فرسودگی شغلی چگونه پدید می آید؟

  • به‌دست:
  • دسته‌بندی: اخبار

فرسودگی شغلی چگونه پدید می آید؟

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه فرسودگی شغلی چگونه پدید می آید؟ را ببینید.

 index.jpg45.4

  در مورد فرسودگی شغلی چه اطلاعاتی دارید ممکن هست شما نیز به آن دچار شده باشید اما خودتان اطلاعی نداشته باشید این عارضه چه علائم و نشانه هایی دارد و چگونه در افراد مختلف خود را بروز می دهد؟

یک روانشناس بالینی گفت: فرسودگی شغلی با استرس ارتباط مستقیم دارد و با کاهش انگیزه به دلیل استرس، فرد دچار فرسودگی شغلی می‌شود.

محمد یعقوبی  با بیان اینکه فرسودگی شغلی عبارت هست از خستگی جسمی، روانی و هیجانی که فرد به دنبال قرار گرفتن طولانی مدت در شرایط کاری آن را تجربه می‌کند، اظهار کرد: در فرسودگی شغلی میل و تمایل فرد برای انجام فعالیت خود به نحو احسن، کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه عدم تمایل به ادامه‌ کار، کاهش دقت در کار و غیبت بیش از اندازه از جمله نشانه‌های فرسودگی شغلی هست، افزود: بی‌تفاوتی نسبت به کار و احساس سستی نیز از دیگر نشانه‌های فرسودگی شغلی هست.

این روان‌شناس بالینی خاطر نشان کرد: فرسودگی شغلی با استرس نیز ارتباط مستقیم دارد و وقتی انگیزه فرد به دلیل استرس کاری کم می‌شود، فرد دچار فرسودگی شغلی می‌شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه فرسودگی شغلی به دو دلیل بیرونی و درونی ایجاد می‌شود، ادامه داد: احساس ناتوانی، بار سنگین کار و وظایف تکراری از علل بیرونی و انتظارات غیرواقعی از علل درونی فرسودگی شغلی هست.

وی با اشاره به اینکه فرسودگی شغلی به عنوان یک استرس مزمن عمل می‌کند و جسم و روح شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: از نظر جسمی، فرسودگی شغلی منجر به بیماری‌های روان تنی از جمله زخم معده، سردردهای میگرنی، فشار خون، جوش صورت و اختلالات دستگاه گوارشی می‌شود.

این روان‌شناس بالینی ادامه داد: از نظر روحی فرسودگی شغلی باعث افسردگی و اختلالات شبه جسمی و عصبانیت می‌شود. اختلالات شبه جسمی، اختلالاتی با زیربنای مسائل روحی هست که در آن فرد از درون درد دارد، اما این درد جسمی نیست، بلکه روحی هست.

یعقوبی با بیان اینکه فرسودگی شغلی بر روابط خانواده بویژه روابط با همسر تاثیرگذار هست، افزود: از جمله راهکارهایی که منجر به رفع فرسودگی شغلی می‌شود این هست که فضای کاری هر شخصی باید پورتال۱ و روشن باشد و در ارتقاها، توبیخ‌ها، تنبیه‌ها و تشویق‌ها عدالت رعایت شود. در شرایط محیط کار تا حدی آزادی حاکم باشد، جو بسته و محدود نباشد و باید شرایطی برای کارمندان فراهم شود که بتوانند در سازمان پیشرفت کنند.

وی ادامه داد: احترام گذاشتن متقابل و روابط صمیمانه در هر سازمان و ارگانی در کاهش فرسودگی شغلی موثر هست. سازمان باید در حد توان از کارمندانش توقع داشته باشد و چند نقش را به یک شخص واگذار نکند، سلسه مراتب رعایت شود و سازمان باید به نیازهای روحی و معنوی پرسنل توجه کند.

این روان شناس بالینی در خصوص اینکه در چه شغل‌هایی فرسودگی شغلی بیشتر ایجاد می‌شود،‌ گفت: هر چقدر شغل‌ها اورژانسی‌تر باشند، فرسودگی نیز در آن‌ها بیشتر هست؛ مانند کار در اورژانس بیمارستان‌ها، خلبان‌ها و مهندسین پرواز، همچنین در شغل‌هایی که راکد هست و شخص امکان پیشرفت ندارد و فرد مداوم کاری را تکرار می‌کند، فرسودگی بیشتر تماشا می‌شود.

یعقوبی اضافه کرد: روش‌های درمانی فرسودگی شغلی شامل درمان دارویی، روان درمانی و گروه درمانی هست که توسط روانپزشک و روان‌شناس بالینی انجام می‌شود.

(ایسنا) 

فرسودگی شغلی چگونه پدید می آید؟

منبع : پورتال دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره فرسودگی شغلی چگونه پدید می آید؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] احسان روزبهانی پس از باخت مقابل بوکسور فرانسوی در ساعت معینی بخوابید تا سالم …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] نتایج نهایی ازمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۹۴ پایان مرمت برج تاریخی اشکذر

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا