تغذیه شهودی چیست؟ + بررسی فواید آن برای سلامتی

اخبار

تغذیه شهودی چیست؟ + بررسی فواید آن برای سلامتی

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه تغذیه شهودی چیست؟ + بررسی فواید آن برای سلامتی را ببینید.

تغذیه شهودی چیست؟ در مورد این نوع رژیم غذایی چه می دانید؟ شعار تغذیه شهودی این است: رژیم را کنار گذاشته و غذاهای سالم مصرف کنید. آیا از رژیم غذایی خسته شده و احساس گناه کرده که چرا این غذاها را می خورید؟ این مشکل شما تنها نیست. فرهنگ رژیم سخت باعث شده است بسیاری از مردم بر اساس مواد غذایی که می خورند احساس خوب یا بد نسبت به بدن و زندگی خود داشته باشند. طبق گفته متخصصان تغذیه، رژیم های غذایی سخت باعث شده اند که رژیم غذایی بی اثر بوده و بر سلامت و تندرستی تاثیر منفی داشته باشد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی تغذیه شهودی می پردازیم.

تغذیه شهودی چیست؟

تغذیه شهودی یک رویکرد سالم مصرف غذا است که اختلالات غذایی ناشی از رژیم غذایی سخت را بهبود می بخشد. تغذیه شهودی تغذیهنرمال و سالم است. همه ما باید به طور شهودی غذا بخوریم، اما قوانین و محدودیت های رژیم غذایی باعث شده است که این رویکرد تغذیه ای از بین برود. خبر خوب این است که از سر گیری تغذیه شهودی برای همه امکان پذیر است. شناخت فلسفه تغذیه شهودی اولین قدم برای اتخاذ این روش است.

تغذیه شهودی
طبق گفته های راشل هارتلی، RD، LD، مشاور تغذیه شهودی، تغذیه شهودی یک رویکرد غیر رژیمی به میل کردن است که به شما کمک می کند تا قوانین خارجی مانند قوانین رژیم غذایی و آنچه که باید بخورید و چقدر باید بخورید را یاد بگیرید. تغذیه شهودی بر روی نشانه های داخلی مانند گرسنگی، سیری و احساس شما پس از میل کردن غذا تاکید می کند.

تغذیه شهودی بر ۱۰ اصل استوار است که به شما کمک کرده سالم تر غذا بخورید و از خود مراقبتی و غذا لذت ببرید .

فلسفهتغذیهشهودی محدود کننده نبوده و پرخوری را توصیه نمی کند. تغذیه شهودی به معنای تمرکز بر نشانه های درونی بدن بدون هر گونه محدودیت غذایی است. شما متوجه خواهید شد که چه بخورید، چقدر بخورید، و چه زمان غذا بخورید و هیچ گونه احساس گناه نداشته باشید.

شما از غذا میل کردن لذت برده و افسوس غذاها را نمی خورید. تغذیه شهودی به معنی دوری از رژیم غذایی و رفتارهای سالم در مورد غذا میل کردن است.

محققان تغذیه شهودی

اولین تریبول و الیسه رش، کارشناسان برجسته تغذیه، نویسنده کتاب تغذیه شهودی در سال ۱۹۹۵ هستند. نسخه تجدید نظر شده این کتاب شامل به روز رسانی نسخه اصلی و یک کتاب کار جامع است. تغذیه شهودی کتاب کمکی در مورد سلامت بدن و ایجاد رابطه سالم با غذا، ذهن و بدن است.

به گفته نویسندگان، مشکل این است که قوانین و مقررات مربوط به رژیم غذایی باعث شده است که مردم به بدن خود توجه نکنند.

تغذیه شهودی به شما کمک می کند تا با احساسات ذاتی خود از گرسنگی و سیری ارتباط برقرار کنید. تریبول و رش بیان می کنند این رویکرد شما را از رژیم غذایی سخت نجات داده، تصویر بدن سالم را بازسازی کرده، به شما کمک می کند تا با غذا دوست شده و لذت غذا میل کردن را تجربه کنید.

تغذیه شهودی

آیا تغذیه آگاهانه همان تغذیه شهودی است؟

هارتلی می گوید: تغذیه آگاهانه، تغذیه شهودی نیست. تغذیه آگاهانه یک مهارت است که در چارچوب وسیع تغذیه شهودی و خارج از این چارچوب استفاده می شود. تغذیه آگاهانه یک مهارت یا تمرین است، در حالی که تغذیه شهودی فلسفه غذایی است

اصول تغذیه شهودی

تغذیه شهودی ۱۰ اصل دارد. باید تمامی اصول زیر را درک کرده و با نحوه کار آنها آشنا شده تا رویکرد غذایی شما شهودی باشد:

رژیم را کنار بگذارید

رژیم غذایی سریع و ترفندها را کنار بگذارید. رژیم های غذایی فقط امید الکی به شما داده که کاهش وزن آسان، سریع و دائمی است. دروغ هایی که در اثر رژیم های غذایی در مورد خودتان باور کرده اید، احساس ناراحتی برای کنار گذاشتن رژیم و اضافه وزن را نپذیرید. حتی یک امید کوچک که رژیم غذایی موثر خواهد بود مانع از درک تغذیه شهودی می شود.

درک گرسنگی

گرسنگی فرایند طبیعی و بیولوژیکی است. بدن شما نیاز به مقدار کافی انرژی و کربوهیدرات دارد تا به خوبی کار کند. نادیده گرفتن این نشانه بدن و احساس گرسنگی منجر به هوس، پرخوری می شود. درک نشانه های گرسنگی باعث افزایش اعتماد به خود و غذا می شود.

 آشتی با غذا

هر چیزی که دوست دارید بخورید که شامل تمامی غذاها بدون در نظر گرفتن فایده یا ضرر آنها است. هنگامی که به خودتان بگویید که نمی توانید غذای خاصی را بخورید، احساس محرومیت به شما دست داده و هوس شما بیشتر می شود. هوس معمولا باعث پرخوری، مشروب خوری، و احساس شدید گناه می شود.

تغذیه شهودی

چالش قانون مواد غذایی

افکار خوب یا بدی که در مورد خود دارید و ناشی از مصرف مواد غذایی بر اساس میزان کالری است را کنار بگذارید. رژیم های غذایی شما را به دلیل میل کردن مصرف بیش از حد کالری یا میل کردن شیرینی بد می دانند. این قوانین و محدودیت های غذایی غیر قابل قبول هستند. عدم پذیرش افکار منفی، گناه، و سایر قوانین رژیم غذایی، دلیل مهمی برای به کار گیری تغذیه شهودی است.

سیری را بپذیرید

نشانه های بدن که می گویند شما سیر هستید را بپذیرید که به این معنی است که شما دیگر گرسنه نبوده و نباید غذا بخورید. به سیگنال های سیری در طول وعده های غذایی خود توجه کرده و از طعم غذا لذت برده و همیشه سطح سیری خود را بدانید.

 کشف عامل رضایت

سعی کنید که تجربه غذایی شما لذت بخش و رضایت بخش باشد. هنگامی که خوراکی مورد علاقهخود را می خورید، خرسندی و رضایت بیشتری دارید. تجربه مثبت غذایی باعث می شود که با میل کردن غذای کمتر نیز احساس سیری کنید.

احساسات خود را با میل کردن غذا سرکوب نکنید . راه هایی برای مقابله با احساساتی مانند استرس، اضطراب، خشم، و یا خستگی بدون غذا میل کردن پیدا کنید. غذا این مشکلات را حل نمی کند. رفع این احساسات با غذا میل کردن باعث تشدید احساسات شده و احساس گناه غذا میل کردن را به آن اضافه می کند.

احترام به بدن خود

پذیرش بدن بخش مهمی از عشق ورزیدن به خود و احساس بهتر است. به جای انتقاد از خود، در نظر داشته باشید که سایز و شکل بدن هر فرد منحصر به فرد است. انتظارات غیرواقعی و انتقاد از بدن باعث می شود که نتوانید رژیم را از ذهن خود دور کنید.

ورزش (تفاوت را احساس کنید)

نیاز نیست ورزش سخت انجام داده تا تاثیر آن را احساس کنید. بر احساس خوب فعال بودن تمرکز کرده و نه سوخت کالری در جلسات تمرین ورزشی. هنگامی که انرژی شما افزایش یافته، خواب شما بهتر شده و کیفیت زندگی شما بهبود می یابد، احساس بهتر و انگیزهبیشتری برای ورزش خواهید داشت.

به سلامتی خود توجه کنید

لازم نیست تمامی غذاهایی که می خورید عالی باشند- چیزی که در رژیم های غذایی توصیه شده است. یک میان وعده خاص برای یک روز سبب اضافه وزن یا مشکلات سلامتی نمی شود. اگر هر روز چنین میان وعده ای مصرف کنید مشکل ساز است. غذاهایی انتخاب کرده که مزه خوبی داشته و مغذی هستند.

تغذیه شهودی

مزایای تغذیه شهودی برای کاهش وزن

بر اساس گفته های هارتلی، هدف تغذیه شهودی کاهش وزن نیست. متأسفانه ممکن است متخصصین تغذیه، مربیان و متخصصین دیگر تغذیه شهودی را به عنوان یک رژیم غذایی توصیه کنند، که کاملا متناقض با این ایده است.

هدف تغذیه شهودی بهبود رابطه شما با غذا است که به گفتههارتلی شامل رفتارهای غذایی سالم تر و حفظ مقیاس است. البته، گفته می شود که تقریبا هر فردی که از تغذیه شهودی بهره می گیرد سعی در کاهش وزن دارد.

تغذیه شهودی بدن شما را قادر می سازد تا چرخه رژیم غذایی را از بین برده و در محدوده وزن طبیعی قرار گیرد که هارتلی می گوید ممکن است پایین تر، بالاتر یا دقیقا همان وزن متناسب شما باشد.

مزایای سلامتی تغذیه شهودی

بر اساس گفته هارتلی، تغذیه شهودی مزایای زیادی برای سلامت جسمی و عاطفی دارد.

  • بهبود سطح کلسترول بد
  • کاهش اختلالات عاطفی و غذایی
  • تصویر بهتر از بدن
  • افزایش عزت نفس
  • کاهش استرس
  • بهبود متابولیسم
  • رضایت و خرسندی بیشتر

بررسی ۲۴ مطالعه مقطعی که اثرات روانی -اجتماعی تغذیه شهودی بر بانوان بالغ را مطالعه می کردند نشان داد که تغذیه شهودی اثرات مثبت زیر را به همراه دارد:

  • کاهش اختلالات تغذیه
  • تصویر مثبت از بدن
  • افزایش عملکرد عاطفی

تغذیه شهودی

مطالعه دیگری که در مجله رفتارهای غذایی منتشر شد، رژیم های محدود کننده و تغذیه شهودی را در یک گروه بزرگ از مردان و بانوان مقایسه کرد. مطالعه نشان داد که تغذیه شهودی به طور منحصر به فرد و به طور مداوم اختلالات غذایی و نگرانی های افراد در مورد بدن خود را کاهش می دهد .

شرکت کنندگان گروه تغذیه شهودی بیشتر از دیگران بدن خود را تحسین می کردند. همچنین توصیه شد که تغذیه شهودی در روش های بهداشت عمومی ارتقا یافته زیرا برای پیشگیری از اختلالات تغذیه ای مفید است.
این مطالعه با تأکید بر پذیرش بدن و کنار گذاشتن تفکر نادرست در مورد غذا و تغذیه، تغذیه شهودی را تایید می کند.

نتیجه گیری

این نوع تغذیه یک رویکرد غیر رژیمی است که بر درک نشانه های داخلی بدن تاکید می کند. دیگر نیازی به رژیم غذایی نبوده و احساس بدی در مورد خودتان نخواهید داشت. این نوع تغذیه، شما را از رژیم های غذایی رها کرده و با بهبود روابط خود با غذا و ورزش زندگی سالمی خواهید داشت.

۱۰ اصل تغذیه آگاهانه برای بهبود کیفیت سلامت و زندگی معرفی شد. برخی از مزایای تغذیه شهودی عبارتند از دیدن مثبت به بدن، کاهش کلسترول، کاهش استرس، افزایش متابولیسم، و افزایش رضایت از زندگی، و سلامت بیشتر.

 

تغذیه شهودی چیست؟ + بررسی فواید آن برای سلامتی

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره تغذیه شهودی چیست؟ + بررسی فواید آن برای سلامتی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] نظافت و تمیزکاری وسایل هوشمند پوتين: اسرائيل، عربستان و اروپا از حمايت تروريسم دست …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ در کشور گزارش تصویری جشن استقبال از دانشجویان جدید الورود دانشگاه خواجه نصیر

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا