شکم نوزادم سفت کار می کند

شکم نوزادم سفت کار می کند

وبسایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه شکم نوزادم سفت کار می کند را ببینید.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: پسری دارم ۷ ماه و نیم . کارمند هستم. صبح تا ساعت یک به بچه ام سوپ یا شیربرنج یا حریره بادام می دهم. درون غذایش از روغن زیتون استفاده می کنم. بعد از ظهر هم گلابی یا هلو می دهم. شکم بچه سفت کار می کند و برای دستشویی کردن زور می زند. اشکالی که ندارد؟

پاسخ: شیرخواران ممكن می باشد به طور طبیعی هر ۲ تا ۳ روز بدون هیچ مشكلی دفع مدفوع نرم داشته باشند كه در این صورت یبوست تلقی نمی‌شود، اما به طور كلی هر گاه مدفوع سفت و خشك باشد و دفع آن برای كودك همراه با درد و زور زدن باشد و فواصل دفع بیش از یك ۲ روز یا بیشتر باشد، می‌توان گفت كه كودك یبوست دارد. بنابراین كاهش نوبت دفع به تنهایی بیانگر یبوست نیست. در هفته اول زندگی معمولا نوزاد تا ۴ بار در روز ممكن می باشد دفع داشته باشد اما با بزرگ‌تر شدن بتدریج كاهش می‌یابد و در ۲ سالگی به ۲ بار در روز می‌رسد.
بـیشتر كودكان كه دچار یبوست می‌شوند، مشكل زمینه‌ای خاصی ندارند و به اصطلاح پزشكان یبوست آنها علت عملكردی دارد و به عـلـت بیماری بخصوص یا مشكلات اعضای گـوارشـی نـیـسـت . اما در موارد كمی هم یبوست كودكان بخصوص اگر از زمان نوزادی شروع شده باشد، می‌تواند به علت بیماری‌های خاص گوارشی و روده‌ای بـــاشــد كــه در ایــن صــورت نـیــاز بــه بررسی‌های بیشتر بالینی و آزمایشگاهی توسط پزشك هست.
گاهی یك عوض رژیم غذایی از شیر مادر به شیر گاو به علت عوض در نسبت پروتئین به كربوهیدرات سبب سفت شدن مدفوع و دفع دردناك می‌شود. در این حالت اگرچه مشكل كودك به صورت حاد ایجاد شده می باشد و می‌تواند بسرعت برطرف شود، اما امتناع از دفع و نگه داشتن مدفوع سبب ایجاد یبوست به صورت مزمن می‌شود.
احتباس مدفوع سبب بازجذب آب آن از روده و خشك‌تر شدن آن می‌شود و مشكل را شدیدتر می‌كند.
بوست در شیرمادرخواران نسبت به شیر خشك‌خواران كمتر اتفاق می‌‌افتد، اگر چه به علت جذب كامل شیر مادر در دفعات دفع در شیر مادر‌خواران كمتر می باشد. ادامه تغذیه انحصاری شیرخوار با شـیر مادر و مراجعه به پزشك در این مورد ضروری می باشد، زیرا یبوست مزمن در این سنین نیاز به بررسی‌هاو مداخله‌های پزشك دارد. با گذشتن سن كودك از مرز ۶ ماهگی و آغاز تغذیه كمكی میزان ابتلا به یبوست نیز بیشتر می‌شود. در موارد زیادی عدم تحمل پروتئین شیر گاو می‌تواند سبب بروز یبوست شود كه در این موارد نیز لازم می باشد مادران به صورت حاد و در فاصله زمانی كوتاهی شیر گاو را به میزان زیاد وارد رژیم غذایی كودك خود نكنند و از روزانه حدود چند سی‌سی شروع كنند. مصرف كافی آب و مایعات و سبزیجات پرفیبر و ملین مانند انجیر،آلو، زردآلو و سایر میوه‌ها و سبزی‌های تازه سبب نرم شدن مدفوع می‌شود. علاوه بر آن سبوس موجود در نان‌های سبوس‌دار و غلات نیز یك منبع خوب برای تامین فیبر غذایی می باشد.
بیشتر موارد یبوست در كودكان با تغذیه صحیح كودك و توجه به مسائل روحی ــ روانی وی قابل درمان می باشد. این كودكان اغلب به دلایل مختلفی هنگام اجابت مزاج مدفوع خود را نگه می‌دارند و دفع را به تعویق می‌اندازند كه به این ترتیب مدفوع آب بیشتری از دست می‌دهد، سفت و خشك می‌شود و ممكن می باشد دفع آن با سختی و درد همراه شده و باعث نگه‌ داشتن بیشتر مدفوع و تسلط كودك بشود. این سیكل معیوب می‌تواند مثلا به دنبال یك شقاق مقعد كه سبب دفع دردناك می‌شود، ایجاد گردد. بنابراین مهم‌ترین اصل در پیشگیری از یبوست مزمن، برطرف كردن علت حاد آن می باشد. اضطراب و عجله برای دفع در كودك و سایر مسائل روانی یكی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد یبوست می باشد. این مساله بخصوص در سنین آموزش رفتن به توالت و اجابت مزاج اهمیت بیشتری دارد. ایجاد كردن یك الگوی منظم برای دفع در كودك می‌تواند این مساله را تا حد زیادی حل كند. پدرها و مادرها می‌‌توانند با یك برنامه منظم پس از صرف صبحانه و شام برای تخلیه روده كودك ۵ تا ۱۰ دقیقه كودك را مجاب به نشستن در توالت كنند. چنین برنامه منظمی بتدریج الگوی دفعی كودك را تنظیم می‌كند.
ماساژ ملایم شكم كودك ، می تواند از تا حدی مشكل او را برطرف كند، همچنین خواباندن او به پشت وخمیده نمودن پاهایش بسمت شكم ، بهمراه چرخش ملایم در جهت عقربه های ساعت نیز روش نسبتا مؤثری در برطرف كردن این مشكل می باشد.در كودكان بالای ۶ ماه كه از این روش نتیجه نگرفته باشند میتوان ( زیر نظر پزشك ) از شیاف های گلیسرین برای نرم كردن مدفوع استفاده كرد .
استفاده از این شیافها تنها برای یك تا دو بار مجاز می باشد . در صورتی كه پاسخ مناسبی از این كار حاصل نشد ، حتما با پزشك خود مشورت نمائید .
استفاده از روش های تنقیه یا مصرف شل كننده های مدفوع بدون تجویز پزشك ، توصیه نمی شود.
در كودكان زیر ۳ ماه اگر یبوست بیشتر از ۲۴ ساعت بطول انجامید ، ودر كودكان ۳ ماهه تا ۱۱ ساله اگر یكهفته درمان در منزل مفید واقع نشد ،
همچنین در موارد مزمن اگر ، به مرور بر شدت بیماری افزوده شود ، یا مشكلات جدیدی در حال پیدایش می باشد ، درد مقعدی یا دردهای شكمی بوجود آیند ، یا نسبت به قبل افزایش یابند ، تب به تابلوی بیماری افزوده شود ، خون در مدفوع دیده شود ، مقدار آن نسبت به قبل بیشتر شود ، یا بیشتر از یكهفته ادامه یابد ، حتما با پزشك خود مشورت كنید.

شکم نوزادم سفت کار می کند

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره شکم نوزادم سفت کار می کند با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا