پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس

اخبار

پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس را ببینید.

پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس، یک بیماری رایج و شایع پوستی است که بر نوجوانان و بزرگسالان تاثیر می گذارد. پوست مرغی شدن بدن سبب بروز برآمدگی های کوچک، سفت و قهوه ای مایل به قرمز یا قرمز در اطراف فولیکول های مو بر روی سینه ها، ران ها، باسن و گونه ها می شود. پوست مرغی شدن بدن ظاهری مانند گوشت خوک یا پوست مرغ ایجاد می کند. این بیماری ممکن است در بیماران مبتلا به پوست خشک و درماتیت آتوپیک ظاهر شود. کراتوزیس پیلاریس قابل درمان نیست اما به طور خود به خود در طول زمان بهبود می یابد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام با ما همراه باشید تا به بررسی این بیماری بپردازیم.

پوست مرغی شدن بدن چیست؟

پوست مرغی شدن بدن یک بیماری پوستی رایج است که افراد مختلفی را تحت تأثیر قرار می دهد. کراتوز پیلارس یک بیماری خوش خیم است که توسط چندین برآمدگی کوچک، سفت، قرمز یا قهوه ای مایل به زرد شناسایی می شود که عمدتا در اطراف فولیکول های مو بر روی دست ها، پاها، باسن و گاهی گونه ها قرار دارد. این بیماری ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما از نظر پزشکی کاملا بی ضرر است. کراتوزیس پیلاریس در افراد سالم نیز رایج است.

پوست مرغی شدن بدن

چه کسی مبتلا به پوست مرغی شدن بدن می شود؟

هر کسی می تواند مبتلا به کراتوزیس پیلاریس شود، اگرچه معمولا این بیماری، بیماری پوستی کودکان و نوجوانان است، بسیاری از بزرگسالان نیز ممکن است که به این بیماری دچار شوند. به نظر می رسد بانوان بیشتر از مردان مبتلا به کراتوزیس پیلاریس می شوند. سن شروع اغلب در طی ده سال اول زندگی است و ممکن است در دوران بلوغ نیز بدتر شود. با این حال، کراتوزیس پیلاریس ممکن است در هر سنی آغاز شود. به نظر می رسد یک جنبه ژنتیکی برای کراتوزیس پیلاریس وجود دارد. این بیماری معمولا در دوقلوها دیده شده است. کراتوزیس پیلاریس در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک و بیماران مبتلا به پوست بسیار خشک و یا انواع مختلف سندرم های پوستی نیز ظاهر می شود. به تازگی، متخصصین پزشکی متوجه شده اند که با قطع مصرف برخی از داروهایی که بر پوست تاثیر می گذارند، این بیماری نیز بر طرف می شود. این داروها عبارتند از:

  • سیکلوسپورین
  • مهار کننده های RF مثل دبرابنیف
  • مهارکننده های تیروزین کیناز مثل نیلوتینیب

پوست مرغی شدن بدن

آیا این بیماری بر کل بدن تاثیر می گذارد؟

کراتوزیس پیلاریس موجود در سراسر بدن بسیار نادر است. برآمدگی های ناشی از کراتوزیس پیلاریس بیشتر به طور مشخص در پشت بازو به وجود می آیند. سایر مکان های رایج شامل پشت، ران، باسن و گهگاهی صورت است. این بیماری بر چشم ها، دهان، کف دست ها یا کف پا ها تاثیر نمی گذارد.

چه چیزی باعث پوست مرغی شدن بدن می شود؟

علت دقیق کراتوزیس پیلاریس ناشناخته است. به نظر می رسد که مشکل تولید بیش از حد کراتین در پوست که مسئول ایجاد هایپرکراتینزیشن است، مشکل زا است. برخی معتقدند که ممکن است نقصی در تشکیل مو وجود داشته باشد، بخشی مربوط به تولید غدد سباسه معیوب، که ممکن است بخشی از ارتباط فیزیکی آن با فولیکول های مو را توضیح دهد. اکثریت بیماران مبتلا به کراتوزیس پیلاریس دارای خواص ژنتیکی شناخته شده و تحت تاثیر اعضای خانواده هستند. این بیماری می تواند با پوست خشک، آلرژی های تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک همراه باشد.

به نظر می رسد که برآمدگی ها در کراتوزیس پیلاریس از تجمع بیش از حد کراتین در لایه سطحی پوست در فولیکول های موی فرد بوجود می آیند. پوستی که در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته است، ضخامت خفیف و سوراخ شدن فولیکول مو را نشان می دهد. لایه های پوستی بالا ممکن است نشانی از رگ های خونی سطحی کوچک داشته باشند، به طوری که به پوست ظاهر قرمز و یا فرسوده می دهد.

علایم و نشانه های این بیماری چیست؟

به طور معمول، بیماران مبتلا به کراتوزیس پیلاریس با برآمدگی های پراکنده قرمز یا قهوه ای بسیار کوچک مشخص می شوند. هرچند ده تا صد ها برآمدگی بسیار کوچک، یک بافت شنی یک دست را تولید می کنند. بعضی از برآمدگی ها ممکن است کمی قرمز باشند و یا حاوی علائم التهابی همراه با علامت هشدار باشند.

 گاهی اوقات، موهای کوچک و پیچیده در زیر این برآمدگی های سخت به دام می افتند. بیماران ممکن است از بافت خشن و ظاهر پوستی غیرعادی شکایت کنند. گونه ها ممکن است صورتی، قرمز، فرسوده، و یا کمرنگ به نظر برسند.

پوست مرغی شدن بدن

کدام متخصصان پوست مرغی شدن بدن را درمان می کنند؟

اکثر پزشکان خانواده و اطفال قادر به تشخیص و درمان این بیماری هستند. گاهی اوقات مراجعه به متخصص پوست نیز ممکن است لازم باشد.

چگونه پزشکان این بیماری را تشخیص می دهند؟

تشخیص پوست مرغی شدن بدن بسیار ساده است و بر اساس یک ظاهر پوستی معمولی در مناطقی مانند سینه ها شناخته می شود. سابقه خانوادگی نیز در کراتوزیس پیلاریس بسیار موثر است، زیرا یک مولفه قوی ژنتیکی برای این بیماری وجود دارد. معاینه بالینی یک پزشک بیماری را تایید می کند. در ابتدای شروع کراتوزیس پیلاریس که در بزرگسالی اتفاق می افتد، باید مواد مخدر را به عنوان یک علت احتمالی در نظر گرفت.

آیا آزمایشات آزمایشگاهی برای تشخیص پوست مرغی شدن بدن وجود دارد؟

از آنجا که وجود کراتوز پیلاریس قابل تشخیص است، آزمایشات خاص آزمایشگاهی برای تشخیص لازم نیست. بیوپسی پوست (با استفاده از جراحی یک قطعه کوچکی از پوست با استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی) ممکن است در موارد نادر مورد استفاده قرار گیرد.

این بیماری در زیر میکروسکوپ شبیه چیست؟

هیستوپاتولوژی یا آسیب شناسی شرایطی برای بررسی میکروسکوپی بافت بدن در اثر بزرگنمایی بالا توسط پاتولوژیست یا متخصص پوست است. هیستوپاتولوژی کراتوزیس پیلاریس ضخیم شدن لايه بیرونی پوست، افزایش سلول های دانه ای اپیدرم (hypergranulosis) و اتصال فولیکول های موی فرد را نشان می دهد. درمی های فوقانی (لایه پوست زیر اپیدرم) ممکن است دارای التهاب میکروسکوپی باشند که تغییرات التهابی لنفوسیتی پریواسکتیک سطحی ملایم را به صورت خفیف به وجود می آورند.

رژیم کراس فیت

آیا رژیم غذایی با کراتوزیس پیلاریس ارتباط دارد؟

رژیم غذایی ، کراتوز پیلاریس را تحت تاثیر قرار نمی دهد. کمبود ویتامین A باعث ایجاد علائم شبیه به پوست مرغی شدن بدن می شود، اما ثابت نشده که کراتوزیس پیلاریس را ایجاد کند.

آیا این بیماری قابل درمان است؟

هیچ درمانی در دسترس نیست و قرص های معجزه آسا و یا درمان جهانی موثری برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد. گاهی اوقات خود به خود درمان می شود.

آیا کراتوزیس پیلاریس مسری است؟

کراتوزیس پیلاریس مسری نیست و افراد آن را از طریق تماس با پوست به شخص دیگری منتقل نمی کنند و از هیچ کس دیگری آن را نمی گیرند. بعضی از افراد به علت ژنتیک و نوع پوست، مستعد ابتلا به کراتوزیس پیلاریس هستند.

چه شرایطی شبیه به پوست مرغی شدن بدن است؟

سایر شرایط پزشکی می تواند شبیه به کراتوزیس پیلاریس باشد. کراتوزیس پیلاریس ممکن است شبیه به آکنه، میلیا، فولیکولیت، اگزما، درماتیت آتوپیک یا پوست خشک (xerosis) باشد. کراتوزیس پیلاریس همچنین ممکن است شبیه به شرایط غیر معمول پوستی مانند لیسهن اسپینولوسوس، فریونودرما (کمبود ویتامین (A، اریتم فریوژنز، اچثیوز ولگاریس، کیست های مودار سرخ، کراتوز فولیکولاریس (بیماری داریر)، بیماری کریل، لیکن نیتیدو، لیپن اسپینولوسوس، فولیکولیت سوراخدار و تریکوستاز اسپینولوزا باشد.

در هند و کشورهای دیگر، یک وضعیت خاص به اسم کوچک erythromelanosis follicularis faciei et colli رخ می دهد. این وضعیت غیرمعمول ممکن است دارای یک رابطه ژنتیکی با کراتوزیس پیلاریس باشد. Erythromelanosis follicularis faciei et colli با علائم triad hyperpigmentation (رنگ پوست تیره تر)، متصل کردن فولیکولار (فولیکول های موی مسدود شده) و قرمزی صورت و گردن مشخص می شود.

پوست مرغی شدن بدن

آیا درمان های خانگی برای این بیماری وجود دارد؟

  • اقدامات لازم را برای جلوگیری از خشکی بیش از حد پوست، به خصوص در ماه های سرد زمستان انجام دهید.
  • از صابون های ملایم مانند پاک کننده صابون Dove یا پاک کننده Cetaphil استفاده کنید.
  • لکه های پوستی را با لوسیون مخصوص حاوی لاکتات آمونیوم مانند لوسیون AmLactin یا لاک هیدرین، لوسیون آلفا هیدروکسی اسید (اسید گلیکولیک)، کرم اوره (Urix 40) و سالیسیلیک اسید (Salex) چرب کنید.
  • دو بار در روز لوسيون را در ناحيه مبتلا به آرامي ماساژ دهيد.

از چه کارهایی خود داری کنید؟

  • از صابون ها یا پاک کننده های سفت استفاده نکنید.
  • به شدت خراش ندهید و سعی نکنید که پوست را از بین ببرید.
  • از کرم موضعی نتایج فوری را انتظار نداشته باشید.
  • هرگز امیدتان را از دست ندهید.

درمان کراتوز پیلاریس چیست؟

بسیاری از گزینه های درمانی و دستور العمل مراقبت از پوست برای کنترل پوست مرغی شدن بدن در دسترس هستند. اغلب پس از یک برنامه مراقبت منظم مالشی، به طور موقت بهبود می یابد. به عنوان یک قاعده کلی، درمان باید مداوم باشد. از آنجا که هیچ درمانی در دسترس نیست یا درمان موثر برای کراتوزیس پیلاریس  وجود ندارد، تعداد لوسیون های بالقوه و کرم ها زیاد است. مهم است که در نظر داشته باشید که با هر شرایطی هیچ درمانی در همه افراد یکسان نیست. درمان کامل ممکن نیست. در بعضی موارد، کراتوزیس پیلاریس ممکن است بدون هیچ گونه درمانی به طور خودبه خود بهبود یابد یا کم شود.

پوست مرغی شدن بدن

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اقدامات عمومی برای جلوگیری از خشکی بیش از حد پوست، از جمله استفاده از پاک کننده های صابونی ملایم را توصیه می کنند. چرب کردن پوست اغلب درمان اصلی برای تقریبا تمام موارد است.

مرطوب کننده های ضدعفونی کننده بدون نسخه، مانند لوسیون Cetaphil یا پماد آ AquaPhor ممکن است موارد خفیف کراتوزیس پیلاریس را بهبود بخشد. سایر گزینه های درمانی در دسترس برای شرایط دشوار شامل موارد زیر است:

  • لوسیون لاکتیک اسید (AmLactin، لاک هیدرین)
  • لوسیون آلفا هیدروکسی اسید (گلیون، لوسیون بدن گلیکولیک)
  • کرم اوره (Carmol 10، Carmol 20، Carmol 40، اریس ۴۰)
  • سالیسیلیک اسید (لوسیون Salex)
  • کرم ترتینوئین موضعی (Retin A)
  • کرم های موضعی استریک (تریامسینولون ۰٫۱٪)

 به تازگی، متخصصین پزشکی، لیزر را برای کراتوزیس پیلاریس توصیه می کنند. درمان های جدید اثبات نشده عبارتند از:

  • شستشوی موضعی با کمپلکس دی اکسید کلر
  • باکتری های اکسید کننده آمونیاک
  • درمان به وسیله فوتوپرومومیک

مردم، بسیاری از درمان های مربوط به کراتوزیس پیلاریس را انجام داده اند، از جمله لیزر دی اکسید کربن. همانطور که هیچ درمان معجزه آسا یا موثری برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، مهم است که با احتیاط روند درمانی خود را ادامه دهیم.

پزشکان به ندرت ممکن است یک کروم استروئیدی موضعی را برای مدت کوتاه هفت تا ده روزه برای مبتلایان به خارش و منطقه قرمز ملتهب تجویز کنند.

از آنجا که کراتوزیس پیلاریس به طور کلی یک بیماری مزمن است که نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد، اکثر درمان ها نیاز به تکرار یا استفاده طولانی مدت برای تماشا نتایج مطلوب دارند.

پوست مرغی شدن بدن

پاک کننده ها و لوسیون های ضعیف برای پوست های حساس: روزانه پوست خود را بشویید و لوسیون را دو بار در روز استفاده کنید. چند نمونه از این لوسیون ها شامل:

  • Cetaphil
  • داو
  • Eucerin
  • کورل

مرطوب کننده های قوی برای درمان خانگی: یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

  • لوسیون اسید لاکتیک (AmLactin، لاک هیدرین)
  • لوسیون آلفا هیدروکسی اسید (لوسیون گلیتون، سیتروسکس گلیکولیک ۱۵٪)
  • کرم های اوره (Carmol 10، Carmol 20، Carmol 40، Urix 40)
  • لوسیون سالیسیلیک اسید (Salex 6٪)
  • ۳٪ سالیسیلیک اسید در ۲۰٪ کرم اوره تشکیل شده است

پوست مرغی شدن بدن

عوارض ناشی از این بیماری چیست؟

تغییرات موقت رنگ پوست که التهاب hypopigmentation (یا کم رنگ تر از رنگ پوست عادی) نامیده می شود و یا hypopigmentation ممکن است بعد از التهاب، برآمدگی های قرمز را ایجاد کند. آلرژی دائمی و التهاب شدید به ندرت رخ می دهد.

پیش بینی بیماران مبتلا به پوست مرغی شدن بدن چیست؟

به طور کلی، پوست مرغی شدن بدن یک بیماری مزمن پوستی است که دوره ای، بدتر یا بهتر می شود و یک وضعیت پوستی خوش خیم، غيرقابل انعطاف و خود محدودکننده است که تمایل دارد خفیف باشد. کراتوزیس پیلاریس اغلب در بسیاری از بیماران با افزایش سن بهبود می یابد. بسیاری از بیماران علائم خود را در ماه های تابستان و عوارض فصلی را در ماه های زمستان که سرد تر است نشان می دهند. به نظر می رسد که کراتوزیس پیلاریس در مناطق با رطوبت بالا بهبود می یابد. در موارد نادرتر، موارد غیر معمول کراتوزیس پیلاریس ممکن است باعث ناراحتی های پوستی شوند.

آیا من در نهایت از دست این بیماری راحت می شوم؟

کراتوزیس پیلاریس معمولا با افزایش سن بهبود می یابد. کراتوزیس پیلاریس ممکن است به طور خود به خود بعد از بلوغ کاملا از بین برود. با این حال، اغلب اوقات بیماری مزمن با تشدید و بهبود دوره ای همراه است. بسیاری از بزرگسالان هنوز این وضعیت پوست را تا ۴۰ تا ۵۰ سالگی خود دارند. افراد ممکن است که کراتوز پیلاریس را به ارث ببرند و با انواع مختلفی از بیماری های نادر پوستی دیگر همراه است. کراتوزیس پیلاریس معمولا به درمان مراقبتی مداوم نیاز دارد.

پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] خوراکی های تامین کننده ویتامین دی ابراهیم حاتمی‌کیا درباره "هما روستا" چه نوشت؟

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] استخدام مامور پخش اقا در تهران امروز اژدری زاده اسکوچیچ تا پایان فصل می ماند

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا