کهکشان بزرگ ما، به‌اندازهٔ ۸۹۰ میلیارد خورشید جرم دارد

مطالب جدید


به گزارش پورتال یک و به نقل از Space، اندازه‌گیری‌های جدیدی که به‌تازگی پیرامون کهکشان راه شیری انجام شده‌اند، نشان می‌دهند جرم آن به‌اندازهٔ ۸۹۰ میلیارد خورشید است. این جرم تقریباً برابر است با ده به توان ۴۲ کیلوگرم که معادل است با ۲۹۶ کوادریلیون برابر جرم زمین، یا ۱۳۵ برابر جرم سیاهچاله‌ای که تصویر آن در ماه آوریل منتشر شد.

از آنجا که ما در کهکشان راه شیری زندگی می‌کنیم، اندازه‌گیری جرم آن دشواری‌هایی با خود به‌همراه دارد. دانشمندان معمولاً با ردیابی حرکات ستارگان درون کهکشان‌ها، آنها را وزن می‌کنند و این امر می‌تواند نشان دهد که گرانش کهکشان چطور بر این ستارگان تأثیر می‌گذارد.

ستارگان همسایه و ابرهای غبارآلود، ستارگان دوردست را از دید ما پنهان می‌دارند و از اینرو پژوهشگران برای درک اینکه کهکشان ما چطور حرکت می‌کند و از بیرون چه شکلی دارد، باید از روش‌های فناورانه و آماری پیشرفته بهره ببرند. همچنین، سامانه خورشیدی ما نیز در مسیر خارج از مرکز خود در کهکشان در حال حرکت است و بنابراین محققان این امر را نیز در اندازه‌گیری‌های خود مدنظر قرار می‌دهند.

این مطالعهٔ جدید بر ترکیب دو نوع از داده‌ها استوار است و این اطلاعات نشان می‌دهد که چطور گاز، ستارگان و دیگر اجرام در بخش‌های مختلفی از راه شیری در حرکت‌اند. دانشمندان برای پی بردن به وزن واقعی کهکشان، می‌توانند از این مسئله برای ایجاد یک «منحنی دوران» استفاده کنند.

فابیو ایکو (یکی از نویسندگان این مقاله) می‌گوید: «صفحهٔ کهکشان ما در حال چرخشی نایکنواخت است. اشیاء در فواصل مختلف از مرکز کهکشان نیز با سرعت‌های مختلفی در حال چرخش هستند و این نیروی چرخشی باید در هر نقطه از صفحه کهکشانی، در برابر نیروی گرانشی کهکشان در تعادل قرار بگیرد».

اگر این تعادل را برای فواصل مختلف حساب کنیم، می‌توانیم برآوردی از جرم پیدا کنیم. بنابراین نه‌تنها می‌توانیم جرم کلی را داشته باشیم، بلکه می‌توانیم توزیع جرم را نیز محاسبه نماییم.

 

کهکشان بزرگ ما، به‌اندازهٔ ۸۹۰ میلیارد خورشید جرم دارد

البته کهکشان راه شیری شامل چیزی بیش از ستارگان و گازهایی است که برای ما قابل رؤیت هستند. بخش بزرگی از جرم این کهکشان نیز همچون تمامی کهکشان‌های دیگر، در هاله‌ای نادیدنی از مادهٔ تاریک پنهان شده است که بدون تشکیل هیچ شیء اخترفیزیکی قابل مشاهده، تأثیر گرانشی دارد.

در چنین شرایطی، پژوهشگران متوجه شدند که جرم مادهٔ تاریک، ۸۳۰ میلیارد برابر جرم خورشید است که نزدیک به ۹۳ درصد از کل جرم کهکشان را شامل می‌شود.

گفتنی است پژوهشگران نتایج خود را با کوشش‌های پیشین برای سنجش جرم کهکشان مقایسه کردند و پی بردند که نتایج آنها تا حد زیادی با یافته‌های پیشین مطابقت دارد.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا