عقب‌نشینی وزارت بهداشت ازطرح غربالگری کرونا

مطالب جدید



پورتال یک:وزیر بهداشت چند روز قبل، از تجهیز ۳۰۰هزار اکیپ برای غربالگری مبتلایان به کرونا به روش مراجعه خانه‌به‌خانه گفته گفت؛ طرحی که بلافاصله با انتقادهای زیادی از سوی مردم و کارشناسان حوزه بهداشت و برخی از نمایندگان مجلس همراه شد.

به گزارش پورتال یک به نقل از روزنامه همدلی ،کارشناسان، شیوه مراجعه خانه‌به‌خانه را برای رقابت با بیماری‌های واگیردار مانند کرونا مناسب نمی‌دانستند و به جای آن از حضور اکیپ‌های مستقر در محله‌ها برای جلوگیری از مراجعه مستقیم مردم به بیمارستان‌ها گفته گفتند. انتقادها و پیشنهادهایی که به نظر رسید تا جایی پیش رفت که روز گذشته وزیر بهداشت بعد از دو روز از اعلام خبر طرح، با انتشار ویدیویی از اصلاح و تغییر رویه آن گفته گفت.ماجرا از آنجا شروع شد که چند روز گذشته وزیر بهداشت از تجهیز ۳۰۰هزار اکیپ مجهز در سراسر کشور برای مراجعه به منازل در آینده خبر داد.

به گزارش انتخاب؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در یک نشست تفریحی اعلام کرد:«این طرح برای نخستین بار در جهان، با ۳۰۰هزار اکیپ مجهز در سراسر کشور از دو روز آینده شروع خواهد شد و من با تمام روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ویدیوکنفرانسی در این رابطه خواهیم داشت و به تشریح این طرح خواهیم پرداخت و از روزهای آینده این ۳۰۰هزار اکیپ تشکیل شده با کمک سازمان بسیج و همچنین به همراه لوازم و تجهیزات بیماری‌یابی به تک‌تک خانه‌ها مراجعه و بیماری کرونا را ریشه‌کن می‌کنیم.»

سیر انتقادها سرازیر شدهنوز چند ساعت از صحبت‌های وزیر بهداشت نگذشته بود که موجی از انتقادها نسبت به طرح پیشنهادی ایشان در فضای مجازی مطرح شد. یکی از کاربران توئیتر در حساب خود طرح مراجعه ۳۰۰هزار اکیپ به منازل را به ارسال ۳۰۰هزار بمب خوشه‌ای کرونا به منازل تعبیر کرد. اما این انتقادها چیزی نبود که کارشناسان حوزه بهداشت از آن غافل شوند.در واکنش به این طرح مهدی اسفندیار کارشناس حوزه بهداشت عنوان کرد:

«به نظر می‌رسد که هنوز اقدامات جامع و کم‌هزینه‌تری برای مهار کرونا وجود دارد که به آنها توجه نشده است، مانند استفاده از گروه‌های مرجع برای پیش‌برد سیاست‌ها مثل هنرمندان و قهرمانان که هنوز وارد میدان نشده‌اند‌.»اسفندیار گفت:«هنوز در خصوص حمل‌و‌نقل تصمیمات جدی و درستی گرفته نشده است و دلیل اصلی کانون شدن مازندران و گیلان تردد و مراوده زیاد این دو استان با تهران است، پس باید در فاز نخست ستاد مرکزی مقابله با کرونا به جای تمرکز بر حوزه‌ اجراییِ بزرگی مثل اعزام ۳۰۰هزار اکیپ باید بر تدوین سریع پیوست‌ها برای امور حمل‌ونقل و آموزش و قرنطینه‌ها و…توجه داشته باشد.»

این کارشناس حوزه بهداشت ادامه داد:«به جد معتقدم که اگر بخواهید طرح اعزام ۳۰۰هزار اکیپ به منازل را شروع کنیم، ابتدا اقبال و درصد مشارکت اجتماعی آحاد مردم را باید بسنجیم، که بنده اینکار را اکنون شتاب‌زده می‌دانم و معتقدم به نظر برسد برای بعد از فروکش کردن کرونا و برای تک‌گیری مناسب باشد. معتقدم اکنون این سیاست آب در‌هاون کوبیدن است، زیرا قرنطینه در منزل اجرا نشده و شما تا پلاک ۱۰ را بررسی کنید، پلاک ۱۱ وارد شب‌‌نشینی با پلاک ۱۲ شده و کرونا زودتر از شما خواهد تاخت.

با جمیع جوانب معتقدم که بهتر است از ۳۰۰هزار اکیپ برای سطح شهر و عملیات میدانی استفاده شود، زیرا اکنون آتش در خیابان است، نه در منازل.»در همین باره بیژن بابایی پزشک و فعال حوزه سلامت در گفت‌وگو با ایرناپلاس گفت:«ما طرح‌های موفق واکسیناسیون فلج اطفال و اندازه‌گیری فشار خون داشتیم که بسیج آن را انجام می‌داد، ولی آنها بحث جدایی بود. در حال حاضر ما با یک بیماری واگیردار که به سرعت از انسان به انسان منتقل می‌شود مواجهیم. اگر این اکیپ‌ها قرار باشد به در خانه‌ها بروند، باید در هر خانه دستکش، گان و ماسک‌شان را برای جلوگیری از شیوع عوض کنند.

سوال اینجاست که این تجهیزات قرار است از کجا تامین شود، در حالی که بسیاری از بیمارستان‌ها تجهیزات کافی ندارند.» انتقادها به وزارت بهداشت در حالی ادامه داشت که مهدی‌ هادوی، عضو انجمن علمی پزشکان اجتماعی ایران با رد طرح مطرح شده به ایرنا گفت:«طرح خانه به خانه می‌تواند باعث انتقال بیشتر ویروس و شیوع آن شود، چرا که مشخص نیست افراد این اکیپ خود ناقل بدون علامت این بیماری باشند یا نه؟ از سویی اجرای این طرح می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد.»

در همین رابطه سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعلام وزارت بهداشت در خصوص اعزام ۳۰۰ هزار تیم‌ سیار به درب منازل به دنبال شیوع کرونا ویروس، گفت:« این ویروس در دنیا تبدیل به یک بحران شده است. حدود ۲۲میلیون خانوار در کشور داریم، به همین دلیل فکر می‌کنم آنها به جای اینکه وارد تک‌تک خانه‌ها شوند باید از ظرفیت‌های هر محله برای ساکنان آن استفاده کنند.»موسوی چلک اظهار کرد:«معمولا این نوع مداخلات در بحران‌هایی که ماهیت واگیردار دارند، استفاده نمی‌شود.

لذا انتظار این است که اگر این گروه‌ها برای آموزش یا اقدامات دیگر قصد مراجعه به منازل را دارند، در محلات مستقر شوند تا از طریق بلوک‌بندی مردم به آنها دسترسی یابند. معتقدیم جنس این کار برای مثال با اقدام برای واکسن اطفال و طرح منزل به منزل متفاوت است؛ به همین دلیل فکر می‌کنم باید در این تصمیم بازنگری شود.»درادامه سیر انتقادها برخی نمایندگان مجلس هم در خصوص طرح پیشنهادی انتقادهایی را مطرح کردند. به گزارش ایسنا بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در این باره گفت:

« من خیلی نگران این موضوع هستم، اگر صحبت متخصصین امر را بخوانید به شدت نگران کننده است. چین به عنوان کشور توسعه یافته و اقتصاد دوم جهان هنوز به چنین نتیجه‌ای نرسیده ولی ما می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، در حالی که این بیماری آنقدر سرعت سرایتش بالاست که جای آزمون و خطا ندارد.»

وی ادامه داد:«تعداد افراد این اکیپ‌ها حداقل یک میلیون نفر است و ابتدا باید مسجل شود که خود این یک میلیون نفر سالم هستند و آیا کیت‌ها و زمان لازم برای تشخیص سلامت این تعداد را داریم؟ بر اساس کدام تجربه یا روش علمی قرار است این کار انجام شود و از کجا معلوم که ویروس از خانه‌های مردم به آنها و بالعکس منتقل نشود؟ ما از وزارت بهداشت می‌خواهیم به خاطر سلامتی و حفاظت از جان مردم از شتابزدگی در انجام چنین کارهایی پرهیز کند.»

بعد از نقدهای زیاد طرح اصلاح شداما به نظر می‌رسد درحالی که طرح مراجعه خانه‌به‌خانه ستاد مدیریت بحران با انتقادهای جدی مطرح شد، بلافاصله این نقدها اثر بخش بود طوری در اظهارنظرهای بعدی شاهد تغییر رویکرد آنها بودیم؛ در این خصوص بهروز بنیادی نماینده مجلس شورای اسلامی به «همدلی» گفت:«آقای وزیر به نظر برسد به خوبی نتوانستند طرح را به درستی توضیح دهند.

بنابراین بسیاری از متخصصین پزشکی اجتماعی و همکاران متخصص عفونی با این مسئله مخالفت کردند و البته دلایل مخالفت آنها هم درست بود، به این دلیل که ما نمی‌توانیم افراد را بفرستیم درب منازل و آنها بیماریابی کنند، قطعا این روش کار علمی نیست و خطر زیادی دارد و خودش سبب گسترش بیماری خواهد شد. ضمن اینکه در این طرح حداقل ۳۰۰هزار نفر هم در معرض خطر قرار می‌گیرند.» این عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد:«معاون درمان وزارت بهداشت با حضور در تلویزیون اعلام کرد که این ۳۰۰هزار نفر قرار است رصد سامانه‌ای انجام دهند.

بنابراین گروه‌هایی تشکیل می‌دهند و پایگاه‌هایی را به طور مشخص اعلام می‌کنند که اگر مردم سوال دارند سوال خود را مطرح کنند و اگر کسی مورد مشکوکی گزارش دهد با اعلام آدرس این گروه‌ها با رعایت نکات ایمنی و حفاظتی برای بررسی شرایط به منازل مراجعه می‌کنند، آنجا آموزش‌های لازم را در منزل می‌دهند، اگر هم نیاز شد بیمار را به بیمارستان می‌رسانند تا مراحل درمان آنجا انجام شود بنابراین با این توضیح تا حدودی آن نگرانی‌ها رفع شد.»

رویکرد تغییر کرده وزارت بهداشت به غربالگری کرونا که در پی انتقادهای چند روز گذشته روی داد سبب واکنش وزیر بهداشت شد. وی برداشت‌های ایجاد شده از طرح پیشنهادی خود را تلویحا نوعی اشتباه قلمداد کرد، این در حالی است که نمکی برای معرفی طرح خود از آن به عنوان طرحی که نخستین بار در دنیا اجرا می‌شود اسم کوچک برده بود، اما صحبت‌های دیروز نمکی درباره نحوه اجرای طرح غربالگری همانطور که توسط کارشناسان به آن اشاره شد بارها در دنیا اجرا شده است و این شائبه را ایجاد می‌کند که آنچه از ابتدا مدنظر وزارت بهداشت بود همان مراجعه حضوری به درب منازل بوده است.

روز گذشته سعید نمکی در خصوص طرح خانه‌به‌خانه برای بیماریابی مبتلایان به کروناویروس، گفت:«پس از آنکه اعلام کردیم چنین طرحی وجود دارد این تلقی پیش آمد که قرار است درب تک‌تک خانه‌ها را بزنیم یا داخل خانه‌ها شویم. این کار مانند آن است که در دنیای امروز با وجود ماشین حساب از چرتکه استفاده کنیم.

ما امروز با استفاده از ظرفیت‌های پرونده الکترونیک سلامت و داشتن اطلاعات خانوار با طراحی سامانه‌ای قرار است ۳۰۰هزار اکیپ را در سراسر کشور آماده حضور در مراکز بهداشتی‌درمانی تحت اختیارمان درآوریم.»



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا