جذب سالانه دومیلیارد تن دی اکسید کربن به وسیله جنگل های جهان

مطالب جدید


جذب سالانه دومیلیارد تن دی اکسید کربن به وسیله جنگل های جهان

پورتال یک:دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی جنگل ها، ۲۱ مارس ۲۰۲۰ برابر با ۲ فروردین ماه جاری ضمن اعلان این واقعیت که جنگل های سالانه حدود دو میلیارد تن دی اکسید کربن جذب می کنند، همه دولت ها ، کسب و کار ها  همچنین  جامعه مدنی را ترغیب نمود  که در راستای توقف جنگل زدایی و بازسازی جنگل های تخریب شده، اقدام فوری کرده تا نسل های بعدی از آینده سبزتر وسالم تری لذت ببرند.
 
متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:
 
جنگل ها حدود ۳۰ درصد از سطح  سیاره ما را پوشش می دهند واقامتگاه ۸۰ درصد از کل گونه های جهان هستند. جنگل ها خدمات  زیست بومی  را از تصفیه هوا و آب گرفته تا تولید مواد غذایی ، داروها و محصولات چوبی و کاغذی به بشریت ارائه می دهند. آن ها حوزه های آبخیزاصلی را حفظ کرده و برالگوهای جهانی اقلیم و بارندگی تأثیر می گذارند.
همچنین به عنوان چاه های مهم کربن عمل کرده و سالانه حدود دومیلیارد تن دی اکسید کربن جذب می کنند. بنابراین مدیریت مداوم جنگل ها برای بستن شکاف انتشار، و محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱٫۵ درجه سانتیگراد از سطوح پیش از صنعت ، حیاتی است.
با در نظر گرفتن نقش حیاتی جنگل ها در جذب دی اکسید کربن، افزایش نابودی جنگل ها بر اثرشرایط خشک سالی ناشی از تغییرات اقلیمی، نگران کننده است. سال گذشته آتش سوزی های جنگلی شدیدی را، از قطب شمال کانادا و سیبری گرفته تا کالیفرنیا و استرالیا به خود دیده است.علاوه بر تلفات جانی اندوهناک و ضایعات وارد شده به خانه ها ولوازم امرارمعاش در مناطق پرجمعیت، این آتش سوزی ها مسئول انتشار گسترده دی اکسید کربن شده اند.
دستور کار۲۰۳۰ برای توسعه پایدار نقش حیاتی جنگل ها درآینده ما را تصدیق می کند. در ۲۰۱۷ ، نخستین “برنامه راهبردی سازمان ملل متحد برای جنگل ها ۲۰۳۰ ” توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است. این طرح شامل مجموعه ای از شش آرمان جهانی جنگل و ۲۶ هدف وابسته  است که باید تا ۲۰۳۰ محقق شوند. این اهداف قابل ستایش هستند ، اما در مسیرتحقق آن ها نیستیم.
جنگل زدایی عمدتا ناشی از تبدیل زیستگاه ها به زمین های کشاورزی در مقیاس بزرگ است. افزایش محصولات کشاورزی بدون جایگزینی جنگل های طبیعی یک چالش اساسی است. طی ۲۵ سال گذشته ، میزان سالانه جنگل زدایی جهانی خالص، به لطف تلاش دولت ها و سایر ذی نفعان برای مدیریت پایدار جنگل ها،بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. با این حال ، مناطق پهناوری ازجنگل همواره از بین می رود.
روز بین المللی جنگل ها درسال جاری ارتباط بین جنگل ها و تنوع زیستی غنی حمایت شده توسط  آن ها را مورد تاکید قرار می دهد. سال گذشته ، ساز و کار بین دولتی تنوع زیستی و خدمات زیست بومی (IPBES) این زنگ خطر را به صدا درآورد  که سلامت زیست بوم های ما با سرعت بی سابقه ای رو به کاهش و میزان انقراض گونه ها در حال افزایش است.  باید به سرعت برای معکوس کردن این  امر وارد عمل شویم. حراست از جنگل ها بخشی از راه چاره است.
از ۲۰۲۰ به عنوان “سال فوق العاده طبیعت” یاد شده است و باید همان سالی باشد که ما وضعیت کلی را از جنگل زدایی و از بین رفتن جنگلبانی تغییر می دهیم. پانزدهمین همایش گروه های کنوانسیون تنوع زیستی در ماه اکتبر، تصویب  چارچوب جهانی  تنوع زیستی  پس از ۲۰۲۰ را هدف قرار می دهد. این چارچوب باید اهداف بلند پروازانه جدیدی را برای محافظت از طبیعت وبررسی  محرک های اساسی در از بین رفتن آن ، همراه با سازوکارهای اجرایی و تأمین مالی استوار، در بر داشته باشد.
محیط جهانی ما توسط انتخاب های غیرقابل مهارمان درحال تخریب است. نحوه مصرف منابع طبیعی توسط انسان ها، به از بین رفتن تنوع زیستی و تشدید تغییرات اقلیمی سرعت می بخشد. در این روز بین المللی ، اینجانب همه دولت ها ، کسب و کار ها  همچنین  جامعه مدنی را ترغیب می کنم  که در راستای توقف جنگل زدایی و بازسازی جنگل های تخریب شده، اقدام فوری کرده تا نسل های بعدی از آینده سبزتر وسالم تری لذت ببرند



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا