پشت‌پرده پیگیری‌ها برای بازگشت سپنتا نیکنام

پشت‌پرده پیگیری‌ها برای بازگشت سپنتا نیکنام

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه پشت‌پرده پیگیری‌ها برای بازگشت سپنتا نیکنام را ببینید.

واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه تفریحی آفتاب: پشت‌پرده پیگیری‌ها برای بازگشت سپنتا نیکنام
شورای عالی استان‌ها بزرگ‌ترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی ایران است. اعضای این شورا هم متشکل از نماینده شورای هر استان است که از بین نمایندگان شورا‌های شهرستان و روستا انتخاب شده‌اند. این بر‌اساس موضوع سپنتا نیکنام بیشتر از هر نهاد دیگری مربوط به این شورا بود و پیگیری حق و حقوق عضو شورای شهرستان یزد و مردمی که به این منتخب رأی داده بودند، باید از ابتدا در دستور کار قرار می‌گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : همین‌گونه هم بود و آن‌گونه که مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌های کشور، می‌گوید ماجرا را از همان ابتدا پیگیری کرده و برای حل مشکل با نهاد‌ها و قوای مختلف نظام شروع به رایزنی کرد. در این گفتگو درباره اقدامات انجام‌شده در این زمینه از او سؤال کرده‌ایم. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ مشروح مصاحبه با مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌های کشور را در ادامه بخوانید.

** در ماجرای سپنتا نیکنام شورای‌عالی استان‌ها تقریبا در هر جلسه خود به این موضوع می‌پرداخت. چنین پیگیری و سماجتی متعارف بود؟ آیا نهاد‌هایی که طرف رایزنی بودند، روی خوشی به مذاکرات و پیگیری‌ها نشان می‌دادند؟

همه اقداماتی که در شورای‌عالی استان‌ها صورت گرفت، با توجه به شرایط عمومی کشور، حقوق ملت و در سایه قانون بوده است. هیچ‌یک از اقدامات ما فراتر از قانون نبوده است. براساس قانون اساسی حق مشارکت برای همه مردم ایران به رسمیت شمرده شده است. به این معنا که هرکس در پهنه سرزمینی کشورمان با هر زبان و قومیتی و هر اقلیت دینی و آیینی و با هر اندیشه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زندگی می‌کند، حق دارد که در ساختار و چارچوب‌های اداره کشور مشارکت کند. این مهم سرمایه بی‌بدیل انقلاب است. ما مسئولان حق نداریم تحت هر عنوانی به این سرمایه بزرگ انقلاب که منجر به همبستگی، یکپارچگی سرزمین، ملت، کشور و نظام شده، خدشه وارد کنیم. هر خدشه‌ای خیانت است و این خیانت بخشودنی نیست.

**یکی از اقدامات شورای‌عالی استان‌ها ارسال نامه به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. دراین‌باره توضیح دهید. چه شد که تصمیم گرفتید ورود پیدا کنید؟

در همان ابتدای فعالیت شورای عالی استان‌ها ما با شکایت از یکی از اعضای شورای شهرستان یزد مبنی بر شرکت‌نکردن در جلسات شورا مواجه شدیم. بر‌اساس‌این در اجلاس سوم شورای‌عالی استان‌ها با تصویب یک طرح، از ریاست و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کردیم که در راستای یکپارچگی و وحدت سرزمینی، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی و فرهنگی کشور و در چارچوب قانون اساسی برای صیانت از حق نمایندگی برای تمام مردمان این سرزمین اقدام شود.

**پیگیری شما فقط به ارسال یک نامه به آیت‌الله شاهرودی خلاصه شد؟

خیر. من به نمایندگی از جامعه شورایی کشور جلسات مفصلی با مجلس و دولت برگزار کرده و به صورت ویژه با آقای لاریجانی، رئیس مجلس، مذاکره کردم. همچنین بعد از اینکه نامه شورای‌عالی استان‌ها به مجمع ارسال شد، حضوری راهی مجمع تشخیص مصلحت شده و در جلسه‌ای که خدمت حضرت آیت‌الله شاهرودی حضور داشتیم، درباره ابعاد و پیامد‌های این موضوع، حقوق نمایندگان و حق نمایندگی مذاکره و گفتگو شد. ایشان با رویی گشاده و دیدی باز، با نگاهی اسلامی و بسیار مترقی به این امر مهم مشاهده کردند و وعده همه نوع همکاری را دادند.

**آیا دیدار دیگری هم داشتید؟

بعد از این دیدار، با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای محسن رضایی، هم گفت‌وگویی حضوری داشتیم. ابعاد و چارچوب‌های این موضوع و نگرانی‌های شکل‌گرفته به ایشان هم انتقال داده شد و از حیث ارائه دیدگاه‌ها، در مجموع جلسه ثمربخشی بود.

**چه نوع دیدگاه‌هایی مطرح شد؟

یکی از این دیدگاه‌ها که به ریاست و دبیر محترم ارائه شد، این بود که باید تدبیر و سازوکاری طراحی شود که بپذیریم همه اعضای شورا‌ها در کشور و نمایندگان همه فرهنگ‌ها و آیین‌ها و چارچوب‌های دینی، اجتماعی و اقتصادی حق نمایندگی، مشارکت و نظارت داشته باشند؛ چراکه آن‌ها بخشی از سرزمین ایران هستند و به‌عنوان یکی از کانون‌های سرمایه‌ای این ملت و نظام تلقی می‌شوند. همچنین جدای این مباحث، مکاتباتی به صورت رسمی و غیررسمی با دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز صورت گرفت.

**آیا پیگیری‌های شورای‌عالی استان‌ها وجاهت قانونی هم داشت؟

واقعیت امر این است که اقدامی که شورای‌عالی استان‌ها پیگیری کرد، از منظر رفع تبعیض بود. براساس اصل ۱۰۱ قانون اساسی مهم‌ترین کارکرد این شورا رفع تبعیض است؛ بنابراین یکی از مصادیق کلیدی رفع تبعیض در جمهوری اسلامی ایران، پذیرش حق نمایندگی برای تمام ملت ایران عزیز است.

**چقدر در مدت پیگیری‌ها با توجه به شکل مواجهات، ناامید شدید؟

ناامید که نشدم؛ اما این یک واقعیت است که اگر شورای‌عالی استان‌ها این چارچوب‌ها و این دیدگاه‌های کارشناسی را انتقال نمی‌داد، به نظر برسد مشاهده به سمتی دیگر سوق پیدا می‌کرد. حضور کارشناسان شورای‌عالی استان‌ها در جلسات متعدد بین مجلس، دولت و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب انتقال دیدگاه‌های کارشناسی شد. همچنین در مکاتبات با مجمع تشخیص تلاش شد در چارچوب قانون اساسی و دیگر قوانین جمهوری اسلامی این دیدگاه انتقال داده شود که بدون توجه به حقوق همه شهروندان سرزمین، نمی‌توان رویکرد اسلامی و همبستگی و وحدت سرزمینی را پیگیری کرد.

منبع: روزنامه شرق

کد خبر: ۵۳۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ – ۰۹:۲۴

۰۴ مرداد ۱۳۹۷ – ۰۹:۲۴

پشت‌پرده پیگیری‌ها برای بازگشت سپنتا نیکنام

منبع : سایت واضح

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا