اروپا در اندیشه جایگزینی ایران با روسیه برای تأمین گاز

اروپا در اندیشه جایگزینی ایران با روسیه برای تأمین گاز

پورتال يک : لطفا اروپا در اندیشه جایگزینی ایران با روسیه برای تأمین گاز را ببينيد.

تازه ترین برآوردهای کمیسر امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا پیرو توافق جامع هسته ای اخیر تهران و کشورهای گروه ١+٥، حاکی از آن می باشد که ایران می تواند تا پایان یک دهه آینده به عرضه کننده اصلی گاز طبیعی مورد نیاز اتحادیه اروپا بدل شود و بدین ترتیب وابستگی اورپا به روسیه کاهش می‌یابد.

پول‌نیوزکمیسر امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا اکنون معتقد می باشد که کشورهای عضو این اتحادیه می توانند تا سال ٢٠٣٠ سالانه ٢٥ تا ٣٥ میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کنند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از بروکسل، تازه ترین برآوردهای کمیسر امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا پیرو توافق جامع هسته ای اخیر تهران و کشورهای گروه ١+٥، حاکی از آن می باشد که ایران می تواند تا پایان یک دهه آینده به عرضه کننده اصلی گاز طبیعی مورد نیاز اتحادیه اروپا بدل شود.

بنابر اعلام میگوئل آریاس کمیسر امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا و نماینده یک شرکت انرژی اروپایی، اتحادیه اروپا اکنون متعقد می باشد که کشورهای عضو این اتحادیه می توانند تا سال ٢٠٣٠ سالانه ٢٥ تا ٣٥ میلیارد مترمکعب گاز ایران وارد کنند.

براین اساس ایران می تواند به اندازه مقدار کنونی واردات گاز اروپا از شمال آفریقا، در تامین گاز مورد نیاز قاره سبز نقش آفرینی کند و از وابستگی اتحادیه اروپا به خرید گاز طبیعی از روسیه بکاهد. روسیه هم اکنون سالانه ١٣٠ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به اروپا صادر می کند.

دولتهای غربی و شرکتهای نفت و گاز اروپا پس از چشم انداز توافق جامع هسته ای وین که اجرای آن می تواند به لغو تحریم های اقتصادی و مالی تهران پایان دهد، بار دیگر به سوی مشارکت در توسعه و برداشت نفت خام و گاز طبیعی از میدانهای ایران متمایل شده اند.

کمیسر امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا اوایل ماه جاری میلادی نشستی با نمایندگانی از شرکتهای انرژی اروپایی از جمله آر دابلیو یی ای جی (RWE AG) آلمان، یی. او ان ای جی (E.ON AG) آلمان، بی پی انگلیس، شرکت انگلیسی –هلندی شل، رپسول اسپانیا، توتال فرانسه، انجی یا جی دی اف سوئز (Engie) فرانسه و استات اویل نروژ برای بررسی فرصتها در ایران برگزار کرد.

آریاس عنوان کرد که این گردهمایی متعاقب ارتباط میان کارکنان کمیسیون انرژی و آب و هوای اروپا و مقامها در تهران انجام شد؛ افزون بر این وزیرانی از انگلیس، فرانسه، ایتالیا، لهستان، آلمان و اسپانیا در میان دیگر هیات های خارجی به تازگی در سفر به تهران با مقامهای دولتی ایران دیدار و گفتگو کردند.

این مقام اروپایی گفت: ما می خواهیم شرکتهای انرژی اتحادیه اروپا پیش از چینی ها و آمریکایی ها رهسپار پروژه های نفت و گاز ایران شوند و در آنجا سرمایه گذاری های عمده داشته باشند.
یک نماینده یکی از شرکتهای انرژی در قاره سبز همچنین گفت: نشست چهارم سپتامبر (جمعه ١٣ شهریورماه) کمیسر امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا با نمایندگان شرکتهای نفت و گاز اروپا با هدف ترغیب شرکتهای اروپایی به پیگیری فعال برای تقویت روابط با ایران برگزار شد.

وی افزود: آنها تلاش داشتند که به شرکتهای اروپایی اطمینان دهند که هیچ مانعی برای همکاری و حضورشان در ایران وجود ندارد. کمیسیون امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا و شرکتهای انرژی قاره سبز مسیر خوبی را در ایران در پیش گرفته اند.

انتظار می رود اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا اوایل سال آینده میلادی به طول بینجامد، تا آن زمان تحریم هایی که شرکتهای انرژی اروپا را از همکاری با ایران بازداشته می باشد، پابرجا خواهد بود و مانع دور تازه همکاریهای آنها با تهران می شود.

یک سخنگوی کمیسیون انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا تایید کرد که چشم انداز قاره سبز درباره ایران یکی از محورهای اصلی مورد بحث در نشست ١٣ شهریور آریاس یا شرکتهای عمده نفت و گاز اروپایی بوده می باشد، اما همزمان یادآور شد که تاکنون اقدامی رسمی برای آغاز همکاریها نداشته اند.

وی افزود: زمانی که شرایط مهیا شود ما مذاکرات جدی و سطح بالا را در حوزه انرژی با ایران آغاز خواهیم کرد. به گفته مقامهای اروپایی، با این حال، در پشت صحنه، مذاکرات و کارها برای دور تازه همکاریها با ایران شتاب گرفته می باشد.

آریاس گفت: براساس نخستین طرح آزمایشی، پیش بینی می شود حجمی نزدیک به سالانه ٣٥ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) از سوی ایران روانه بازار اروپا شود و انتظار می رود این حجم ال.ان.جی از طریق اسپانیا که هم اکنون بالاترین ظرفیت دریافت این محصول در اروپا را دارد، به قاره سبز برسد.

انتظار می رود این حجم در راهبرد ال.ان.جی کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا که قرار می باشد گزارش آن سال آینده منتشر شود، گنجانده شود. این بدان معناست که اتحادیه اروپا در کوتاه مدت برنامه ای برای متصل کردن ایران به پروژه کریدور جنوبی که قرار می باشد برای انتقال گاز آذربایجان به قاره سبز احداث شود، ندارد.

در عوض، پس از دریافت محموله های ال.ان.جی ایران در اسپانیا، می توان با خطوط لوله گاز را به دیگر بخشهای اروپا انتقال داد و باید این ظرفیت به طور چشمگیری گسترش یابد. تهران هم اکنون توجه خود را روی افزایش فروش نفت خام برای دسترسی سریع به منابع مالی بیشتر، متمرکز کرده و از این منظر بیش از اینکه نگاهش به بازار اروپا باشد، به بازارهای سودآور آسیایی چشم دوخته می باشد.

عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در ماه آوریل امسال اعلام کرده بود که ایران می تواند سالانه ٣٠ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر کند، گرچه وی ابراز امیدواری کرد که این هدف ظرف پنج سال محقق شود، اما پیش بینی کمیسیون امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا برای دستیابی به این هدف ١٥ سال می باشد.

کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا از طرف خود هم اکنون منتظر تحولات در قراردادهای نفت و گاز ایران با شرکتهای بین المللی می باشد. دولت ایران اعلام کرده که دسامبر امسال با برگزاری کنفرانسی در لندن از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی می کند، که براساس این قراردادها شرکتها برای افزایش تولید پاداش می گیرند و آنها را به سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای ایرانی تشویق می کند.

در بروکسل همکاری ها با ایران در حال هماهنگی با فدریکا موگرینی مسئول سیاسیت خارجی اتحادیه اروپاست. موگرینی اعلام کرده می باشد که به محض اجرایی شدن برجام، خواهان آغاز دور تازه همکاریهای اتحادیه اروپا با ایران می باشد و مذاکرات غیررسمی تا پیش از فرا رسیدن موعد مقرر برای شکل دهی به روابط با تهران در آینده هم اکنون آغاز شده می باشد.

موگرینی برای ادامه تلاشها در این زمینه ماه جاری میلادی با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفتگو می کند. مقامهای اروپایی تاکید کردند که بخش عمده گفتگوهای کنونی اتحادیه اروپا با ایران هم اکنون بر اجرایی شدن برجام متمرکز می باشد.

روابط گذشته ایران و اتحادیه اروپا مدلی از گسترش همکاریهای دو جانبه را پیشنهاد می داد، پس از روی کار آمدن دولتهای هفتم و هشتم در سال ١٩٩٧ میلادی، اتحادیه اروپا مشغول کار روی تنظیم چارچوبی برای همکاریهای دو جانبه در زمینه انرژی، تجارت، اقتصاد و مسائل ژئوپولیتیک شد.
اتحادیه اروپا در آن زمان پیگیر افزایش مبادلات تجاری و امضای توافقنامه های همکاری بیشتر با ایران بود که در پی تحریم ها این روند متوقف شد.

اروپا در اندیشه جایگزینی ایران با روسیه برای تأمین گاز

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره اروپا در اندیشه جایگزینی ایران با روسیه برای تأمین گاز با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا