درمان نیش پشه در نوزادان

سلامت

درمان نیش پشه در نوزادان

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه درمان نیش پشه در نوزادان را ببینید.

هزاران گونه پشه در سراسر جهان وجود دارد. با این وجود، تنها سه مورد، آنوفل، کولکس و آئدس از نظر بالینی دارای اهمیت و عامل گزش پشه در انسان هستند. نیش پشه، شایع ترین نیش حشره است. جالب اینجاست که تنها پشه های ماده نیش می زنند، زیرا از خون تغذیه می کنند (منبع پروتئین و آهن) تا مواد مغذی برای تخم های خود فراهم کنند. کودکان در مقایسه با بزرگ سالان بیشتر در معرض پشه قرار دارند. اکثر نیش های پشه عمدتا بی ضرر هستند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژی زا یا شیوع بیماری در کودک شوند.

علائم گزش پشه در کودکان
وقتی یک پشه ماده پوست را سوراخ می کند تا خون را بمکد، بزاقش با جریان خون ما مخلوط می شود. ماده شیمیایی موجود در بزاق پشه مانع از لخته شدن خون شده و باعث ایجاد واکنش ایمنی می شود که منجر به قرمزی، خارش و تورم می شود.
بر اساس آکادمی آسم و ایمونولوژی ایالات متحده (AAAAI)، این تماس بین پوست و نوک دهان پشه باید حداقل ۶ ثانیه طول بکشد تا هر گونه واکنشی رخ دهد.
تعداد کمی از علائم شایع نیش پشه شامل موارد زیر است:
برجستگی های قرمز (منطقه بزرگ شده در جایی که نیش پشه است): این برآمدگی های قرمز خارشی ممکن است ساعت ها یا چند روز پس از نیش پشه ظاهر شوند و ممکن است چند روز ادامه پیدا کند.
پوست خارشی و تحریک شده
تورم: هنگامی که نیش پشه در قسمت بالایی صورت باشد، ممکن است باعث تورم در اطراف چشم ها شود که برای چند روز طول می کشد. کودکان بین ۱ تا ۵ سال ممکن است ورم زیادی داشته باشند که بزرگ و به رنگ صورتی است.

واکنش های آلرژی زا و علائم اورژانسی در کودکان
واکنش آلرژی زا ناشی از نیش پشه می تواند در کودکان متفاوت باشد. معمولا افرادی که دچار حساسیت شده اند (نسبت به نیش حشره حساس تر بوده و یا حساس نیستند)، ممکن است هیچ واکنش قابل دیدن ای نشان ندهند.
بر اساس آکادمی آسم و ایمونولوژی ایالات متحده (AAAAI)، کودکان خردسال ممکن است اغلب به همین دلیل به هیچ وجه به نیش حشره واکنش نشان ندهند. اگرچه برآمدگی کوچک قرمز رنگی ممکن است در برخی از افراد ظاهر شود. در حالیکه دیگران (اشخاص حساس) ممکن است گاهی اوقات یک واکنش آلرژی زا جدی به نیش پشه داشته باشند. این واکنش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد.
ضایعات تاولی
کهیر بزرگتر در اطراف نیش همراه با تب یا تورم مفصل
آنافیلاکسی: اگرچه این مساله در مورد نیش حشره نادر است، اما آنافیلاکسی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که با کهیر، تورم گلو، ضعف یا خس خس همراه است
در بسیاری از موارد، نیش حشره می تواند باعث عفونت یا بیماری شود. اگر کودک هر یک از علائم زیر را نشان می دهد، باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید.
علائم آنافیلاکسی
تب
سردرد
بدن درد
جوش
حالت تهوع
سوزش چشم
خستگی یا فرسودگی

عوامل خطر در مورد نیش پشه
بوی بدن، گرما، نور، تعریق، کربن دی اکسید و اسید لاکتیک، پشه های ماده را به خود جذب می کند. چند عامل باعث می شود که افراد بیشتری در معرض نیش پشه قرار بگیرند.
مردان بیشتر مستعد نیش حشرات در مقایسه با بانوان هستند
دمای گرم بدن
لباس هایی با رنگ تیره (مخصوصا برای پشه هایی که در طول روز نیش می زنند)
محصولات معطر شامل صابون و شامپو
بوی نفس
تعریق
گروه خونی: مطالعه ای نشان می دهد که افرادی با گروه خونی O بیشتر از گروه های خونی A و B و AB جذب پشه های آئدس ایجیپتی می شوند.

عوارض نیش پشه
پشه ها به عنوان حمل کننده (حامل) چندین بیماری از جمله موارد زیر هستند:
چیکونگونیا
مالاریا
تب دنگی
ویروس زیکا
ویروس نیل غربی
تب زرد
آنسفالیت
علاوه بر این، عوارض ناشی از نیش پشه و سایر حشرات ممکن است رخ دهد. این موارد به شرح زیر است:
سندرم اسکیتر: برخی از کودکان ممکن است پس از نیش پشه به سندرم اسکیتر مبتلا شوند. این یک واکنش التهابی نادر ناشی از بزاق پشه است. علائم می تواند شامل منطقه بزرگی از تورم، قرمزی، گرما و خارش یا درد باشد.
زرد زخم: این یک عفونت باکتریایی مسری است که بیشتر در کودکان بین ۲ تا ۵ سال دیدن می شود. در اثر ناخن کشیدن بر روی پوست و خاراندن پوست در محل خارش نیش ایجاد می شود. این بیماری می تواند منجر به زخم های خفیف، چرک یا جراحت شود.
سلولیت: این بیماری نیز یک عفونت باکتریایی است که در پوست گسترش پیدا می کند. علائم آن می تواند شامل قرمزی، درد، گرما، تورم روی پوست به همراه تاول یا کبودی باشد.
لنفانژیت: این عفونت باکتریایی می تواند در مجاری لنفاوی گسترش یابد. شایع ترین علامت آن یک خط قرمز روی پوست است که از بازو یا پا به سمت بالا حرکت می کند. در بعضی موارد، عفونت ممکن است در جریان خون پخش شود و در موارد شدیدتر باعث ایجاد سپسیس می شود.

درمان نیش پشه
معمولا یک واکنش موضعی از نیش پشه در طی ۱۰ روز به خودی خود برطرف می شود. علاوه بر این، اگر علائم آنافیلاکسی ظاهر شود، به پزشک مراجعه کنید. بیماری های ناشی از پشه ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.
نکات زیر در هنگام واکنش موضعی، می تواند به تسکین علائم کودک کمک کند:
بسته یخ: بلند کردن قسمت آسیب دیده بدن و اعمال بسته یخ می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.
تمیز کردن تاول ها: تمیز کردن تاول ها با صابون و آب بدون باز کردن تاول ها می تواند به کاهش خارش و عفونت کمک کند.
لوسیون های فاقد نسخه: اعمال لوسیون های فاقد نسخه بر روی منطقه آسیب دیده می تواند به کاهش علائم کمک کند.
استروئیدهای موضعی یا آنتی هیستامین های خوراکی: در مواردی که خارش همچنان ادامه داشته باشد، استروئیدهای موضعی، کرم های ضد خارش و آنتی هیستامین های خوراکی توصیه می شوند. نشان داده شده است که لوراتادین، نوعی ​​آنتی هیستامین باعث کاهش علائم واکنش پوست به ویژه در کودکان می شود. استفاده از کرم هیدروکورتیزون در کودکان توصیه نمی شود.
از استفاده بیش از حد از داروهای بی حس کننده یا آنتی هیستامین ها در کودکان باید اجتناب کرد؛ زیرا ممکن است در طولانی مدت باعث عوارض جانبی شود.
اپی نفرین قابل تزریق توسط خودتان: اگر مشخص شد که کودک مبتلا به آنافیلاکسی حشرات شده است، پزشکان می توانند اپی نفرین قابل تزریق به وسیله خودتان را توصیه کنند.

داروهای خانگی برای نیش پشه در کودکان
همچنین داروهای خانگی زیر را برای رفع خارش و تورم امتحان کنید. با این وجود، اگر کودکتان علائم دیگری مانند تب، تاول، جوش، درد در بدن یا حالت تهوع دارد، باید به دنبال فوریت های پزشکی باشید.
بلغور جو دو سر
بلغور جو دو سر برای سنین بالا به دلیل خاصیت ضد خارش و ضد التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.
برخی از ترکیبات شیمیایی (avenanthramides) موجود در جو دو سر به عنوان یک ماده ضد تحریک کننده عمل می کند. بنابراین، خمیر جو دو سر ممکن است به تسکین علائم نیش پشه کمک کند.
سرکه
ریختن چند قطره سرکه بر روی نیش پشه می تواند به کاهش خارش کمک کند. با داشتن خاصیت ضد عفونی کننده طبیعی، می تواند علیه تحریک پوستی عمل کند. استفاده از لیف خیس شده در آب سرد و محلول سرکه نیز می تواند تسکین بیشتری داشته باشد.
جوش شیرین
یک محلول جوش شیرین (بی کربنات سدیم) و آب نیز می تواند علائم گزش پشه را کاهش دهد.
آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا به عنوان یک ضد التهاب شناخته می شود. بنابراین، استفاده از ژل به طور مستقیم در محل نیش پشه می تواند به تسکین علائم کمک کند.
ریحان
یک ترکیب شیمیایی به اسم کوچک اوژنول در ریحان در برابر خارش پوست موثر است. برگ های ریحان که در آب جوشانده می شوند، یا به عنوان خمیر، نیز می توانند برای تسکین علائم نیش پشه استفاده شوند.
عسل
عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی است، که می توان جهت تسکین نیش حشرات همراه با خارش از آن استفاده کرد.
آویشن
آویشن دارای خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی است. جهت رفع خارش و سوزش پوست می توان از برگ های آن برای نیش پشه استفاده کرد.

جلوگیری از گزش پشه در کودکان
پیشگیری بهتر از درمان است! می توانید با پیروی از نکات زیر کودک خود را از گزش پشه در امان نگه دارید:
رهایی از محل های تولید مثل پشه
آب راکد را از لاستیک های قدیمی، اسباب بازی ها، سطل ها، حفره هایی که آب باران جمع شده، روکش های پلاستیکی، گلدان گل یا هر ظرف دیگری خارج کنید. محل استحمام پرنده ها و استخر را تمیز نگه دارید.
از سموم دفع آفات توصیه شده استفاده کنید
برای کرم های حشره، از روش های توصیه شده برای کنترل رشد استفاده کنید. برای پشه های بالغ، از حشره کش های توصیه شده استفاده کنید.
 از توری استفاده کنید
درها، پنجره ها، و فضاهای باز را با توری پوشیده و بسته شده نگه دارید. برای تخت خواب کودکان از پشه بند استفاده کنید.
 از نیش پشه اجتناب کنید
با پوشاندن لباس هایی بر تن کودک که قسمت هایی از بدن که در معرض نیش حشرات قرار داشت را می پوشاند، مانند شلوارها، لباس آستین بلند و جوراب، کودک را ایمن نگه دارید. زمانی که بیماری های ناشی از پشه در اوج خود قرار دارد، در خانه بمانید.
از دفع کننده های تأیید شده پشه مانند دی اتیل تولوآمید (DEET) استفاده کنید
هنگام استفاده در اتاق کودک حتماً دستورالعمل ها و احتیاط ها را با دقت بخوانید؛ زیرا این دافع ها ممکن است باعث سوزش چشم و خشکی پوست یا جوش های پوستی شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر فرزندتان علائم زیر را دارد، فورا به پزشک مراجعه کنید:
قرمزی یا لکه های قرمز که همراه با تب در حال زیاد شدن است
کودک مریض به نظر می رسد
درد یا قرمزی که در مدت ۲۴ ساعت بعد از نیش حشره پخش شده است
درد یا قرمزی در مدت ۴۸ ساعت بعد از نیش حشره افزایش پیدا کرده است
تب
زخم بزرگ تر شده و یا با چرک پر شده است و آنتی بیوتیک های موضعی باعث تسکین آن نمی شود
خارش شدید که پس از ۲۴ ساعت از استفاده از کرم استروئید بهبود نیافته است.
علائم آنافیلاکسی مانند ضعف، سرگیجه، تورم گلو و تب ظاهر می شود.
نیش پشه نسبتا بی خطر است. با این وجود، در برخی موارد ممکن است باعث واکنش های آلرژی زا شود. محافظت از فرزندتان بهترین دفاع است. اگر فرزند تان علائم گزش نیش پشه را همراه با تب، ضعف، افزایش درد، پف کردن یا قرمزی نشان داده است، حتماً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

درمان نیش پشه در نوزادان

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره درمان نیش پشه در نوزادان با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا