نحوه مطالعه درس های حفظی

اخبار

نحوه مطالعه درس های حفظی

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه نحوه مطالعه درس های حفظی را ببینید.

کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی

خواندن درس و امتحان، کم و بیش برای همه ی دانش آموزان دغدغه هایی را به دنبال دارد. بعضی از محصلان برای خواندن امتحانات حفظی راحت تر هستند و بعضی برای امتحانات مفهومی و محاسباتی. تقریبا همه ی محصلان از یکی از این دو دسته امتحان واهمه و ترس دارند. می خواهیم بررسی کنیم که چگونه می توانیم درس های حفظی را بهتر به یاد آوریم.

تکنیک های مناسب برای خواندن دروس حفظی:

۱- جعبه لایتنر

۲- درخت حافظه

۳- pqrst

چهار مزیت  شیوه صحیح مطالعه

۱- زمان مطالعه را کاهش میدهد.

۲- میزان یادگیری را افزایش میدهد .

۳-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

۴- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

روش مطالعه pqrst

روش مطالعه pqrst برای خواندن هم درس حفظی و هم محاسباتی استفاده می شود. این روش دارا پنج مرحله است که خوب است این ۵ مرحله را به خوبی درک کنید.

۱- مرحله پیشخوانى (preview):

در این مرحله یک بار فصل مورد نظر را ورق می زنیم و به شکل ها و جدول ها مشاهده می کنیم (تحلیل نمی کنیم و فقط مشاهده میندازیم). این مرحله یک دید کلى از مطلبى که قصد مطالعه اش را داریم به ما می دهد. به قول سرشناس روزنامه وار از روی کتاب یا جزوه رد شوید.

کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی   کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی

روش هایی برای پیش خوانی:

  •  نگاهی سریع و گذرا به متن بیاندازید
  •  نکات مهم و کلیدی را بیابید
  • سؤالات و تمرین‌های آخر درس را مرور کنید
  • پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شیوه ای گذرا بخوانید

۲- مرحله طرح سوال (questioning):

در این مرحله براى خودمان از فصل سؤالاتى کلى مطرح می کنیم. این سؤالات، سوالاتى هستند که در انتهاى این مراحل به جوابشان می رسیم. در اصل باید سرنخ هایی را با ایجاد سوال در مغز بسازید تا با دیدن جواب، مغز سریع آن را ثبت کند و به خاطر بسپارد. چون مغز پس از طرح سوال به دنبال جواب است و هوشمندانه تر برای یافتن و ثبت جواب، عمل می کند.

توصیه برای انجام بهتر این روش 

  • عناوین و تیترها را بصورت سؤال درآورید
  • از خود بپرسید: “راجع به این موضوع چه می دانم؟”، “معلم راجع به این موضوع چه چیزهایی می گفت؟” و …

۳- مرحله مطالعه (reading):

در این مرحله مطالعه عمقى مطالب به همراه خط کشى نکات مهم و کلیدى انجام می شود. البته بیشتر دانش آموزان ما یاد گرفته اند که از این مرحله اقدام کنند و دو راه قبلی رو فراموش می کنند. سعی کنید در این مرحله از خلاصه نویسی استفاده کنید.

 در هنگام مطالعه کردن:

  • به دنبال جواب سؤالاتی باشید که در ذهن خود ساخته بودید
  • به سؤالات آخر درس جواب بدهید
  • زیر نکات مهم خط بکشید
  • اگر مطلبی را درست نفهمیده‌اید، دوباره آن را بخوانید

۴- مرحله تلقین و تکرار (self-recitation):

این مرحله (خصوصا در مورد درس زیست شناسى) مهمترین مرحله است. در این مرحله شما باید پس از مطالعه فصل مربوطه، کتاب را کنار گذاشته و با توجه به چیز هایى که در مطالعه اول یاد گرفته اید فصل را براى خودتان بازگو کنید و توضیح دهید. در این مرحله هر چه خلاصه های نوشته شده ی خود و نکاتی که در جعبه لایتنر خود قرار داده اید را مرور کنید، نتیجه ی بهتری میگیرید.

۵- مرحله آزمون (test):

همانطور که از نامش مشخص است، آزمون یعنی تست و امتحان. در این مرحله فرد باید به کتاب های آموزشی مراجعه کرده و سعی کند این مطالب را مغز خود بیشتر ثبت کند.

کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی   کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی   کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی
شش روش مطالعه :

۱-خواندن با نوشتن:

یکی از بهترین روش هایی که برای خواندن دروس حفظی میتوان به آن اشاره کرد، نوشتن است. خیلی از دانش آموزان با اینکه چند بار از روی دروس حفظی می خوانند ولی نتیجه ی خوبی نمی گیرند و کلمات سر امتحان به ذهن آنها نمی آید. در نتیجه نمی توانند به خوبی عمل کنند.

روش نوشتن مطالب، یک روش امتحان شده است که نتیجه ی خود را پس داده است. حتی اگر می خواهید درس تاریخ یا دین و زندگی را حفظ کنید، هر مطلبی را که حفظ می کنید، یک یا چند بار برای خود، روی برگه بنویسید. اشکالی ندارد اگر هرنگاهی از روی کتاب هم مشاهده کنید. فقط بنویسید.

۲- خط کشیدن زیر نکات مهم:

خط کشیدن اصولی یعنی اینکه فقط زیر کلمات و جملات کلیدی خط بکشید. نه اینکه با وسواس تمام خطوط را خط کشی کنید. مشخص است که کتابی تمیز و بدون خط، هزاران بار از کتاب کثیفی که یک خط زیر نوشته های آن است بهتر است.

خط کشی باید طوری باشد که بتوانید در عرض یک ساعت، قبل از امتحان، با مشاهده کردن به جملاتی که زیر آنها خط کشیده اید، یک دور دیگر مرور کنید.

۳- حاشیه نویسی:

به شما پیشنهاد می کنم برای حاشیه نویسی از روش درخت حافظه استفاده کنید. یک درخت حافظه ی کوچک برای هر مطالب، در حاشیه ی کتابتان بکشید. ممکن است این روش در ابتدا سخت به نظر برسد ولی کم کم در کشیدن این درخت ها، ماهر می شوید.

۴- خلاصه نویسی:

تا به حال دیده ایم دانش آموزانی را که خلاصه هایشان بیشتر از جزوه ی درسی بوده است! کاملا مشخص است که هیچ زمان برای مرور کردن به سراغ این خلاصه ها نمی روند. خلاصه نویسی یعنی آوردن کلمات کلیدی و درخت های حافظه در چند برگه.

۵- کلید برداری:

همانطور که از نامش مشخص است، کلیدی ترین کلمه ی هر پاراگراف را با مشخص کنید. طوری که با یک مشاهده سریع روی کلمات کلیدی، مروری سریع در ذهن شما شکل بگیرد.

۶- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز:

این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد.

کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی   کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی   کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی   کلید برداری شش روش مطالعه روش مطالعه pqrst خلاقیت و طرح شبکه ای مغز خلاصه نویسی حفظ کردن مطالب حاشیه نویسی چگونه دروس حفظی را بخوانیم تکنیک مناسب خواندن دروس حفظی

فراموش نکردن مطالب خوانده شده

  • موقع مطالعه تمركز داشته باشيد
  • تمرين و تكرار پس از مطالعه را فراموش نكنيد
  • مطالب خوانده شده راحتما مرور كنيد
  • به محتوي ذهن خود با خواندن مطالب مشابه پشت سر هم نظم بدهيد
  • از علائم ونشانه ها براي ياد آوري مطالب استفاده كنيد
  • استفاده از قلم وكاغذ هنگام مطالعه جهت تمركز حواس را فراموش نكنيد

درس های حفظی نیاز به تکرار زیادی دارند. حتی اگر در دورهای اول مطالعه تان، نفهمید که مطالب در مورد چیست و چند بار روزنامه وار از روی جزوه بخوانید، در دورهای بعدی کاملا ملکه ی ذهنتان می شود.

 

گرد آوری و تدوین: فرزانه پاشایی

هرگونه استفاده با درج اسم دکتر سلام و با لینک دهی مستقیم مجاز است.


√ تقویت حافظه دانش آموزان با رزماری

√ تکنیک های مناسب برای موفق شدن در امتحانات


 

نحوه مطالعه درس های حفظی

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره نحوه مطالعه درس های حفظی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] استخدام بیرون بر کل پسر تکلیف ۱۴ بازیکن مشخص شده

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] ژنرال و کاظمی جایگزین های رمضانی اش ماست اذربایجانی

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا