انواع بازتاب در نوزادان، بازتاب کف دست چانه ای

سلامت

انواع بازتاب در نوزادان، بازتاب کف دست چانه ای

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه انواع بازتاب در نوزادان، بازتاب کف دست چانه ای را ببینید.

بازتاب کف دستی چانه ‌ای نوزاد از جمله بازتاب ‌هایی است که در بدو تولد به صورت فطری در انسان وجود دارد. وظیفه این بازتاب‌ها حفظ بقا و سلامتی نوزاد است چراکه آنان هنوز حرکات ارادی را یاد نگرفته‌اند. بازتاب‌ها به صورت طبیعی از بدو تولد وجود دارند و تقریبا همگی‌شان قبل از شش‌ماهگی از بین می‌‌روند. یکی از آن‌ها، بازتاب کف دستی چانه‌ای نوزاد (palmomental reflex) است. وجود این بازتاب در بدو تولد نشانه سلامتی و در بزرگسالی یا کهن‌سالی نشانه آسیب مغزی فرد است. والدین می‌توانند با آگاهی از انواع بازتاب‌ها، از سلامت فرزند خود مطمئن شوند. آموزش والدین می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. 

بازتاب چیست؟
بازتاب (reflex) به معنی حرکتی غیر ارادی در انسان است. بازتاب‌ها نیازی به تصمیم ارادی ندارند و به دلیل اهمیتشان برای بقا، طوری شکل گرفته‌اند که در سریع‌ترین حالت ممکن پاسخ دهند. بازتاب‌ها به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:
بازتاب‌های کششی
بازتاب‌های اعصاب مغزی
بازتاب‌های نوزادی
سایر بازتاب‌ها
اغلب بازتاب‌های نوزادی همچون بازتاب کف دستی چانه‌ای نوزاد که در بدو تولد وجود دارند، به طور طبیعی در سال اول زندگی از بین می‌روند. وجود بازتاب‌های نوزادی در سنین بالاتر نشان‌دهنده آسیب‌های عصبی و یا بیماری است. تمامی بازتاب‌های نوزادی در بدو تولد توسط ماما یا پزشک بررسی می‌شود تا در صورت وجود مشکلی خاص نوزاد تحت آزمایش‌های ویژه قرار گیرد.

نحوه مشاهده بازتاب کف دستی چانه‌ ای نوزاد
برای مشاهده بازتاب کف دستی چانه‌ای نوزاد، کف یکی از دست‌های نوزاد را بخارانید. این خاراندن باعث می‌شود فک پایین نوزاد باز و بسته شود.
تمامی بازتاب‌های نوزادی دارای عملکرد حیاتی برای نوزاد هستند و در طول تکامل برای بقای انسان لازم بوده‌اند. مانند بازتاب مکیدن نوزاد و چنگ زدن نوزاد که به تغذیه و امنیت او کمک می‌کند. اما عملکرد بازتاب کف دستی چانه‌ای نوزاد هنوز برای دانشمندان مشخص نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مکیدن نوزاد کلیک کنید.

سن شروع و پایان کف دستی چانه ‌ای نوزاد
بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد نیز مانند دیگر بازتاب‌های نوزادی از بدو تولد وجود دارد و باید تا حدود سه‌ماهگی ادامه داشته باشد. پس از سه‌ ماهگی بازتاب کف دستی چانه‌ای باید محو شود. والدین با آگاهی از روند رشد طبیعی کودک خود می توانند سلامت او را تضمین کنند از آن جا که پیش از یک سالگی بسیاری از اختلالات قابل درمان و پیشگیری است آگاهی از رشد کودک تا یک سالگی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

آسیب ‌های بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد
اگر بازتاب کف دستی چانه‌ای نوزاد در بزرگسالی و به ویژه دوران سالمندی مشاهده شود نشانه آسیب در قشر پیشانی مغز است. این آسیب می‌تواند ناشی از سکته مغزی و یا بیماری‌های تحلیل‌برنده بافت مغز مانند پارکیسنون باشد.
بازتاب کف دستی چانه‌ای جهت مشکل را می‌تواند نشان دهد؛ یعنی این که ایجاد بازتاب در نتیجه تحریک کدام دست باشد می‌تواند پزشک را به محل دقیق آسیب راهنمایی کند. البته این به معنی وجود قطعی بیماری در نوزاد نیست و نشانه‌های دیگری هم برای تشخیص سلامت نوزاد وجود دارد.
برای امتحان بازتاب کف دستی چانه‌ای در بزرگسالی، اگر کف دست را فشار دهید و هم‌ زمان به چانه او مشاهده کنیم چانه منقبض می‌شود در حالی که اگر فرد سالم باشد تغییر در حرکت چانه نباید اتفاق بیافتد.
بازتاب‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت و بقا نوزادان دارند و اطلاعات بسیار مهمی در مورد سلامت آن‌ها در اختیار والدین قرار می‌دهند. اگر در مورد سلامت فرزند خود شک‌هایی دارید، می‌توانید با کمک گرفتن از متخصص، نگرانی خود را برطرف کنید. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. 

انواع بازتاب در نوزادان، بازتاب کف دست چانه ای

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره انواع بازتاب در نوزادان، بازتاب کف دست چانه ای با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا