سرطان پوست چگونه درمان می‌ شود؟

اخبار

سرطان پوست چگونه درمان می‌ شود؟

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه سرطان پوست چگونه درمان می‌ شود؟ را ببینید.

درمان‌ های سرطان پوست به نوع سرطان، مرحله، اندازه و محل تومور و چیزهای دیگر بستگی دارد. برای سرطان سلول پایه ‌ای و سرطان سلول سنگفرشی اغلب تراشيدن (کورتاژ) بافت سرطانی و خشکاندن الکتريکی (الکترودسیکیشن) تنها چیزی است که مورد نیاز است. عمل جراحی موس یک گزینه جانبی برای کاهش اثر زخم است. درمان ملانوما نیز شامل جراحی است. بسته به مرحله سرطان، ممکن است درمان ‌های دیگر مانند ایمنی درمانی، درمان هدفمند، شیمی‌ درمانی و پرتودرمانی مورد نیاز باشد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی روش های درمان سرطان پوست می پردازیم.

جراحی سرطان پوست

یک تیم از پزشکان برای تعیین بهترین برنامه درمان سرطان پوست با شما همکاری خواهند کرد. این تیم ممکن است شامل متخصصانی مانند متخصص سرطان، تومور شناس، متخصص پرتو درمانی، متخصص پوست، جراح پلاستیک و یک آسیب ‌شناس باشد.

سرطان پوست

هر دو نوع سرطان پوست ملانومایی و غیرملانومایی در زمانی که تومور ضعیف است، اگر تشخیص داده شود و درمان شود، احتمالا با موفقیت کامل درمان می شود. جراحی برای از بین بردن تومور یک درمان استاندارد است، اما گزینه ‌های دیگر نیز در دسترس هستند. نوع روش درمانی برای سرطان ‌ها از جمله سرطان پوست به این بستگی دارد که ضایعه تا چه اندازه بزرگ است و در کجای بدن یافت شده است و از چه نوعی است. گزینه ‌های جراحی شامل موارد زیر هستند:

حذف ساده سرطان پوست

این روش با تزریق یک بی‌ حسی موضعی انجام می ‌شود و سپس با جراحی عامل سرطانی برداشته و حذف می شود و منطقه کوچکی از بافت طبیعی اطراف آن نیز برداشته می شود. این روش اغلب برای سرطان سلول پایه ‌ای و سرطان سلول سنگفرشی انجام می ‌شود.

سرطان پوست

تراشيدن (کورتاژ) بافت سرطانی و خشکاندن الکتريکی (الکترودسیکیشن) 

تراشيدن (کورتاژ) بافت سرطاني و خشکاندن الکتريکي (الکترودسیکیشن) گزینه دیگری است که ممکن است برای سرطان سلول پایه ‌ای و سرطان سلول سنگفرشی مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، پوست به طور محلی بی‌ حس می شود و یک چاقوی جراحی برای کورتاژ به کار می رود. الکترودسیکیشن بافت ‌های اطراف را می سوزاند تا خونریزی متوقف شود.

جراحی موس سرطان پوست

جراحی پلاستیک (تحت کنترل میکروسکوپی) یک تکنیک جراحی بسیار تخصصی است که ممکن است در هنگام ابتلا به سرطان پوست ملانومایی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار باشد.

جراحی با برداشتن سرطان قابل‌ تماشا آغاز می‌ شود و نمونه را به پاتولوژی ارسال می‌ کنند. پاتولوژ نمونه را زیر میکروسکوپ دیدن می‌ کند تا ببیند آیا سلول ‌های تومور در نزدیکی لبه های نمونه برداشته شده وجود دارند یا نه. اگر اینطور است، جراحی بیشتری انجام می‌ شود و پس از آن مجدد پاتولوژ ارزیابی می کند و این کار تا زمانی که همه لبه ها تمیز شوند ادامه می یابد.

 تیجه نهایی این روش، این است که آسیب‌ های کمتری نسبت به زمانی که جراح قسمت بزرگی از بافت را بر می دارد تا مطمئن شود که سرطان از بین رفته است یا خیر وارد می شود.

سرطان پوست

جراحی ملانوما

جراحی برای ملانوما شدیدتر است و بسیاری از مردم از میزان بافتی که معمولا برداشته می شود، شگفت‌ زده می‌ شوند. بسته به موقعیت ملانوما یا اندازه آن ، جراحی ممکن است در دفتر پزشک و یا در اتاق عمل انجام شود. برای تومورهای کوچک، ممکن است یک بی‌ حسی موضعی تزریق شود، اما در روش‌ های دیگر بی‌ حسی اعصاب یا بی حسی کلی مورد نیاز است.

یک برش کامل بیضی‌ شکل انجام می ‌شود. برای ملانوماهای بزرگتر و یا ملانومای موجود در مناطق خاص، معمولا به جای متخصص پوست، یک جراح پلاستیک این عمل را انجام می ‌دهد، یا هردو با هم‌ کار می ‌کنند.  اگر نیاز به نمونه‌ برداری بیوپسی داشته باشید، این کار اغلب در زمان عمل جراحی انجام می ‌شود.

عوارض جانبی جراحی سرطان پوست

عوارض جانبی هر نوع جراحی برای سرطان پوست ممکن است شامل خونریزی و یا عفونت و زخم باشد. با این حال، حتی در جراحی ‌های بسیار گسترده جراحی پلاستیک می‌ تواند در احیای ظاهر، شگفتی ایجاد کند.

سرطان پوست

راهکارهای مبتنی بر متخصص

برخی از روش‌ ها وجود دارند که به ندرت انجام می ‌شوند و یا به عنوان جایگزینی برای از بین بردن یک تومور در نظر گرفته می ‌شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • جراحی به روش کرایو (منجمد کردن سرطان پوست) گاهی اوقات برای درمان سرطان پوست بسیار کوچک به کار می ‌رود، به ویژه زمانی که تعداد زیادی از سلول های پیش سرطانی و آسیب ‌های سرطانی کوچک وجود دارند. در انجام جراحی کرایو برای از بین بردن هر گونه ضایعات پایدار و یا درمان بیماری‌ های پوستی ممکن است لازم باشد تا این روش چند بار تکرار شود.
  • لیزر درمانی (استفاده از یک اشعه باریک نور برای برداشتن تومور) در درمان سرطان پوست مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از آنجا که این درمان نسبتا جدید است، هنوز مشخص نیست که اثربخشی درمان توسط لیزر در مقایسه با دیگر جراحی های سرطان پوست چگونه است.
  • درم ابریژن (استفاده از ذرات سخت برای حذف تومور) به عنوان یک روش ممکن برای جلوگیری از رشد سرطان پوست مورد استفاده قرار می ‌گیرد، اما تحقیقات در مورد این که آیا این روش تفاوت قابل ‌توجهی را ایجاد می‌کند یا خیر هنوز در مراحل اولیه خود است. بنا بر گزارش‌ ها از این روش برای سرطان های پوست بسیار کوچک استفاده می شود.
  • شیمی درمانی موضعی با افودکس گاهی اوقات برای درمان سرطان سلولی کوچک و سطحی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. همچنین ممکن است برای درمان سرطان سلول پایه ‌ای و سرطان سلول سنگفرشی مورد استفاده قرار گیرد.
  • کرم آلدرای موضعی (ایمی‌کیمود) یک داروی ایمنی درمانی است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌ کند تا با سرطان مسابقه کند. اما در حال حاضر تنها برای سرطان سلول پایه ‌ای سطحی مورد تایید است. به طور کلی، جراحی ترجیح داده می ‌شود، اگرچه ممکن است در برخی موارد ایمی کیمود توصیه شود. این روش به علت مکانیسم اثرگذاری، جای زخمی باقی نمی گذارد. این کرم معمولا به صورت روزانه و برای مدت ۵ تا ۶ هفته استفاده می ‌شود.

سرطان پوست

ادجوانت درمانی سرطان پوست

چند گزینه درمانی برای سرطان ‌های پوستی که به مناطق دورتر بدن گسترش می‌یابند وجود دارد. این درمان ‌ها زمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند که هیچ مدرکی دال بر گسترش سرطان پوست در آزمایشات و یا مطالعات تصویربرداری وجود ندارد.

 از آنجا که مرحله میانی ملانومایی (مانند مرحله دوم و مرحله سوم) اغلب بعد از عمل تکرار می ‌شود، فرض می ‌شود که برخی از سلول ‌های سرطانی باقی مانده اند. این احتمال وجود دارد که تومور مرحله آخر به مناطق دیگر گسترش یابد.

 در ملانومای مرحله اول احتمالا تنها جراحی کافی باشد. اما مرحله دوم و مرحله سوم دارای خطر قابل‌ توجهی از برگشت مجدد بوده و برای پاک ‌سازی هر منطقه از سرطان که در بدن باقی مانده است ممکن است درمان ‌های اضافی با ایمنی درمانی، درمان هدفمند و یا شیمی‌ درمانی، مورد استفاده قرار گیرد.

وقتی درمان به این روش مورد استفاده قرار می ‌گیرد، این روش به عنوان ادجوانت درمانی شناخته می ‌شود. در مرحله چهارم، برای درمان سرطان جراحی به تنهایی کافی نیست و ترکیبی از این درمان ‌ها مورد نیاز است.

ایمنی درمانی

ایمنی درمانی (که درمان هدفمند یا بیولوژیکی نیز نامیده می‌ شود) به سیستم ایمنی بدن در یافتن و حمله به سلول ‌های سرطانی کمک می ‌کند. این روش از موادی استفاده می کند که توسط بدن یا در آزمایشگاه برای سرعت بخشیدن، هدف گیری، یا بازیابی عملکرد سیستم ایمنی ساخته شده اند.

ایمنی تراپی ممکن است در ترکیب با جراحی و  یا شیمی ‌درمانی، یا به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از درمان ‌های دیگر از جمله واکسن ‌های درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

عوارض جانبی این درمان ‌ها متفاوت است. آن‌ها می‌ توانند باعث خستگی، تب، لرز، سردرد، مشکلات حافظه، درد ماهیچه و خارش پوست شوند. گاهی اوقات عوارض جانبی ایمنی درمانی می ‌تواند شامل تغییر در فشار خون و یا افزایش مایع در ریه ‌ها باشد.

سرطان پوست

شیمی‌ درمانی گزینه ای برای درمان سرطان پوست

شیمی ‌درمانی استفاده از داروها برای نابودی هر گونه تقسیم سریع سلول‌ ها در بدن است. این روش می ‌تواند به وضوح برای حذف سلول ‌های سرطانی مفید باشد، اما چندین سلول معمولی به سرعت تقسیم می ‌شوند و هدف آن‌ ها نیز همین است. این امر باعث افزایش اثرات جانبی شیمی ‌درمانی، مانند کم خونی، ریزش مو و حالت تهوع می ‌شود.

شیمی ‌درمانی زمانی توصیه می شود که خطر بالایی از سرطان به وجود آمده باشد. شیمی درمانی نمی تواند سرطان را درمان کند اما اغلب می تواند علائم را کاهش داده و طول عمر را زیاد کند.

درمان هدفمند

درمان ‌های هدفمند داروهایی هستند که مسیرهای مولکولی خاص که در رشد سلول ‌های سرطانی دخالت دارند را به صفر می رسانند. در این روش، آن ‌ها سرطان را درمان نمی ‌کنند، بلکه ممکن است پیشرفت آن را در برخی افراد متوقف کنند. این روش درمانی اغلب اثرات جانبی کمتری نسبت به شیمی‌ درمانی دارد.

 پرتو درمانی سرطان پوست

پرتو درمانی، استفاده از اشعه ایکس و یا ذرات دیگر برای کشتن سلول ‌های سرطانی است. رایج ‌ترین نوع پرتو درمانی، پرتو نور خارجی است که از یک ماشین در خارج از بدن ساطع می ‌شود. تشعشع ممکن است به صورت داخلی از طریق دانه ‌هایی که در بدن کاشته می ‌شوند، داده شود.

این روش اغلب در زمانی که سرطان به غدد لنفاوی نفوذ کرده است استفاده می شود. این روش به طور معمول به جای درمان مستقیم سرطان پوست به عنوان یک درمان تسکین ‌دهنده برای کاهش درد و یا جلوگیری از فروپاشی ناشی از متاستاز مغز استفاده می ‌شود.

سرطان پوست

آزمایش‌ های بالینی

تحقیقات بالینی بسیاری وجود دارند که به دنبال درمان ‌های جدیدتر و بهتر برای سرطان پوست هستند و موسسه سرطان ملی در حال حاضر توصیه می ‌کند که هر فرد مبتلا به سرطان پوست از یکی از روش های موجود استفاده کند.

درمان سرطان به سرعت در حال تغییر است و درمان ‌های هدفمندی که در حال حاضر برای ملانوما استفاده می ‌شوند، یک دهه پیش بی ‌سابقه بودند، و حتی چند سال پیش تنها در آزمایش‌ های بالینی در دسترس بودند.

اغلب اوقات، تنها راهی که یک فرد می ‌تواند یک درمان جدیدتر را امتحان کند، ثبت ‌اسم در یک آزمایش بالینی است. حرف های زیادی در مورد آزمایش ‌های بالینی وجود دارد و بسیاری از مردم نگران شرکت در این آزمایش ‌ها هستند.

 اما برخلاف آزمایش‌ های بالینی گذشته، بسیاری از این درمان ‌ها به طور دقیق به گونه‌ ای طراحی شده‌اند که ناهنجاری ‌های موجود در سلول ‌های ملانوما را هدف قرار دهند. به همین دلیل،  به احتمال زیاد آن ‌ها برای فردی که آن ‌ها را به عنوان بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی دریافت می‌کند، مفید است.

درمان سرطان پوست با درمان های مکمل و جایگزین (CAM)  

در حال حاضر هیچ روش دیگری برای درمان سرطان پوست وجود ندارد، اما برخی از این درمان ‌های جانبی ممکن است در کاهش علائم و درمان سرطان مفید باشند. گزینه‌ هایی مانند مدیتیشن، یوگا، دعا، ماساژ درمانی و  طب سوزنی در حال حاضر در بسیاری از مراکز بزرگ سرطان ارائه می ‌شوند.

لازم به ذکر است که برخی از مکمل ‌های غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی می ‌توانند در درمان سرطان دخالت داشته باشند. برخی از مکمل ‌ها ممکن است خطر خونریزی بعد از جراحی را افزایش دهند. مهم است که قبل از مصرف مکمل ‌های غذایی یا ویتامین ها، با متخصص سرطان خود صحبت کنید.

سرطان پوست چگونه درمان می‌ شود؟

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره سرطان پوست چگونه درمان می‌ شود؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] Spinning Wheels v1 0 4 سرطان سینه را دور کنید

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] تخصیص اعتبار حاصل از درامد گاز در مقطع متوسطه گل گندم چطوری زخم های بد را از بین می برد؟

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا