سرطان روده؛ تشخیص و درمان مرحله چهارم سرطان روده

اخبار

سرطان روده؛ تشخیص و درمان مرحله چهارم سرطان روده

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه سرطان روده؛ تشخیص و درمان مرحله چهارم سرطان روده را ببینید.

مرحله چهارم سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می افتد که سرطان در روده بزرگ گسترش یافته و یا به بافت ها و اندام های دیگر سرایت می کند (متاستاز). سرطان روده بزرگ بیشتر در کبد پخش می شود، اما ممکن است به ریه ها، غدد لنفاوی یا پوشش حفره شکم نیز برسد. انجمن سرطان آمریکا (ACS) خاطر نشان می کند که میزان نسبی بقای ۵ ساله برای افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در مرحله چهارم سرطان روده بزرگ ، ۱۴٪ است. با این حال، افراد با یکدیگر تفاوت دارند و عوامل دیگری نیز به میزان بقای فرد کمک می کنند. با این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام همراه باشید.

تشخیص مرحله چهارم سرطان روده بزرگ

تشخیص دقیق و درست سرطان روده بزرگ ممکن است نیاز به صبر و تحمل داشته باشد، زیرا پزشکان از آزمایشات زیادی برای تشخیص و تعیین محل سرطان استفاده می کنند. اگر پزشکان موفق به شناسایی سرطان  شوند، از آزمایشات  بیشتری نیز استفاده خواهند کرد تا ببینند که آیا سرطان پیشرفت کرده است یا خیر.

سرطان روده بزرگ در مردان

آزمایشات  و فرایند هایی که می توانند به تشخیص سرطان روده کمک کنند عبارتند از:

  • معاینه فیزیکی
  • آزمایش خون
  • انجام کولونوسکوپی برای مشاهده داخل راست روده
  • نمونه برداری که در آن پزشک نمونه ای از بافت را بر می دارد و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد
  • آزمایشات مولکولی به منظور کمک به شناسایی ویژگی های خاص تومور که ممکن است برای درمان مهم باشد
  • آزمایشات تصویر برداری مانند سی تی، پی ای تی، سونوگرافی، یا ام آر آی به منظور تشخیص اینکه آیا سرطان پیشرفت کرده است یا خیر.
  • عکسبرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه برای بررسی این که آیا سرطان به ریه ها سرایت کرده  است یا خیر

پس از انجام تمام آزمایشات  لازم، پزشک درباره تشخیص خود با فرد بیمار، صحبت خواهد کرد.

تصمیم گیری

فردی که مرحله چهارم سرطان روده بزرگ ، در او تشخیص داده می شود، باید در مورد راهی که در پیش رو دارد، مخصوصا  در مورد گزینه  های درمانی، تصمیماتی را اتخاذ کند.

مهم است که درباره تمام گزینه  های درمانی، با پزشک خود گفتگو کنید و هدف از انجام هر نوع درمان را بفهمید.

گزینه های درمان مرحله چهارم سرطان روده بزرگ

گزینه  های درمانی برای افراد مبتلا به مرحله چهارم سرطان روده بزرگ ، نسبت به درمان هایی که برای مراحل اولیه سرطان مناسب هستند، محدود تر هستند.. با این حال هنوز چند گزینه درمانی و همچنین عوامل دیگری وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند.

سرطان روده -04

عمل جراحی

زمانی که سلول های سرطانی به اندام  ها و بافت  های دور، گسترش پیدا می کنند، بعید است که  عمل جراحی بتواند سرطان را درمان کند. برخی موارد دیگر وجود دارند که ممکن است عمل جراحی برای آنها، گزینه بهتری باشد.

اگر انجام یک اسکن، نشان دهد که سرطان تنها به چند قسمت کوچک سرایت کرده  است، ممکن است انجام عمل جراحی هنوز هم مفید باشد. پزشکان با انجام عمل جراحی و خارج کردن سلول های سرطانی، امیدوارند که به فرد کمک کنند تا بیشتر زندگی کند.

این اعمال جراحی شامل برداشتن قسمتی از روده بزرگ و غدد لنفاوی مجاور آن هست.جراحی های فرعی و اضافی،  می تواند قسمت  هایی از بافت را که سرطان در آنها پیشرفت کرده را بردارد. پزشکان معمولا قبل و بعد از عمل جراحی، انجام شیمی درمانی را توصیه می کنند.

اگر سلول های تومور، برای برداشتن، خیلی بزرگ باشند و یا تعداد آنها زیاد باشد، قبل از اینکه فرد تحت هر گونه عمل جراحی قرار گیرد، پزشک ممکن است شیمی درمانی را توصیه کند. اگر شیمی درمانی منجر به کوچک شدن تومور ها شود، در این صورت ممکن است که از جراح بخواهند که عمل جراحی را ادامه دهد.

در صورتی که سلول های سرطانی باعث انسداد روده بزرگ شوند، ممکن است نیاز باشد که پزشکان، جراحی های بیشتری را انجام دهند.در برخی موارد، عمل جراحی حداقل تهاجمی مانند گذاشتن یک استنت ممکن است نیاز باشد. جراحان می توانند از یک استنت، که لوله ای توخالی است و معمولا از یک فلز و یا پلاستیک مشبک ساخته شده است، از طریق کولونوسکوپی، وارد روده  بزرگ کنند. زمانی که این کار با موفقیت انجام شود، استنت می تواند روده را باز نگه دارد و انجام عمل جراحی تهاجمی، دیگر ضرورتی ندارد.

پزشکان همچنین ممکن است انجام عمل کولوستومی را توصیه کنند که در این عمل، قسمتی از روده را که در بالای بافت سرطانی قرار دارد، برداشته می شود و مواد زائد بدن از طریق یک شکاف کوچک که در پوست ایجاد می شود، دفع می شوند.

سرطان روده -05

شیمی درمانی

اگر سرطان روده بزرگ، آنقدر پیشرفت کرده باشد که جراحی موثر نباشد، شیمی درمانی، اصلی ترین گزینه درمانی است.

بیشتر افراد مبتلا به مرحله چهارم سرطان روده بزرگ ، شیمی درمانی یا درمان  های خاص هدفمند را برای کنترل پیشرفت سرطان یا علائم  بیماری، دریافت می کنند.

ممکن است پزشکان برخی از گروه های درمانی که شامل یک داروی هدفمند هستند را توصیه کنند که هدف از آن می تواند مسیر فاکتور رشد اندوتلیال عروقی(VEGF) و یا مسیر گیرنده فاکتور رشد اپیتلیال (EGFR) باشد.

انتخاب بین گروه های درمانی، در هر موقعیتی متفاوت است. مناسب  ترین گزینه درمانی، به نوع درمانی که فرد قبلا تحت آن درمان قرار گرفته است و همچنین سلامت کلی و واکنش آنها به درمان، بستگی دارد.

برای پزشکان، امتحان کردن درمان های متعدد، کار غیر معمولی نیست. اگر سرطان به اولین درمان پاسخ ندهد، ممکن است آن درمان را متوقف کرده و به جای آن از درمان دیگری استفاده کنند.

پرتو درمانی

پزشکان همچنین ممکن است در آخرین مراحل درمان سرطان روده بزرگ، پرتو درمانی را به منظور کاهش علائمی نظیر درد و ناراحتی توصیه کنند.. این درمان حتی ممکن است برای مدتی، تومور سرطانی را کوچک کند، اما معمولا سرطان را درمان نمی کند.

تزریق شریان کبدی

در صورت سرایت سرطان روده بزرگ به کبد، تزریق شریان کبدی ممکن است یک گزینه درمانی برای این دسته از افراد باشد.تزریق شریان کبدی، نوعی شیمی درمانی قسمت ای است که شامل تزریق مستقیم یک داروی شیمی درمانی ً به شریان کبدی در داخل کبد است. این درمان ممکن است باعث از بین بردن سلول های سرطانی شود، بدون اینکه آسیبی به سلول های سالم کبد برساند.

سرطان روده -03

خارج کردن بافت آسیب دیده به وسیله عمل جراحی یا آمبولیزاسیون

خارج کردن بافت آسیب دیده یا آمبولیزاسیون، ممکن است برای افرادی مناسب باشد که دارای متاستاتیک هستند و یا به عود مکرر سرطان روده بزرگ مبتلا هستند. این عود مکرر، ناشی از وجود چند تومور در ریه یا کبد است که اندازه آنها کمتر از ۴ سانتی متر هست.

در خارج کردن بافت آسیب دیده، از فرکانس های رادیویی، مایکروویو ها و یا از الکل استفاده می کند که افراد آن را با عنوان تزریق اتانول پوستی( PEI) می شناسند.این روش، سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند تا بافت های اطراف این سلول های سرطانی، آسیب نبینند.

در طول آمبولیزاسیون، پزشک، موادی را به داخل رگ  های خونی تزریق خواهد کرد تا جلوی جریان خون به سلول های سرطانی در داخل کبد را کاهش داده و یا مسدود کند.

مراقبت تسکین دهنده

در صورت سرایت و گسترش سرطان به بسیاری از اندام  ها و بافت های دور، جراحی ممکن است به افزایش طول عمر فرد، کمکی نکند..سایر گزینه  های درمانی، می توانند موجب زحمت و سختی شوند و ممکن است باعث بروز علائم دیگری شوند که کیفیت زندگی فرد را بدتر کنند.

در این گونه موارد، افراد ممکن است از درمان های پزشکی، به منظور درمان سرطان استفاده نکنند و به جای آن، مراقبت  تسکین دهنده را انتخاب کنند تا زندگی راحت  تری داشته باشند.

مراقبت تسکین دهنده به طور معمول شامل پیدا کردن راه  هایی برای مدیریت و کنترل درد و کاهش علائم فرد است تا بتوانند تا جایی که ممکن است به راحتی زندگی کنند.

سرطان روده -00

جمع بندی و نظر کلی

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در میان مردان و بانوان آمریکایی است. یک نفر از هر ۲۲ مرد و یک نفر از هر ۲۴ زن، به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

مرحله چهارم سرطان روده بزرگ ، آخرین مرحله از این سرطان است که  بیماری به بافت  ها و یا دیگر اعضای بدن گسترش پیدا کرده  است و در نتیجه، درمان آن دشوارتر می شود.. درمان ممکن است تا حدی موفقیت آمیز باشد و یا ممکن است پس از درمان، سرطان دوباره عود کند.

انجمن سرطان آمریکا،خاطر نشان می کند که میزان نسبی بقای ۵ ساله درباره مرحله چهارم سرطان روده بزرگ در حدود ۱۴ % است. با این حال، بر روی عوامل دیگری که ممکن است بر روی میزان بقای فرد تاثیر بگذارد، حسابی باز نمی کند.

به عنوان مثال، موفقیت روش  های درمانی خاص ممکن است در میان افراد، متفاوت باشد و بعضی از درمان ها که بر روی برخی افراد به خوبی اثر می کنند، ممکن است بر روی برخی دیگر، تاثیر زیادی نداشته باشد.

البته این آمار و ارقام، مربوط به گذشته است و همان طور که نوع درمان ها، در طول زمان بهتر می شوند، میزان بقا نیز ممکن است بهبود یابد چون درمان  های موثرتری در دسترس قرار می گیرند.

عوامل فردی نیز می توانند نقش مهمی را در نتایج شخصی فرد بازی کنند. به عنوان مثال، سن و سلامت کلی فرد ممکن است بر واکنش آنها نسبت به نوع درمان تاثیر بگذارند.

میزان پیشرفت سرطان ممکن است این نظریه را نیز تغییر دهد. اگر سرطان موجب بروز عوارضی مانند انسداد روده بزرگ یا ایجاد سوراخ در دیواره روده شود، دیدگاه فرد به احتمال زیاد، تغییر خواهد کرد.

این آمار و ارقام میزان بقا، تنها مربوط به مرحله چهارم سرطان روده بزرگ هست. میزان بقا برای افرادی که سرطان در آنها، بیشتر گسترش پیدا کرده و یا کسانی که پس از درمان، سرطان دوباره عود کرده است، متفاوت خواهد بود.

خلاصه و چکیده مطالب

مرحله چهارم سرطان روده بزرگ ، آخرین مرحله از این بیماری است. امید به زندگی در این مرحله، کمتر از مراحل اولیه سرطان است. میزان نسبی بقای ۵ ساله در سرطان روده بزرگ که به بخش  های دیگر بدن گسترش پیدا کرده  است در حدود ۱۴ درصد است. اما عوامل دیگری مانند روش  های درمانی انتخابی و سلامت کلی فرد، امید به زندگی را در فرد بالا می برند.

اگرچه هنوز هم گزینه های درمانی متعددی در دسترس هستند از جمله عمل جراحی و شیمی درمانی، اما برخی از افرادی که به آخرین مرحله سرطان مبتلا هستند،درمان های پزشکی را انتخاب نمی کنند و به دنبال مراقبت های تسکین دهنده هستند.

آیا می دانید مردان بیشتر در معرض خطر سرطان روده هستند؟ آیا با علائم سرطان روده بزرگ در مردان آشنایی دارید؟ اگر شما یا نزدیکانتان از این بیماری رنج می برید، تجربیات و پیشنهادات خود را با دیگر کاربران دکتر سلام به اشتراک بگذارید.

سرطان روده؛ تشخیص و درمان مرحله چهارم سرطان روده

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره سرطان روده؛ تشخیص و درمان مرحله چهارم سرطان روده با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] با اطلاعات بیشتر از مد Capture the Flag عنوان Halo 5: Guardians همراه کاهش …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] ژاپن مقابل والیبال ایران زانو زد (شوت) روایت خبرنگار کیهان از فاجعه منا در سال ۵۴

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا