اتهام به سازمان غذا و دارو درباره خط تولید واکسن روسی در ایران /واکسن روسی در ایران تولید ، در روسیه مصرف میشود

مطالب جدید



پورتال یک: «قرارداد تولید ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در ماه در ایران بین شرکت اکتوورکو و اسپوتنیک روسیه بسته و این قرارداد در سطح گسترده رسانه‌ای و به همه کشور اعلام می‌شود که به زودی ماهی ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک را به بازار ایران عرضه می‌کنیم، اما در تیرماه دکتر رئیسی، معاون بهداشتی وزارتخانه اعلام می‌کند که روس‌ها سر ما کلاه گذاشتند. اگر روس‌ها سر ما کلاه گذاشتند چرا به مراجع بین‌المللی شکایت نمی‌کنید؟ چرا واقعیت را به مردم نمی‌گویید؟»واقعیت این بوده که روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود نه ایران! در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده‌است.» این اظهارات بخشی از گفت و گوی جنجالی دکتر محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با روزنامه جوان است.

به گزارش پورتال یک، وی در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرده: «نمی‌توانیم بگوییم همه این‌ها سوء‌مدیریت بوده‌است. این قرارداد را چه کسی تنظیم و چه کسی امضا کرده؟ چه کسی به مردم اعلام کرده؟ اگر ظرفیت تولید ۲میلیون دوز واکسن در ماه در داخل کشور طبق استاندارد‌های بین‌المللی وجود دارد، چرا این ظرفیت را در اختیار سایر تولیدکننده‌هایمان نگذاشتیم تا محصولات ایرانی زودتر وارد بازار شود؟!» و عنوان کرده نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نهاد‌ها و افرادی هستند که باید به این مسائل توجه جدی و عملیاتی بکنند.

در واکنش به این گفت و گو اما دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو این ادعاها را رد کرده و گفته است:« اظهارات ایشان کذب محض بوده و هنوز طرف روسی محصول تولید شده اولیه واکسن اسپوتنیک لایت تولیدی شرکت خصوصی ایرانی را برای تولید انبوه تحت لیسانس تایید ننموده است.»

وی در ادامه گفته است: «خروج هرگونه واکسن کرونا از ایران ادعای کذبی است که مقصود و انگیزه گوینده از نشر این مطالب کذب در شرایط حاضر مشخص نیست. واکسن اسپوتنیک لایت بصورت بچ تست یا محموله اولیه تولید شده و هفته هاست در انتظار تایید نهایی موسسه گامالیا روسیه برای ورود به چرخه تولید انبوه است و خروج و ورود هر نوع واکسن مستلزم مجوز سازمان غذا و دارو خواهد بود که چنین چیزی تاکنون در مورد واکسن های کرونا از جمله واکسن اسپوتنیک وی صادر نشده و اظهارات نامبرده صحت ندارد.»

به گزارش پورتال یک، در حالی سخنان دکتر کریمی‌نیا از سوی دکتر جهانپور تکذیب می شود که پیش از این نیز دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مردادماه جاری گفته بود:« از مدتها پیش می دانستیم روسیه ماهانه ۵ میلیون دوز تولید می کند و خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشورهای دیگر داده است. خطی هم به ما داده که الان به درد نمی خورد. این خط تولیداتی از شهریورماه دارد. این خط تولید در ایران است ولی قطعا مال ایران نیست و می توانند بر اساس قراردادهایی که دارند محصولات را جای دیگر توزیع کنند. برای همین برای این خط تولید ما حساب باز نکرده ایم.»

بعد از این اظهارات دکتر جهانپور در گفت و گو با خبرنگار پورتال یک اینچنین اظهارات دکتر رییسی را تحلیل کرد که:« یکی از واکسن های تولید شده در ایران این واکسن(اسپوتنیک) خواهد بود. دکتر رییسی نگفته اند که روی این واکسن حساب نمی کنیم بلکه گفته اند در شرایط فعلی و یا روزها و هفته های گذشته این واکسن دردی را از ما دوا نکرده است که طبیعی است وقتی که هنوز این واکسن تاییدیه شرکتی که تحت لیسانس آن تولید می شود را نگرفته و به بازار عرضه نشده است طبیعتا مشکلی را از واکسیناسیون تا امروز حل نکرده است.»

وی در ادامه گفته بود:« بچ تست واکسن “اسپوتنیک وی” در کشور تولید شده است و برای تایید نهایی ارسال شده و یک ماه تا ۴۵ روز حداقل زمان لازم است که شرکت مادر تولیدکننده آن را تایید کند و در صورت تایید با توجه به اینکه تولید به نوعی در کشور انجام شده است این ظرفیت تولید تداوم پیدا می کند و حتی ارتقا پیدا خواهد کرد. فکر می کنیم این خط تولید این ظرفیت را دارد و اگر مشکلی پیش نیاید شرکت اکتوور می تواند تا پایان سال حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن “اسپوتنیک وی” یا واکسن “اسپوتنیک لایت” را تولید کند.»

باید گفت اظهارات ضد و نقیض مسوولان مردم را دچار سردرگمی کرده به طوری که نمی دانند کدام طرف قضیه واقعیت ماجرا را می گوید.
اما چرا با وجود گذشت یک ماه (طبق اظهارات دکتر جهانپور) از ارسال بچ تست واکسن اسپوتنیک وی به روسیه، هنوز تاییدیه لازم را نگرفته است؟ آیا اظهارات معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور درباره تولید و تحویل این واکسن به روسیه صحت دارد؟ بی شک اگر ادعاهای معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور صحت داشته باشد، سازمان غذا و دارو باید جوابگو باشد که چرا با وجود نیاز مبرم کشور به واکسن کرونا و تعطیلی های چند زمان یک بار مراکز واکسیناسیون به دلیل کمبود واکسن، چنین مجوزی را داده است.

یک بار برای همیشه مسوولین به صراحت پاسخگوی افکار عمومی باشند و واقعیت ها را بگویند و اگر اظهارات هر کدام از طرفین خلاف واقعیت است نهادهای ناظر وارد میدان شوند و به صورت فوری به این مسئله رسیدگی کنند.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا