تاثیرات مفید خواب مناسب

تاثیرات مفید خواب مناسب

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه تاثیرات مفید خواب مناسب را ببینید.

 images.jpg7876

خواب کم بر سلامتی افراد بی تاثیر نیست و می تواند اثرات مخربی روی آن بگذارد اگر از ۷ یا ۸ ساعت در شبانه روز کمتر بخوابید با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد که در این مطالب به برخی از آنان اشاره می کنیم.

آیا شما هم شب ها به سختی به خواب می روید؟ آیا زمان خواب تان کوتاه می باشد و هر شب کمتر از ۸ ساعت می خوابید؟ اگر جواب تان به این سوالات مثبت می باشد، بهتر می باشد بیشتر به سلامتی خود فکر کنید، چون بیخوابی در طولانی مدت تاثیرات مضری روی سلامتی به جا می گذارد.
چند سالی هست که محققان بیش از پیش به مقوله ی خواب علاقمند شده و به این نتیجه رسیده اند که ارتباط تنگاتنگی بین کیفیت خواب و سلامتی بدن وجود دارد، چون خواب باعث احیای بدن می شود.

علاوه بر اثرات جسمی بیخوابی که به سرعت خود را بروز می دهند، کمبود خواب عوارض روحی روانی نیز به همراه دارد که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

هر چه کیفیت خواب پایین و مدت زمان آن کوتاه تر باشد، احتمال اینکه کیفیت زندگی و سلامت فرد دستخوش تغییرات منفی شود زیاد می باشد.

در این مطالب چند تاثیر بیخوابی و بدخوابی را روی سلامت بدن بررسی می کنیم تا شما اهمیت بیشتری به آن بدهید.

بی خوابی و تاثیر آن در فشار خون

درست می باشد که بدن هر فردی بنا به شرایط زندگی، جنسیت، سن و غیره به ساعت خواب متفاوتی نیاز دارد، اما در حالت کلی این عقیده وجود دارد که خواب شبانه ۸ ساعت برای داشتن بدنی سالم و سرحال لازم می باشد.

باید بدانید که نخوابیدن، کم خوابی و یا داشتن اختلالات خواب به طور مستقیم روی فشار خون تاثیر می گذارد. مدت زمان کمتر از ۸ ساعت خواب در شب می تواند فشار خون سیستولیک را تا ۱۳۲ بالا ببرد در حالی که بهتر می باشد روی ۱۲۰ یا کمتر از آن باشد.

بی خوابی و تاثیر آن روی سلامت پانکراس

کم خوابی و عدم استراحت کافی تاثیر زیادی روی قدرت تبدیل گلوکز دارد. این مسئله نیز باعث افزایش میزان قند خون می شود.

متاسفانه خطر ابتلا به دیابت نوع دو و همچنین اضافه وزن نیز در این شرایط افزایش می یابد.

بی خوابی و تاثیر آن روی اشتها

کاهش مدت زمان خواب با افزایش شاخص توده ی بدنی در ارتباط می باشد. در واقع کم خوابی باعث کاهش میزان هورمون لپتین (هورمون کنترل کننده ی اشتها) و افزایش هورمون گرلین (هورمون افزایش دهنده ی اشتها) می شود.
حتما برای شما نیز پیش آمده می باشد که بعد از یک یا چند شب بیخوابی دچار سرماخوردگی شده اید. این نتیجه ی تاثیر کم خوابی روی تضعیف سیستم ایمنی بدن می باشد.

به همین دلیل نیز کم خوابی و بیخوابی خطر ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می دهد، چون میل به مصرف کربوهیدرات ها و دریافت کالری بیشتر را بالا می برد و باعث بروز اختلالات غذایی می شود.

کم خوابی و کاهش کالری سوزی

افرادی که به سختی به خواب می روند و کم خواب هستند، معمولا از نظر جسمی نیز کم تحرک اند. همین مسئله نیز باعث کاهش انرژی سوزی شده و تجمع کالری های دریافتی به صورت چربی افزایش می یابد.

کاهش فعالیت جسمی، افزایش اشتها و میل به غذاهای ناسالم از اثرات کم خوابی هستند که به سرعت به چاقی و اضافه وزن منتهی می شوند.

کم خوابی و تاثیر آن روی مغز

مغز یکی از ارگان هایی می باشد که بیشترین تاثیر را از کم خوابی و بدخوابی می گیرد. این تاثیر روی مغز بسیار سریع می باشد و هر فردی که شب را به درستی نخوابیده باشد، به سختی قادر به تمرکز روی فعالیت های خود خواهد بود.

علاوه بر این در طولانی مدت، قدرت مغز در پاکسازی پروتئین های تشکیل دهنده ی پلاک ها کاهش یافته و این مسئله دیر یا زود به بروز زوال عقل یا بیماری آلزایمر منتهی می شود.

کم خوابی و تاثیر آن در سیستم ایمنی بدن

خستگی جسمی ناشی از بیخوابی و کم خوابی باعث کمبود آنتی بادی ها شده و خطر ابتلا به بیماری های ویروسی را بالا می برد.

حتما برای شما نیز پیش آمده می باشد که بعد از یک یا چند شب بیخوابی دچار سرماخوردگی شده اید. این نتیجه ی تاثیر کم خوابی روی تضعیف سیستم ایمنی بدن می باشد. برای استراحت کافی، سربازهای بدن نیاز به خوابی با کیفیت و کافی دارید.

کم خوابی و تاثیر آن در استرس

اثرات روحی بیخوابی با سرعت خود را نشان می دهند. بعد از بیخوابی و کم خوابی شما بیشتر دچار مشکلاتی مانند استرس، تحریک پذیری یا افسردگی می شوید.

متاسفانه بیخوابی به طور چشمگیری استرس و میزان هورمون کورتیزول را افزایش می دهد.

کم خوابی و تاثیر آن در احساس درد

به عقیده ی متخصصان داشتن خواب کمتر از ۸ ساعت در شب، احتمال بروز دردهای عضلانی و سردردهای روزانه را افزایش می دهد.

کم خوابی و تاثیر آن در پیری زودرس پوست

بیخوابی، مصرف دخانیات و آسیب های نور خورشید بزرگ ترین دشمنان پوست محسوب می شوند. در طول خواب بدن از فرصت استفاده کرده و میزان هورمون هایی که خاصیت ارتجاعی پوست را تنظیم می کنند افزایش می دهد. در نتیجه نقش زیادی در پیشگیری از پیدایش زودهنگام چین و چروک پوستی دارد.

علاوه بر این، خواب باعث احیای سلول ها شده و تاثیر رادیکال های آزاد روی بافتهای پوستی را کاهش می دهد. بنابراین اگر می خواهید پوستتان جوان و شاداب بماند، شب ها زودتر به رختخواب رفته و خواب کافی داشته باشید.

کم خوابی و تاثیر آن روی عضلات

اگر در طول شب به میزان کافی نخوابید بی فایده می باشد که در طول روز چندین ساعت را برای تقویت عضلاتتان زمان صرف کنید، چون در طول شب بدن هورمون هایی آزاد می کند که باعث تنظیم عملکردهای اصلی بدن می شود. هورمون محرک رشد نیز از جمله ی این هورمون هاست.

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، به سختی ماهیچه ها و عضلاتی قوی خواهند داشت و بیشتر از افرادی که خواب کافی دارند، احساس فرسودگی جسمی خواهند کرد.

تبیان

تاثیرات مفید خواب مناسب

منبع : پورتال دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره تاثیرات مفید خواب مناسب با ما در میان بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن