«سهراب سپهری» فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه نیست

«سهراب سپهری» فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه نیست

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه «سهراب سپهری» فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه نیست را ببینید.

پورتال۱ آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: «سهراب سپهری» فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه نیست
این مسئله که «سهراب سپهری» را بنا بر قول منتقد ادبی، فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه بدانیم،‌ صحیح نیست.


حمیدرضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره ویژگی شعر «سهراب سپهری» اظهار کرد: بی اعتنایی به مسائل سیاسی و اجتماعی در روزگاری که حد و مرز ساحت روشنفکری با توجه به سیاست مشخص می‌شد را می‌توان ویژگی شعر «سهراب سپهری» دانست.

وی افزود: این مسئله که بنا بر قول منتقد ادبی «سهراب سپهری» را فردی بی مسئولیت نسبت به جامعه یا یک بچه بورژوای اشرافی بدانیم، صحیح نیست، این شاعر در حقیقت به جای توجه به روساخت‌های جهان بشری به زیر ساخت‌های آن توجه می کند.

این شاعر ادامه داد: «سهراب سپهری» این فرض درست را دارد که اگر زیرساخت‌های اندیشه بشری مبتنی بر نور و انسانیت باشد، همه چیز درست می‌شود و وی به درستی روساخت‌ها و ضعف‌های جهان معاصر را شناخته بود.

شکارسری تصریح کرد: «سهراب سپهری» مشکلات جامعه بشری را به خاطر فاصله‌گیری بشر از سرچشمه‌های پاک بشری می‌دانست که ریشه در ایمان فرد دارد. به گمان بنده «سهراب سپهری» به مقابله با مدرنیته برخاسته بود و به شیوه رمانتیک‌ها از آن‌ها می‌خواست به طبیعت بازگردند. نقد به او به خاطر بی‌اعتنایی به مهمترین اتفاقات پورتال یک سیاسی و اجتماعی ایران وارد نیست.

وی با اشاره به لزوم توجه به سپهر اندیشه «سهراب سپهری» بیان کرد: «سهراب سپهری» به لایه‌های عمیق‌تر جامعه بشری توجه کرده می باشد، وی پیشنهاد می‌کند در حقیقت به اصل وجود برگردیم و به زمانی که هنوز زندگی بشری به مدرنیته آلوده نشده بود، وی مشکلات امروز جامعه خود را نتیجه مدرنیته می‌داند.

این شاعر افزود: اگر مشکلات جامعه بشری را روساخت بدانیم، مشکلات آن به جای دیگری باز می‌گردد. به آنجایی که اندیشه خودمان را در اختیار مدرنیته قرار می‌دهیم و پیشنهاد او بازگشت به دنیای قبل از این دوران  می باشد. «سهراب سپهری»را یک “بنیادگرا” به معنای واقعی خود می‌دانم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

شعر نو در ترازوی تأویل؛ معیار تشخیص حدس‌ها و ابطال‌ها
اس ام اس مشاهیر از دیار باقی!
هدف اصلی در هنر، به كمال رسیدن درجهت قرب الهی می باشد
نجمه شبیری: مترجم وظیفه دارد به هویت فرهنگی جامعه خود فکر کند
مهم کتاب خواندن می باشد نه کتابخانه داشتن

۱۵ مهر ۱۳۹۴ – ۰۹:۰۰

«سهراب سپهری» فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه نیست

منبع : پورتال پورتال۱

لطفا نظر خود را درباره «سهراب سپهری» فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه نیست با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

مضرات اسید فسفریک برای سلامتی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه مضرات اسید فسفریک برای سلامتی را ببینید. اسید فسفریک یکی از اسید های معدنی است که به دلیل داشتن ویژگی های مختلف در بسیاری از محصولات غذایی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با …

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا