اگر توافق وین در دوران احمدی نژاد حاصل می‌شد، مجلسی ها می‌گفتند یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم

اگر توافق وین در دوران احمدی نژاد حاصل می‌شد، مجلسی ها می‌گفتند یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم

لطفا در ادامه را اگر توافق وین در دوران احمدی نژاد حاصل می‌شد، مجلسی ها می‌گفتند یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم را ببینید.

 اگر توافق وین در دوران احمدی نژاد حاصل می‌شد، مجلسی ها می‌گفتند یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم

 

9406-19t3147

 

 استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با نحوه ورود مجلس یه موضوع برجام گفت : عملکرد مجلس بر اساس سیاسی کاری می باشد، چراکه پیش از این هیچ ورودی به مسئله هسته ای نداشته هست.

 

اگر توافق وین در دوران احمدی نژاد حاصل می‌شد، مجلسی ها می‌گفتند یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم


صادق زیبا کلام در گفت و گو  گفت:در رابطه با نحوه ورود مجلس به مسئله هسته ای گفت: من فکر می کنم بدترین شکل ممکن شکلی هست که اکنون مجلس به آن ورود پیدا می کند. وی ادامه می دهد: من با بند بند وجودم معتقدم مجلس در راس امور هست و می بایست باشد اما سوال اساسی از مجلس محترم این هست که آیا از سال ۸۴ که همفکران اصولگرای شما به قدرت رسیدند تا ۲۴ خرداد ۹۲، راس ان هشت سال شما چقدر ورود داشتید به تحولات هسته ای کشور؟!

وی ادامه داد: آن شش سال که آقای دکتر جلیلی داشتند با ۱+۵ مذاکره می کردند چند بار از آقای جلیلی توضیح خواستید و مطرح کردید که مجلس را باید در جریان روند مذاکرات قرار دهد؟! زیبا کلام افزود : واقع امر این هست که مجلس اساسا در برنامه هسته ای از همان ابتدا یعنی از سال ۱۳۸۲ که مسئله هسته ای مطرح شد، هیچ گاه به این موضوع ورود پیدا نکرد و شورای عالی امنیت ملی این موضوع را بررسی کرد و اساسا مجلس هیچ گاه خود را مسئول و موظف در رابطه با برنامه هسته ای ندانست . این اولین بار هست که مجلس در بحث هسته ای ورود پیدا می کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح چند پرسش ادامه می دهد: سوال اینجاست که چرا در آن هشت سال دولت احمدی نژاد وارد مسئله هسته ای نشد؟ چرا مجلس در دوران مذاکرات آقای سعید جلیلی مجلس هیچگاه او را مورد سوال قرار نداد در حالی که امروز تا به این اندازه خواستار ورود به مسئله هسته ای هست؟

برای این سوالات یک پاسخ بیشتر ندارم و آن این هست که متاسفانه برخورد مجلس برخوردی کاملا سیاسی، خطی و جناحی هست. درواقع آن تعدادی که با آقای روحانی مشکل دارند به خصوص حامیان دولت قبل اصرار دارند وارد بحث هسته ای شوند، آن هم تنها از راهی که اخلال در روند کار دولت یازدهم به وجود بیاورند؛ چراکه به هر حال دولت را از خود نمی دانند و از همین رو با انگیزه ای سیاسی می خواهد به به موضوع ورود پیدا کند.

وی همچنین گفت: اگر غیر از این می بود مجلس در دوران آقای احمدی نژاد هم خود را موظف می دانست که در بحث هسته ای ورود داشته باشد و نظارت کند و بارها آقای دکتر سعید جلیلی یا دیگران را به بهارستان فرا می خواند تا در این رابطه توضیح دهد، که در این صورت امروز نیز این تصور به وجود می آمد که روال کار مجلس دنباله رو رویه قبلی اوست ؛اما واقعیت آن هست که تا پیش از دولت روحانی مجلس کاری به مسئله هسته ای نداشته هست، اما اینکه امروز می خواهد وارد این مسئله شود ،همانطور که بیان شد یک مسئله سیاسی هست و ابایی هم ندارد که انگیزه های سیاسی را پنهان کند؛ یعنی مجلس در اولین گام به سراغ اعضای پیشین مذاکره کننده رفته هست و با آنها شروع به رایزنی، می کند درحالی که اگر عملکرد تیم سعید جلیلی، فریدون عباسی و سلطانیه موفقیت آمیز می بود که مسئله هسته ای ایران وارد آن پیچ مشکلات نمی شد.

زیباکلام ادامه داد : درواقع مجلس در خصوص مذاکرات هسته ای از کسانی استعلام می کند که هیچ موفقیتی در این رابطه در کارنامه خود ندارند. بنابراین این اظهار نظرها نمی تواند صحت داشته باشد و تنها جنبه سیاسی دارد. وی بار دیگر با تاکید بردر راس امور بودن مجلس گفت: درست هست که مجلس در راس امور می باشد اما باید دید که انگیزه نمایندگان فعلی برای ورود به این موضوع چیست.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که نمایندگان همواره بر این امر تاکید می کنند که پیش از این توافقی وجود نداشته هست و ورود امروز مجلس بر اساس قانون اساسی هست گفت : به نظرم مجلس در اینجا سیاسی کاری می کند چراکه حتی وقتی که توافق صورت نگرفته بود اساسا مجلس می دید که چگونه برنامه هسته ای و عدم پیشرفت در توافق در کنار افزایش تحریم بر کشور فشار وارد می کند، مگر نمایندگان در ایران زندگی نمی کردند مگر نمی دیدند چگونه تحریم ها بنیاد اقتصاد کشور را هدف قرار داده هست چطور آن زمان دخالت نمی کردند؟!

بنابراین صرف آنکه گفته می شود آن زمان توافق نبوده هست و امروز توافق حاصل شده هست نمی تواند صحیح باشد و با قاطعیت می توان گفت اگر این توافق در دوران احمدی نژاد به دست می آمد مجلسی ها می گفتند این یک توافق بزرگ بوده هست و ما یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده ایم، و تنها توقعی که نداشتند آن بوده هست که بیایند و در تصویب این توافق ورود پیدا کنند.

زیباکلام در رابطه با اینکه آیا برجام توافق هست یا خیر گفت: دو موضوع مطرح هست یکی آنکه از نظر حقوقی آنچه در ذیل توافق وین می آید یک توافق هست میان کشور جمهوری اسلامی ایران و یک یا چند کشور دیگر، یا اینکه یک برنامه مشترک همکاری در زمینه هسته ای میان ایران و آژانس تحت نظارت ۱+۵ هست که اگر رویکرد دوم در نظر گرفته شود نمی توان آن را یک توافق دانست بلکه یک برنامه اقدام مشترک هست بین سازمان انرژی اتمی ایران تحت نظارت ۱+۵ که اگر بر این اساس دیدن کنیم اساسا تعهدی در کار نیست که مجلس بگوید من باید نظارت کنم تا بدانم مفاد تعهد به چه صورت هست اما مسئله ای بنیادی تر وجود دارد که آن هم نظارت مجلس هست که چه توافق باشد چه نباشد چه الزام آور باشد چه نباشد باید صورت بگیرد که دیدن می شود پیش از این دولت مجلس کاری با موضوع هسته ای نداشته هست .

گردآوری و ویرایش : وبسایت پورتال ۱

با نظر دادن خود درباره پست اگر توافق وین در دوران احمدی نژاد حاصل می‌شد، مجلسی ها می‌گفتند یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم ما در جهت فعالیت بهتر وبسایت تشویق نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا