرنشان كرد: فرهنگ سازی و ترویج زایمان های فیزیولوژیك تنها راه برای كاهش آمار سزارین در جامعه هست و در این زمینه نیازمند آموزش های پایه ای هستیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز درباره میزان ناباروری در زوج های جوان و مقایسه آن با گذشته، تاكید كرد: قطعاً میزان ناباروری در مقایسه با گذشته افزایش یافته و یكی از مهم ترین علل این افزایش، تغذیه نامناسب و چاقی خواهران هست.

بسیاری از خواهران جوان پس از ازدواج به سرعت چاق می شوند و این اضافه وزن آنها سبب بروز اختلال در تخمك گذاری می شود. همچنین مصرف برخی هورمون ها هم می تواند سبب تنبلی تخمدان شود. البته برخی زوج های جوان اگر تنها چند ماه پس از ازدواج باردار نشدند، تصور می كنند مبتلا به ناباروری هستند، باید توجه داشت كه اگر زوج جوانی تا یك سال پس از ازدواج از هیچ وسیله یا قرص ضدبارداری استفاده نكرده و بچه دار نشدند، آن موقع می توان گفت كه ممكن هست این زوج نابارور باشند.
 
وی با بیان این كه برخی به اشتباه تصور می كنند مصرف قرص های ضدبارداری سبب نازایی می شود، افزود: این تصور كاملاً غلط هست و این قرص ها هیچ عارضه ای ندارند، هم اكنون مصرف قرص های ضدبارداری شایع ترین روش جلوگیری از بارداری در كل دنیا هست. تنها مشكل این قرص ها بروز پدیده چاقی بوده و ناباروری هم یكی از عوارض چاقی هست.



دلايل که باعث می شود یک عمل سزارین قابل قبول باشد

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی

در قسمت اول اين نوشته به دلايل افزايش ميزان سزارين در کشور و همچنين عواض و مراقبت هاي لازم در آن، اشاره کرديم؛ اما به هر حال گاهي اوقات لازم هست که يک مادر باردار براي به دنيا آوردن نوزادش اين عمل را بپذيرد. در زير اين دلايل آورده شده هست.

۱- عدم تطابق سر جنين با لگن مادر:

اغلب اين گونه موارد در موقع دردهاي زايماني مشخص مي شوند. به اين ترتيب که با وجود انقباضات زايماني، پيشرفت زايمان خوب نيست و يا اين که در معاينه ي داخلي، متوجه اين عدم تطابق مي شوند. البته موارد تنگي و يا اختلاف اندازه بسيار فاحش، قبل از دردها و در يک معاينه دقيق داخلي که توسط ماما يا پزشک در ماه آخر صورت مي گيرد مشخص مي شود.

۲- زجرجنين:

زجر جنين به معناي تغييرات بارز در تعداد ضربان قلب جنين هست که نشان دهنده اين موضوع مي باشد که ميزان اکسيژن خون او کافي نيست و مواد زايد خونش بيش از اندازه هست. در اين صورت معمولاً عمل سزارين به طور اورژانس انجام مي شود.

۳- طرز قرار گرفتن غير عادي جنين:

وضعيت طبيعي قرار گرفتن جنين به صورت سر به پايين و داخل لگن مادر هست. اگر مثلاً جنين به صورت عرضي قرار گيرد امکان زايمان طبيعي وجود ندارد. در صورتي که پاهاي جنين داخل لگن مادر باشد (سر او بالا باشد) در برخي موارد امکان زايمان طبيعي وجود دارد ولي اغلب مواقع، سزارين، راه انتخابي هست.

۴- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف:

اگر جدا شدن زودرس جفت صورت گيرد و يا جفت به جاي اين که در قسمت فوقاني رحم واقع شود، بر روي دهانه رحم قرار گيرد(جفت سر راهي)، بهترين روش زايمان همان سزارين مي باشد. ممکن هست در حين يک دوره دردهاي طبيعي، ناگهان بند ناف جنين به داخل مجراي زايماني و جلوي سر جنين ليز بخورد. در چنين حالتي بند ناف بين سر جنين و لگن مادر تحت فشار قرار مي گيرد و جريان خون و اکسيژن به جنين قطع مي گردد. اين مورد نيزاز موارد سزارين اورژانس مي باشد.
نوزاد

۵- سزارين قبلي:

قبلاً اعتقاد بر اين بود که اگر خانمي يک بار سزارين شد، بايد هميشه سزارين شود. البته در برخي بيماران اين قانون هنوز هم حاکم هست ولي امروزه اعتقاد بر اين هست که اگر علت سزارين قبلي، در اين حاملگي وجود ندارد مثلاً حاملگي قبلي جنين به طور عرضي قرار داشته ولي در اين حاملگي جنين با سر قرار دارد و بيمار در يک بيمارستان مجهز قرار دارد مي تواند تحت نظر يک متخصص خواهران و زايمان، زايماني طبيعي انجام دهد. بايد بيماران تفهيم شوند که در صورتي که مورد منعي براي اين اقدام وجود نداشته باشد، زايمان طبيعي بسيار مطمئن تر و بي خطرتر از يک عمل جراحي بزرگي مثل سزارين مي باشد، عوارض مربوط به مادر و جنين کاهش مي يابد و يک فاکتور مهم ديگر يعني هزينه نيز کاهش مي يابد. هزينه يک زايمان طبيعي حدود يک چهارم عمل سزارين مي باشد. البته خانم هايي که قبلاً سزارين شده اند و برش روي رحم شان به صورت طولي انجام شده نمي توانند زايمان طبيعي داشته باشند. فقط خانم هايي که برش روي رحم شان عرضي بوده و مورد منعي براي زايمان طبيعي ندارند، مي توانند به اين فيض برسند. (معمولاً بُرش روي شکم با بُرش روي رحم مطابقت دارد اما گاهي اين طور نيست، بنابراين داشتن پرونده پزشکي با قيد نوع بُرش روي رحم الزامي هست).

۶- دخالت هاي پزشکي بيش از اندازه در دوره دردهاي زايماني:

مصرف داروهاي مُسکن زودتر از موقع و يا داروهاي محرک انقباضات، بيش از حد مجاز، مي تواند پيشرفت زايمان را کند نمايد و به علت زايمان طول کشيده، سزارين انجام شود. آمار نشان داده هست که بيماران تحت نظر ماماها کمتر سزارين مي شوند. يکي از دلايل آن اين هست که ماماها کمتر از پزشکان از داروهاي مختلف استفاده مي کنند و علت ديگر اين هست که چون خود ماما نمي تواند عمل سزارين را انجام دهد، سعي مي کند تا جايي که براي بيمار و جنين ضرري نداشته باشد، زايمان او را به صورت طبيعي انجام دهد.

۷- جنين هاي نارس و ديررس(کمتر از ۳۸ هفته و بيشتر از ۴۲ هفته):

جنين هاي نارس احتمالاً تحمل فشار زايمان طبيعي را نخواهند داشت. جنين هاي ديررس نيز به علت درشتي و اشکال در خون رساني در زايمان طبيعي، دچار مشکل مي شوند.

۸- جنين هاي داراي مشکلات RH خون:

جنين هايي هم که مشکلات ناشي از RH خون دارند بهتر هست با روش سزارين متولد شوند چون به اندازه کافي قوي نيستند که زايمان طبيعي را تحمل کنند.

۹- چند قلويي:

گاهي زايمان دو قلوها به صورت طبيعي صورت مي گيرد اما در اغلب موارد سزارين به عنوان بهترين راه انتخاب مي شود. حاملگي هاي بيش از دو قلويي حتماً به صورت سزارين خاتمه مي يابند.

۱۰- موارد متفرقه:

مانند عفونت هرپسي در ناحيه تناسلي که نوعي عارضه تبخال مانند بسيار مُسري هست که براي جنين خطرناک هست، فشارخون بالا، تومورهاي فيبروييدي، بيماري قند، ايدز مادر و دوره دردهاي زايماني که بسيار طول کشيده باشد، از موارد ديگر سزارين مي باشند.

سابقه مرگ نوزاد‏، سابقه ي نازايي و شکم اوّل مُسن (بيش از ۳۵ سال) نيز قابل ذکر هستند.



چه زنانی باید سزارین کنند؟

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اعلام خبر برگزاری کلاس‌های مشاوره زایمان طبیعی رایگان، گفت: کلاس‌های روش‌های تنفسی، آرام‌سازی عضلانی و روش‌های کاهش درد غیردارویی مادر را توانمند می‌کند تا کنترل زایمان طبیعی خود را به عهده بگیرد.

ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه پدیده خلقت زن به گونه‌ای هست که از نظر فیزیولوژیکی می‌تواند بارور شده و زایمان طبیعی داشته باشد، اظهار داشت: زایمان طبیعی بهترین شیوه فرزندآوری هست زیرا جنین به طور کامل رشد می‌کند و پس از آن با پارگی کیسه آب و درد زایمان به دنیا می‌آید. وی افزود: بعد از پارگی کیسه آب و درد زایمان، مادر وارد مرحله‌ای می‌شود که بدن او و جنین کمک می‌کند تا جنین از کانال زایمان عبور کرده و به دنیا بیاید،‌معمولاً این مرحله۸ تا ۲۰ ساعت زمان می‌برد.

۸۵ درصد خواهران می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۸۵درصد خواهران سالم می‌توانند این پروسه را بدون هیچ مداخله‌ای و حتی در منزل طی کنند، اما چون ۱۵ درصد زایمان‌ها می‌تواند با خطر همراه باشد بهتر هست از علم مامایی و خواهران بهره برده و مادر را سزارین کرد.

مادرانی که قدشان کمتر از ۱۴۵ سانتی متر هست سزارین کنند

خداکرمی اظهار داشت: مادرانی که قد کمتر از ۱۴۵ سانتی متر دارند، لگن‌هایشان کوچک هست و نحوه قرار گرفتن جنین در رحم آنها به گونه‌ای هست که سر او رو به رحم نیست و باید سزارین شوند. همچنین گاهی جفت به طور کامل سر راه زایمان قرار می‌گیرد که در این مورد نیز بهتر هست مادر سزارین شود.

مبتلایان به دیابت زایمان سزارین کنند، بیماران قلبی طبیعی

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه ابتلای مادر به بیماری زمینه‌ای خاص مانند دیابت پیشرفته می‌تواند مانع از زایمان طبیعی شود، تصریح کرد: مادرانی که دیابت پیشرفته دارند بهتر هست سزارین شوند. این در حالی هست که توصیه می‌شود مبتلایان به بیماری قلبی به طور طبیعی زایمان کنند زیرا سزارین برای آنها خطرناک‌تر هست. وی گفت: بنابراین از نظر کلی، تعداد معدودی از خواهران نمی‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند و بهتر هست کادر درمانی شرایطی را فراهم کنند تا کسانی که قادر به زایمان طبیعی هستند از این طریق فرزند خود را به دنیا بیاورد زیرا در سزارین بیشترین کسی که آسیب می‌بیند جنین هست.

برای کاهش درد زایمان طبیعی باید چه کار کرد؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توصیه به مادرانی که قصد زایمان طبیعی دارند، اظهار داشت: بهتر هست خواهران برای زایمان طبیعی راحت‌تر، قبل از اقدام بارداری به ماما مراجعه کنند و بارداری طراحی شده‌ای داشته باشند. همچنین شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان که بین ۸ تا ۱۲ جلسه هست مفید خواهد بود. در این کلاس‌ها تکنیک‌های تنفسی، آرام‌سازی عضلانی و روش‌های کاهش درد غیردارویی معرفی می‌شود و مادر را توانمند می‌کند تا زایمان خود را به عهده بگیرد.

وی افزود: یک جلسه نیز برای پدرها برگزار خواهد شد تا از مادر حمایت کنند. در واقع هر روشی که برای مادر ایجاد شادابی و آرامش کنند در زایمانی راحت کمک‌کننده خواهد بود، همچنین ورزش‌های آبی و بیرون از استخر در کاهش درد و زایمان طبیعی راحت‌تر مؤثر هست. خداکرمی ادامه داد: چنانچه مادری به مرکز درمانی مراجعه کرده و به او توصیه شد تا زایمان طبیعی انجام ندهد، بهتر هست پزشک خود را عوض کند زیرا برخی از این افراد با در نظر گرفتن منابع مالی یا علل غیرضروری اقدام به سزارین می‌کنند.

این در حالی هست که فاجعه سزارین این هست که جنین قبل از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و این موضوع زندگی آینده کودک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: مراکز مامایی آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به مادران هست و قرار هست در این مراکز کلاس‌های مشاوره زایمان طبیعی رایگان برگزار شود.



فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی

درد و ناراحتی بخشی از زایمان هست، اما با زایمان طبیعی، خواهران احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از حس مادر شدن لذت می برند.

نوزاد و مادر

در ماه آخر حاملگی، دهانه رحم نرم می شود. موقع زایمان، انقباضات رحم که باعث درد زایمان می شود، زیاد می گردد و جنین در لگن مادر جای می گیرد. دهانه رحم کشیده و باز می شود و جنین به طرف پایین حرکت می کند و می چرخد تا سر او به طرف پایین قرار گیرد. با هر انقباض رحم، علامت هایی به مغز فرستاده می شوند که باعث آزادشدن هورمون اکسی‌توسین می گردد. با آزاد شدن این هورمون، انقباضات شدت بیشتری می یابند.

اکسی توسین هورمونی هست که در طی زایمان و بعد از آن نقش دارد. این هورمون بعد از باز شدن دهانه رحم و در طی زایمان آزاد می شود و باعث تسهیل زایمان و تحریک نوک سینه و آزاد شدن شیرمادر می شود.

درد زایمان

دردی هست که بیشتر خواهران از آن وحشت دارند. درد زایمان ناشی از انقباضات رحم هست و باعث تسهیل زایمان می شود. افزایش شدت انقباضات باعث می شود که جنین به طرف دهانه رحم حرکت کند. اگر درد از بین برود، سیستم انقباض رحم عمل نمی کند و زایمان با سرعت کمتری انجام می شود. اگر درد زایمان زیاد شود، اندورفین به مقدار زیاد در بدن ترشح می شود و به صورت طبیعی باعث کاهش درد می شود

اولین دیدار

بعد از تولد نوزاد، مادر او را در آغوش می گیرد، در حالی که هیجان زده و شگفت زده هست و احساس غرور می کند. در این مرحله هست که مادر و نوزاد از نظر جسمی و عاطفی به هم وابسته می شوند.

نوزاد در آغوش مادر گرم می شود. در عرض مدت کمی، نوزاد دستانش را بر لبانش می گذارد و لبانش را می مکد، یعنی اینکه شیر می خواهد. در عرض چند ساعت و یا چند روز، نوزاد و مادر همدیگر را بهتر می شناسند و عاشق همدیگر می شوند.

فواید زایمان طبیعی برای نوزاد

– تکامل جنین: وقتی رشد جنین کامل می شود، زایمان طبیعی انجام می شود.

– کاهش مشکلات تنفسی : هنگامی که کودک از دهانه واژن با فشار عبور می کند، مایع آمنیوتیک از ریه نوزاد خارج می شود.

– دریافت باکتری های محافظت کننده : هنگامی که نوزاد از مجرای زایمان عبور می کند، باکتری های محافظت کننده را برمی دارد. این باکتری ها وارد روده نوزاد می شوند و سیستم ایمنی را شکل می دهند.

– عبور از مجرای زایمان، سیستم قلبی عروقی جنین را تحریک می کند و باعث گردش خون بهتر و آماده سازی او برای تولد می گردد.

– در طی زایمان طبیعی،
نوزاد از امواج هورمونی در کاتکول آمین ها استفاده می کند. این هورمون ها باعث می شوند نوزاد هوشیار شود و با مادر خود ارتباط برقرار کند.

– هورمون اندورفین در جفت و بندناف موجود می باشد.
این هورمون باعث می شود نوزاد بتواند خارج از رحم زندگی کند و راحت تر زایمان رخ دهد.

شیر مادر

-نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، دارای علاقه بیشتری در انجام رفتارهایی مانند مکیدن و گرفتن سینه مادر می باشند.

– تحقیقات نشان داده کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، ۲۰ درصد کمتر دچار بیماری دیابت نوع یک می شوند.

زایمان طبیعی نسبت به سزارین باعث می شود که نوزاد بر استرس غلبه بیشتری داشته باشد.

– اگر زایمان طبیعی بدون استفاده از داروها باشد، نوزاد عوارض جانبی داروها را تجربه نخواهد کرد.

– بعد از زایمان طبیعی، تماس پوست به پوست در مادر و نوزاد رخ می دهد. این تماس دارای فواید روانی بسیاری برای نوزاد می باشد از جمله: رشد مطلوب مغز و مکیدن بهتر شیرمادر.

فواید زایمان طبیعی برای مادر

درد و ناراحتی بخشی از زایمان هست، اما با زایمان طبیعی، خواهران احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از این حس که مادر شده اند لذت می برند.

– در این روش مادر هوشیار و آگاه می باشد و به جنین فشار وارد می کند تا به سمت مجرای زایمان حرکت کند.

– مادر نیازی به تزریق اکسی توسین برای شدت گرفتن انقباضات، قرار دادن سوند در مثانه و یا استفاده از انبرک جراحی ندارد.

– نسبت به سزارین، بهبودی سریع تر حاصل می شود و مدت زمان کوتاه تری را در زایشگاه باید ماند.

– خطر زخم شدن و ایجاد عفونت و مشکلات دیگر در زایمان بعدی وجود نخواهد داشت، مانند پارگی رحم در سزارین.

– مرگ و میر در این روش بسیار کمتر از سزارین هست.

– زایمان طبیعی مقرون به صرفه تر هست.

نکات لازم برای زایمان طبیعی

– باید قبل از زایمان در مورد این مسائل فکر کنید: انتخاب محل زایمان برنامه ریزی تولد نوزاد، اطمینان از اینکه زایمان خوبی را خواهید داشت، آموزش های لازم برای زایمان و روش های مقابله با استرس.

– بسیاری از مادران با روش های تمدد اعصاب می توانند نوزاد خود را به راحتی شیر دهند و ناراحتی پس از زایمان را تحمل کنند.



مواردی در مورد فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی سزارین فیلم زایمان طبیعی فیلم سزارین فواید زایمان طبیعی

در دوران بارداری تغییرات زیادی در روند زندگی مادر ایجاد می شود . مرسوم هست که در طول این بازه مادر از مواد غذایی طبیعی استفاده کند، داروهای گیاهی را جایگزین انواع شمیایی خود کند و تقریباً همه چیز را به صورت طبیعی مصرف کند. زمانیکه نوبت به زایمان می رسد، اکثر خانم ها به این موضوع فکر می کنند که آیا زایمان طبیعی می تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد یا خیر؟

از مزایای زایمان طبیعی باید به این موضوع اشاره داشت که گذشته از بیهوشی، جراحی و مشکلات عدیده دیگری وجود دارد که ممکن هست سایر شیوه های زایمان به همراه داشته باشند. در این قسمت مشاهده کوتاهی به چند نمونه از فواید دیگر زایمان طبیعی داریم.

ایمنی در زایمان طبیعی :

اولین انتظار هر خانواده ای این هست که فرزندشان در سلامت کامل به دنیا بیاید. پژوهش های گسترده در حیطه خواهران و زایمان گویای این نوشته هستند که زایمان طبیعی تا حد زیادی این خواسته والدین را تامین می کند و نه تنها برای نوزاد بلکه برای مادر هم به عنوان یکی از سالم ترین گزینه های زایمان محسوب می شود. به علاوه آمار و ارقام حاکی از آن هستند که میزان مرگ و میر مادر و نوزاد در زایمان طبیعی به مراتب پایین تر از سایر شیوه های زایمان هست. مراقبت و پرستاری آسان: پزشکان و پرستارانی که متخصص در زایمان طبیعی هستند طوری آموزش دیده اند که پیش از ایجاد مشکل از وقوع آنها جلوگیری بعمل آورند به این ترتیب که پیش از زایمان، در حین وضع حمل، و پس از آن، آسیب های احتمالی را پیش بینی کرده و از وقوع آنها جلوگیری می کنند. این درحالی هست که پرستاران و پزشکانی که متخصص در امر سزارین هستند اینطور آموزش دیده اند که منتظر می مانند تا مشکلی پیش بیاید و سپس برای رفع آن اقدام می کنند و با اتکا شیوه های تکنولوژیک امروزی برای مرتفع ساختن مشکلات مادر و نوزاد تلاش می کنند. ارتباط عاطفی قوی تر: مادرانی که به روش طبیعی کودکان خود را به دنیا می آورند خیلی زود تر می توانند با نوزاد انس بگیرند و با او ارتباط صمیمانه عاطفی برقرارکنند. از آنجایی که مادران با زایمان طبیعی سریعتر بهبودی پیدا می کنند، زودتر می توانند شیر دادن به نوزاد را شروع کنند و این مساله خود به عنوان یکی از مهمترین مزایای طبیعی به شمار می رود. احساس قدرت بیشتر:مادرانی که با کمک همسر خود زایمان طبیعی را تجربه می کنند، بیش از هر زمان دیگر احساس خوشبختی می کنند. میزانی از اعتماد و اطمینان در وجودشان پدیدار می شود که قبلاً احساس نمی کرده اند. زایمان طبیعی بهترین هدیه ای هست که والدین می توانند به خود و به نوزاد تازه متولد شده خود بدهند. جمع خانوادگی نیز پس از زایمان طبیعی از نظر عاطفی نزدیکی بیشتری را به یکدیگر پیدا می کنند.

هزینه کمتر زایمان طبیعی :

زایمان طبیعی هزینه بیهوشی و جراحی در بر ندارد و لازم نیست مادر و فرزند برای مدت زمان طولانی در بیمارستان بستری شوند. طبق برآوردهای اخیر،زایمان طبیعی چیزی در حدود۵۰%الی۷۵% (بسته به نوع بیمارستان)از هزینه های جانبی خانواده را کاهش می دهد.

درد کمتر در زایمان طبیعی :

درد زایمان طبیعی فقط زمان وضع حمل ایجاد شده و مادر پس از و ضع حمل درد چندانی احساس نمی کند و به تدریج بهبود می یابد. این درحالی هست که درد زایمان های غیرطبیعی، درد کمر برای هفته ها باقی می ماند.

بهبودی سریعتر در زایمان طبیعی :

چیزی که بیشتر خانواده ها از آن بی اطلاع هستند این هست که تصور می کنند با بیهوشی می توانند خود را از درد کشیدن در زمان وضع حمل رها سازند. این در حالی هست که در زایمان غیرطبیعی، درد مادر پس از بیهوشی شروع می شود و پس از آن هم باید دوران نقاهت خود را سپری و هم از نوزاد مراقبت و نگهداری کند. درصد ابتلای مادرانی که کودک خود را به شیوه طبیعی زایمان نمی کنند به مشکلاتی نظیر درد، پارگی، خونریزی، و عفونت پس از زایمان نیز به مراتب بیشتر هست. خانم هایی که کودکان خود را به صورت طبیعی زایمان می کنند پس از به دنیا آمدن کودک درد کم و یا اصلاً هیچ دردی را احساس نمی کنند.

نوزاد هشیارتر: کودکانی که به صورت طبیعی به دنیا می آیند سریعتر با محیط ارتباط برقرار می کنند، هشیارترهستند، و پورتال ۱ های بیشتری از خود نشان می دهند. این درحالی هست که اغلب نوزادان سزارینی می بایست احیا شوند.

کاهش احتمال استفاده از دارو در آینده:

کودکانی که به صورت طبیعی و بدون استفاده از دارو به دنیا آمده اند، احتمال استفاده از دارو در آینده زندگی آنها نیز به مراتب کاهش پیدا می کند. موارد فوق تنها تعداد معدودی از مزایای زایمان طبیعی بودند. زمانیکه خانمی باردار می شود در قبال فرزند خود مسئول هست و باید بالاترین میزان مراقبت و حمایتی را که از عهده آن برمی آید را به کودک خود اهدا کند.

چند توصیه به مادران

باید تلاش کنید، از منابع مختلف اطلاعات جمع آوری کنید، و مسئولیت پذیرباشید. با همسر خود در مورد امورمختلف مشورت کنید تا او هم تا آنجایی که می تواند شما را حمایت و پشتیبانی نماید. سایراعضای خانواده هم می توانند به شما قوت قلب بدهند تا با اطمینان بیشتری این کار را انجام دهید.

البته این امکان هم وجود دارد که شما برای یک زایمان طبیعی برنامه ریزی کرده باشید اما متخصصان مجبورشوند که نوزاد را از طریق جراحی خارج کنند. خوب پس چگونه می توانید مطمئن باشید که توانایی زایمان طبیعی را دارید؟ با مطالعه موارد ذیل می توانید درصد احتمال زایمان طبیعی را افزایش دهید.

حمایت:

خانم هایی که حمایت و پشتیبانی بیشتری را از اطرافیان خود دریافت می کنند از نظر روحی راحتتر می توانند خودشان را آماده زایمان طبیعی کنند.بهترین فردی که می تواند در این شرایط حامی خانم باشد پدر نوزاد هست. این امر همچنین به استحکام پیوند های خانوادگی کمک می کند وسبب می شود که پدر نیز از همان ابتدا با جنین اخت بگیرد .

آموزش مناسب :

می بایست اطلاعات کاملی در این زمینه بدست آورید تا بتوانید ریسک خطرات احتمالی را به حداقل میزان خود کاهش دهید و تصمیم درست را اتخاذ کنید. از کجا می توانید این اطلاعات را بدست بیاورید؟

کتابهای معتبری که در زمینه بارداری زایمان و شیردهی هستند را مطالعه کنید. در کلاس های مشاوره زایمان اسم نویسی کنید تا آموزش های لازم را به شما بدهند. فقط پیش از ثبت اسم در این کلاس ها به موارد زیر توجه کنید.

۱-مطمئن شوید که مشاور شما در جای دیگری (بیمارستان-کلینیک)کار نمی کند و تمام تمرکز و توجهش معطوف به شماست.

۲-ببینید کجا آموزش دیده و اطلاعات خود را از چه منبعی بدست آورده. هرگز از او تقاضا نکنید که چند متد مختلف را به شما آموزش دهد چرا که ممکن هست سردرگم شوید و نتوانید از هیچیک از آنها به درستی استفاده کنید. از او بخواهید که یک متد را به طورکامل به شما آموزش دهد.

۳-از او بپرسید که آیا خودش قبلاً فرزندی را با استفاده از زایمان طبیعی به دنیا آورده هست؟ اگر خودش در تجربه های حقیقی زندگی یک چنین کاری را انجام داده باشد راحتتر می تواند شما را راهنمایی کند و اطلاعاتش در این زمینه موثق تر هستند.

۴-ازاو بپرسید که آیا خانواده های قبلی که از او مشاوره گرفته اند موفق شده اند که زایمان طبیعی داشته باشند؟ بهتراست که در۸۰% تا ۹۰% از نمونه ها پاسخ او مثبت باشد.

۵-چه مواردی را در کلاس خود آموزش می دهد؟

بهترین کلاس ها مطالبی به این شرح را تحت پوشش قرارمی دهند:تغذیه دوران بارداری،نرمش،جلوگیری از دردهای غیر ضروری، مرحله اول و دوم درد، روش های برقراری ارتباط، برنامه ریزی برای زایمان، تفاوت دردها، عوارض احتمالی، مراقبت های پس از وضع حمل، شیردهی، مراقبت از نوزاد و سایر عناوین

۶-کلاس ها برای چند هفته(چند ساعت)برگزار می شوند؟ یک جلسه کلاس در آخر هفته و انواع مشابه نمی توانند برای شما مفید باشند.برای اینکه به اطلاعات کامل در این زمینه دست پیدا کنید حداقل باید۱۲جلسه در کلاسهای آموزشی حضور داشته باشید.

۷-مطلع شوید چند زوج دیگر در این کلاس ها شرکت می کنند؟ زوج ها در کلاس های کوچکتر عموماً مورد توجه بیشتر قرار می گیرند و عموماً برگزاری کلاس ها با ۵تا ۸ زوج بهتر هست.

۸-آیا خارج از کلاس هم به سوال های شما جواب می دهند؟ ممکن هست در خارج از کلاس به سوال هایی برخورد کنید که پاسخ دادن به آنها ضروری باشد به همین دلیل بهتراست که در محیط بیرون هم از شما پشتیبانی کنند.

انتخاب پزشک متخصص

۱-ابتدا ببینید که پزشک مورد نظر درحال بررسی چند خانم بارداراست(به ویژه خانم هایی که اولین زایمانشان هست).همچنین به پزشک خود توضیح بدهید که منظور شما از زایمان طبیعی تنها زایمان واژینال نیست بلکه قصد دارید در حین وضع حمل از مواد دارویی شیمیایی هم استفاده نکنید. در صورتی می توان بر روی زایمان اسم طبیعی را گذاشت که مادر با درد خود انگیخته و با قدرت خود نوزاد را به دنیا بیاورد. به دنبال متخصصانی باشید که زایمان طبیعی انجام می دهند.

۲-به حرف های دلتان گوش دهید. اگر با یک پزشک احساس راحتی نمی کنید می توانید به متخصص دیگری مراجعه کنید. تحمل درد در صورتی برایتان مقدور می شود که به متخصص خود اعتماد داشته باشید و از نظر روحی احساس آرامش داشته باشید.

۳-به پاسخ های مبهم بسنده نکنید. اگر مساله ای را متوجه نمی شوید روی آن پافشاری کرده و بخواهید توضیحات دقیقتری را در اختیار شما قرار دهند.

۴-سعی کنید از خانم های دیگری که قبلاً وضع حمل طبیعی موفقیت آمیزی داشته اند در این زمینه سوال کنید.

توصیه های مفید

آب:سعی کنید پیش از فرارسیدن زمان وضع حمل آب فراوانی بنوشید. در مصاحبه ای که با بسیاری از خانم هایی که به صورت طبیعی وضع حمل کرده اند، این مساله را تایید می کنند که میزان بالای مصرف آب درد حین وضع حمل را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. برخی متخصصان معتقدند که آب اثر بخشی نظیر داروهای مسکن را دارد.

محل زایمان:سعی کنید پیش از زایمان ازمحلی که قرار هست در آن فرزندتان را به دنیا بیاورید تماشا کنید.با این کار استرس شما کاهش پیدا می کند.

فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات :
با یک متخصص ستون فقرات مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند. او توضیحات لازم در این زمینه که بهترین وضعیت قرار گرفتن در حین زایمان چگونه هست را در اختیار شما قرار خواهد داد.همچنین ماساژو طب سوزنی هم می توانند تا حد زیادی تحمل درد را برای مادر آسانتر کنند. این موارد را جایگزین داروهای شیمیایی کنید.

تغذیه : یک رژیم متعادل بدون غذاهای مصنوعی افزودنی های مجاز، رنگ های خوراکی، نگهدارنده های شیمیایی، و مواد تصفیه شده بهترین گزینه برای مادران محسوب می شود. سعی کنید مصرف روزانه پروتئین خود را حداقل به ۸۰گرم برسانید.با پیروی از این الگوی غذایی در تمام طول بارداری سالم می مانید.

برنامه ریزی برای زایمان

قبل از فرار رسیدن روز زایمان برای آن برنامه ریزی کنید و از چند هفته قبل خودتان را برای این کار آماده کنید. گزینه ها مختلف را در نظر گرفته وتصمیمات خود را روی کاغذ بیاورید. در مورد این برنامه با شریک زندگی خود مشورت کنید و سپس آنرا برای تایید به متخصص ماما نشان دهید .

به هنگام شروع درد

۱-سعی کنید پیش از شروع درد در خانه باشید. زمانیکه دهانه رحم شروع به باز شدن می کند باید خود را برای زایمان آماده کنید.

۲-از پاره شدن کیسه آب به صورت مصنوعی خودداری کنید.

۳-در هرساعت حداقل یک مرتبه ادرار کنید.

۴-مرتباً راه بروید و وضعیت خود را عوض بدهید. فقط به پشت دراز نکشید. حرکاتی را انجام دهید که از درد شما می کاهند.

۵-برای کمتر شدن درد می توانید دوش بگیرد یا درون وان پراز آب دراز بکشید.

۶-با بدن خود همگام شوید ببینید چه سیگنالی به شما می دهد. بدن خود را ریلکس کنید روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید و نفس های بریده نکشید.

۷-برای کمتر شدن درد از گزینه های غیر داوریی استفاده کنید؛ مانند: عوض وضعیت بدن، دوش گرفتن، راه رفتن یا حتی مکیدن انگشت شست.تنها در صورتی خودتان را مجاز به استفاده از دارو بدانید که بقیه روش ها را امتحان کرده و جواب نگرفته اید.

۸-از سونوگرافی های پشت سرهم خودداری کنید، مگر دلیل پزشکی خاصی داشته باشد.

۹-عجول نباشید و آرامش خود را حفظ کنید.

گرچه آماده شدن برای زایمان طبیعی قدری دشوار هست اما ارزش زیادی دارد و نه تنها در وضع حمل به شما کمک زیادی می کند بلکه کودکتان نیز از شما متشکر خواهد بود.

زایمان طبیعی یا سزارین؟ فیلم زایمان طبیعی و سزارین

منبع : پورتال یک

لطفا نظر خود را درباره زایمان طبیعی یا سزارین؟ فیلم زایمان طبیعی و سزارین با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا