جشنی قدیمی و یلدایی باستانی

مطالب جدید

جشنی قدیمی و یلدایی باستانی

جشنی قدیمی و یلدایی باستانی

بعضی روزها و شب‌ها در طی سال هستند که به خاطر ماهیت آئینی و رسم و رسوماتی آن‌ها، موجب می‌شوند مردم در حرکتی هماهنگ و در رفتاری جمعی، فکر و ذکری یکسان یافته و با هم وحدت عمل پیدا کنند. شب یلدا یکی از آن مناسب‌های خاص است که هم ماهیتی پربار و قدیمی دارد و هم باعث می‌شود شادی در دل آدم‌ها بنشیند. ایرانیان و بعضی از دیگر اقوام شب یلدا را که از غروب آفتاب آخرین روز پاییز شروع می‌شود و تا طلوع آفتاب در اولین روز زمستان و ماه دی ادامه پیدا می‌کند، جشن می‌گیرند. جشن شب چله، بعد از نوروز تنها جشنی است که همواره در میان ایرانیان پایدار مانده است.

یلدا به معنی زایش و تولد است. به همین ترتیب شب یلدا هم شبی است که از نظر نیاکان ما قرار بود خورشید به دنیا بیاید. روز اول دی‌ماه در ایران باستان در عین حال روز برابری انسان‌ها بود. در این روز همه لباس ساده می‌پوشیدند تا یکسان به نظر بیایند و کسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و کارها داوطلبانه انجام می‌گرفت. در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود.

جشنی قدیمی و یلدایی باستانی

ایرانیان باستان در شب یلدا دور هم جمع می‌شدند و جهت رفع نحوست آتشی روشن می‌کردند. تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند. ایرانیان در این شب سفره‌ای به عظمت سفره هفت‌سین پهن می‌کردند و در آن هر آنچه میوه تازه فصل که نگهداری شده بودند و میوه‌های خشک می‌گذاشتند. این سفره برای ایرانیان باستان مقدس بود و از ایزد خورشید، روشنایی و برکت می‌طلبیدند تا در زمستان به خوشی سر کنند و میوه‌های تازه و خشک و چیزهای دیگر در سفره تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پربرکت داشته باشند و تمام شب را در پرتو چراغ و نور و آتش می گذراندند تا اهریمن فرصت بدی کردن و تباهی پیدا نکند.

همچنین بخوانید : شب یلدایی خوش‌مزه و خوش‌رنگ با ناتلی

رسم و رسوماتی که با تغییرات اندکی تا امروز باقی مانده و به یادگار به ما رسیده است. امروزه هم ایرانیان در سراسر جهان این جشن زیبا را در کنار یکدیگر برگزار می‌کنند و به خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ می‌پردازند. انار دان کرده و هندوانه قاچ می‌کنند و آجیل مخصوص به مهمانان خود تعارف می‌کنند و برای خود و بقیه آرزوی شادابی و تندرستی و اتفاق‌های خوب می‌کنند.

جشنی قدیمی و یلدایی باستانی

آداب شب یلدا در طول زمان تغییر زیادی نکرده است. ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه‌هایی را که انبار کرده اند و خشکبار و تنقلات مخصوص این شب را میل می‌کنند. البته با پیشرفتی که در شئونات مختلف زندگی رخ داده است و به خاطر فراوانی تعمت‌ها، دیگر نیاز به انبار کردن میوه‌ها نیست. در سال‌های اخیر، میوه‌فروش‌ها در تمامی فصول سال همه میوه‌ها را در بساط خود دارند و مشتری را ناراضی به خانه نمی‌فرستند.

علاوه بر میوه و تنقلات، پخت و طبخ غذاهای سنتی نیز در این شب رواج زیادی دارد. همچنین غذاهایی که پایه دستور تهیه آن‌ها از انار تشکیل شده است. خلاصه اینکه در این شب چراغ خانه بسیاری از ایرانیان، به‌خصوص بزرگان فامیل و خانواده، روشن است. قابلمه‌ی بزرگی روی اجاق می‌جوشد و در برخی خانه‌ها نیز به یاد ایام قدیم کرسی گرمی به‌پا است و افراد فامیل به معاشرتی دل‌چسب مشغول هستند. در این شب میزبان و میهمانان از شیرینی نیز غافل نمی‌شوند. دیس‌های بزرگ شیرینی که نوید کامی خوش و شیرین را به افراد می‌دهند.

n3

شب یلدا یکی از آن مراسمی است که کسب‌وکارهای مختلف به آن توجه ویژه‌ای دارند. قنادی ناتلی نیز از این امر مستثنی نیست. این قنادی طبق رسمی دیرین، هر سال به این طولانی‌ترین شب سال اهمیت زیادی می‌دهد. شیرینی و کیک‌های مخصوص شب یلدا را تهیه و آماده می‌کند و به قدر و سهم خود تلاش می‌کند تاثیری شیرین بر این شب باستانی داشته باشد.

قنادی ناتلی ضمن تبریک شب یلدا امیدوار است در این شب طولانی سال، حال خوبی را تجربه کنید و به خوبی برای زمستان سرد و برفی آماده شوید.

The post جشنی قدیمی و یلدایی باستانی appeared first on آلامتو.

جشنی قدیمی و یلدایی باستانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا