هیدروکسی کلروکین؛ از نحوه مصرف تا عوارض

اخبار

هیدروکسی کلروکین؛ از نحوه مصرف تا عوارض

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه هیدروکسی کلروکین؛ از نحوه مصرف تا عوارض را ببینید.

هیدروکسی کلروکین برای درمان یا جلوگیری از مالاریا به کار گرفته می شود. مالاریا بیماری ناشی از انگل هایی است که از طریق نیش یک نوع حشره وارد بدن می شود. مالاریا بیشتر در مناطقی مانند آفریقا، آمریکای شمالی و آسیای شمالی یافت می شود. این دارو در برابر همه انواع مختلف مالاریا عملی نیست. به علاوه این دارو برای درمان علائم آرتریت روماتوئید و دیسکوئید یا لوپوس اریتماتو سیستمیک به کار می رود. هیدروکسی کلروکین ممکن است برای مواردی دیگر نیز استفاده شود که در راهنمای دارو به چشم نمی خورند. با بخش داروهای دکتر سلام همراه ما باشید.

هیدروکسی کلروکین چیست؟

مصرف این دارو، در طولانی مدت و یا با دوزها بالا می تواند به تخریب بدون بازگشت شبکیه چشم بیانجامد. به محض اینکه در تمرکز بینایی مشکل پیدا کردید یا رگه های نور و فلش در بینایی دارید و یا در چشمتان تغییر رنگ یا ورم مشاهده کردید، حتماً مصرف هیدروکسی کلروکین را قطع کرده و با دکترتان تماس بگیرید. در صورت داشتن آلرژی به این دارو نباید آن را استفاده کنید. هیدروکسی کلروکین نباید برای درمان کودکان در مدت زمان های طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

هیدروکسی کلروکین

برای اینکه از امنیت استفاده از این دارو، برای خودتان مطلع شوید، در صورت داشتن موارد زیر به دکترتان حتما اطلاع دهید:

  • سابقه تغییر بینایی یا تخریب در شبکیه به علت استفاده از داروهای ضد مالاریا
  • ناراحتی قلب، اختلال در میزان تپش قلب (مانند سندروم QT)
  • ابتلا به دیابت
  • اختلال معده
  • آلرژی به کوینین
  • بیماری کلیه یا کبد
  • پسوریازیس
  • مصرف مشروبات الکلی
  • ابتلا به یک اختلال آنزیم ژنتیک مانند پورفیری یا کمبود دهیدروژناز گلوکوز-۶-فسفات (G6PD)

مشخص نیست که آیا این دارو برای کودک درون رحم مضر است یا خیر. اگر باردار هستید یا برنامه ای برای بارداری دارید حتما پزشک خود را از این امر مطلع کنید.

مالاریا برای بانوان حامله احتمال مرگ بیشتری را به همراه دارد. اگر شما باردار هستید و قصد سفر به مناطقی را دارید که در آنجا احتمال ابتلا به مالاریا وجود دارد، حتما با پزشکتان مشورت کنید.

مشخص نیست که آیا هیدروکسی کلروکین از طریق سینه وارد شیر مادر می شود یا می تواند از این طریق به نوزاد آسیب برساند. اگر کودک شیرخوار دارید به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از هیدروکسی کلروکین برای افراد زیر ۱۸ سال مورد تائید نیست.

موثر ترین داروها در درمان افسردگی کدامند؟

عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین

اگر نشانه هایی از واکنش های آلرژیک در خود احساس کردید به صورت اضطراری با پزشک خود تماس بگیرید. این نشانه ها عبارتند از:

  • کهیر
  • دشواری در تنفس
  • ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

استفاده از این دارو به صورت طولانی مدت و در دوزهای بالا ممکن است باعث آسیب بازگشت ناپذیر شبکیه چشم شود. در صورت مشاهده عوارضی چون عدم توانایی تمرکز دید، مشاهده رشته های نور در بینایی و تغییر رنگ چشم ها یا ورم آن ها مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سردرد و درد قفسه سینه، گیجی بیش از اندازه، غش و تپش یا تند زدن قلب
  • ضربان قلب پائین و پالس های ضعیف قلبی
  • ضعف عضلانی، بی حسی یا مور مور شدن
  • قند خون پائین، سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، گیجی، حالت تهوع، ضربان قلب بالا و احساس اضطراب و لرزش
  • تعداد کم گلبول های خون – تب، لرز، گلو درد، ضعف و احساس بیماری، تورم لثه ها، دردهای دهانی، دردهای پوستی، افزایش تعداد ضربان قلب، پوست رنگ پریده، راحت کبود شدن، خونریزی غیر طبیعی و احساس سبکی سر

عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سردرد، سرگیجه و احساس صدای زنگ در گوش
  • حالت تهوع، استفراغ و درد معده
  • کاهش اشتهاء و کاهش وزن
  • تغییر خلق و خو، احساس اضطراب یا بی قراری
  • جوش یا خارش پوست
  • ریزش مو

لیست فوق شامل همه عوارض جانبی نمی شود و ممکن است این دارو عوارض دیگری نیز داشته باشد. در خصوص دیگر عوارض جانبی می توانید با پزشکتان مشورت کنید.

هیدروکسی کلروکین

تداخلات دارویی

چهار ساعت قبل و بعد از استفاده هیدروکسی کلروکین از آنتی اسید یا کائوپکتیت (کائولین-پکتین) استفاده نکنید. برخی از آنتی اسیدها جذب هیدروکسی کلروکین را برای بدن شما مشکل می کنند.

این دارو می تواند باعث مشکلات جدی کبد و قلب شود، خصوصاً زمانی که برخی از داروها هم زمان با آن استفاده می شوند. شامل:

  • دیگر داروهای درمان مالاریا
  • داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ
  • داروهای ضد ویروسی برای درمان هپاتیت یا اچ آی وی/ ایدز
  • داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد روان پریشی
  • قرص های ضد بارداری یا درمان های جایگزینی هورمونی
  • داروهای سرطان
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • داروهای فشار خون و قلب
  • داروهای مسکن یا برای درمان آرتروز (مانند آسپرین، تیلنول؛ ادویل و آلیو)
  • داروهای تشنج
  • داروهای کاهش دهنده اسید معده
  • داروهای درمان سل

این لیست ممکن است کامل نباشد. داروهای فراوانی با هیدروکسی کلروکین تداخل دارند. به این لیست می تواند داروهای دارای نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی دیگری نیز اضافه شود. لزوماً تمام موارد اختلال دارویی در این راهنما آورده نشده است. داروهایی که مصرف می کنید را با پزشک تان در میان بگذارید و در زمان مصرف هیدروکسی کلروکین اتمام یا آغاز دارویی جدید را حتماٌ به پزشک تان اطلاع دهید. لیست کاملی از داروهای مصرفی خود را برای هرکسی که شما را درمان می کنید تهیه کنید.

هیدروکسی کلروکین

دوز هیدروکسی کلروکین

حتماً مطابق با برچسب تجویز دارو را مصرف کنید. به هیچ وجه این دارو را به میزان کمتر یا بیشتر مصرف نکنید و بیشتر از مدت زمانی که دکتر مصرف آن را تجویز کرده از آن استفاده نکنید. این دارو  در برخی اوقات برای هفته‌ ای یک بار مصرف تجویز می شود. در صورتی که دارو برای شما به صورت هفتگی تجویز شده است، یک روز خاص در هفته را برای مصرف انتخاب کنید.

هیدروکسی کلروکین را با یک وعده غذایی یا یک لیوان شیر مصرف کنید.

برای جلوگیری از مالاریا:

مصرف دارو را دو هفته پیش سفر به منطقه ای که احتمال وجود مالاریا در آن وجود دارد، آغاز کنید. مصرف دارو را به صورت منظم در زمان حضورتان در منطقه ادامه دهید و تا پس از ۸ هفته، مصرف را ادامه دهید.

برای درمان مالاریا:

دکتر شما ممکن است یک دوز خاص را از ابتدای درمان برای شما تعیین کند یا ابتدای درمان را با دوز بالا آغاز کرده و در دو روز آخر درمان دوز را پایین بیاورد. حتماً مطابق دستور پزشک عمل نمایید.

برای درمان مالاریا حتماً درمان با این دارو را در مدت زمان تجویز شده ادامه دهید. ممکن است علائم بیماری پیش از درمان صد در صدی آن از بین بروند.

از لباس های محافظ، داروهای بازدارنده حشرات در اطراف تخت خود استفاده نمایید تا از گزش حشرات و ابتلا به مالاریا جلوگیری نمایید.

به محض اینکه در معرض گزش حشره مالاریا قرار گرفتید با دکتر تماس بگیرید. در زمان ماندن در منطقه ای که خطر وجود مالریا در آنجا وجود دارد، در صورت مشاهده علائمی چون تب و دیگر علائم بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید.

هیچ دارویی برای درمان یا جلوگیری از مالاریا به صورت ۱۰۰% وجود ندارد. برای گرفتن نتایج بهتر، مطابق با تجویز دارو را مصرف نمائید. اگر در زمان درمان دچار تب، اسهال یا استفراغ شدید حتماً به دکتر خود اطلاع دهید.

هیدروکسی کلروکین برای درمان لوپوس یا آرتروز، به صورت روزانه برای چند هفته یا ماه تجویز می شود. برای گرفتن نتایج بهتر، دارو را مطابق تجویز مصرف نمایید. در صورت عدم بهبود علائم بیماری پس از ۶ ماه درمان، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

در زمان استفاده از هیدروکسی کلروکین، ممکن است چندین مرحله نیاز به آزمایش خون و بینایی سنجی داشته باشید.

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور قرار دهید.

هیدورکسی کلروکین در استفاده دوزهای بالا و خصوصا برای کودکان می تواند کشنده باشد. اوردوز هیدروکسی کلروکین باید سریعاً درمان شود. ممکن است از شما خواسته شود به اجبار استفراغ کنید (در خانه و پیش از مراجعه به اتاق اورژانس). از مرکز کنترل سموم در خصوص روش وادار کردن خود برای استفراغ در موارد اوردوز مشورت بگیرید.

علائم اوردوز می تواند شامل خواب آلودگی، تغییر در دید، ضربان قلب پائین، درد در قفسه سینه، گیجی بیش از حد و تشنج یا سختی در تنفس باشد.

آلپرازولام

در صورت فراموشی یک مرحله از مصرف چه باید کرد؟

در صورت فراموشی مصرف، به محض یادآوری دوز تجویز شده را مصرف نمایید. اگر تقریباً زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، از مصرف دوز فراموش شده امنتاع ورزید. برای جبران دوز فراموش شده به هیچ عنوان دوز دارو را بالا نبرید.

دارو باید کجا نگهداری شود؟

دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید. در کودکان حتی دوزهای پایین ممکن است باعث اوردوز شود. در درمای اتاق نگهداری کنید (بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد). پس از پایان تاریخ انقضای دارو، باقی مانده را حتماٌ دور بریزید.

در زمان مصرف دارو چه مواردی را باید زیر نظر گرفت؟

اگر بیماری شما پس از مصرف دارو رو به بهبود نرفت یا وضع آن بدتر شد، به پزشک یا متخصص درمانی خود اطلاع دهید.

از مصرف آنتی اسیدها ۴ ساعت قبل و بعد از مصرف این دارو امتناع کنید. لازم است در صورت تجویز مصرف هر دو قرص، بین استفاده از آنها حتماً ۴ ساعت فاصله بیاندازید.

در صورت هرگونه تغییر در بینایی، دکتر خود را در جریان بگذارید. بینایی و خون شما پیش از درمان و در زمان درمان باید چندین مرتبه کنترل گردد. این دارو ممکن است شما را به آفتاب حساس تر نماید. اگر نمی توانید از در معرض آفتاب قرار گرفتن در امان بمانید، حتما از لباس های پوشیده و ضد آفتاب استفاده نمائید. هرگز از چراغ های خورشیدی یا اتاقک های برنزه استفاده نکنید.

اطلاعات دارویی در وب سایت دکتر سلام، فقط برای افزایش اطلاعات دارویی شما عزیزان هست. لازم به ذکر است مصرف هر گونه دارویی، باید زیر نظر پزشک انجام شود.

هیدروکسی کلروکین؛ از نحوه مصرف تا عوارض

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره هیدروکسی کلروکین؛ از نحوه مصرف تا عوارض با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] بی احترامی یک سینماگر به رسانه ها در یک مناظره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] ورود بيش از ده هزار آواره به اتريش ابقا اعضای هیات ماده ۲۵۱ مکرر مالیات های مستقیم

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا