سرطان لوزالمعده؛ سرطانی خاموش

سلامت

سرطان لوزالمعده؛ سرطانی خاموش

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه سرطان لوزالمعده؛ سرطانی خاموش را ببینید.

سرطان نه تنها بخاطر مشکلانی که ایجاد می کند بلکه به دلیل کشندگی و خاموشی اش در مراحل اولیه یک بیماری ویران گر محسوب می شود.

سرطان لوزالمعده یکی از این انواع تهاجمی سرطان است که از سلول های اندام گوارشی به اسم کوچک لوزالمعده ایجاد می شود. این بیماری جان برخی شخصیت ها از جمله استیو جابز، مدیر عامل شرکت اپل را گرفته است.

پانکراس چیست؟

پانکراس بخشی از دستگاه گوارش است که شکلی اسفنجی دارد و در پشت معده واقع شده است. لوزالمعده با ساختن آنزیم‌های گوارشی به هضم چربی‌ها در روده کمک می‌کند. همچنین با ترشح هورمون‌های انسولین و گلوکاگون قند خون را تنظیم می کند.

سرطان لوزالمعده چیست؟

بدن انسان از تریلیون سلول ساخته شده و هر روز میلیاردها سلول باید جایگزین شوند. فرایندی که در آن سلول تقسیم شده و سلول دیگری را جایگزین می کند کاملا تنظیم شده است. گاهی اوقات اشتباهاتی در این فرآیند رخ می دهد که بر کد ژنتیکی ما تاثیر می گذارد که به آنها جهش می گویند. این امر منجر به تقسیم سلولی کنترل یا تنظیم نشده می شود که در نهایت سرطان را رقم می زند. سلول های سرطانی منجر به تومورهایی می شوند که به سرعت رشد می کنند و به اندام های دیگر گسترش می یابند.

در میان سرطان های اندام های شکمی، سرطان لوزالمعده کشنده تر از بقیه است. بقای کلی ۵ ساله برای تمام مراحل بیماری پس از تشخیص فقط ۶ درصد است. علیرغم همه پیشرفت های اخیر در زمینه درمان سایر سرطان ها، بقای پس از تشخیص سرطان لوزالمعده طی چند دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

علائم سرطان پانکراس چیست؟

علائم شامل دردهای فوقانی شکم یا کمر، کاهش اشتها، کاهش وزن، مشکلات گوارشی و زردی یا تغییر رنگ زرد در چشم است. از آنجا که علائم غیر اختصاصی است اغلب تشخیص با تاخیر صورت می گیرد.

آزمایشات لازم برای تشخیص سرطان پانکراس چیست؟

تشخیص سرطان لوزالمعده دشوار است و  آن را به عنوان بیماری خاموش می شناسند زیرا در اعماق شکم قرار دارد. آزمایشات طبق مراحل پیش بینی شده انجام می شود که معمولا شامل آزمایش خون و سونوگرافی است و اغلب به سی تی اسکن از شکم هم نیاز پیدا می کنند. برای ارزیابی بیشتر ممکن است آزمایش های دیگری مانند آزمایش تومور مارکر، ام آر آی و سونوگرافی آندوسکوپیک نیز لازم باشد.

گزینه های درمانی برای سرطان لوزالمعده چیست؟

جراحی تنها گزینه درمانی است که می تواند فرصتی برای درمان فراهم کند. این بیماری فقط تا زمانی قابل درمان است که سرطان در لوزالمعده محدود باشد و به سایر اندام ها سرایت نکرده باشد. روش جراحی که معمولا مورد نیاز است عمل “پانکراتیکودئودنکتومی” نامیده می شود و به دلیل تعداد زیاد ساختارهای حیاتی نزدیک پانکراس یک عمل جراحی پیچیده محسوب می شود. متاسفانه پس از انجام آزمایش ها از هر ۵ بیمار فقط یک نفر می تواند تحت عمل جراحی قرار گیرد. بقیه تومورهایی دارند که به طور محلی خیلی بزرگ شده اند یا به اندام های دیگر گسترش یافته اند.

سایر گزینه های درمانی شامل شیمی درمانی و رادیوتراپی می شود که گاهی اوقات قبل از جراحی تجویز می شود تا اگر در مرحله مرزی است شانس برداشتن تومور را بهبود ببخشد.

در مواردی که تومور متاستاز یا به اندام های دیگر گسترش یافته باشد درمان تسکینی انجام می شود که شامل مسکن ها و استفاده از استنت های آندوسکوپیک است.

بیشتربخوانید:دانستنی های مهم در مورد سرطان پانکراس

بیشتربخوانید:رژیم غذایی کم چرب باعث کاهش سرطان لوزالمعده

بیشتربخوانید:پانکراس: عملکرد، موقعیت و بیماری

عوامل خطر سرطان لوزالمعده چیست؟

برخی از عوامل خطر با احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان لوزالمعده مرتبط هستند. این موارد شامل سیگار کشیدن، سومصرف الکل، چاقی، سن بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ سال، دیابت، پانکراتیت مزمن، داروهای خاص، سابقه خانوادگی و رژیم غذایی چرب است.

برخی از اقدامات پیشگیرانه عبارتند از قطع سیگار، رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و عدم مصرف الکل که می تواند عوامل خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

وجود علائم هشدار دهنده مانند سن بیش از ۴۰ سال همراه با کاهش وزن و اشتها، درد غیر قابل توضیح در قسمت فوقانی شکم یا کمر باید شما را وادار کند که هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید و تحت معاینه دقیق قرار بگیرید.

مترجم: الهه زارعی

سرطان لوزالمعده؛ سرطانی خاموش

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره سرطان لوزالمعده؛ سرطانی خاموش با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا