فال حافظ بگیریم یا نگیریم؟

فال حافظ بگیریم یا نگیریم؟

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه فال حافظ بگیریم یا نگیریم؟ را ببینید.

hafez

hafez

برای شناخت شعر حافظ باید دست‌کم سه ویژگی خیلی مهم را در نظر بگیریم. اول، معماری شگفت انگیز واژگانی و تراکم معانی گوناگون در کمترین واژه‌هاست؛ مقرنس‌کاری و میناکاری‌های کلامی و زبانی که شبیه سحر می باشد. در واقع حضور پررنگ ایهام و چندپهلو بودن کلام، یکی از مهم ترین ویژگی‌های شعر حافظ و مولفه مهمی در جذب مردم به اوست. دوم، ارتباط حافظ با کلام وحی می باشد و خودش هم می‌گوید «هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم».

این ارتباط باعث می شود بخش بزرگی از جامعه ما را که جامعه دینی می باشد به سمت شعر او بکشاند و پیوند عاطفی و محتوایی برقرار کنند و همین لقب لسان الغیب و ترجمان اسرار بودن از این ماجرا سرچشمه می گیرد.

سومین وجه هم مسائل اجتماعی و بیان دردهای فراگیر مردم می باشد که به جد در دیوان حافظ وجود دارد و این موارد توانایی جذب هر مخاطبی را به سمت خود دارد.

در جامعه ما افراد از همه طیف ها به این حافظ علاقه مند هستند و دوستش دارند البته این علاقه بیشتر به سمت فال گرفتن رفته می باشد و همواره شاهد هستیم هرچند کتاب های متعددی در عرصه حافظ شناسی و پژوهش های مرتبط با آن منتشر می شود، اما هنوز هم مردم بیشتر به خرید و مطالعه فالنامه ها تمایل دارند.

به عبارتی، هنوز هم مردم ما حافظ را به واسطه فال حافظ می شناسند و دوست دارند. گاهی در یک سال می بینیم فالنامه ها چند بار با تیراژ های بالا تجدید چاپ می شود، اما کتاب های درخشان و جدی در حوزه نقد و پژوهش، سال های سال در حد همان چاپ اول باقی می ماند.

این بالاخره نشان می دهد گرچه جامعه ما حافظ را خیلی دوست دارد، اما باید دید و تحقیق کرد این علاقه و ارادت چگونه و چقدر سطحی و عمیق می باشد.

باید بگویم شعر حافظ به دلیل ویژگی هایش این قابلیت را پیدا کرده می باشد تا از دیدگاه های مختلف خوانده شود و خصلت تاویل پذیری فوق العاده بالا و خاصیت آیینگی آن باعث شده هر کس چهره خودش را در آن ببیند و دریافت خودش را از آن متن داشته باشد.

معتقدم هیچ کدام از متن های تاریخ ادبیات فارسی ما به اندازه حافظ قابلیت تاویل پذیری ندارد و این یکی از عوامل اصلی رویکرد به دیوان و اشعار حافظ به ویژه برای فال گرفتن بوده می باشد.

البته در کنارش هم بحث لسان الغیب بودن و ترجمان اسرار بودن حافظ نیز در ذهن و ضمیر مردم ایران کمک زیادی به این موضوع کرده می باشد.

از سوی دیگر نقد گزنده و شیرین حافظ از مسائل اجتماعی هم تاثیر به سزایی داشته می باشد، به خصوص سوگیری این نقد به سمت زهد و ریا و تزویر که آفت همیشه جامعه ایرانی بوده، باعث شده مردم رغبت بیشتری به شعر حافظ داشته باشند و از این ریاستیزی و تظاهرستیزی حافظ لذت بیشتری ببرند.

من اصلا این نوع دیدن عمومی و فراگیری را که به شعر حافظ به عنوان فال وجود دارد، نمی پسندم به ویژه آن که اگر کسی از شعر حافظ در تصمیم گیری های زندگی اش بهره ببرد کاملا مخالف عقل و شعور انسانی می باشد اما از یک نظر هم اشکالی نمی بینم.

دست کم در خیلی از این نشست ها و محافل خانوادگی که مردم دور یکدیگر جمع شده اند و می توانند در این محافل حرف های متعدد و کارهای مختلف انجام دهند، به شعر حافظ روی بیاورند و غزل بخوانند. به نظرم به هر بهانه ای که کسی یا کسانی بنشینند و این متن را بخوانند مفید می باشد؛ولی تاکید می کنم این که بخواهیم در تصمیم گیری ها و رخدادهای زندگی به حافظ رجوع کنیم و بعد تصمیم بگیریم، اصلا شایسته عقل انسانی نیست.

The post فال حافظ بگیریم یا نگیریم؟ appeared first on آلامتو.

فال حافظ بگیریم یا نگیریم؟

لطفا نظر خود را درباره فال حافظ بگیریم یا نگیریم؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا