قدرت این ۱۰ نکته آموزشی را در خرید عسل طبیعی دست کم نگیرید

سلامت

قدرت این ۱۰ نکته آموزشی را در خرید عسل طبیعی دست کم نگیرید

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه قدرت این ۱۰ نکته آموزشی را در خرید عسل طبیعی دست کم نگیرید را ببینید.


ابوعلی سینا یکی از بزرگترین شخصیت‌های ایرانی حدود ۲۵۰۰ سال پیش در مورد اهمیت عسل این چنین گفته است:

«هر دارویی از مواد غذایی درست می‌شود و متقابلاً هر غذایی نیز جانشین دارو می‌گردد. عسل به این هر دو شرط جوابگوست»


او به مقدار، از عسل استفاده می‌کرده و برای درمان اکثر بیماری‌ها و بخصوص زخم‌ها عسل تجویز می‌نموده است.


حال با گذشت حدود ۲۵۰۰ سال بعد از این دانشمند، وابستگی به این عسل افزایش چشمگیری داشته و این افزایش، متقلبان عسل را نیز وارد این بازار نموده است.


ما در این مقاله ابتدا تعریفی مختصر از عسل طبیعی و تقلبی خواهیم داشت. سپس به نکاتی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آنها خواهید توانست تا حدود زیادی از خرید عسل تقلبی یا عسل مصنوعی جلوگیری کنید.


عسل طبیعی


عسل طبیعی چگونه تولید می‌شود؟


عسل مایعی است شیرین، غلیظ و چسبناک که توسط زنبور عسل از شهد یا ترشح قسمت‌های غده گیاهان، جمع‌آوری شده و تولید می‌گردد.


زنبورهای عسل با چرخش به دور گل‌ها، شهد آنها را در دهان خود جمع‌آوری می‌کنند. سپس آنها را با آنزیمی که در بزاق دهانشان وجود دارد ترکیب ‌می‌کنند تا طی یک فرآیند شیمیایی تبدیل به عسل شود.


عسل تقلبی


مواد تشکیل دهنده عسل تقلبی


مایعی است شیرین و گاهی بسیار شبیه عسل طبیعی که مواد تشکیل دهنده آن شکر، اسانس، اسید سیتریک، گلوکز تجاری، آب و … هستند. در تولید این نوع مایع، زنبور عسل هیچگونه دخالتی در فرایند تولید ندارد و تمامی مراحل توسط انسان انجام می‌گیرد.


تشخیص عسل طبیعی


روش‌هایی برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی


تشخیص عسل طبیعی از عسل مصنوعی


تا حدودی با عسل آشنا شدیم و می‌دانیم چگونه تولید می‌شود. حالا باید خودمان را از شر متقلبان عسل که متاسفانه تعدادشان کم هم نیستند نجات دهیم.

راهنمایی آماده کرده‌ایم که با رعایت نکات گفته شده در آن، می‌توانید تا حدود زیادی از خرید عسل مصنوعی جلوگیری و سلامتی خود را تضمین کنید. با ما همراه باشید.


نکته اول: عسل روی ناخن


قطره‌ای عسل روی ناخن خود بریزید. اگر قطره‌ی عسل روی ناخن باقی‌ ماند عسل طبیعی و اصل است. اما اگر روی ناخن پخش شد و به یک سمتی سُر خورد عسل مصنوعی و تقلبی است.


نکته دوم: آب سرد


عسل را داخل لیوان حاوی آب سرد بریزید. اگر عسل بدون حل شدن در آب ته نشین شد و آب همچنان زلال بود، عسل طبیعی است. اما اگر در آب حل شد و آب شفافیت خود را از دست داد، باید گفت عسل مصنوعی است.


نکته سوم: آتش


دستمال کاغذی را آغشته به عسل کنید و سعی کنید آن را آتش بزنید. اگر عسلی که تهیه کرده‌اید طبیعی باشد نباید آتش بگیرد. اما عسل تقلبی با کمی سماجت آتش خواهد گرفت.


نکته چهارم: طعم و بو


این مورد را افرادی که دارای حس بویایی قوی هستند به راحتی می‌توانند تشخیص دهند. زنبورداران حرفه‌ای اغلب با همین روش و البته با مشاهده کردن به رنگ عسل تشخیص می‌دهند که عسل طبیعی است یا تقلبی.

عسل طبیعی برعکس عسل تقلبی که بوی آبنبات می‌دهد، باید بوی گل و طبیعت را بدهد.


تذکر: متقلبان این مورد را با اضافه کردن مواد خوشبو کننده طبیعی و یا حتی مصنوعی، می‌توانند دور بزنند!


نکته پنجم: نان


یک قاشق عسل روی تکه نانی بریزید. اگر عسل طبیعی باشد، نباید تاثیری روی آن بگذارد. اما عسل مصنوعی چون از مقدار زیادی آب تشکیل شده و آب در ترکیب با نان باعث خیس و خمیر شدن آن می‌شود، پس خمیر شدن نان به معنی مصنوعی بودن عسل است.


نکته ششم: رس زدن یا شکرک


عسل طبیعی بر خلاف تصور اغلب مردم، رس یا شکرک می‌زند. شکرک زدن عسل طبیعیبه دلیل وجود آنزیم دیاستاز و قند (گلوکز) بالا در آن اتفاق می‎‌افتد و این کاملاً طبیعی است.


تولید کننده‌گان عسل به دلیل اینکه مصرف کننده‌ها، عسل مایع و شفاف را می‌پسندند، بعد از استخراج آن و عمل فیلتر کردن، عسل را تقریباً ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه حرارت می‌دهند یا به عبارت دیگر پاستوریزه می‌کنند تا عسلی شفاف و روان به دست آید.

پس اگر عسلی که خریداری کرده‌اید شکرک زده باشد، نشانه طبیعی بودن آن است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.


بهتر است بدانید: در کشورهای اروپایی اکثریت مردم عسل شکرک زده می‌خرند.


نکته هفتم: درصد ساکارز


درصد ساکارز یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت عسل است. طبق استاندارد ایران، هر عسلی که میزان ساکارز آن در آزمایشگاه‌ عسل، زیر ۵% باشد طبیعی محسوب می‌شود و ساکارز بیشتر از ۵% مربوط به عسل هایی می‌شود که شکردهی به زنبور در آنها بیش از حد معقول بوده.

موقع خرید عسل، حتماً به درصد ساکارز توجه داشته باشید که پایین‌تر از ۵% باشد.


نکته هشتم: چکه کردن


یک قاشق عسل بردارید و از ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری داخل یک ظرف بریزید. آیا چکه چکه می‌کند؟ اگر پاسخ مثبت باشد، عسل تقلبی است. اما اگر بصورت مداوم و روان سرازیر است، عسل ممکن است طبیعی باشد.


بهتر است بدانید: این مورد را متقلبان عسل به راحتی می‌توانند دور بزنند. اما یادگیری آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


نکته نهم: زرده تخم مرغ


عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید. اگر به شکل زرده تخم مرغ پخته درآمد، عسل طبیعی است. در غیر اینصورت عسل مصنوعی است.


نکته دهم: ماندگاری مزه


عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می‌شود و پس از مصرف ایجاد انرژی می‌کند. در حالی که عسل مصنوعی طعم آبنبات می‌دهد و میل کردن آن تاثیر خاصی در بدن ایجاد نمی‌کند.


 


حرف آخر را از آقای دکتر اسفندیار رشید زاده عسل شناس و زنبوردار نمونه کشورمان درباره تشخیص عسل طبیعی بشنویم:

برای مصرف کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل وجود ندارد آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیار او گذاشته است.

با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی کند، با بینی آن را بو کند، با زبان آن را مزه کند. اگر عسل باب طبعش بود و عطر و طعم گلها را داشت. عسل طبیعی است وگرنه عسل مصنوعی است.

منبع: https://yashl.ir/%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c/

قدرت این ۱۰ نکته آموزشی را در خرید عسل طبیعی دست کم نگیرید

منبع : پورتال یک

لطفا نظر خود را درباره قدرت این ۱۰ نکته آموزشی را در خرید عسل طبیعی دست کم نگیرید با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا