رییس سازمان محیط زیست برای خشکسالی و آلودگی هوا برنامه داشته باشد

مطالب جدید



پورتال یک:رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی رییس سازمان حفاظت محیط دولت سیزدهم برای چالش‌هایی مانند خشکسالی و آلودگی هوا، اهتمام به اجرای برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۱ همچنین افزایش حساسیت به مسائل زیست‌محیطی را در بین تمامی مسئولان کشور از جمله اقدامات مهم رییس آینده این سازمان عنوان کرد.

به گزارش پورتال یک ،محمد مجابی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فردی که مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده می‌گیرد به‌طور قطع در ابتدای کار خود با مسائل زیست محیطی مهمی روبه‌رو خواهد بود که در حوزه دولت نیز اثرگذار است، اظهار کرد: مهمترین مساله زیست‌محیطی روز «خشکسالی و کمبود آب» است که ‌باید مورد توجه و برنامه‌ریزی جدی قرار گیرد.

«آلودگی هوا» چالش دیگری است که تا فرصت باقی است، لازم است برای آن برنامه‌ریزی شود.وی ادامه داد: به‌طور قطع فردی که این مسئولیت را عهده‌دار می‌شود باید به قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری – که در ۱۵ ماده ابلاغ شده است – و هم به قوانینی که سیاست‌ها را اجرایی می‌کند توجه جدی داشته باشد و به دو موضوع مهم یعنی اجرای برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۱ – که به‌زودی نگارش ‌لایحه آن آغاز می‌شود اهتمام داشته باشد.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه محیط زیست یکی از محورهای اصلی توسعه ‌پایدار است، گفت: به‌منظور اینکه کشور شرایط مناسبی را طی کند باید به محیط زیست با توجه ویژه دیدن شود. در موارد متعددی از قوانین بالادستی به محیط زیست پرداخته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اصل ۵۰ قانون اساسی و سیاست‌های کلی محیط زیست – که براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است – اشاره کرد.

وی افزود: قوانین مشخصی نیز در خصوص حوزه‌های مختلف محیط زیست مانند قانون هوای ‌پاک، قانون حفظ و احیای تالاب‌ها و قانون حفاظت از خاک وجود دارد. در سایر قوانین نیز به مسائل و ملاحظات زیست محیطی اشاره شده و لحاظ محیط زیست در قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

مجابی با بیان اینکه در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، خاطرنشان کرد: به‌طور قطع فردی که سکان‌دار سازمان بسیار با اهمیت حفاظت محیط زیست می‌شود نه تنها در برابر نسل کنونی بلکه در برابر نسل‌های آینده نیز مسئول است و باید محیط زیست را برای تمام نسل‌ها حفظ کند. نخستین برنامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست آینده باید ارائه ‌پیشنهادات در تهیه برنامه هفتم توسعه باشد تا بتواند در تمامی بخش‌های مختلف نکات مربوط به محیط زیست را لحاظ کند؛ هرچند براساس روند تهیه برنامه توسعه، در مرحله نخست سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در رابطه‌ با برنامه توسعه ارائه می‌شود که مجمع تشخیص مصلحت نظام روی این موضوع در زمان مقرر کار خود را انجام خواهد داد و به‌نظر می‌رسد که در آستانه فعالیت‌های دولت سیزدهم این سیاست کلی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: در این سیاست‌ آمده که جایگاه محیط زیست کشور باید نسبت به وضعیت موجود بهتر شود تا از لحاظ جدول جهانی بتواند در سکوی مناسب‌تری قرار بگیرد و شاهد روند بهبود آن باشیم همچنین همانطور که در یکی از مواد سیاست‌های کلی محیط زیست بحث فرهنگ‌سازی و استفاده از امر به سرشناس و نهی از منکر و در قانون اساسی نیز آمده است «حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است» و سازمان حفاظت محیط زیست باید با دیدن سیستمی میزان حساسیت و توجه به محیط زیست را میان تمامی مسئولان دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر بخش‌های اثرگذار و کلیه آحاد جامعه افزایش دهد چراکه هم مردم باید به‌عنوان شهروندان مسئول به محیط زیست توجه کنند و هم حاکمیت باید حق شهروندی را در زمینه برخورداری از محیط زیست سالم مد نظر قرار دهد.

به گفته رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس سازمان حفاظت محیط زیست شفاف‌سازی در انواع مجوزهایی که صادر می‌شود را به‌عنوان یک برنامه در دستور کار قرار دهد به‌طوری‌که لازم نباشد افراد در هیچ موردی مراجعه حضوری داشته باشند چراکه این عدم مراجعه حضوری می‌تواند به شفاف‌سازی و سلامت کمک بسیار زیادی کند همچنین لازم است آگاهی در حوزه محیط زیست را حق مردم بداند چراکه لازم است مردم نسبت به کلیه مسائل مربوط به سلامت خود آگاه باشند مانند وضعیت آلودگی هوا. آگاهی نسبت به این موضوع می‌تواند کمک کند تا افراد حساس و سایر گروه‌ها بدانند در جهت حفظ سلامتی خود چه اقداماتی را باید انجام دهند.

مجابی در ‌پایان ضمن آرزوی موفقیت برای هر شخصی که سکان‌دار سازمان حفاظت محیط زیست خواهد شد، گفت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تکیه بر نیروهایی که به کار در حوزه خود علاقه دارند به‌خصوص محیط‌بانان و نهادهای مردمی فعال در حوزه محیط زیست در این مسیر گام بردارد.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا