اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی

سلامت

اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی را ببینید.

سوال : اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی چیست؟

پاسخ : ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت و عملکرد صحیح بدن بسیار ضروری است. این آزمایش برای تعیین میزان ویتامین D در خون یا برای نظارت بر درمان کمبود ویتامین D در صورت مصرف مکمل های ویتامین D انجام می شود.  زمانی که در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستید یا دارای علائم کمبود آن می‌باشید باید این آزمایش را انجام دهید. همچنین ممکن است پزشک شما در آزمایش‌های دوره‌ای یا چکاپ انجام آزمایش ویتامین D را تجویز کند.

برای آگاهی بیشتر از اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی به سراغ آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی یا دریافت نوبت از آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی کلیک کنید.

آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی

اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی

۴۴۹۷۵۴۹۸

۰۹۱۲۴۸۳۹۱۸۲

۰۹۱۲۷۷۲۷۲۹۸

 

در چه شرایطی انجام منظم آزمایش ویتامین D توصیه می شود؟

این گروه از افراد در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند و باید به طور منظم آزمایش دهند.

  • افرادی که به میزان کافی در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند.
  • افرادی که سطوح غیر طبیعی کلسیم، فسفر و یا هورمون‌های پاراتیروئیدی (PTH) دارند.
  • بیماران مبتلا به مشکلات استخوانی (پوکی استخوان).
  • بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک، کرون، سلیاک و یا افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده‌اند، که در واقع مشکل سو جذب چربی دارند.
  • سالمندان.
  • افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
  • افرادی با پوست تیره.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند.
  • بیماران کلیوی.
  • بیمارانی که به طور طولانی مدت داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین، فنوباربیتال، کاربامازپین، اسید والپروئیک و کورتیکواستروئیدها را مصرف کرده‌اند.

 

چه نمونه ای برای این آزمایش مورد نیاز است؟

نمونه مورد نیاز برای این آزمایش خون می‌باشد و نیازی به رعایت ناشتایی ندارد.
با این حال، مکمل های ویتامین D نباید قبل از آزمایش استفاده شوند.

 

اهمیت ویتامین D در بدن چیست؟

  • نقش اصلی ویتامین D کمک به تنظیم ویا هموستاز کلسیم، فسفر و (تا حدی کمتر) منیزیم در خون است و برای رشد مناسب و سلامت استخوان حیاتی است.
  • ویتامین D نقش اساسی در رشد و انقباض عضلات دارد و انقباض عضلانی را از طریق انتقال کلسیم و فسفر تنظیم می کند. این ویتامین همچنین در پیشگیری از بیماری آلزایمر و بهبود علائم در بیماران مبتلا به ام اس موثر است.
  • استخوان‌ها نرم و بدشکل می‌شوند و نمی‌توانند به طور طبیعی خود را ترمیم کنند و منجر به بیماری‌هایی به اسم کوچک راشیتیسم در کودکان، نرمی یا شکستگی در بزرگسالان (استئومالاسی) و پوکی استخوان در افراد مسن می‌شود.
  • ویتامین D بر رشد سلولی و تمایز بسیاری از بافت های دیگر تأثیر می گذارد و به تنظیم سیستم ایمنی کمک می کند. کمبود ویتامین D یکی از عواملی است که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.
  • برخی شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان پروستات، بیماری های خودایمنی، بیماری های قلبی عروقی، پرکاری تیروئید ثانویه و افسردگی را افزایش دهد.
  • همچنین موجب افزایش حساسیت به عفونت و مشکلات عضلانی می‌شود. در افراد مسن مصرف ویتامین D و کلسیم می‌تواند در افزایش قدرت و هماهنگی عضلات بسیار مؤثر باشد.

اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی

منابع تأمین کننده ویتامین دی چیست؟

این ویتامین از دو منبع به دست می آید:

۱- درون زا که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می شود.

۲- برون زا که از طریق غذا و مکمل های غذایی تامین می شود.

ساختارهای شیمیایی انواع ویتامین دی کمی متفاوت است و به آنها ویتامین D2 (ارگوکالسیفرول) و ویتامین D3 (کلکالسیفرول) می گویند.
شکل D2 در مواد غذایی و به صورت داروهای ویتامین دی و در مکمل‌ها وجود دارد. ویتامین D3 نوعی فرم تولید شده در بدن است، در واقع به طور طبیعی دراثر اشعه اولترا ویولت نور خورشید در پوست از ۷ – دهیدروکلسترول تولید شده که در برخی مکمل‌ها نیز استفاده می‌شود.
ویتامین D2 و D3 تولید شده در داخل و یا خارج از بدن، در کبد و کلیه‌ها به فرم فعال بیولوژیکی ۱,۲۵- dihydroxy vitamin D (calcitriol)  تبدیل می‌شود.

ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، زرده تخم مرغ، جگر، لبنیات، برخی غلات و سبزیحات مانند سویا و قارچ منابع غذایی تأمین کتتده ویتامین دی می‌باشند.

معمولاً دو بار در هفته به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. افرادی که به اندازه کافی آفتاب نمی گیرند ممکن است ویتامین D مورد نیاز خود را از منابع غذایی یا مکمل ها دریافت کنند.

 

اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره اهمیت انجام آزمایش ویتامین دی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا