فتوای رهبر انقلاب درباره قمه زنی، نذری و دسته جات حسینی

فتوای رهبر انقلاب درباره قمه زنی، نذری و دسته جات حسینی

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه فتوای رهبر انقلاب درباره قمه زنی، نذری و دسته جات حسینی را ببینید.

share

 refresh


پورتال۱ آرشیو وب فارسی:داهی: حجت الاسلام محمدحسین فلاح زاده کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سؤالات، مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از جمله برهنه شدن در عزاداری، هروله کردن، ذکر شور، نذری شبهه ناک، قمه زنی و حضور بانوان در دسته عزاداری پاسخ داد.داهی:  حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده کارشناس مسائل فقهی سال گذشته به پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای پاسخ داد که نظر به اهمیت آن ها، بار دیگر و در آستانه محرم الحرام ۱۴۳۷ هجری بازنشر می شود: *با توجه به اطعام هایی که در ایام محرم داده می شود و انسان به حلال بودن آن ها یقین ندارد، آیا نوش جان کردن آن ها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید، اگر نذری کسی که خمس نمی دهد را بخوریم، چطور؟ -در مواردی که انسان غذایی را یقین ندارد به حرام بودنش، اطعام می کنند عزاداران را، غذایی پختند در این ایام برای شما می آورند یا فردی مثلاً نذری می دهد و شما یقین دارید که خمس نمی دهد، به نظر حضرت آقا نوش جان کردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام هست، یقین ندارید که متعلق خمس هست، یعنی خمس در این غذا هست، خوردنش اشکال ندارد. حضرت آقا توصیه فرمودند به برخی از مداحان که در عزاداری ها برهنه نشوند. اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام هست اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضی ها می گویند اگر باشد ممکن هست اثر وضعی داشته باشد. خب اگر بتوانید احتیاط کنید خوب هست؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس هست – نه به این معنا که حتما متعلق به خمس هست یعنی شبه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن هست از باب شبهه حرام، یعنی مال مردم مثلا باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام هست یا مخلوط به حرام هست، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت می کنید و اطعام می کنند غذا می دهند طعام برای شما می آورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول سرشناس جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب هست. *پرسیدند نظر آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر فیلمبرداری نشود و بانوان نیز نبینند چطور؟ آیا از نظر فقهی، ایشان حرام می دانند این کار را؟ -در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم حضرت آقا توصیه فرمودند به برخی از مداحان که در عزاداری ها برهنه نشوند. اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام هست. خب اگر نامحرمانی نیستند، اگر مسأله سویی بر آن مترتب نیست، دشمنان سوءاستفاده نمی کند، خب ممکن هست بگوییم حرام هم نباشد؛ مثلاً یک جمع محدودی هستند فیلمبرداری هم نمی کنند، فقط مردان هستند حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه می زنند؛ اما به طور کلی توصیه ایشان این هست – به عنوان یک توصیه – که در عزاداری های مردها برهنه نشوند. چرا؟ چون ممکن هست هم در معرض دید نامحرمان باشند و هم دشمنان باز از این مسأله سوءاستفاده کنند برای تبلیغ علیه مکتب اهل بیت. *پرسیدند اگر شخصی در روضه ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟ کارهای متعارف هیأت های عزاداری مثل سینه زنی و زنجیرزنی به طور متعارف اینها اشکالی ندارد و جز شعائر دینی ما الان محسوب می شود -در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن هست با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد. اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن هست دشمنان سوءاستفاده کنند، مثل مجروح کردن خود، مثلاً بدن را زخم کردن مثل قمه زدن، مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام می دهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداری ها نه وارد شده هست، نه سیره بر این بوده هست و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهل بیت و پیروان اهل بیت سوءاستفاده می کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف هست، سینه می زنند زنجیر می زنند، بدنشان ممکن هست سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. *آیا هروله کردن در عزاداری اشکال دارد؟ -اگر موجب وهن مذهب نباشد، یعنی دیگران سوءاستفاده نکنند، علیه مکتب اهل بیت اشکالی ندارد، ولی به طور کلی توصیه این هست که از این گونه اعمال در عزاداری ها پرهیز کنند. در پاسخ سؤال هایی که معمولاً در مورد شیوه عزاداری و برخی از کارهایی که در عزاداری صورت می گیرد و اشکال شرعی هم ندارد مثل تعزیه خوانی و امثال اینها، وقتی سؤال شده هست، ضمن تأیید آن عزاداری های متعارف و متعادلی که از دیرباز بین مؤمنین مرسوم بوده اضافه فرمودند: «بهتر آن هست که مجلس ذکر مصیبت برپا کنند». پس معلوم هست که این گونه کارهای متعارف مثل هیأت های عزاداری مثل سینه زنی و زنجیرزنی به طور متعارف اینها اشکالی ندارد و جز شعائر دینی ما الان محسوب می شود. اما یک کارهایی که موجب وهن مذهب هست در شأن مومن نیست، این کارها را انجام دهد، دشمنان از آن سوءاستفاده می کنند، علیه مکتب تشیع، آن کارها جایز نیست. *در برخی هیأت ها به علت استقبال پرشور جوانان و تراکم جمعیت و کمبود جا در حسینیه ها، خیابان های اطراف بسته شده یا تردد در آن ها با مشکل مواجه می شود. آیا این کار اشکال دارد؟ یا اینکه صدای عزاداری خیلی بلند باشد، اگر موجب آزار و اذیت نشود چطور؟ و اگر اشکال دارد، آیا شرکت در این مجالس با علم به اینکه داخل حسینیه نمیتوان حضور پیدا کرد اشکال دارد؟ -اولاً بدانیم که عزاداری حضرت اباعبدالله حسین(ع) از افضل قربات هست. تأثیر بسیار زیادی و آثار و برکات بسیار زیادی دارد و همچنان باید این مراسم عزاداری اباعبدالله حسین(ع) زنده بماند و تأکید بر آن هست. خود سیره مقام معظم رهبری هم بر این هست که در برخی از ایام سال مجلس عزا برپا می کنند، ذکر مصیبت و نوحه خوانی می شود در محضر ایشان. اما در برخی از ایام، بیرون آمدن هیئت های عزاداری و دسته ها اینها جز شعائر دینی هست مثل تاسوعا و عاشورا. خب! به طور طبیعی برخی از خیابان ها بسته می شود برخی از راه ها بسته می شود، گرچه همان جاها هم اگر بشود مراعات کنند بسته نشود بهتر هست. اما مثل راهپیمایی روز قدس راهپیمایی ۲۲ بهمن مثل تاسوعا عاشورا امثال اینها طبیعی هست که اکثر مردم هم در این مراسم حضور دارند. اما در غیر این مواقع که شخصی در حسینیه ای یا در منزل خودش مجلس عزایی برپا کرده هست ولو عزاداری سید و سالار شهیدان باشد، خلاف مقررات نظام باشد، یعنی بستن راه ها، یا راه را بر مردم ببندند به خاطر مجلس عزاداری شخصی – گرچه عرض کردم حساب تاسوعا عاشورا جداست و اصلاً خروج این هیأت ها و دسته ها جز شعائر دینی محسوب می شود و به طور طبیعی خیلی راه ها بسته می شود مردم هم مطلع هستند و قالب مردم هم در این مراسم شرکت دارند – اما در غیر این مواقع مؤمنین باید مراعات کنند، راه بر مردم بسته نشود و صدای بلندگوها آزاردهنده نباشد و مردم را اذیت نکند، همچنین صدای طبل و امثال اینها و کارهای دیگری که جانبی هست – مثل ایستگاه های صلواتی که برپا می کنند – خوب هست؛ ولی یک جایی باشد که هم راه مردم بسته نشود، ایجاد مزاحمت نشود و نظافت خیابان ها حفظ بماند. اما پرسیدند آیا شرکت در چنین مجلسی اشکال دارد؟ نه، شرکت در آن مجلس ولو جا هم نباشد اشکالی ندارد، ولی شما مزاحمت ایجاد نکنید و راه را نبندید. *آیا گفتن ذکر حسین (ع) در سینه زنی و به اصطلاح شور تند و پشت سر هم، بی احترامی هست و اشکال شرعی دارد؟ آیا این مصداق غنای روضه خوانی هست؟ -ظاهراً مصداق غنا نباشد، اما باز یک توصیه ای رهبر انقلاب داشتند به برخی از مداحان که این تکرار این الفاظ ثمره چندانی ندارد و عین عبارت این بود که فرمودند: این مداحی شما، نوحه خوانی شما باید حکم یک منبر آموزنده را داشته باشد. یعنی قصیده هایی را بخوانید مطالبی را داشته باشد که مردم بر معرفتشان نسبت به ائمه اطهار و تاریخی که گذشته هست، وقایعی که در عاشورا اتفاق افتاده هست اطلاع بیشتری پیدا کنند؛ باید یک منبر آموزنده باشد. و می فرمودند که تکرار این الفاظ ثمره ای ندارد. البته نمی توانیم به طور کلی بگوییم حرام هست؛ نه حرام نیست و به عنوان یک فتوا نیست. به عنوان یک توصیه که به جای تکرار این الفاظ مطالبی گفته شود که برای مخاطبین ضمن اینکه عزاداری هست مفید هم باشد و بر معرفت آن ها بیافزاید و چیز یاد بگیرند. قمه زنی به نظر حضرت آقا حرام هست و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که قمه نزنند و حتی تعبیری داشتند که این عزاداری نیست -راجع به قمه زنی نظر حضرت آقا را پرسیدند که به نظر ایشان چه حکمی دارد؟ آیامقلدین سایر مراجع هم باید از این دستور تبعیت کنند؟ و نکته دوم اینکه آیا مخفیانه بودن یا مخفیانه نبودن آن با هم فرقی دارد؟ -خب! نظر آقا را در مورد قمه زنی، ممکن است همه شنیده باشید که ایشان این کار را در وضعیت فعلی حرام می دانند. تعبیر ایشان این بود که نه سابقه ای دارد – این کار حالا ممکن هست یک سابقه ای داشته باشد اما در گذشته های دور یک چنین کارهایی مثل قمه زنی سابقه ای بین مؤمنین نداشته هست – افزون بر اینکه امروزه از این عمل دارد علیه مکتب اهل بیت و علیه شیعیان سوءاستفاده می شود. شما اگر مراجعه کنید به برخی از پورتال ها و کلمه شیعه را بزنید، همین تصویر قمه زنی دیده می شود. فلذا بله این کار به نظر حضرت آقا حرام هست و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که قمه نزنند و حتی تعبیری داشتند که این عزاداری نیست، بلکه تخریب عزاداری هست. بنابراین همه مؤمنین و مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید تبعیت کنند و از اینگونه کارها در عزاداری که اینها عزاداری نیست، بلکه به ضرر مکتب اهل بیت هست پرهیز کنند. و فرقی هم بین قمه زنی مخفیانه یا علنی نگذاشتند؛ بنابراین حتی جداگانه هم سوال شده هست در مورد اینکه مخفیانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه این کار را هم نباید بکنند و منع کردند. *لعن برخی از دشمنان اهل بیت در مکان های عمومی یا خصوصی چه حکمی دارد؟ -این هم از جمله سؤال هایی هست که بارها پاسخش را ممکن است همه شما از خود حضرت آقا شنیده باشید و همین اواخر بیشتر تأکید داشتند. به خاطر این فتنه هایی که در جهان اسلام پیش آمده هست و برادرکشی و مسلمان کشی بین برخی از مسلمانان و ضرری برای جهان اسلام دارد و سودش را استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل می برد. بارها شنیدید که ایشان فرموده اند به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید و توهین به مقدسات سایر مذاهب را حرام دانستند. به علاوه هر عملی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود، ایشان آن را منع کردند و حرام دانستند. بنابراین مؤمنین از کارهایی که به هر حال سودی ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بین مسلمان ها می شود و موجب برادرکشی بین مسلمانان می شود یا موجب وهن مذهب هست یا به نحوی توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی هست انشالله بپرهیزند که این عمل جایز نیست. سؤالی دومی که در اینجا مطرح شده این هست که در این مجالس می شود شرکت کرد یا نه یک وقتی هست شما شرکت می کنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش باز می دارید حالا با تذکر محترمانه که از این گفته های تفرقه انگیز بپرهیزد، این گاهی وقتی ها لازم و واجب هست، اما اگر نه شرکت شما این اثر را ندارد بلکه تقویت می شود، او مجلس چنین افرادی که تفرقه می اندازند، تقویت می شود بله گاهی وقتی ها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود. *نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداری ها و نوحه ها استفاده می شود و در شأن یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟ -کلاً در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود. در پاسخ یکی از سؤال ها ما اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام هست – مثل کذب مثل غلو نسبت به ائمه اطهار – پرهیز شود و هم باید از مطالبی که دون شأن یک مسلمان هست، پرهیز شود. اصلا اسلام پیروان خودش را وزین سنگین و باوقار و مستقل می پسندد. شما دیدن کنید از جمله لباس های حرام، لباس شهرت هست و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شان یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونه ای هست که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت نما می شود، این در شان یک مسلمان نیست. لذا در تعابیری که خوانده می شود در نوحه ها ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین یا به اباعبدالله باشد، اما در شان یک مومن نیست چنین الفاظی به کار ببرد، آن ها هم شایسته نیست در عزاداری و از آن پرهیز شود. گفتند شایسته نیست که خانم ها هیأت عزاداری و دسته عزاداری داشته باشند؛ حتی دنبال دسته های عزاداری راه بیافتند *منظور مقام معظم رهبری در خصوص عدم شرکت بانوان در دسته جات عزاداری چیست؟ لطف نظر مبارک ایشان را تبیین فرمایید. چرا که در ایام شهادت ائمه بسیاری از هیئات مذهبی اقدام به راه اندازی دسته جات مذهبی می نمایند و بانوان نیز پشت سر مردان حضور دارند. آیا این حضور بانوان در پشت سر مردان در دسته جات اشکال دارد؟ -اولاً اگر مصداق اختلاط محرم و نامحرم باشد که حرام هست که دیگر حدودی برای این مسأله مشخص شده هست و همین جا توصیه می کنیم در هیأت ها و در مجالس عزا، همه جا باید این رعایت شود و خانم ها حجابشان را مراعات کنند و همه دیدن شان را نگه دارند؛ دیدن به نامحرم. اما در خصوص اینکه خانم ها هم دنبال دسته عزا راه بیافتند و دسته عزاداری راه بیاندازند گفتند این شایسته نیست که خانم ها هیأت عزاداری و دسته عزاداری داشته باشند؛ حتی دنبال دسته های عزاداری راه بیافتند. شیوه عزاداری از قدیم الایام مرسوم بوده و خانم ها هم در مجلس عزا شرکت می کردند با مراعات حدود و ثغور شرعی و حجاب و عفاف. *اکثر هیئت های محلی که به مدت ۱۰ روز برگزار می شود، جهت چراغانی جلوی تکیه یا هیئت از برق اصلی شهرستان انشعاب گرفته و استفاده می کنند. حکم شرعی چیست؟ -اگر با مجوز شرعی باشد اشکالی ندارد؛ اگر تازه با مجوز قانونی باشد، ولی آن وجه برق را باید پرداخته شود، باید بپردازند. اما اگر بدون مجوز باشد، اصل کار خلاف هست و موجب ضمان هم هست یعنی هزینه برق مصرفی را باید بپردازند. عزادار سید و سالار شهیدان به هر حال قانون نظام اسلامی را رعایت می کند و نسبت به این حقوق عمومی و بیت المال هم مواظبت دارد. *آیا می شود اضافه خرج ایام فاطمیه را در محرم خرج کرد؟ -اگر مردم آنچه را که به دست اندرکاران هیأت داده اند برای ایام فاطمیه، در محرم نمی توان خرج کرد. ولی اگر داده باشند برای عزاداری به طور مطلق، یعنی معلوم باشد برای عزاداری دادند چه ایام فاطمیه چه ایام محرم اشکالی ندارد. یا اینکه افرادی که دریافت کردند این مبالغ را اجازه گرفتند یا وکالت تام گرفتند برای مخارج عمومی عمومی عزاداری در ایام مختلف، آن هم اشکالی ندارد. اما اگر مشخص نباشد یعنی اجازه نگرفته باشند یا مردم دادند برای عزاداری ایام فاطمیه، نمی شود در ایام محرم خرج کرد و عکس نوشته هم همین هست. *سؤال من این هست چهل روز روضه نذر کرده ام اما شرایط خانه ام طوری نیست که همه چهل روز را روضه خوانی داشته باشم. چکار کنم؟ -در احکام نذر آمده هست که اگر نذر با شرایط شرعی باشد که عمل به آن الزام آور هست و واجب هست، در صورتی که شخص دیگر توانایی عمل به نذر را نداشته باشد و نتواند عمل کند، وجوبش ساقط هست. بنابراین اگر توانایی عمل به نذر را ندارید و نذرتان هم مقید بوده که در خانه باشد و الان هم در خانه نمی توانید به آن عمل کنید دیگر واجب نیست. اما اگر نذر مطلق بوده و در خانه این مراسم را برگزار می کردید و الان جای دیگر بتوانید مراسم را برپا کنید عمل به نذر واجب هست. حضرت آقا فرمودند این مداحی شما باید منبر آموزنده باشد. بعد توصیه کردند قصیده هایی را بگردید پیدا کنید …از قصیده های پرمغز و پرمحتوا که می توانید استفاده کنید بنابراین خلاصه پاسخ سؤال این شد که اگر کسی نذری کرده که با شرایط صحیح بوده و بر او واجب شده و الان دیگر توانایی عمل به آن نذر را ندارد یا از نظر مالی یا از نظر توانایی بدنی یا از جهات دیگر، الان عمل به نذر ساقط هست و دیگر واجب نیست. *آیا تغییر دادن نذر از محلی به محل دیگر یا از نوعی به نوع دیگر به ضرورت آیا جایز هست؟ مثلاً نذر داشته به عزاداران شربت بدهد و حالا چون هوا سرد شده حالا شیر گرم بدهد. -اگر نذر با شرایط شرعی باشد که از جمله آن ها خواندن صیغه نذر هست که در نذر حتماً باید صیغه خوانده شود، این جمله باید گفته شود یا به صورت عربی که لله علی که چنین کاری انجام دهم، یا به زبان فارسی مثلاً گفته شود برای خداست به عهده من که چنین کاری را انجام دهم – حالا ممکن هست شرطی هم داشته باشد که اگر بیمارم خوب شد صاحبخانه شدم، اگر مثلا در فلان آزمون موفق شدن و امثال اینها – که اگر شرط محقق شده عمل به نذر واجب می شود. اگر نذر واجب شد دیگر تغییر دادن در آن ممکن نیست. اگر عمل به آن نذر موضوع دیگر ندارد، یعنی مثلاً نذر کرده بوده شربت بدهد دیگر هوا سرد هست و عمل به آن نذر واجب نیست. اما اگر به جایش شیر گرم داد به مردم و عزاداران اشکال دارد؟ نه اشکال ندارد. ثواب آن را هم میبرد اما از نظر حکم شرعی که آیا واجب هست یا نه؟ نظر حضرت آقا این هست که اگر به هر حال موضوع منتفی شد و نمی شود به این نظر عمل کرد که در حقیقت در مورد خودش خرج نمی شود به آن عمل نمی شود، عمل به آن واجب نیست. حالا اگر دلش بخواهد ثوابی ببرد اشکالی ندارد، مثلا به جای شربت شیر گرم به عزاداران بدهد. *آیا گرفتن پول برای روضه خوانی اشکال دارد؟ -هر چند تعیین نرخ برای این کارها مناسب نیست و شایسته نیست. اما گرفتن وجه، حالا بنده خدا منبری رفته مثلا مداحی داشته مزدی می دهند وجهی می دهند پاکتی می دهند گرفتن آن ها اشکالی ندارد و پیش تر هم ما گفتیم که به هر حال مجالسی که برای عزای معصومین و اباعبدالله حسین(ع) برپا می شود چه سخنران و چه روضه خوان یا به اصطلاح مداح، غرض اصلی اش این چیزها نباید باشد تا آن اجر و ثواب عزاداری اباعبدالله – که به تعبیر حضرت آقا و امام راحل از افضل قربات هست و آدم ساز هست – ان شاءالله محفوظ بماند و بهره مند باشند. *پرسیدند اگر منبری خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند، ما در آن مجلس چه وظیفه ای داریم؟ -بارها این توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی را و در گذشته امام راحل را شنیده اید و یاد دارید که چقدر تأکید داشتند بر وحدت مسلمین. چون امروزه ما دشمنان مشترکی داریم: استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی؛ که آنها نه فکر شیعه هستند نه سنی؛ با دیانت شما مخالف هستند. بنابراین توصیه مؤکد شده هست و از نظر حکم شرعی هم به نظر حضرت آقا چه در سخنرانی ها و چه در مداحی ها و چه در کارهای دیگر اعمالی که امروزه موجب تفرقه بین مسلمان ها شود و این وحدتی که مورد نیاز مسلمین هست برهم زده شود و دشمن از آن سواستفاده کند، جایز نیست و حرام هست و باید از آن پرهیز شود. *پرسیدند حکم گِل مال کردن خود به عنوان عزادار جایز هست؟ -کیفیت گِل یا خاک به بدن مالیدن یا بعضی جاها کاه روی سر می ریزند فرق می کند. بعضی جاها روز عاشورا گلی بر سر می مالند یا کاه بر سر می ریزند که نشان دهند عزادار هستند. اما اگر به حدی برسد که سخیف باشد یا زشت باشد و طرف انگشت نما شود یا اینکه دشمنان از همین اعمال علیه مکتب اهل بیت پیروان مکتب اهل بیت سوءاستفاده کنند، موجب وهن باشد بله حرام هست. بنابراین اگر در حد ساده ای باشد که به آن مراتب نرسد و طرف صرفا خود را عزادار نشان دهد این اشکالی ندارد. اما اگر در حدی باشد که طرف یا انگشت نما می شود و زشت و سبک هست یا موجب وهن باشد، این جایز نیست. *پرسیدند اگر نامحرم صدای نوحه خوانی یا گریه یا ناله زدن بانوان را بشنود اشکال دارد؟ -اگر موجب جلب توجه نامحرم باشد یا مفسده ای بر آن مترتب باشد اشکال دارد. اما اگر در آن حد نباشد، حرام نیست به نظر حضرت آقا، اما شایسته هم نیست که صدای گریه و ناله و ضجه و عزاداری خانم ها را مردان نامحرم بشنوند.

شنبه ، ۲۵مهر۱۳۹۴

[دیدن متن کامل خبر]

این صفحه را در گوگل سرشناس کنید



[ارسال شده از: داهی]

[تعداد بازديد از اين نوشته: ۱]

bt



اضافه
شدن نوشته
/حذف
نوشته

برچسب های کاربران:

پربازدیدترینها

فتوای رهبر انقلاب درباره قمه زنی، نذری و دسته جات حسینی

منبع : پورتال پورتال۱

لطفا نظر خود را درباره فتوای رهبر انقلاب درباره قمه زنی، نذری و دسته جات حسینی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا