پیامدهای بی توجهی به قطره آهن نوزاد

پیامدهای بی توجهی به قطره آهن نوزاد

 PediatricClinic(125)_0

 اگر والدین نسبت به دادن قطره آهن به فرزندشان کوتاهی کنند آنان را در معرض ابتلا به کم خونی قرار می دهند!

یکی از تاکیدات متخصصان اطفال به والدین، دادن قطره آهن از شش ماهگی به نوزادان هست ولی گاها با همه این تاکیدها، پدر و مادرها به دلایل مختلف از فراموشی گرفته تا عدم تمایل نوازادان به نوش جان کردن قطره از دادن به موقع آن غفلت می‌کنند و متاسفانه در اغلب موارد به دلیل اینکه کودک از طعم قطره خوشش نمی‌آید، بهانه‌ای هست برای والدین تا از دادن آن امتناع کنند. درحالی که تاکید همه متخصصان بر این هست که تا پایان دو سالگی کودک باید قطره آهن را روزانه دریافت کند. دلیل این همه تاکید بر چیست؟!

دکتر آتوسا فولادگر، متخصص اطفال در گفت‌وگو با سلامانه در پاسخ به این سؤال گفت: «در دوران بارداری، هموگلوبین موردنیاز جنین از طریق خون مادر تأمین می‌شود و تقریباً این ذخیره هموگلوبینی تا شش ماهگی تأمین‌کننده نیاز بدن هست ولی بعد از شش ماهگی حتماً باید با دادن قطره آهن، نیاز بدن کودک به آهن برآورده شود.»

وی در ادامه افزود: «بی‌توجهی و سهل‌انگاری و عدم آگاهی به این مساله می‌تواند با بروز کم‌خونی در کودکان و بعضاً عواقب دیگری همراه باشد.»

این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه از شش ماهگی حتماً باید روزانه به شیرخواران قطره آهن داده شود، گفت: «روزانه باید ۱۵ قطره آهن به کودک خوراند و در صورتی که طعم قطره برای کودک بدمزه و ناخوشایند هست می‌توان نوع خارجی آن مثل قطره آهن آیروویت را تهیه کرد و روزی یک میلی گرم به کودک داد. والدین باید بدانند در صورت عدم مصرف منظم قطره آهن هم خطر کم‌خونی نوزاد را تهدید می‌کند.»

وی همچنین یادآور شد در مواردی هم که نوزاد نارس به دنیا می‌آید، با توجه به سن و وزن نوزاد نارس، زمان شروع قطره آهن در مقایسه با شیرخواران دیگر مفاوت هست و فوق‌تخصص نوزادان و شیرخواران زمان شروع قطره آهن را به والدین مشخص خواهد کرد. معمولاً در این نوازدان، زمان شروع قطره آهن زودتر از شش ماهگی هست.»

فولادگر بهترین زمان دادن قطره آهن را نهم فاصله بین دو شیردهی دانست و گفت: «بهتر هست در فواصل بین دو شیردهی قطره آهن به کودک داده شود و حتماً برای پیشگیری از سیاه شدن دندان‌های کودک بعد از دادن قطره، با دستمالی مرطوب دندان‌های شیرخوار تمیز شود. حتی بهتر هست بعد از آن مقدار کمی آب جوشیده سردشده به کودک داده شود.»

این متخصص اطفال در نهایت خاطرنشان کرد: «اگر شیرخواری در عین تغذیه صحیح، وزن‌گیری خوبی نداشته باشد و روند وزن‌گیری او به گونه‌ای باشد که طبق نمودار رشد از منحنی فاصله می‌گیرد، لازم هست در وهله اول قبل از هر گونه اقدام و دادن مکمل خودسرانه به فوق‌تخصص نوزادان و شیرخواران مراجعه شود تا آزمایشاتی از نظر ابتلا به عفونت ادراری و کم‌خونی صورت بگیرد چراکه هر دوی این موارد می‌توانند با کم‌وزنی کودکان همراه باشند.»

پیامدهای بی توجهی به قطره آهن نوزاد

منبع : وبسایت دکتر سلام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] جعفرکاشانی سوشامکانی باید از مغزش استفاده کند فرهادکاظمی مربی بزرگی هست بحران و اعلام …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] کیک شکلاتی با میوه های تازه هییت موردنظرایمه ع کاخ طاغوت را می لرزاند

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا