چطور با افراد عصبی برخورد کنیم؟

مطالب جدید



پورتال یک-*عطیه میرزا امیری: گاهی قهر و ناراحتی در بزرگترها بیشتر از کودکان است. افراد بزرگسال هم در اکثر مواقع نمی‌توانند احساسات‌شان را کنترل یا بیان کنند. خوشبختانه می‌توانیم از بزرگترها انتظار این را داشته باشیم که آنها انسان‌هایی منطقی‌اند که می‌توانند فکر کنند و خشم خود را کنترل کنند. ولی برقراری ارتباط با فردی عصبی کمی فرق می‌کند.

به گزارش پورتال یک به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، خشم بخشی از احساسات ماست که هرازگاهی آن را تجربه می‌کنیم اما کسی که از عصبانیت به عنوان یک حربه برای برخورد با مسائلش برخورد می‌کند، ارتباط گرفتن با او کار سختی است. در ادامه روش‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که با به‌کارگیری آنها می‌توانید طرز برخورد با افراد عصبی را فرا بگیرید‎.‎

عدم تغییر دیگری

وقتی کسی خلق عصبی دارد و دائم در حال داد و بیداد است، شما نمی‌توانید افکار یا بهتر است بگویم «مَنش» او را تغییر دهید. این وضعیت وقتی بدتر می‌شود که با چنین فردی ارتباط نزدیکی دارید. پذیرش رفتارهای دیگری، یکی از قسمت‌های بسیار سخت ارتباطاتمان است. البته می‌توانید به او پیشنهاد کمک بدهید، ولی نمی‌توانید کنترلش کنید‎.‎

پرسیدن علت ناراحتی

بزرگسالی که همیشه در حال بهانه‌گیری و خشم است، قادر به برقراری ارتباط مؤثر با دیگران نیست. بنابراین شما باید پیش‌قدم شوید و از او بپرسید چه چیزی ناراحتش کرده است. اول از همه خودتان باید آرام باشید و به او فرصت بدهید خودش را خالی کند. یادتان نرود که رمز موفقیت در این است که صبور باشید‎.‎مثلا می‌توانید در این شرایط بگویید: «از روی رفتارت می‌تونم حدس بزنم که تو از چیزی ناراحتی. لطفا در موردش با من حرف بزن تا اگر کمکی از دستم برمیاد، برات انجام بدم. اگه الان نمی‌تونی درموردش صحبت کنی، لطفا هروقت حوصله‌اش رو داشتی، بیا پیشم. من همیشه آماده شنیدن حرفاتم‎.»

پذیرش احساسات طرف مقابل

باید به طرف مقابل‌تان این اطمینان را بدهید که داشتن چنین احساساتی طبیعی است. این بسیار مهم است، حتی اگر روش ابراز احساساتش را قبول نداشته باشید. تأیید احساساتی مانند خشم یکی از بخش‌های طبیعی زندگی است که می‌تواند به مردم کمک کند با احساسات‌شان سالم‌تر برخورد کنند. به او بگویید که همان‌طور که رفتارهای خوب او را قبول دارید، رفتارهای منفی‌اش را هم می‌پذیرید. مثلا می‌توانید بگویید: «انگار از این شرایط عصبانی هستی و البته عصبانیتت هم کاملا طبیعیه. به‌نظرت می‌تونیم درموردش با هم حرف بزنیم و یه فکری بکنیم تا احساس بهتری پیدا کنی؟‎»

عذرخواهی کنید

در بیشتر مواقع، عذرخواهی کردن یک جورایی آب ریختن بر روی آتش است. اما اگر حس می‌کنید کار اشتباهی نکرده‌اید، می‌توانید بابت این معذرت بخواهید که باعث شدید طرف مقابل‌تان احساس بدی پیدا کند‎.‎‏ اگر هم اشتباه کردید آن را بپذیرید و مثلا می‌توانید بگویید: «خیلی متأسفم که این کار رو کردم. می‌دونم که بابت این کار چقدر ناراحتی و هر کاری از دستم بربیاد برای جبران کارم انجام می‌دم‏‎.»

زمان بدهید

کسی که به‌شدت عصبانی است، ممکن است نخواهد یا نتواند که گفت‌وگویی منطقی‌ با شما داشته باشد. گاهی بهترین کار این است که به او فرصت بدهید آرام شود تا بعدا بتواند با شما حرف بزند. اگر این شخص کسی است که با شما زندگی می‌کند، می‌توانید در این لحظات به اتاق دیگری با حتی بیرون خانه بروید و سرتان را گرم کنید. در این مواقع هرچه بیشتر طالب حرف زدن در آن شرایط باشید، ممکن است وضعیت بدتر شود‎.‎

بحث قبلی را تمام کنید

اگر مکالمه‌ای که داشتید باعث عصبانیت فرد مقابلتان شده است، بهتر است ادامه بحث‌ را فعلا رها کنید و برای زمان دیگری بگذارید. به طرف مقابل‌تان فرصت بدهید بر خشم اولیه‌اش غلبه کند و بعد که آرام و منطقی شد، دوباره با او صحبت کنید‎.‎

از ضمیر «ما» استفاده کنید

استفاده از کلمات «من» و «تو» شما را از طرف مقابل‌تان جدا می‌کند و این جدایی باعث می‌شودفردی که عصبانی شده، حالت دفاعی بیشتری بگیرد یا عصبی‌تر شود. استفاده از کلمه «ما» این‌طور القا می‌کند که شما هر دو در یک تیم هستید و تاحدی از خشم او کم می‌کند‏‎.‎مثلا این جمله ممکن است باعث افزایش خشم شود: «تو نباید اینقدر این موضوع را بزرگ کنی. منم با چنین مشکلی روبرو بودم ولی اینقدر بزرگش نکردم.» می‌توانید همین جمله را به این شکل بگویید: «برای حل این مشکل چی‌کار می‌تونیم بکنیم؟ می‌تونیم با هم‌فکری بهترین راه رو پیدا کنیم‎.»

لحن صدایتان را کنترل کنید

سعی کنید لحن صدای‌تان طبیعی و مثبت باشد. وقتی با فردی عصبی حرف می‌زنید، نباید این‌طور به‌نظر برسد که دارید دل‌سوزی می‌کنید یا خودتان را برتر از او می‌دانید. اگر فکر کند دیدن بالابه‌پایین به او دارید، ممکن است عصبانی‌تر شود یا دیگر به حرف شما گوش ندهد. یادتان باشد طعنه‌آمیز هم حرف نزنید. تن صدای خود را ثابت نگه دارید تا طبیعی به‌نظر برسید‎.‎

او را از هیجانش خارج کنید

سعی کنید پس از اینکه فرد احساساتش را بروز داد و تخلیه شد، او را از هیجان به سمت منطق ببرید. البته این روش برای همه جواب نمی‌دهد، ولی اگر کمک کنید کسی بفهمد که عصبی‌شدن مشکلی را حل نمی‌کند، ممکن است همین شروعی برای منطقی فکرکردنِ او هم باشد. مثلا بهتر است بگویید: «می‌دونم که حالا عصبانی هستی که البته حق هم داری که عصبانی باشی. بیا با هم حرف بزنیم و ببینیم چه راه‌هایی برای حل این مشکل داریم و با هم اوضاع رو بهتر کنیم.» اما در این روند باید حتما احساساتش را تأیید کنید تا حرف‌های‌تان را حمل بر خودبزرگ‌بینی نگذارد.‏
* کارشناس ارشد روانشناسی



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

مطالب جدید
乔治赛后谈被嘘:这是对我的尊重!不会干扰我

乔治赛后谈被嘘:这是对我的尊重!不会干扰我 سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه 乔治赛后谈被嘘:这是对我的尊重!不会干扰我 را ببینید. 乔治赛后谈被嘘:这是对我的尊重!不会干扰我 北京时间۶月۹日,洛杉矶快船以۱۰۹-۱۱۲输给了犹他爵士。此役,保罗-乔治在客场被嘘了整场,赛后,他接受记者的采访谈到了此事。  乔治说:“我喜欢这些,这不会干扰到我,这是对我的尊重。我在这里打出过好的比赛,也打出过不好的比赛。”  “这是比赛的一部分,球迷会参与到比赛的过程中来,我喜欢这些。作为一个客队球员,你会期待得到这种待遇。”  本场比赛期间,爵士主场的球迷在乔治罚球时高喊“被高估”,除此之外,还有爵士球迷高喊:“干掉他”!(Emily) 乔治赛后谈被嘘:这是对我的尊重!不会干扰我دو روی سکه در اینترنت لطفا نظر خود را درباره 乔治赛后谈被嘘:这是对我的尊重!不会干扰我 با ما در میان بگذارید. بالوتلی به علت سرعت غیرمجاز با خودروی خود جریمه شد

مطالب جدید
تنفس هوای مطلوب در تهران طی اولین روز زمستان

پورتال یک:با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در طول امروز ( اول دی ماه) وزش با سبب بهبود کیفیت هوا و برقراری شرایط قابل قبول شده است. ‌بنابر پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز (اول دی ماه) با وزش باد مؤثر، کیفیت …