نمونه برداری تیروئید برای کم کاری تیروئید در بارداری

سلامت

نمونه برداری تیروئید برای کم کاری تیروئید در بارداری

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه نمونه برداری تیروئید برای کم کاری تیروئید در بارداری را ببینید.

نمونه برداری تیروئید

 

در زمان بارداری به وضعیت سلامتی خود و به ویژه اختلالات تیروئید از جمله کم کاری تیروئید در بارداری و همچنین پرکاری تیروئید، باید توجه ویژه داشته باشید. 

شایع ترین علت کم کاری تیروئید در بارداری، بیماری هاشیموتو است که در آن بدن به اشتباه به سلول های غده تیروئید حمله می کند.

دکتر مریم تقوی صفا، متخصص بانوان و زایمان می گوید: کم کاری تیروئید بیماری است که ممکن است مدت ها قبل از بارداری گرفتار آن شده باشید. این بیماری ممکن است در اثر برخی جراحی هایی که قسمتی از غده تیروئید را بر می دارند، ایجاد شود یا اصلا مادرزادی باشد.
کم کاری تیروئید معمولا بعد از یک آزمایش عمومی خون که به قصد تشخیص مشکل دیگری از شما گرفته شده یا با تماشا علائم ظاهری، توسط پزشک تشخیص داده می شود.

ضعف و خستگی، خواب‌آلودگی، پوست خشک، عدم تحمل به سرما، کاهش تعریق، ورم، فراموش‌کاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، سقط‌های مکرر و درد مفاصل و عضلات از علائم کم‌کاری تیروئید است.

 

کم کاری تیروئید در بارداری، چه خطراتی دارد؟ 

متخصصان به طور الزامی از مراجعان نمی خواهند قبل از باردار شدن آزمایش غربالگری تیروئید بدهند، اما با توجه به تاثیراتی که این بیماری بر سلامت شما و فرزندتان می گذارد، خوب است پیش از اقدام به بارداری آزمایش تشخیصی تیروئید بدهید، تا با خیال آسوده وارد این مرحله مهم از زندگی تان شوید. در آزمایش خون باید دو فاکتور TSH(هورمون محرک غده تیروئید) و T4 (هورمون تیروکسین) اندازه گیری شوند.

خطرات کم کاری تیروئید برای مادر و جنین

در منابع علمی، گفته شده در هر ۲ مورد از هزار مورد بارداری، علائم بالینی کم کاری تیروئید، روند بارداری را دچار مشکل کرده است.
بزرگ ترین خطر کم کاری تیروئید به تاخیر انداختن رشد کودک و کند ذهنی او بعد از تولد است. این مسئله به خصوص در فرزند مادرانی که کمبود ید دارند، بیشتر است. بد نیست بدانید ید در ساخت هورمون های تیروئیدی نقش بسیار مهمی دارد.
بنابراین اگر کم کاری تیروئید مادر باردار درمان نشود، اثرات سوئی در طولانی مدت بر مادر و فرزند خواهد گذاشت.
برخی موارد کم کاری تیروئید سبب ناباروری خانم هم می شود. پاره شدن جفت، تولد نوزاد نارس و مرده از دیگر عوارض کم کاری تیروئید برای خانم هاست.
 البته باید یادآور شد اگر کم کاری تیروئید قبل از بارداری تشخیص داده شود، می توانید با درمان هایی که از پزشک متخصص غدد می گیرید، خطرات ذکر شده ناشی از کم کاری تیروئید در بارداری را به نحو چشم گیری کاهش دهید.

اثر هورمون های تیروئید بر جنین

جنین در دوران بارداری تا زمانی که غده تیروئیدش عملکرد را شروع کند، از نظر هورمون تیروئیدی کاملا وابسته به مادرش است. این اتفاق زودتر از هفته ۱۲ بارداری رخ نمی دهد. بنابراین کم کاری تیروئید مادر در ۳ ماهه اول بارداری می تواند اثر سوء خود را بر سلامت جنین بگذارد.
اکثر مادران بعد از گذشت مدت زیادی از این ۳ ماهه، از بارداری خود مطلع می شوند. بنابراین مادران قبل از اقدام به بارداری باید برای تشخیص و درمان وضعیت تیروئید خود مراحل لازم را طی کنند.

اختلالات تیروئید
درمان کم کاری تیروئید در بارداری

اگر تیروئید شما کم کار است و پزشک غدد اجازه بارداری را به شما داده، بهتر است هر ۴تا ۶ هفته یک بار برای سنجش وضعیت تیروئید خود آزمایش بدهید.

درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری معمولا آسان است. در بیشتر موارد پزشک برای جبران کمبود هورمونی به بیمارش فرم های مصنوعی T4 را می دهد. دوز این دارو طوری تنظیم می شود که سطح هورمون مورد نظر در خون ثابت بماند، اما بهتر است در این دوران، آزمایش سنجش هورمون تیروئیدی ( TSH) هم انجام شود.

 

مهم‌ترین مطالب درباره کم‌کاری تیروئید در بارداری

هورمون های تیروئید برای تکامل جنین در سه ماهه اول بارداری بسیار ضروری هستند. به همین منظور لازم است عملکرد غده تیروئید قبل و در طی دوران بارداری بررسی شود.
اختلالات تیروئید مانند پُر کاری و کم کاری تیروئید، در بارداری رایج هستند و لازم است حتماً درمان شوند. غده تیروئید، سوخت و ساز بدن، قلب و سیستم عصبی، وزن، دمای بدن و بسیاری از فرآیندهای بدن را تنظیم می کند.
هورمون های تیروئیدی مادر برای رشد و سلامت مغز و سیستم عصبی جنین در سه ماهه اول بسیار ضروری هستند؛ این هورمون ها از طریق جفت به بدن جنین منتقل می شوند.
اگر قبل از بارداری، اختلالات پُر کاری یا کم کاری تیروئید داشته اید، لازم است در دوران بارداری خصوصاً در سه ماهه اول تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید تا این اختلالات کنترل شود.
گاهی اوقات خود بارداری منجر به بروز علائمی شبیه پُرکاری تیروئید می شود، بطوریکه اگر خانم باردار علائمی مانند تپش قلب، کاهش وزن یا استفراغ مداوم را تجربه کند در این صورت باید حتماً به پزشک مراجعه کند.
اختلالات درمان نشده تیروئید در دوران بارداری به تولد کودک نارس، پره اکلامپسی (افزایش فشار خون شَدید)، سقط جنین و وزن پایین نوزاد هنگام تولد منجر خواهد شد.
بنابراین ضروری است که در صورت داشتن سابقه ابتلا به اختلالات کم کاری یا پُر کاری تیروئید، تحت نظارت پزشک قرار بگیرید.

درباره پُرکاری تیروئید
ممکن است علائم پُر کاری تیروئید با علائم طبیعی در دوران بارداری مانند افزایش ضربان قلب، حساسیت به گرما و خستگی اشتباه گرفته شود.
سایر علائم پُر کاری تیروئید عبارتند از:

  • ضربان غیر طبیعی قلب
  • عصبانیت تشدید شده
  • حالت تهوع شَدید یا استفراغ
  • لرزش دست ها
  • مشکل خواب
  • کاهش وزن یا افزایش کم وزن حین بارداری

اختلال تیروئید
پُرکاری تیروئید
شایع ترین دلیل پُر کاری تیروئید در بارداری، ابتلا به بیماری های خودایمنی مانند بیماری گریوز است. در این بیماری، بدن یک آنتی بادی (نوعی پروتئین که بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا می سازد) خواهد ساخت که باعث می شود غده تیروئید، بیش از اندازه لازم، هورمون تیروئید ترشح کند.

تشخیص اختلالات تیروئید در بارداری
پُرکاری و کم کاری تیروئید در بارداری، بر اساس علائم، معاینه و آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون های تیروئیدی و هورمون تحریک کننده تیروئید تشخیص داده می شوند.

درمان اختلالات تیروئید در بارداری
در مورد بانوان مبتلا به پُر کاری تیروئید در بارداری، لازم است حتماً این اختلال با استفاده از دارو درمان شود تا بتوان تولید هورمون های تیروئیدی را متوقف کرد. مصرف این داروها در سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است و در صورت نیاز می توانند در ماه های دیگر بارداری نیز استفاده شوند.
در موارد نادر که مصرف این داروها موثر نبوده یا با عوارض همراه بوده، می توان از طریق جراحی، بخشی از غده تیروئید را خارج کرد.
کم کاری تیروئید نیز با استفاده از داروهای صناعی که مشابه هورمون های تیروئیدی هستند درمان می شود. پزشک دوز این دارو را در دوران بارداری بر اساس آزمایش تیروئید شما تنظیم می کند و عملکرد تیروئید را به صورت دوره ای در بارداری بررسی می کند.
اگر شما به کم کاری تیروئید مبتلا هستید و برای درمان آن دارو مصرف می کنید، باید به محض باردار شدن به پزشک خود اطلاع دهید تا دوز دارو را متناسب با افزایش نیاز به هورمون های تیروئیدی در بارداری تنظیم کند.

کم کاری تیروئید  در بارداری
شایع ترین دلیل کم کاری تیروئید، بیماری خودایمنی به اسم کوچک هاشیموتو است. در این بیماری، بدن به اشتباه به سلول های غده تیروئید حمله می کند و باعث می شود غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند.
جنین در دوران بارداری تا زمانی که غده تیروئیدش عملکرد را شروع کند، از نظر هورمون تیروئیدی کاملا وابسته به مادرش است. این اتفاق زود تر از هفته ۱۲ بارداری رخ نمی دهد.
بنابراین کم کاری تیروئید مادر در ۳ ماهه اول بارداری می تواند اثر سوء خود را بر سلامت جنین بگذارد. اکثر مادران بعد از گذشت مدت زیادی از این ۳ ماهه، از بارداری خود مطلع می شوند. بنابراین مادران قبل از اقدام به بارداری باید برای تشخیص و درمان وضعیت تیروئید خود مراحل لازم را طی کنند.

 

کم کاری تیروئید در بارداری، چه خطراتی دارد؟ 

مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید در بارداری

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • مسمومیت بارداری
  • فشار خون ناشی از بارداری
  • اختلالات رشد در کودک
  • عوارضی مانند کاهش آهن بدن و افزایش فشار خون
  • آسیب های مغزی در کودک مانند معلولیت های شناختی

متخصص غدد علاوه بر تجویز دارو، به فرد باردار توصیه می کند که هر شش هفته یک بار آزمایش تیروئید بدهد تا میزان هورمون تیروئید در خون مشخص شود.

علایم شایع کم کاری تیروئید در بارداری

  • خستگی زیاد در بارداری
  • فقدان توجه کافی
  • افزایش وزن غیر عادی
  • اختلالات خواب خانم باردار
  • درد مفاصل
  • ضعف عضلانی
  • نفخ و احتباس آب در بدن
  • افتادگی پلک
  • پف و ورم صورت
  • یبوست
  • خشکی پوست
  • کاهش نبض
  • انقباض های عضلانی
  • گیجی
  • صدای خشن

تمام علایم ذکر شده در همه افراد وجود ندارد و افراد مختلف، متناسب با وضعیت خود، به برخی از این علایم مبتلا می شوند. 

کم کاری تیروئید در بارداری

علت کم‌کاری تیروئید در بارداری
در دوران بارداری کم کاری تیروئید، معمولاً توسط بیماری هاشیموتو ایجاد می‌شود. از هر ۱۰۰۰ بارداری سه تا پنج نفر به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند. بیماری هاشیموتو شکلی از التهاب مزمن غده تیروئید است. ممکن است کم‌کاری تیروئید در هنگام بارداری بروز کند یا احتمال دارد فرد قبل از بارداری، در اثر تخریب غده تیروئید، جراحی و یا درمان پرکاری به کم‌کاری مبتلا شده باشد.

نشانه‌ها و علائم کم کاری تیروئید(تصویری)

کم کاری تیروئید در بارداری، چه خطراتی دارد؟ 

 

تشخیص کم‌کاری تیروئید در بارداری
مانند پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید نیز از طریق بررسی دقیق علائم بیمار و اندازه گیری سطح TSH و T4 تشخیص داده می‌شود. به طور کلی سطح بالایی از TSH و سطح پایین T4 آزاد نشان دهنده کم‌کاری تیروئید، است. به دلیل تغییرات طبیعی هورمون‌ها در دوران بارداری، نتایج ازمایش و عملکرد تیروئید باید با احتیاط تفسیر شوند.

همچنین آزمایش هورمون‌های تیروئید می‌تواند کم‌کاری تیروئید تحت بالینی را نیز مشخص کند. این نوع کم‌کاری، شکل خفیفی از کم‌کاری تیروئید است که علائم آشکاری ندارد. کم‌کاری تیروئید تحت بالینی در ۲ تا ۳ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد. در آزمایش این نوع کم‌کاری میزان TSH افزایش یافته، ولی سطح T4 آزاد طبیعی خواهد بود.

 

درمان کم‌کاری تیروئید در بارداری
کم‌کاری تیروئید با هورمون مصنوعی تیروئید به اسم کوچک تیروکسین درمان می‌شود، دارویی که مشابه هورمون T4 است. زنانی که از قبل مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند، باید دوز پیش از بارداری خود را افزایش دهند تا عملکرد طبیعی غده تیروئید آن‌ها حفظ شود. عملکرد تیروئید در دوران بارداری باید هر ۶ تا ۸ هفته بررسی شود. اگر مادر دچار کم‌کاری تیروئید باشد، مصرف تیروکسین مصنوعی بی ضرر و برای سلامتی جنین ضروری است.

رژیم غذایی مناسب برای کم‌کاری و پرکاری تیروئید در دوران بارداری
متخصصین توصیه می‌کنند بانوان باردار، رژیم غذایی متعادلی داشته باشند. همچنین برای بهبود عملکرد تیروئیدشان می‌توانند از مولتی ویتامین‌های دوره بارداری و مکمل‌های معدنی شامل ید استفاده کنند. ضمن اینکه مراجعه به متخصص برای دریافت یک برنامه رژیم غذایی کم‌ کاری تیروئید نیز مفید است.

مکمل‌های طبیعی
از آنجا که تیروئید برای ساختن هورمون‌های خود از ید استفاده می‌کند، ید ماده معدنی مهمی برای یک مادر باردار محسوب می‌شود. در طول بارداری، کودک از ید موجود در رژیم غذایی مادر استفاده می‌کند.
در زمان بارداری، بانوان نیازمند  مصرف حدود ۲۵۰ میکروگرم ید در روز هستند. با این‌حال، ممکن است افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی تیروئید با مصرف ید دچار عوارض جانبی شوند. مصرف قطره ید، یا میل کردن غذاهای حاوی مقادیر زیادی از ید مانند جلبک دریایی، جلبک دالس یا جلبک کلپ، باعث بدتر شدن پرکاری و کم‌کاری تیروئید می‌شود. اطلاعات خوبی در مورد ید به دست آمده است و لازم است بیماران برای استفاده مناسب از مکمل ید با پزشکشان مشورت کنند.

 

کم کاری تیروئید در بارداری، چه خطراتی دارد؟

نمونه برداری تیروئید برای کم کاری تیروئید در بارداری

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره نمونه برداری تیروئید برای کم کاری تیروئید در بارداری با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا