تکرار فاجعه "کارون" در "تجن"؛ ساخت سد "زارم رود" به بهای نابودی۳۰۰ هکتار جنگل هیرکانی و اراضی کشاورزی

مطالب جدید



پورتال یک-* الهه موسوی: با ساخت سد “زارم رود” بر سرشاخه های “تجن” در استان مازندران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی و اراضی کشاورزی به طور کامل نابود می شود. این در حالی است که بند ۳ مصوبه شماره ۲۰۱۴۷/ت ۲۴۱۲۰ سال ۸۰ هیات وزیران درباره صیانت از جنگل های شمال کشور تاکید کرده که « صدور کلیه مجوزهایی که به هر ترتیب به کاهش مساحت جنگل های شمال کشور منجر می شود از سوی تمامی دستگاه ها متوقف و ممنوع شود.»

به گزارش پورتال یک، شعار ساخت سد “زارم رود” با هدف تامین آب شرب پایدار برای شهر ساری در حالی سرداده می شود که سد شهید رجایی با گنجایش ۱۶۰ میلیون مترمکعب، پیش تر روی رودخانه تجن ساخته و درحال بهره برداری است.

متخصصین محیط زیست و منابع طبیعی اما می گویند مگر نیاز شرب شهرستان ۵۰۰ هزار نفری ساری و اطراف آن چقدر است که به شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتری از این شهر و در پایین دست سد شهید رجایی، نیاز به صرف هزینه های میلیاردی برای ساخت یک سد جدید، با شعار تامین آب پایدار و به قیمت نابودی جنگل های هیرکانی و اراضی کشاورزی قسمت را توجیه کند؟

آنها تاکید می کنند درحالی که استان های همجوار در حال برنامه ریزی برای انحراف منابع آبی و سرشاخه های کسیلیان و تجن هستند، هرگونه اقدام به ساخت سدهای غیرضروری در داخل استان، موجب تقویت این رقابت و توجیه داده سازی آبی استان های همجوار خواهد شد.

سدسازی های زنجیره ای در ایران در حالی پس از سیلاب ۱۳۹۸ شدت گرفته که به زعم کارشناسان، حادثه فوق اثبات بی تدبیری و کارنابلدی حامیان سدسازی بوده است؛ را که این سازه های سنگین که بر شانه های جنگل ها و مراتع ایران ساخته شدند و تخریب و نابودی و پاکتراشی هزاران هکتار از جنگل های ناب کشور را به دنبال داشتند نه در بحران خشکسالی به داد مردمان همجوار و پایین دست رسیدند و نه در هنگام وقوع سیل توانستند کمکی به شهرها و روستاهای حوالی خود بکنند؛ بلکه در برخی موارد، باعث تشدید بحران سیلاب و آبگرفتگی مناطق مسکونی، کشاورزی و جنگلی شدند.

با اینهمه اما مافیای سدسازی همچنان دست در کار تدوین و تحمیل پروژه های جدید به کشور است؛ آنهم درست در روزهایی که طبیعت شکننده ایران دیگر تاب آوری لازم برای مواجهه با بحران جدید را ندارد و با اجرای طرح های نادرست، بی ضابطه و غیرعلمی، آخرین نفس ها را کشیده و رگه های حیاتی باقیمانده خود را از دست خواهد داد.

حالا جمعی از فعالان محیط زیست و منابع طبیعی کشور با ارسال یک نامه سرگشاده خطاب به مسعود منصور معاون وزیر و رییس سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور از او درخواست کردند تا با بروز بحران های حیاتی بزرگ در مازندران و استان های همجوار را بگیرد. آنها در این نامه تاکید کردند که با ساخت سد “زارم رود” در مازندران، تجربه تلخ “کارون” این بار در “تجن” تکرار خواهد شد. این فاجعه هنگامی جدی تر رخ می نماید که ساخت سدهای فینسک و چرگت نیز اتفاق بیفتد.

امضا کنندگان این نامه فارغ از هرگونه مشاهده قومی و قسمت ای و تنها با تاکید بر منافع ملی، معتقدند که سد زارم رود نیز همانند سد فینسک، موجب تحمیل خسارت های جبران ناپذیر بر اکوسیستم تجن و جنگل های قسمت شده و بر همین اساس، خواستار توقف فوری ساخت این سد در عرصه های جنگلی قسمت و تخصیص اعتبار آن به گره گشایی از مشکلات اصلی مردم و کشور هستند.

در این نامه آمده است:« تهدیدات قطعی و پیامدهای زیان بار احداث سدهای متوالی روی تجن از جمله سدهای فینسک و چرگت در بالادست، بر ساختار و هویت زیستی رود تجن، از جنابعالی تقاضامندیم به عنوان عالی ترین مقام مسول سازمان متولی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور و در راستای نصب العین قرار دادن دغدغه های مقام معظم رهبری و تاکید ویژه ایشان در خصوص ضرورت جلوگیری از هرگونه تعدی به این جنگل های ارزشمند و ثروت ملی و همچنین با استناد به مخالفت قطعی جامعه مدنی کنشگر در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور »

به اسم رویاننده جنگل های هیرکانی و خروشاننده رودهای البرز
مقام معظم رهبری :
« من تأکید می‌کنم اجازه ندهید به این جنگل‌ها دست ‌درازی بشود، بخش های مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط‌ زیست تا بقیّه‌ی دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف – از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌ی علمیّه؛ همه‌ی اینها بهانه‌هایی می‌شوند و شده تاکنون – که جنگل های ما دست بخورند، به آنها تعرّض بشود، به جنگل ها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید.»

جناب آقای منصور
معاون محترم وزیر و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور

سلام علیکم
احتراما همان طور که مستحضرید، احداث سد “زارم رود” روی یکی از سرشاخه های اصلی رود “تجن” این بار با بهانه «تامین آب شرب پایدار مازندران» از سوی وزارت نیرو و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دست اقدام و پیگیری است. این در حالی است که پیش تر سد شهید رجایی با گنجایش ۱۶۵ میلیون مترمکعب روی سرشاخه اصلی تجن احداث و در حال حاضر به همراه سد گلورد – که خود پیشینه ای اندوه بار در تخریب و نابودی بخش هایی از جنگل های ارزشمند قسمت دارد – در حال تامین نیازهای آبی بخش های کشاورزی، صنعت و خانگی مرکز و شرق مازندران است.

از آنجایی که ساختگاه این سد در میان جنگل های انبوه هیرکانی قسمت قرار دارد و بر اساس برآوردهای اولیه بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ هکتار از این جنگل ها و اراضی کشاورزی به همراه میلیون ها مترمکعب از منابع خاک ارزشمند قسمت به واسطه قرار گرفتن در مخزن این سد، به طور کامل نابود می شود و هچنین با استناد به تهدیدات قطعی و پیامدهای زیان بار احداث سدهای متوالی روی تجن (از جمله سدهای فینسک و چرگت در بالادست)، بر ساختار و هویت زیستی رود تجن، از جنابعالی تقاضامندیم به عنوان عالی ترین مقام مسول سازمان متولی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور و در راستای نصب العین قرار دادن دغدغه های مقام معظم رهبری و تاکید ویژه ایشان در خصوص ضرورت جلوگیری از هرگونه تعدی به این جنگل های ارزشمند و ثروت ملی و همچنین با استناد به مخالفت قطعی جامعه مدنی کنشگر در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور و همچنین استناد به بند (۳) مصوبه شماره ۲۰۱۴۷/ت ۲۴۱۲۰ مورخ ۰۱/۰۵/۱۳۸۰ هیات محترم وزیران که به طور آشکار در راستای صیانت از جنگل های شمال کشور تاکید نموده که «صدور کلیه مجوزهایی که به هر ترتیب به کاهش مساحت جنگل های شمال کشور منجر می شود از سوی تمامی دستگاه ها متوقف و ممنوع شود»، نسبت به اعلام موضع مخالف آن سازمان با آغاز فعالیت اجرایی این سد اقدام معمول را مبذول فرمایید.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا