تاریخ دقیق تاسوعا و عاشورا ۹۷ چه روزی است؟

مطالب جدید

تاریخ دقیق تاسوعا و عاشورا ۹۷ چه روزی است؟

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه تاریخ دقیق تاسوعا و عاشورا ۹۷ چه روزی است؟ را ببینید.

تاسوعا و عاشورا ۹۷ برابر با چهارشنبه ۲۸ و پنجشنبه ۲۹ شهریور است. تاسوعا در لغت به معنای نهم بوده و روز بزرگداشت حضرت عباس (ع) می‌باشد. عاشورا نیز به معنای دهم بوده و روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در ماه محرم است. واقعه عاشورا در سرزمین کربلا و در سال ۶۱ هجری قمری برابر با ۲۰ مهرماه ۵۹ هجری شمسی رخ داده است.

 نهم و دهم ماه محرم را به ترتیب تاسوعا و عاشورا اسم گذاری کرده‌اند. روز‌هایی که یادآور رشادت‌های بزرگ مردان تاریخ است. مردانی که زمین و زمان دیگر به مانند آنان به خود ندیده‌است. فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش بر تمامی شیعیان تسلیت باد. همانطور که می‌دانیم به واسطه انتخاب ماه به عنوان مبنای سال قمری، روز‌های این نوع تقویم هر سال تغییر کرده و جابجا می‌گردند. در سال ۱۳۹۷ ماه محرم روز سه شنبه ۲۰ شهریور ماه آغاز می‌گردد. با احتساب شروع ماه قمری در این تاریخ، تاسوعا و عاشورای حسینی ۹۷ برابر با ۲۸ و ۲۹ شهریورماه خواهد بود.

    • تاسوعا ۱۴۴۰ (چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷)

 

    • عاشورا ۱۴۴۰ (پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷)

 

محاسبه تاریخ واقعه عاشورا بر اساس رویت هلال

با استفاده از تطبیق تقویم هجری قراردادی با میلادی مشخص می‌شود که اول محرم ۶۱ هجری قمری برابر ۱ اکتبر ۶۸۰ میلادی (ژولی) است و بنابراین عاشورا مقارن با ۱۰ اکتبر ۶۸۰ میلادی (ژولی) یا چهارشنبه ۲۱ مهر ۵۹ هجری شمسی است. البته به دلیل استفاده از تقویم قراردادی این تاریخ می‌تواند یک یا دو روز با تاریخ واقعی اختلاف داشته باشد.
حال با مراجعه به نرم‌افزار‌هایی مانند Moon Calculator مشخص می‌شود که مقارنه ماه و خورشید (ماه نو) در محرم سال ۶۱ هجری در ساعت ۱۷:۱۱ به زمان محلی روز ۲۸ سپتامبر ۶۸۰ میلادی اتفاق افتاده و در شامگاه فردای آن روز، ۲۹ سپتامبر، هلال ماه در کربلا به جدایی بیش از ۱۱ درجه از خورشید رسیده و در زمان غروب خورشید، ارتفاع ماه بیش از ۸ درجه است. رویت چنین هلالی با چشم غیرمسلح ممکن است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که ۳۰ سپتامبر ۶۸۰ میلادی مقارن با اول محرم ۶۱ هجری قمری باشد؛ بنابراین ۱۰ محرم مقارن با ۹ اکتبر ۶۸۰ میلادی یا سه‌شنبه ۲۰ مهر ۵۹ هجری شمسی می‌شود.

مطابق این بررسی نتیجه می‌شود که واقعه عاشورا (۱۰ محرم ۶۱ هجری قمری) در روز سه‌شنبه ۲۰ یا چهارشنبه ۲۱ مهر ۵۹ هجری شمسی اتفاق افتاده است.

غروب عاشورا چگونه گذشت؟

    • ساعت ۱۶:۰۶ زمان اذان عصر و لحظه شهادت حضرت امام حسین (ع)

زمان شهادت امام(ع) را زمان نماز عصر گفته‌اند. روایت تاریخ طبری به نقل از وقایع‌نگار لشکر عمر سعد چنین است: «حمید بن مسلم گوید: پیش از آن که حسین کشته شود شنیدم که می‌گفت «به خدا پس از من کس را نخواهید کشت که خدای از کشتن او بیش از کشتن من بر شما خشم آرد.»

گوید: آن‌گاه شمر میان کسان بانگ زد که «وای شما منتظر چیستید؟ مادرهایتان به عزایتان بنشینند، بکشیدش!» گوید در این حال سنان بن انس حمله برد و نیزه در قلب امام(ع) فرو برد …»

بعد از شهادت امام(ع)، عده‌ای لباس‌های آن حضرت را غارت کردند که نوشته اند تمام این افراد بعدها به مرض‌های لاعلاج دچار شدند.

غارت عمومی اموال امام حسین(ع) و همراهانش آغاز شد. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبانی برای خیمه‌ها گذاشت.

یکی از شیعیان بصره به اسم سوید بن‌مطاع بعد از شهادت امام به کربلا رسید و برای دفاع از حرم امام جنگید تا شهید شد.

نزدیک غروب آفتاب است . سر امام را جدا می‌کنند و به خولی می‌دهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد. بعد به دستور عمر سعد بر بدن مطهر امام و یارانش اسب می‌دوانند تا استخوان‌هایشان هم خرد شود.

    • ۱۸:۴۹ اذان مغرب

 

داستان روز غم انگیز عاشورا این‌طور تمام می‌شود که درحالی که عمر سعد دستور نماز جماعت مغرب را می‌داده، سنان بن انس بین مردم می‌تاخته و رجز می‌خوانده که «افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید؛ چرا که من بهترین مردمان را کشته ام!»

منبع: setare.com/fa/news/24597

تاریخ دقیق تاسوعا و عاشورا ۹۷ چه روزی است؟

لطفا نظر خود را درباره تاریخ دقیق تاسوعا و عاشورا ۹۷ چه روزی است؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا