معمای قرص‌های ترامادول در ایران

معمای قرص‌های ترامادول در ایران

لطفا در ادامه را معمای قرص‌های ترامادول در ایران را ببینید.

سایت تفریحی پورتال یک: ۵ هزار تومان! نیازی به رفتن راه دوری هم نیست. ممکن است چند خیابان بالاتر، یا چند خیابان پایین‌تر پیدایش کنید. فروشندگان می‌توانند مغازه‌دار یا دستفروش باشند؛ فروشندگانی که با پولی اندک، مدعی اند حجم زیادی از لذت و سرخوشی و نئشگی را به خریداران عرضه می‌کنند. از “ترامادول” حرف می زنیم. ماده روانگردانی که این روزها در دست جوانان و نوجوانان می‌چرخد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مسابقه با مواد مخدر با بیان اینکه مصرف ترامادول و دیگر قرص‌های روانگردان به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته‌ هست، افزود: تا کنون بیش از ۸۸ میلیون قرص ترامادول و روان‌گردان در کشور کشف شده هست.
چندی‌پیش آذرخش مکری –معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد- گفت هنوز علت افزایش ترامادول در ایران مشخص نیست. او همچنین با اظهار اینکه ترامادول جزو مواد مخدر سبک در ایران هست؛ از نداشتن آماری درباره آن حرف گفت. آذرخش مکری همچنین گفته که افزایش مصرف ترامادول به صورت یک معما درآمده هست.
ترامادول اولین‌بار در جهان در سال ۱۹۷۰ با اسم کوچک ترامال در شرکتی آلمانی به اسم کوچک گروننتال ساخته شد و پس از آن حق تولید این دارو به شرکت‌های زیاد دیگری داده شد. مصرف این دارو عموما برای دردهای متوسط یا شدید مانند دردهای استخوانی، دردهای عمل جراحی و همچنین در بیماری‌های سرطانی و سندروم پای بی‌قرار به‌کار می‌رفت. اما به‌دلیل تاثیراتی همچون سرخوشی، شادی، بالا رفتن توان، نئشگی و… به مرور استفاده مخدر نیز پیدا کرد. از آنجایی که ترکیبات ترامادول شبیه به تریاک هست، کارشناسان به آن “تریاک مدرن” می‌گویند.
اوایل دهه هشتاد بود که با مجوز وزارت بهداشت، توزیع مسکن-مخدر ترامادول به داروخانه‌ها سپرده شد. کارشناسان معتقدند عدم توجه کافی به تبعاتی که توزیع ترامادول می‌تواند داشته باشد، از دلایل افزایش تدریجی آن در جامعه بوده هست. روزنامه اعتماد در گزارشی که در آبان‌ماه سال ۹۱ منتشر کرد نوشت: در سال ۸۵، ۴۰ تن ترامادول در کشور مصرف شده هست. در این گزارش همچنین به رشد ۳۰ درصدی تعداد مسمومیت‌های ناشی از سوءمصرف ترامادول اشاره شده بود.
بیشترین مسمویت ترامادول در ایران!
با در نظرگرفتن تازیخ شیوع ترامادول به اشکال قرص، کپسول و آمپول به کشور، متوجه می‌شویم که این ماده مخدر نزدیک به یک دهه هست که به یکی از معروف‌ترین مخدرهای کشور هم درمیان معتادان –برای تکمیل لذت- و هم در میان جوانان برای احساس سرخوشی و تاثیر ضدافسردگی تبدیل شده هست. همچنین حمید صفاتیان –کارشناس درمان اعتیاد- درباره مصرف این ماده می‌گوید عوض الگوی مصرف از مواد مخدر به سمت مواد روان‌گردان از دلایل افزایش گرایش به ترامادول هست.
وی همچنین تصریح کرده که مشاهدات بالینی از افزایش مصرف ترامادول در میان دانشجویان، خواهران و خواهران باردار خبر می‌دهند که یک زنگ خطر جدی برای کشور هست. صفاتیان همچنین اظهار کرده که مسمومیت در اثر ترامادول در ایران بالاست و ایران دارای بیشترین آمار مسمویت با ترامادول در جهان هست.
در همین راستا، کمتر از دوسال پیش و در سال ۹۲، رئیس بخش سم‌شناسی پزشکی قانونی تهران گفته بود که در ۵-۴ سال اخیر، مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول ۴۰ برابر بیشتر شده و علت عمده آن‌ها به دلیل تشنج ناشی از سوءمصرف این مخدر هست.
ترامادول به‌خاطر دوری از افسردگی
هرچند نزدیک به ده سال از شیوع انواع اشکال ترامادول در ایران می‌گذرد، اما شناخت مردم نسبت به آن کم هست. برخی افراد به ترامادول به چشم یک داروی ضدافسردگی مشاهده می‌کنند. برخی دیگر ممکن هست از آن به عنوان راه‌حلی برای کسب انرژی بیشتر استفاده کنند. خیلی‌ها نیز برای درمان زودانزالی و یا حتی لذت بیشتر در اثر انزال دیررس در رابطه جنسی از آن استقبال کنند.
مهدی -۲۷ ساله- در یکی از کافه‌های معروف تهران کار می‌کند. به گفته خودش اولین باری که ترامادول خورده برای رفتن به یک مهمانی بوده تا نشاط بیشتری پیدا کند. اما حالا می‌گوید “الان روزی ۳ تا باید بخورم تا بتونم کل روز رو کار کنم”. مهدی با یک قرص در روز شروع کرده و حالا بعد از گذشت ۹ ماه به مصرف ۳ قرص در روز رسیده هست.
بهاره دختر ۲۴ ساله‌ای هست که تاثیرگرفتن از دوستش را قدم اول برای اعتیاد به ترامادول می‌داند. خودش این‌گونه تعریف می‌کند “شوهر مریم بعضی‌وقتی‌ها ترامادول می‌خورد. مریم هم خیلی موقع‌ها خوشش میومد که اونم با شوهرش یه نصفه یا یه قرص کامل ترامادول بخوره. یکی-دوبار که من خونشون بودم منم تشویق کرد بخورم. واقعا خوب بود! انگار همه ناراحتی‌هام فراموشم می‌شد! بعدا با اصرار به شوهر مریم گفتم یه بسته به من بده برای موقع‌هایی که حالم خوب نیست. اما کاش توی همون یه بسته میموندم… الان دیگه دست خودم نیست باید روزی ۴ تا قرص بخورم”.
چرا ترامادول معروف هست؟
افزایش مصرف ترامادول در ایران در یک‌دهه اخیر این سئوال را ایجاد می‌کند که “چرا ترامادول” معروف هست؟ کارشناسان درمان اعتیاد یکی از دلایل گرایش به ترامادول را سهل‌الوصول بودن آن، قیمت پایین و قرارگرفتن آن در دسته مواد اعتیادآور سبک می‌دانند.
منیژه اصغری –روان‌شناس- در علت گرایش به ترامادول می‌گوید بسیاری جوانان به‌دنبال یافتن راهی برای فرار از دردها و مشکلات هستند و برای این‌کار ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند؛ مصرف ترامادول یکی از این راه‌های ساده هست.
همچنین جامعه‌شناسان دلایل اجتماعی را در افزایش مصرف قرص‌های روانگردان و مخدر موثر می‌دانند. دکتر پیمان متین –انسان‌شناس- از خلاء امکان‌های فراغتی برای افراد حرف می‌گوید و این‌که این خلاء می‌تواند تبعاتی منفی همچون گرایش به مخدر و دخانیات داشته باشد.

گردآوری و ویرایش : پورتال پورتال ۱

با نظر دادن خود درباره پست معمای قرص‌های ترامادول در ایران ما در جهت فعالیت بهتر پورتال تشویق نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا