“دونات” شیرینی گرد و خوشمزه

مطالب جدید

“دونات” شیرینی گرد و خوشمزه

دونات در ایران

دونات نوعی از شیرینی است که در حالت سنتی آن در روغن سرخ می‌شود و از آن به عنوان یک مدل دسر خوشمزه استفاده می‌کنند. دونات در بسیاری از کشورها شیرینی محبوبی به شمار می‌آید و در اشکال مختلف به عنوان میان‌وعده‌ای خوشمزه تهیه و مصرف می‌شود.

دونات

دونات‌ها معمولا از سرخ کردن خمیری تهیه شده از آرد و به شکل حلقه‌ای که وسط آن سوراخ است آماده می‌شود. برای طعم آن نیز از قند، شکلات یا شربت افرا استفاده می‌کنند. علاوه بر آرد، برای تهیه دونات از تخم‌مرغ، شیر یا ماست، شکر، روغن و طعم‌دهنده‌های طبیعی یا مصنوعی مجاز استفاده می‌کنند.

دونات ناتلی

دو نوع رایج دونات وجود دارد. یکی آن مدلی که حلقوی بوده و داخل آن نیز سوراخ است و دیگری دوناتی که با مربا، خامه، کاستارد یا ماده شیرین دیگری پر شده است. البته اشکال دیگر دونات شامل مدل توپی، مدل میله قدیمی از مد افتاده یا به شکل مستطیل نیز وجود دارد که محبوبیت و رواج کمتری دارند. در آمریکا دونات‌هایی به شکل مربع هم می‌پزند.

تاریخچه پخت دونات

تاریخ پخت دونات به درستی در دست نیست و محل مناقشه قنادها به حساب می‌آید. یک ایده و داستان این است که دونات اولین بار در قرن نوزدهم به وسیله‌ی مهاجران هلندی در آمریکا پخته شده است. اما دونات روایت دیگری نیز دارد. هانسون گریگوری یک قناد و آشپز آمریکایی است که برای اولین دفعه ادعا کرد که دونات حلقه‌ای شکل را در سال ۱۸۴۷ میلادی و روی عرشه یک کشتی تجاری پخته است. آن هم وقتی که ۱۶ سال بیشتر نداشته است. او ادعا کرد که برای پخت دونات از تکنیک‌هایی که از مادر خود آموخته بود، بهره برده و برای سوراخ مرکزی دونات نیز از قلع جعبه کشتی استفاده کرده است. اینطور که گریگوری می‌گوید او از مادر خود یاد گرفته است که برای ادویه و طعم دونات از جوز، دارچین، فندق یا گردو و پوست لیمو استفاده کند.

d3 d4

از طرفی اولین دفعه‌ای که اسم کوچک شیرینی مشابه دونات در یک کتاب شیرینی‌پزی انگلیسی آمده است؛ برمی‌گردد به سال ۱۸۰۳ میلادی که از یک دستورالعمل آمریکایی در آن کمک گرفته شده است. البته در سال ۲۰۱۳ یک نظریه جدید برای دونات پیدا شد. دستورپختی شبیه دستورالعمل تهیه دونات مربوط به سال ۱۸۰۰ که طرز پخت غذایی به اسم کوچک “Dow nuts” را شرح داده بودند. بنابراین در هر صورت به نظر می‌رسد تاریخ دونات با آمریکا و قرن نوزدهم پیوندی عمیق دارد.

روز ملی دونات در کشور آمریکا

دونات

آمریکایی‌ها هر سال اولین جمعه ماه ژوئن را جشن می‌گیرند و آن را روز ملی دونات می‌نامند. این روز را ارتش رستگاری آمریکا در سال ۱۹۸۳ به افتخار آن دسته از اعضای خود که به خاطر جنگ‌جهانی اول به فرانسه اعزام شده بودند، به عنوان روز ملی دونات اسم کوچک‌گذاری کرد. در دوران جنگ‌جهانی اولی ۲۵۰ نفر داوطلب از ارتش رستگاری عازم پاریس شدند. این افراد با کمبود موادغذایی و محصولات تازه پخته شده در میدان جنگ و میان سربازها روبه‌رو شدند. به همین خاطر دو نفر از این افراد به اسم کوچک‌های مارگارت و هلن ایده‌ی پخت دونات را ارائه دادند و عملی کردند. مارگارت در دفتر خاطرات خود و در پایان یک روز شلوغ نوشته است: «امروز ۲۲ کیک، ۳۰۰ پیراشکی و ۷۰۰ فنجان قهوه آماده کردیم.» به زودی بانوان دیگری نیز به آنان پیوستند. آن‌ها به “دونات دولیس” سرشناس شدند.

دونات در کشورهای مختلف

در آفریقای جنوبی دونات را در شربتی ادویه‌دار و نارگیلی غوطه‌ور می‌کنند. در کشور تونس شیرینی یویو مشابه دونات است. یک شیرینی سنتی و بسیار سرشناس و اندوده شده در شهد عسل. برای طعم بهتر نیز روی این دونات‌ها دانه‌های کنجد می‌پاشند و همراه با آب‌پرتقال یا شربت وانیل آن را می‌خورند. در مراکش، Sfenj یک شیرینی مشابه دونات است که آغشته به عسل می‌باشد و با پودر شکر تزئین می‌شود.

چینی‌ها نیز یک شیرینی سنتی مشابه دونات دارند. شیرینی خاصی که نسبت به دونات بافت متراکم‌تری دارد و روی آن شکر می‌پاشند. این شیرینی به جای خمیر آردی از سفیده تخم‌مرغ درست می‌شود.

دونات در هندوستان دراصل یک میان‌وعده‌ی حلقه‌ای شکل و بسیار خوش‌طعم است که به آن vada می‌گویند. اما شبه‌دونات دیگری نیز در این کشور وجود دارد. Balushahi شیرینی قدیمی و سرشناس هندی‌ها به شمار می‌آید. شیرینی خاصی که از آرد تهیه شده و در روغن زیاد سرخ می‌شود. اندونزی نیز یک خوراکی دارد به اسم کوچک kentang که چیزی شبیه دونات و پیراشکی است. حلقه‌هایی از آرد و پوره سیب‌زمینی و پوشش داده شده در پودر شکر یا قند و تخم مرغ.

ژاپن، مالزی، نپال، پاکستان، فیلیپین و دیگر کشورهای آسیایی نیز دونات‌های سنتی و بومی خود را دارند.

همچنین بخوانید : اسنک‌هایی خوشمزه در قنادی ناتلی

کشورهای اروپایی هم دونات‌های خود را دارند. دونات شیرینی سرشناس اروپایی‌ها در جشن‌های خانوادگی، کارناوال‌های عمومی و روزهای ملی است. در کشور چک دونات به سبک آمریکایی وجود دارد اما قبل از آن هم شکل حجیم و ژله‌ای آن نیز در این کشور رواج داشته است. مشابه این دونات‌ها در آلمان و لهستان هم یافت می‌شود. در دانمارک دونات به شکل و شمایل آمریکایی آن موجود است. فنلاندی‌ها به این شیرینی می‌گویند munkki و معادل فرانسوی آن نیز می‌شود beignet.

آلمانی‌ها انواع دونات‌های بومی خود و همچنین دونات آمریکایی را دارند که از همتایان بومی خود محبوبیت کمتری دارند. در یونان نیز یک میان‌وعده مانند دونات وجود دارد که به دو روش پخته می‌شود. یک نمونه از آن ترد است. در حالی که نمونه دیگر بزرگ‌تر و نرم‌تر پخته می‌شود. و Fánk یک کیک مجارستان سنتی شیرین شبیه دونات است.

دونات در ایران

دونات در ایران

دونات در ایران نیز شیرینی محبوبی است. قنادی‌های ایرانی نیز در سبد محصولات خود به این شیرینی سرشناس توجه ویژه و فراوانی داند. اگر شما به یکی از قنادی‌های معتبر موجود در سطح شهرستان مراجعه کنید، حتما ویترین دونات‌ها به چشمتان خواهد آمد. در قنادی ناتلی نیز می‌توانید دونات‌های خوشمزه‌ای پیدا کنید. هم نمونه‌های جهانی و هم نمونه‌های بومی و سنتی آن را. از شیرینی‌های سنتی مشابه دونات می‌توان به زولبیا، بامیه و پیراشکی اشاره کرد. دونات‌های حلقه‌ای، پوشش داده شده با پودر شکر، خرده‌های رنگی و شکلات هم چشم‌نواز هستند و هم وسوسه‌برانگیز. کافی است یک دانه از آن‌ها را امتحان کنید تا به فروشنده سفارش چند کیلو دونات بدهید. شما می‌توانید دونات‌های ناتلی را برای یک وعده صبحانه خوشمزه یا میان‌وعده‌ای شیرین و هم‌چنین دسری منحصربه‌فرد انتخاب کنید. شما برای خرید دونات از قنادی ناتلی دو راه دارید. یا به یکی از شعبه‌های ناتلی در سهروردی شمالی، پاسداران، نیاوران یا تهران‌پارس مراجعه کنید یا از طریق سایت ناتلی دونات‌های دل‌خواه خود را به صورت آنلاین سفارش دهید. امیدوارم با طعم خوب و خاطره‌انگیز دونات‌های ناتلی کامتان شیرین شود.

The post “دونات” شیرینی گرد و خوشمزه appeared first on آلامتو.

“دونات” شیرینی گرد و خوشمزه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا