چه کسانی در معرض شیزوفرنی هستند

مطالب جدید

چه کسانی در معرض شیزوفرنی هستند

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه چه کسانی در معرض شیزوفرنی هستند را ببینید.

چه کسانی در معرض شیزوفرنی هستند

روان،شیزوفرنی

طبق آمارهای ارائه ‌شده، فارغ از هرگونه نژاد و قومیتی، حدود ۱‌/‌۱ درصد جمعیت جهان به این بیماری مهلک مبتلا هستند.

جدیدترین آمارهای رسمی داخلی حکایت از آن دارد که تعداد افراد مبتلا به ‌شیزوفرنیدر ایران به ۷۵۰ هزار نفر می‌رسد و بیشتر مبتلایان در سنین ۱۶ تا ۲۵ سال علائم بیماری را نشان می‌دهند و نخستین علائم برای تشخیص بیماری تا حدود شش ماه طول می‌کشد. طبق بررسی‌های صورت ‌گرفته، حدود ۵۰ درصد مبتلایان طی یک دوره درمان ده‌ساله تا حد قابل‌توجهی بهبود می‌یابند، ولی در این میان ۲۵ درصد بیماران در گذر زمان درمان نمی‌شوند.

مبتلایان به ‌شیزوفرنیمعمولا صداهایی را می‌شنوند که دیگر افراد قادر به شنیدن آنها نیستند و تصور می‌کنند دیگران قادرند ذهن آنها را بخوانند و افکارشان را کنترل کنند یا به آنها آسیب بزنند و همین امر گاه باعث بروز رفتارهایی ناخواسته در این افراد می‌شود. مبتلایان به ‌شیزوفرنیغالبا هنگام صحبت‌ کردن احساسی ندارند و ساعت‌ها بدون حرکت یا بیان کلامی می‌نشینند. آنها غالبا در کارهای خود ثبات نداشته و در یافتن شغل مشکل دارند. ‌شیزوفرنی شایع‌ترین مشکل روانی است که در کمین افراد جامعه است؛ ولی به‌طور کلی هر فردی در معرض ابتلا به این اختلال روانی قرار ندارد. بررسی‌های صورت‌ گرفته دلایل عمده‌ای برای بالا بردن احتمال ابتلا به شیزوفرنی ذکر کرده‌اند که خطر بروز این اختلال را افزایش می‌دهند.

سن و سال: ‌شیزوفرنیدر هر سنی ممکن است ایجاد شود، ولی شیوع آن بین سنین نوجوانی و جوانی بیشتر به چشم می‌خورد و در کودکان به شکل شدیدتری دیده می‌شود. اگر چه با افزایش سن، خطر بروز این بیماری کاهش می‌یابد، اوج سن ابتلا به ‌شیزوفرنیحدود چهل و پنج سالگی است و بار دیگر در اواسط دهه ۶۰ زندگی نیز افراد بیش از هر زمانی در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند که بیشتر در بانوان رخ می‌دهد.

جنسیت: تحقیقات نشان می‌دهد که هرچند ‌شیزوفرنیزنان و مردان را درگیر می‌کند، تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد:

• مردان بیشتر بین ۱۵ تا ۲۴ سال مبتلا به ‌شیزوفرنیمی‌شوند و علائم با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد.

• شروع ابتلا به ‌شیزوفرنیدر بانوان کمی با تأخیر نسبت به مردان و بین سنین بیست و پنج تا سی وچهار سالگی رخ می‌دهد و علائمش در مقایسه با مردان خفیف‌تر است. دخترانی که در سنین پایین‌تر قاعدگی را تجربه می‌کنند، در برابر شیزوفرنی ایمن‌تر هستند. ‌شیزوفرنیطی سیکل ماهانه و وقتی میزان استروژن در حد پایینی قرار می‌گیرد، شدت می‌یابد. به عبارتی هر چه میزان استروژن در بانوان مبتلا به شیزوفرنی بیشتر باشد، عملکردهای مغزی بهبود می‌یابد.

هوش: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مبتلایان به ‌شیزوفرنیاز هوش سرشاری برخوردارند و کودکان مبتلا در رده سنی خود بیشترین ضریب هوشی را نسبت به همسالان خود دارند.

عوامل فرهنگی و جغرافیایی: هیچ فرهنگی یا هیچ قسمت جغرافیایی را نمی‌توان یافت که از ‌شیزوفرنیدر امان باشد. در واقع، این بیماری محدود به قسمت یا گروه خاصی از جامعه نمی‌شود و هر قشری ممکن است در معرض ابتلا به آن قرار بگیرد. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که شدت این بیماری در کشورهای پیشرفته بیشتر است و هذیان‌هایی که در مبتلایان ایجاد می‌شود، در فرهنگ‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. بر این اساس، بیمارانی که در محدوده اروپا هستند بیشتر دچار هذیان مسمومیت یا احساس گناه مذهبی می‌شوند؛ درحالی‌که مبتلایان ژاپنی اغلب توهم این را دارند که مورد آزار قرار گرفته‌اند.

عوامل اجتماعی و اقتصادی: ‌شیزوفرنیدر افراد مجرد و مطلقه بیشتر از افراد ازدواج‌کرده یا بیوه رخ می‌دهد. علاوه بر این، مبتلایان به این اختلال بیشتر در گروه‌های پایین از لحاظ وضع اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. در اصل این عامل بیشتر یکی از نتایج بروز این بیماری به‌شمار می‌رود و به عبارتی، درآمد پایین و فقر باعث می‌شود افراد دیرتر به پزشک مراجعه کنند و بیماری آنها ناشناخته باقی بماند و درمان با تاخیر صورت گیرد که در نهایت موجب شدت یافتن علائم بیماری می‌شود.

سوءتغذیه: سوءتغذیه در دوران پیش از زایمان نقش موثری در شکل‌گیری اختلال ‌شیزوفرنیدارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد نوزادانی که در دوران قحطی و خشکسالی متولد شده‌اند از کودکانی که در دوران وفور به‌دنیا می‌آیند، بیشتر در معرض ابتلا به ‌شیزوفرنیقرار دارند. این ارتباط بیانگر تاثیر عوامل محیطی و زیست‌شناختی در بروز بیماری شیزوفرنی است. برای مثال، عدم مصرف اسید فولیک کافی در رژیم بانوان باردار ممکن است باعث بروز جهش‌های ژنتیکی در جنین در حال رشد شود که در نهایت ممکن است به ‌شیزوفرنیمنتهی شود.

‌چپ‌دست‌ها و دودست‌نویس‌ها: بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد چپ‌دست یا کسانی که با هر دو دست خود می‌نویسند، بیشتر از راست‌دست‌ها در معرض خطر ‌شیزوفرنیهستند. برخی الگوهای عصبی ممکن است علت این مساله باشد. البته این عامل فراگیر نیست و تنها در شمار اندکی از افراد صدق می‌کند.

اختلال وسواس فکری: این اختلال معمولا در بسیاری از مبتلایان به شیزوفرنی دیده می‌شود و تصاویر، افکار و ایده‌های مختلف به‌طور مداوم در ذهن او جریان دارد که در نهایت ممکن است منجر به بروز رفتارهای وسواسی و تکراری شود. پزشکان معتقدند که در مراحل اولیه ‌شیزوفرنیمی‌توان این قبیل رفتارهای وسواسی را درمان کرد.

‌مشکلات رفتاری و حرکتی در کودکان: کودکانی که دیرتر به شیزوفرنی مبتلا می‌شوند، اغلب رفتارهای خاصی از خود بروز می‌دهند که از این میان می‌توان به خجالتی بودن بیش از حد یا مشکلات جسمی، حرکتی خفیف اشاره کرد.

سن و سال پدر: مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد هرچه سن مردان در زمان پدر شدن بالاتر باشد، احتمال تولد نوزاد مبتلا به شیزوفرنی افزایش می‌یابد. دلیل این امر بالا رفتن خطر جهش‌های ژنتیکی انتقال‌یافته از اسپرم بیان شده است. به عبارتی، کودکانی که پدران آنها ۵۰ سال به بالا دارند از کودکانی که پدران ۲۵ سال یا کمتر دارند، سه برابر بیشتر به ‌شیزوفرنیمبتلا می‌شوند.

حملات صرع: سابقه خانوادگی ابتلا به صرع، خطر ابتلا به ‌شیزوفرنیو بیماری‌های روانی مشابه را افزایش می‌دهد. جهش‌های ژنتیکی و عوامل محیطی در بالا بردن این احتمال تاثیرگذار است.

عوامل خانوادگی: از آنجایی که ژنتیک نقش مؤثری در ایجاد بیماری ‌شیزوفرنیدارد، وجود آن در خانواده ممکن است احتمال ابتلا را بالاتر ببرد. ‌• وجود فرد مبتلا به شیزوفرنی در خانواده درجه‌یک، مثل خواهر و برادر، احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. ‌• چنانچه یکی از والدین به این اختلال مبتلا باشند، احتمال این‌که فرزند آنها نیز به ‌شیزوفرنیمبتلا شود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و اگر هر دو والد مبتلا به این بیماری باشند، خطر ابتلای فرزند تا ۳۶ درصد افزایش می‌یابد.

• وجود یک دوقلوی مبتلا به ‌شیزوفرنیاحتمال ابتلا به این بیماری را ۵۰ درصد بالا می‌برد.

سیب سبز

چه کسانی در معرض شیزوفرنی هستند

لطفا نظر خود را درباره چه کسانی در معرض شیزوفرنی هستند با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا