واکسیناسیون سنی یا صنفی؟

مطالب جدید



پورتال یک: روند کند واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران سبب شده اصناف، گروه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی خودشان آستین بالا بزنند و برای هم‌صنفی‌های خودشان از هر طریق ممکن واکسن تهیه کنند، واکسنی که قرار بود ضمن رعایت شرایط سنی فقط برای گروه‌های پرخطر خارج از نوبت تزریق شود، حالا در میان نامه‌نگاری‌های صنفی مسیر خودش را گم کرده و به‌سراغ اصناف رفته است.

به گزارش پورتال یک به نقل از روزنامه همدلی ، گویا از خبرنگاران گرفته تا مهندسان یک‌به‌یک توانسته‌اند سهم صنف خودشان را از وضعیت آشفته واکسیناسیون کرونا بگیرند اما همچنان تفریحی از تزریق واکسن برای افراد دارای اولویت معلول و بیماران خاص نیست. چند روز قبل احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان طی نامه‌ای نوشت:«نظر به‌مذاکرات صورت گرفته با معاونت محترم غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مذاکره اولیه با شرکت دارای مجوز برای وارد کردن واکسن به‌اطلاع می‌رساند امکان تامین ۲میلیون واکسن کرونا Sputnik V ساخت کشور روسیه و تحویل آن به‌صورت مرحله‌ای در بازه زمانی مناسبی برای اعضای سازمان و خانواده‌های آنان وجود دارد، لذا مقتضی است حداکثر تا پایان زمان اداری روز دوشنبه مورخ ۱۴/۰۴/۱۴۰۰تعداد دوز مورد نیاز آن سازمان استان را اعلام کنند.»

او پیش‌تر در اظهار نظری جنجالی گفته بود: «از وزیر بهداشت تقاضا کردیم که بالاخره بخش عمده‌ای از جامعه مهندسی کشور در معرض خطر و شرایط «فورس ماژور» هستند به‌نحوی که در کارگاه کار می‌کنند و با مجموعه‌های کارگری سروکار دارند و احتمال مبتلا شدن آنان به کرونا، خیلی بالاست. برهمین اساس، جامعه مهندسان در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند.»

در واکنش به‌سخنان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یک کاربر در حساب توئیتری خودش نوشت: «مگر کارگر جان ندارد!» حالا باید گفت کارگرانی که با وجود هزینه‌های سنگین امرار معاش و حفظ مراقبت‌های بهداشتی جان خودشان را کف دست گذاشته‌اند و کار می‌کنند چه کمتر از یک مهندس ساختمان دارند که نمی‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند.

آیا فقط به‌خاطر این‌که کارگر هستند؟ ضمن این‌که اگرچه بخش زیادی از پرستاران و پزشکان به‌عنوان گروه‌های پرخطر توانستند واکسن کرونا تزریق کنند اما همچنان تفریحی از تزریق آن برای سایر گروه‌های پرخطر مانند بیماران خاص و افراد دارای معلولیت نیست. طوری‌که «محیا» دختری با معلولیت جسمی در پیامی به‌خبرنگار اجتماعی گفت: «با وجود این‌که اعلام کردند معلول‌ها در اولویت تزریق واکسن هستند اما ما همچنان واکسن کرونا دریافت نکرده‌ایم.»درهمین‌باره علی‌همت محمود‌نژاد، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولین به روزنامه همدلی گفت: «معلولانی که در مراکز نگهداری معلولین هستند به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا واکسینه شدند.

اما متاسفانه برای یک میلیون و پانصد هزار نفر از افراد دارای معلولیت که در منزل توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند هیچ واکسنی تزریق نشده است. در این رابطه نامه‌نگاری‌های زیادی صورت گرفت و از طرف بهزیستی و وزارت رفاه نامه‌های زیادی به وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا ارسال شد اما متاسفانه هیچ ترتیب اثری داده نشد و ما نتوانستیم شاهد سهمیه‌ای از واکسن برای افراد دارای معلولیت، به‌ویژه گروه‌هایی که معلولیت شدید دارند باشیم.

بنابراین می‌شود گفت افراد معلولی که در منزل نگهداری می‌شوند فقط مانند سایر افراد جامعه در نوبت سنی که اعلام می‌شود واکسن کرونا می‌توانند دریافت کنند. بنابراین ما هیچ‌گونه سهمیه خاصی نداریم.»عضو هیأت مدیره سازمان جهانی معلولان افزود: «من در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواهان این شدم که همه معلولین در سراسر دنیا از امکان تزریق خارج از نوبت واکسن کرونا برخوردار شوند. آن نامه را هم به دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران تسلیم کردیم، با این وجود معلولان در کشور ما باتوجه به تمام محدودیت‌ها نتوانستند از این امکان برخوردار شوند.»

وی ادامه داد: «افراد دارای معلولیت به‌ویژه چند معلولیت‌های کم توان ذهنی دارای ایمنی بدن پایینی هستند. ضمن این‌که خود مراقبتی این افراد نسبت به سایر افراد با وضعیت عادی از کیفیت لازم برخوردار نیست. لذا می‌طلبید این افراد حتماً در اسرع زمان واکسینه شوند اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است و تمام معلولین مانند سایر افراد جامعه اگر نوبت سنی آن‌ها برسد واکسینه می‌شوند درصورتی که ریسک و خطر پذیری این افراد بیشتر است.

همچنین معلولین جسمی هم نتوانستند از این امکان برخوردار شوند. درحالی‌که یک معلول دارای ویلچر برای حرکت دادن چرخ‌های ویلچر دائماً دارد آلودگی سطح زمین را لمس می‌کند لذا در معرض آلودگی زیاد قرار دارد. بنابراین هنوز اتفاق خوشایندی در این زمینه رخ نداده و ما منتظر هستیم تا در آینده ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

تاکنون بیش از ده نامه برای واکسیناسیون معلولان به نهادهای مربوطه ارسال شده اما مورد توجه قرار نگرفته است.»همچنین مدتی قبل و در واکنشی مشابه محمود کاری، مدیرعامل انجمن ندای معلولان کشور در گفت‌وگو با روزنامه سپید با اشاره به خطر ابتلای افراد دارای معلولیت به‌ویروس کرونا، اظهار کرد: «معلولان کشور شرایط‌شان به‌گونه‌ای است که در معرض آلودگی‌های مختلف قرار می‌گیرند به‌همین دلیل به‌همراه سایر انجمن‌های مرتبط با معلولان سه بار طی نامه‌های مختلف از مقامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا درخواست کردیم تا واکسیناسیون معلولان را همانند سایر گروه‌های در معرض خطر در اولویت قرار دهند اما به این نامه‌ها توجهی نشده است.

فقط معلولین سالمند توانسته‌اند از اولویت سنی تزریق واکسیناسیون استفاده کنند اما سایر گروه معلولان در انتظار رسیدن نوبتشان هستند.»گویا فرا رسیدن اولویت سنی فصل مشترک همه گروه‌های پرخطری است که باید زودتر واکسن تزریق می‌کردند. مثلاً افراد مبتلا به آلزایمر با وجود این‌که شرایط رعایت کردن نکات بهداشتی را نداشتند، باید خیلی زودتر از این‌که اولویت سنی‌شان فرا برسد واکسن کرونا تزریق می‌کردند، اما در عمل این‌گونه نشد و تنها با رسیدن نوبت سنی به‌مراکز تزریق مراجعه کردند.

دراین‌باره نرگس جهانی، روابط عمومی انجمن دمانس و آلزایمر ایران به خبرنگار روزنامه همدلی گفت: «وزارت بهداشت هیچ واکسنی برای تزریق به کلینیک انجمن آلزایمر نداد. اما از آن‌جایی فقط فاکتور سن مطرح بود بنابراین این افراد به‌ترتیب و باتوجه به شرایط سنی که داشتند به مراکز تزریق واکسن معرفی شدند.»همچنین درحالی‌که به‌گفته اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران قرار بود افراد مبتلا به دیابت در اولویت دوم دریافت واکسن کرونا در ماه‌های خرداد و تیر قرار بگیرند، اما همچنان تفریحی از تزریق واکسن برای آن‌ها نیست.

«سامان» یک فرد دارای دیابت گفت:«تا این لحظه هیچ واکسنی دریافت نکرده است.» درهمین‌باره سارا صداقت، معاون آموزش‌وپژوهش انجمن مردم‌نهاد دیابت گابریک به روزنامه همدلی اطلاع داد هنوز هیچ‌کدام از افراد دارای دیابت موفق به دریافت واکسن کرونا نشده‌اند.حال باید دید در ادامه آیا درخواست‌ها برای انجام واکسیناسیون صنفی می‌تواند از واکسیناسیون سنی و تزریق واکسن برای افراد دارای بیماری‌های خاص و معلولان جلو بزند؟ تعداد زیاد درخواست‌های صنفی طوری شده که حالا صدای سعید نمکی، وزیر بهداشت را هم درآورده است.

او روز گذشته در نامه‌ای به روسا و سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نوشت: «ضمن قدردانی از تلاش کلیه عزیزان در افزایش پوشش واکسیناسیون گروه‌های هدف اطلاعات واصله از بعضی دانشگاه‌های علوم پزشکی حاکی از انتخاب گروه‌های هدف واکسیناسیون خارج از سند ملی و ابلاغیه ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

لذا ضروری است هرگونه تغییر سن و یا اولویت گروه‌های هدف با هماهنگی کامل اینجانب و ابلاغ رسمی آن صورت گیرد. شایسته است کلیه مواردی که خارج از این مسیر اعلام شده است سریعاً لغو گردد.»البته گفتنی است طبق اعلام رئیس نظام مهندسی ساختمان، اختصاص واکسن کرونا به این گروه با هماهنگی وزارت بهداشت بوده است، بنابراین به‌نظر می‌رسد یک‌بار دیگر باید در گفتار و کردار وزارت بهداشت تناقض‌ را احساس کرد.

ضمن این‌که باتوجه به اعلام وزارت بهداشت درخصوص عدم رعایت صحیح پروتکل‌ها در نانوایی و سوپرمارکت‌ها، اگر قرار است امتیاز صنفی تزریق واکسن به‌گروهی داده شود نانواها و کارکنان سوپرمارکت‌ها همانند راننده‌های اتوبوس شهری حتماً جلوتر از اصناف دیگر هستند.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا