رفع لک و روش‌های آن

سلامت

رفع لک و روش‌های آن

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رفع لک و روش‌های آن را ببینید.

امروزه دلایل مختلفی و بسیار زیادی می‌توانند موجب ظاهر شدن لک روی پوست صورت و یا بدن افراد شوند. رفع لک‌های پدید آمده نیز، از همین رو به یکی از دغدغه‌های اصلی افراد و به خصوص بانوان بدل شده است. لک‌ها در واقع نقطه‌های قهوه‌ای هستند که به دلایل مختلفی روی پوست افراد پدیدار می‌شوند. برخلاف خال‌ها که برجسته هستند، لک‌ها برجستگی ندارند و کاملا صاف می‌باشند. همچنین درد و یا آزاری را نیز با خود به همراه ندارند.

اگرچه بسیاری از افراد به صورت ژنتیکی دارای لک روی پوست‌شان هستند، اما هیچ فردی با لک به دنیا نمی‌آید. معمولا تابش آفتاب باعث تشدید لک‌های پوستی می‌شود، اما راه‌های درمانی نیز برای آن‌ها وجود دارد. اگر می‌خواهید از شر این لک‌های پوستی خلاص شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا ۷ روش رفع لک را به شما معرفی کنیم و دلایلی را که ممکن است موجب به وجود آمدن لک روی پوست‌تان شود را برای شما بازگو نماییم.

رفع لک و روش‌های آن

لک چیست و چگونه بوجود می‌آید؟

مقدار ملانین موجود در پوست، رنگ پوست افراد را تعیین می‌کند. تنوع رنگی بین پوست‌های افراد نیز به دلیل تفوت مقدار ملانین پوست آن‌هاست. بدین معنا که افراد با پوست روشن‌تر دارای ملانین کمتری بوده و افراد با پوست‌های تیره ملانین پوستی بیشتری دارند.

ملانین پوست معمولا به صورت یکنواخت در تمام نواحی پوست پراکنده می‌شود. اما برخی دلایل می‌توانند موجب شوند که ملانین پوست در برخی قسمت‌ها بیشتر تولید شود و افزایش ملانین در آن بخش از پوست، موجب ایجاد لک شود. از آن جایی که افراد با پوست روشن ملانین کمتری در پوست خود دارند، در نتیجه افراد سفیدتر بیشتر از افراد با پوست‌های تیره در معرض لک می‌باشند و افراد سفید بیشتر به دنبال رفع لک می‌باشند.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد به صورت کاملا ارثی و ژنتیکی با این لک‌ها مواجه می‌شوند و ممکن است بوجود آمدن آن‌ها دلایل محیطی نداشته باشد.

روش‌های رفع لک

اگرچه عوامل مختلفی موجب بوجود آمدن لک‌ها می‌شوند، اما روش‌های مختلفی نیز برای رفع آن‌ها بوجود آمده است. پیش از اینکه اقدام به رفع لک از طریق هر یک از روش‌هایی که در ادامه مطرح خواهیم کرد نمایید، باید مورد معاینه پزشک قرار گیرید و نوع لک‌هایتان و علت ایجاد آن‌ها مشخص شود. برای تعیین نوع لک‌ها و علل ایجاد آن‌ها می‌توانید از متخصصین ما در کلینیک پورتال یک کمک بگیرید.

در ادامه به معرفی ۷ روش برای رفع لک و همچنین پیشگیری از آن خواهیم پرداخت:

کرم‌های ضد آفتاب

کرم‌های ضد آفتاب نمی‌توانند موجب رهایی شما از لک‌های پوست‌تان شوند، اما می‌توانند از بوجود آمدن لک‌های جدید جلوگیری کامل به عمل آورند. لازم است از کرم‌های ضد آفتاب به صورت تمام زمان و دائمی استفاده نمایید. حتی در روز‌هایی که هوا آفتابی نبوده و ابری می‌باشد نیز، با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌توانید از بوجود آمدن لک‌های جدید روی پوست‌تان جلوگیری کنید.

طبق تحقیقات به عمل آمده، ضد آفتاب‌ها باید به روش زیر مورد استفاده قرار گیرند:

  • هر ضد آفتاب باید دارای SPF ۳۰ و یا بالای آن باشد.
  • ضد آفتاب را ۱۵ دقیقه پیش از خروج از منزل، بر روی پوست خود بمالید.
  • هر ۲ ساعت یکبار مجددا ضد آفتاب بزنید، به خصوص بعد از شنا و فعالیت‌های سخت.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از موثرترین روش‌ها برای رف لک‌های پوستی به حساب می‌آید. این روش قسمت آسیب دیده پوست را مورد هدف قرار می‌دهد و با استفادذه از لیزر و نفوذ به لایه‌های درونی پوست، سعی می‌کند لک‌ها را به طور کامل رفع نماید. طبق تحقیقات انجام شده، لیزر کیوسوئیچ یکی از پرطرفدارترین لیزر‌ها در حوزه رفع و درمان لک به حساب می‌آید.

رفع لک و روش‌های آن

گفته می‌شود که لیزر‌ها در موارد بسیاری موجب رفع لک‌های پوستی می‌شوند و معمولا افراد از نتیجه‌ی این روش رضایت کامل دارند. لیزر درمانی روشی کاملا ایمن به حساب می‌آید. احتمال ایجاد زخم پس از انجام این درمان بسیار پایین است. البته انجام این روش درمانی می‌تواند عوارضی را نیز در پی داشته باشد، که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • خارش
  • تورم
  • قرمزی و التهاب
  • کنده شدن پوست
  • عفونت
  • تغییر در رنگ پوست

اگر سابقه تبخال اطراف دهان خود داشته باشیذ، لازم است ابتدا تبخال را به طور کامل درمان نمایید و سپس اقدام به انجام روش لیزر درمانی کنید. زیرا لیزر می‌تواند باعث تحریک تبخال و ایجاد تبخال‌های بیشتر شود.

لازم است پزشک متخصص پوست شما نسبت به دارو‌ها و کرم‌هایی که در حال مصرف آن‌ها هستید، آگاهی کامل داشته باشد. در بسیاری از موارد پزشکان، پیش از انجام لیزر درمانی، خود کرم‌ها و دارو‌های به خصوصی را به بیمار تجوز می‌کنند تا از کرم‌ها و دارو‌هایی که استفاده می‌کند آگاهی وامل داشته باشد.

لیزر درمانی می‌تواند تا چندین جلسه نیز به طول انجامد، اما در نظر داشته باشید که در حال حاضر، این روش یکی از بهترین و تاثیرگذارترین روش‌ها به حساب می‌آید، اما لازم است که انجام آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپترید.

کرایوتراپی

در این روش درمانی، بخشی از پوست فرد برای رفع لک، در معرض هوای سرد و کاهش دما قرار می‌گیرد. هدف از این کاهش دما، تخریب سلول‌های ناهنجار پوست می‌باشد. کرایوتراپی در کل روشی بسیار ایمن به حساب می‌آید که برای انجام آن از داروی بیهوشی استفاده نشده و طول مدت درمان بسیار کوتاه می‌باشد.

برخی از عوارض احتمالی کرایوتراپی می‌تواند شامل خونریزی و سوزش زیاد پوست باشد. کرایوتراپی بیشتر به رفع لک کمک می‌کند و کمتر پیش می‌آید که موجب ایجاد زخم روی پوست افراد شود.

کرم‌های روشن‌کننده

کرم‌های روشن‌کننده یکی دیگر از راه‌های ساده برای رفع لک به شمار می‌روند که امکان خرید بیشتر آن‌ها تنها با تجویز پزشک، مهیا می‌شود. این کرم‌ها دارای مواد و ترکیباتی می‌باشند که موجب از بین بردن برخی ملانین‌های پوستی می‌شود و در نتیجه‌ی آن پوست فرد روشن‌تر از سابق خواهد بود.

کرم‌های روشن‌کننده نیز به نوبه‌ی خود می‌توانند عوارضی داشته باشند. برخی از این عوارض شامل موارد زیر هستند:

کرم‌های روشن‌کننده معمولا دارای ماده‌ای به اسم هیدروکینون می‌باشند. طبق تحقیقاتی مشخص شد که این ماده می‌تواند موجب ایجاد سرطان روی موش‌ها شود. به همین خاطر در حال حاضر آزمایشات بیشتری برای رسیدن به نتیجه نهایی مورد نیاز است. به همین خاطر در حال حاضر برخی از کرم‌های روشن‌کننده، که دارای هیدروکینون هستند، به فروش نمی‌رسند.

کرم‌های ریتونوئید

ریتونوئید، یک نوع ترکیب شیمیایی در رابطه با ویتامین A می‌باشد و از آن برای رفع لک و درمان آکنه استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این کرم‌ها در رفع لک‌های کم‌رنگ ناشی از تابش آفتاب می‌باشد. این کرم‌ها علاوه بر رفع لک‌ها می‌توانند تاثیر به‌سزایی در پیشگیری از بوجود آمدن لک‌ها داشته باشند.

رفع لک و روش‌های آن

کرم‌های ریتونوئید نیز می‌توانند مانند سایر روش‌های رفع لک، عوارضی را در پی داشته باشند. برخی از این عوامل به شرح زیر می‌باشند:

  • قرمزی پوست
  • خشکی پوست
  • سوزش پوست
  • کنده شدن پوست
  • حساسیت بسیار زیاد پوست

لایه‌برداری شیمیایی یا پیلینگ

یکی از راه‌های اصلی درمان پوست‌های آسیب‌دیده، لایه‌برداری شیمیایی یا همان پیلینگ پوست می‌باشد. این روش علاوه بر اینکه می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات پوستی نظیر درمان اسکار، جای زخم و یا جای جوش موفق عمل کند، در رفع لک‌های پوستی نیز نقش به‌سزایی دارد.

در این روش ابتدا با استفاده از ماده‌ای شامل گلیکولیک اسید، به پوست آسیب وارد می‌شود و پوست آسیب‌دیده برداشته می‌شود تا سلول‌های پوستی با شناخت این آسیب، پوست جدیدی تولید نمایند.

لایه‌برداری‌های شیمیایی نیز دارای عوارض موقتی می‌باشند، که این عوارض به شرح زیر هستند:

  • سوزش
  • قرمزی پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • التهاب

درمان‌های خانگی

برای رفع برخی از لک‌ها که چندان قدیمی نیستند و رنگ زیادی نیز ندارند، می‌توانید از برخی روش‌های درمان خانگی برای رفع لک استفاده نمایید. هیچ یک از روش‌های خانگی دارای قطعیت در درمان نمی‌باشند و تنها ممکن است تا حدودی موجب کاهش لک‌ها شده و یا از ایجاد لک‌های جدید جلوگیری نمایند. برخی از این درمان‌های خانگی به شرح زیر هستند:

آب لیمو را مستقیما روی پوست خود بمالید. این ماده می‌تواند موجب روشن‌تر شدن پوست افراد شود.

عسل را با مقداری نمک و یا شکر مخلوط کنید تا یک اسکراب ساخته شود. عسل تاثیر به‌سزایی بر روشنی پوست افراد دارد.

رفع لک و روش‌های آن

خامه ترش را مستقیما روی پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را بشویید. خامه ترش دارای اسید لاکتیک می‌باشد که می‌تواند به روشن شدن لک‌ها کمک بسیاری کند.

ماست نیز دارای لاکتیک اسید بوده و تاثیر خوبی بر روشن‌تر شدن لک‌ها دارد. ماست را مستقیما روی پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه آبکشی کنید.

پیاز را به پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه پوست‌تان را با آب گرم بشویید. پیاز می‌تواند باعث لایه‌برداری شده و به روش‌تر شدن لک‌ها کمک شایانی نماید.

دقت داشته باشید که اگر از هر یک از روش‌های خانگی نتایج منفی دریافت کردید، سریعا انجام آن را متوقف کنید.

چه دلایلی موجب ایجاد لک‌ها روی پوست می‌شوند؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، نور خورشید ملانین‌های موجود در پوست افراد را در قسمت‌هایی تحریک می‌کند. این تحریک و افزایش ملانین در بخش‌هایی از پوست سبب ایجاد لک‌های پوستی می‌شود. در این میان افرادی که پوست‌های روشن‌تری دارند، بیشتر در معرض افزایش ملانین پوست می‌باشند. به همین خاطر این افراد باید راه‌های پیشگیری و رفع لک را جدی‌تر از افراد تیره‌تر بگیرند.

رفع لک و روش‌های آن

رفع لک و روش‌های آن

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره رفع لک و روش‌های آن با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا