هشدار متخصص اپیدمیولوژی: موج‌های بعدی کرونا بزرگتر خواهد بود

مطالب جدید



پورتال یک: استاد تمام اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کتاب “ایران جامعه کوتاه مدت” گفت: در این کتاب به ویژگی مسئولان و مردم اشاره شده و متاسفانه موضوعات مطرح در کتاب اکنون نمود پیدا کرده است و باید سیستم حکومتی (همه ارکان جامعه که قدرت سیاسی و اداری دارند) دست در دست هم دهند و تکلیفی برای مردم مشخص کنند و مردم نیز باید به توصیه‌ها عمل کنند.

به گزارش پورتال یک، پروفسور “حمید شریفی” در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت این روزهای کشور از لحاظ شیوع بیماری کووید ۱۹ گفت: وضعیت این روزهای اپیدمی کرونا در کشور نامناسب است و هر روزه تعداد زیادی از مردم مبتلا و متاسفانه تعداد زیادی نیز به دلیل ابتلا به کووید جان خود را از دست می‌دهند.

وی روند اشغال تخت‌های بیمارستانی در کشور را افزایشی دانست و بیان کرد: اگر امروز فکری نکنیم بنا به دلایل متعددی روزهای آینده و با شروع شدت سرما وضعیت وخیم‌تر خواهد شد و حتی این احتمال می رود که وضعیت به جایی برسد که تخت کافی برای بستری بیماران در بخش‌های عمومی و به ویژه بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) نداشته باشیم.

این استاد تمام اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: از این رو لازم است مردم و حکومت همراه با هم اقدامات موثری جهت کاهش روند بیماری و فوتی های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در جامعه انجام دهند.

وی از علل خطر ماه‌های آینده گفته به میان آورد و تصریح کرد: به چند علت خطر ماه‌های آینده بیشتر از ماه‌های اخیر است؛ از این‌رو، ممکن است وضعیت اپیدمی کرونا در ماه‌های آذر، دی و بهمن‌ماه وخیم‌تر شود.

کرونا، سرما و خشکی را بیشتر دوست دارد

شریفی افزود: کرونا ویروس‌ها مانند ویروس‌های آنفلوآنزا شرایط سرما و خشکی را بیشتر دوست دارند و فعالیت آنها در طی ماه‌های سرد و خشک سال و احتمال انتقال آنها از یک فرد مبتلا به افراد سالم نیز در این ماه ها و این شرایط آب و هوایی افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این فصول به علت سردی هوا معمولا تهویه هوا کمتر صورت می‌گیرد و افراد در محیط‌های سربسته بدون تهویه مناسب هستند، اظهار کرد: عدم تهویه و تراکم بیشتر مردم در محیط‌های سربسته مانند منازل، محیط‌های اداری و تجاری باعث افزایش انتقال ویروس می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: وسایل گرم‌کننده معمولا خشکی هوا را افزایش می‌دهند و این افزایش خشکی هوا هم به انتقال ویروس کمک می‌کند. همچنین در این روزها، گردش ویروس در حال حاضر در جامعه خیلی زیاد است و این گردش بالای ویروس در جامعه می‌تواند به سرعت انتقال ویروس کمک کرده و احتمال آلودگی را افزایش دهد.

باید برای قبل، حین و بعد از تعطیلی‌ها برنامه داشته باشیم

وی بیان کرد: هیچ اعتقادی به رنگ‌بندی مناطق ندارم. اکنون همه کشور در وضعیت شدید اپیدمی کرونا قرار دارد پس باید این رنگ‌بندی‌ها را دیگر کنار بگذاریم. معمولا رنگ‌بندی برای اپیدمی‌هایی مطرح می شود که خیلی سریع وضعیت آن‌ها تغییر پیدا می‌کند و این رنگ بندی ها می تواند در شناخت بهتر مناطق و اقدمات فوریتی برای آنها کمک‌کننده باشد این در حالی است که در حال حاضر هیچ منطقه کم خطری در کشور نداریم.

این استاد تمام اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره سیاست تعطیلی که به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شده است، به ایسنا گفت: باید برای قبل، حین و بعد تعطیلی‌ها برنامه داشته باشیم و اگر برنامه داشته باشیم حتما موفق خواهیم شد ولی اگر بی‌برنامه بخواهیم اقدامی انجام دهیم موفق نخواهیم شد. همه ارگان‌ها و نهادها از جمله نهادهای سیاسی، امنیتی، نظامی و در کل تمام ساختار حکومتی جامعه، بخش خصوصی و مردم باید دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود. این مشکل وزارت بهداشت به تنهایی نیست و نیاز است همه مشارکت و کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه باید دقیقا تکلیف مردم مشخص شود و اپیدمی فقط با بستن فضای فروشگاهی و اداری جمع نمی‌شود، افزود: ممکن است مردم دوباره به سمت مهمانی‌های خانوادگی بروند. مدنظر داشته باشید که دیگر شرایط تعطیلات نوروز نیست زیرا مردم در حال حاضر دیگر خسته شده‌اند و یکسری توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند ولی مردم در عید نوروز مسایل را بیشتر جدی می‌گرفتند.

شریفی تاکید کرد: باید تعطیلی‌ها کاملا با برنامه باشد و این برنامه‌ها باید توسط همه افرادی که تعهد می‌دهند به خوبی پیگیری شود. تعطیلی فقط در صورتی موفق خواهد بود که برنامه داشته باشیم. اگر بدون برنامه کشور تعطیل شود، اثر لازم برای کنترل بیماری ایجاد نخواهد داشت، ضمن آنکه مشکلات اقتصادی و روانی برای مردم هم در پی خواهد داشت.

وی با طرح این سوال که آیا بعد از تعطیلات سراسری، یک دفعه بازگشایی‌ها ‌صورت می‌گیرد؟ اظهار کرد: اگر بازگشایی‌ها و شروع فعالیت‌ها پس از تعطیلات یک دفعه انجام شود مانند یک فنری است که یک دفعه آزاد می‌شود زیرا مردم مدت‌ها کار اداری و سایر کارهای بیرون از منزل خود را انجام نداده‌اند و مدت‌ها بیرون نبودند دوباره هجوم می‌آورند و ازدحام‌ها بیشتر می‌شود فقط با این اقدام موج را چند هفته جابجا کرده‌ایم لذا باید برای اینکه چگونه به تعطیلات پایان دهیم نیز باید برنامه داشته باشیم و به مرور بازگشایی‌ها انجام شود.
با عدم موفقیت در کنترل اپیدمی کووید ۱۹ واقعیت تاریخی “حکومت نامسئول و مردمان نافرمان در ایران” نمود پیدا کرد

این اپیدمیولوژیست با اشاره به کتاب “ایران جامعه کوتاه مدت” گفت: در این کتاب تحلیل شده است که ایران همیشه از حکومت نامسئول و مردمان نافرمان رنج می‌برده است و متاسفانه این دو موضوع اکنون نمود پیدا کرده است و باید سیستم حکومتی (همه ارکان جامعه که قدرت سیاسی و اداری دارند) دست در دست هم دهند و تکلیفی برای مردم مشخص کنند و مردم نیز باید به توصیه‌ها عمل کنند.

وی با تاکید برآنکه اپیدمی را با همکاری مردم و سیستم حکومتی می‌توان کنترل کرد، تصریح کرد: این بحران، بحرانی نیست که سیستم یا مردم بتواند به تنهایی برای عبور از آن کاری انجام دهند و به اتحاد هر دو گروه نیاز است.

شریفی با یادآوری آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ در کشور اظهار کرد: متاسفانه تعداد مبتلایان و مرگ ومیر ناشی از کرونا در کشور روند افزایشی دارد و اگر از الان کاری نکنیم احتمال انتقال ویروس در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود و این موجی کنونی در ماه‌های آینده می‌تواند بزرگتر باشد و ممکن است سیستم درمانی دیگر جوابگو نباشد و مرگ‌ها به حدی برسد که حتی توان سیستم‌های تدفین هم نباشد که بتوانند این جسدها را دفن کنند.

مردم؛ دلتان برای سلامتی و جان خود و عزیزانتان بسوزد

وی خطاب به مردم گفت: دلتان برای سلامتی خود و عزیزانتان بسوزد و مرگ برای همسایه نیست و کرونا شوخی ندارد؛ آن را جدی بگیرید و کوچکترین علامت، آن را کروناویروس فرض کنید و اکنون بسیاری از علایم کووید ۱۹ گوارشی یا خفیف است و گلودرد و تب خفیف است. همه باید کمک کنیم تا چرخه ویروس در طبیعت و جامعه کاهش یابد.

این استاد تمام اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این نوشته که در بین ویروس‌ها بحث مسابقه نیز وجود دارد، اظهار کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از ویروس‌هایی که هر سال باعث سرماخوردگی می‌شدند از خانواده کروناویروس‌ها هستند که ممکن است امسال ویروس‌های ایجاد کننده سرماخوردگی‌ عادی که هر سال داشتیم به‌ علت مسابقه با این ویروس جدید در جامعه کم باشند و سرماخوردگی‌هایی که افراد به‌ صورت خفیف مبتلا می‌شوند هم عامل آن ویروس جدید باشد. از این‌رو افراد باید هر سرماخوردگی و هر تغییر سیستم بدن را دلیلی برای ابتلا به سرماخوردگی در نظر بگیرند. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که علایم ابتلا به این ویروس می‌تواند خیلی متنوع باشد مانند علایم چشمی، چشایی، بویایی، تنفسی، گوارشی، اسکلتی و …. . البته ترس بی‌جا هم نمی‌تواند کمکی به ما برای کنترل بیماری کند. باید از سوی تک‌تک افراد جامعه به‌ صورت منطقی خطر بیماری جدی گرفته شود.

وی خطاب به سیستم حکومتی عنوان کرد: باید یک برنامه‌ و نقشه راهی داشته باشید و باید برای همه مردم جامعه فکری بکنید و برنامه‌ای نیز برای بیماران داشته و بیماران را ردیابی و ایزوله کنید تا باعث آلوده کردن دیگران نشوند.

شریفی پیشنهاد کرد: اگر دولت در این زمستان قیمت حامل‌های انرژی را کاهش دهد تا مردم بتوانند تهویه هوا را در خانه‌هایشان داشته باشند و در روزها بتوانند پنجره‌های خانه‌های خود را باز بکنند تا هوای خانه عوض شود بار ویروس در خانه‌ها قطعا کمتر خواهد شد. گفتنی است هر ساله به دلیل آنکه قیمت حامل‌های انرژی زیاد است مردم معمولا پنجره‌های خانه خود را تا پایان زمستان باز نمی‌کنند و این بار ویروس را در محیط های بسته به ویژه منازل افزایش داده و می‌تواند باعث افزایش سرعت اپیدمی‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم حتما در خانه‌هایشان از بخور استفاده کنند زیرا بخور باعث مرطوب شدن سطح هوای خانه می‌شود و این ویروس‌ها سطح مرطوب را دوست ندارند و هر زمانی که هوا مربوط بادش ویروس در قطرات مرطوب روی زمین نشسته و خطرش کمتر شده و در هوای مرطوب این ویروس زودتر از بین می‌رود.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا