ویژگی های شخصیتی محمدجواد ظریف

ویژگی های شخصیتی محمدجواد ظریف

شخصیت شناسی ، ویژگی های شخصیتی محمدجواد ظریف  ، آدم ها ممکن می باشد باهوش به دنیا بیایند، اما هیچ کس مذاکره کننده به دنیا نمی آید. مجموعه پیچیده ای از تربیت خانوادگی، شرایط نسلی، ویژگی های زیستی و فضایی که فرد در آن زیست می کند، دست به دست هم می دهند و ویژگی های شخصیتی یک نفر را می سازند. این روزها بعد از توافق تاریخی هسته ای، برای بسیاری از مردم ما چه آنان که با توافق موافق اند و چه آنان که مخالف، محمدجواد ظریف یکی از کنجکاوی برانگیزترین شخصیت هاست.

محمدجواد ظریف،شخصیت شناسی

این مطالب یک کنکاش می باشد برای اینکه بدانیم ظریف چگونه ظریف شد. نمی خواهیم ویژگی های شخصیتی ظریف را ردیف کنیم. می خواهیم بگوییم این ویژگی های شخصیتی از کجا آمده می باشد. غیر از این می خواهیم بگوییم که مذاکره به چه نوع هوشی احتیاج دارد و نشانه های این هوش از کجا در ظریف هویدا شد.

برای این کنکاش از کتاب «آقای سفیر» انتشارات نی که یک مصاحبه مفصل با ظریف می باشد، استفاده کرده ایم. احتمالا آخر این مطالب اگر شما هم تجربه ها یا استعدادهای مشابهی داشته اید دستتان می آید که یک مذاکره کننده درون دارید که می توانید در شغل و تحصیل و زندگی خانوادگی از آن استفاده کنید.

ظریف در یک خانواده از دو طرف بازاری به دنیا آمد. هم پدر و هم پدربزرگ مادریش بازاری بودند. به نظر نمی رسد بازاری بودن، چندان تاثیری در شخصیت ظریف گذاشته باشد، اما بدون شک زندگی در یک فضای «مذهبی سنتی» چنان که در بازار سال ۱۳۳۸ یعنی سالی که ظریف به دنیا آمد رایج بود، روی شخصیت او موثر بوده می باشد. خانواده بازاری مذهبی سنتی هم با محدودیت ها و هم با امکاناتی مثل فرستادن ظریف به مدرسه علوی یا فرستادنش به خارج از کشور، چنان که بعدها می بینیم روی شخصیت او موثر بوده اند.

شکل متفاوت خانواده

محمدجواد، آخرین فرزند خانواده ای بود که هم مادر از ازدواج قبلی فرزند داشت و هم بد. او با پدرش پنجاه سال اختلاف سن داشت. این ترتیب تولد و این فرم خانواده هم می تواند آسیب هایی با خودش داشته باشد، یعنی احساس نادیده گرفته شدن یا بیش از حد مورد توجه بودن در شخص به وجود آورد و هم می تواند یک امکان باشد.

اگر خانواده ای از مجموعه خواهرها و برادرهای ناتنی تشکیل شود و به سامان باشد، چنان که خانواده ظریف بود، این پیام را می دهد که می توان شکل متفاوتی از خانواده داشت، بدون این که مشکلی پیش بیاید. این یعنی امکان تجربه فضاهای متفاوت چیزی که در ذهن یک مذاکره کننده خوش بین باید وجود داشته باشد.

زندگی در پشت باغشاه

ظریف در یک خانه بزرگ در خیابان کمالی تهران، یعنی دقیقا پشت باغشاه به دنیا آمد. در سال های کودکی ظریف، هنوز بخشی از خیابان امام خمینی فعلی که از وسط باغشاه گذشته می باشد، وجود نداشت.

محمدجواد ظریف،شخصیت شناسی

خیابان کمالی یک نیم دایره بود که بیشتر باغشاه را دور می زد. این ها چه اهمیتی دارد؟ ظریف هر روز که از خانه بیرون می آمد و می خواست به جایی از منظقه برود، باید از کنار دیوار باغشاه عبور می کرد. شما در کودکیتان در چه فضایی از منظقه یا روستا زندگی کرده اید؟ این فضا روی شخصیتتان تاثیر نداشته می باشد؟ باغشاه بیش از هر چیز یک فضای سیاسی می باشد.

جایی که محمدعلی شاه دور و بری هایش را جمع کرد و مجلس را به توپ بست. جایی که تهران قجری تمام می شد و تهران پهلوی با همین خانه های درندشت بازاری ها از جمله خانه ای که ظریف در آن بزرگ شد، شروع می شد. زندگی در کنار یک مکان سیاسی حتی اگر ذهن را سیاسی بار نیاورد به کنجکاوی های سیاسی دامن می زند.

هوش کلامی

ظریف در مدرسه علوی درس خوانده می باشد. یک مدرسه مذهبی متفاوت که دانش آموزانش را بااخلاق و البته سیاسی بار می آورد. او اولین سخنرانی اش را در بزرگداشت مرحوم روزبه، در سال اول دبیرستان جلوی جمع دانش آموزان علوی که بیشترشان از او بزرگتر بودند، انجام داد. این آشکارترین نشانه هوش کلامی در یک فرد می باشد.

این را بگذارید کنار این که همیشه نمره اول بود، خواندن و نوشتن را زود شروع کرد، شیفته خواندن کتاب- از کتاب های شریعتی و مطهری گرفته تا شعر- و یاد گرفتن زبان از جمله عربی و انگلیسی بود و خارج از مدرسه عربی می خواند. همه این ها یعنی هوش کلامی سرشار، چیزی که  مذاکره بیش از هر چیز به آن احتیاج دارد.

مواجه با دنیای غرب

ظریف غرب را برای اولین بار در هشت سالگی دید. وقتی که مادرش به دلیل بیماری در انگلیس بستری شد و او هم با مادرش هفت ماه  در انگلیس ماند. برای پسربچه ای که به دلیل فضای سختگیرانه مذهبی حتی از تماشا تلویزیون در خانه محروم بود، تماشا فضای بازتر دنیای غرب تجربه ای تاثیرگذار می باشد، تجربه ای که در هفده سالگی با مهاجرت ظاهرا تحصیلی، به آمریکا برای سال های متمادی تکرار شد.

امید به عوض

ظریف از همان سال های دبیرستان بدون این که به دسته ای وابسته باشد، سیاسی شد. درواقع مهاجرت او به آمریکا به خاطر پیغام هایی بود که از این طرف و آن طرف به او رسیده بود که بعد از همکلاسی های مدرسه علوی دیگر نوبت به دستگیری او رسیده می باشد.

محمدجواد ظریف،شخصیت شناسی

در سال های مهاجرت به آمریکا هم او عضو فعال انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی شد. او هم در داخل و هم در خارج از ایران پیگیر فعالیت های انقلابی ای بود که در نهایت در سال ۵۷ پیروز شد. وقتی فعالیت های شما آن هم در سال های جوانی به نتیجه می رسد، شما شخصیتی خوشبین و امیدوار به عوض پیدا می کنید.

عوض از درون

همه ویژگی هایی که تا حالا گفته شد یک طرف، این ویژگی آخر یک طرف. ممکن است این مهم ترین ویژگی شخصیتی ظریف می باشد. ظریف در یک خانواده مذهبی- سنتی به دنیا آمد، اما راه خودش را پیدا کرد و به یک مذهبی متفاوت تبدیل شد. ظریف در مدرسه علوی یعنی مدرسه ای نمره اول بود که همه بچه ها خودشان را تافته جدابافته می دانستند، او هم تا سال ها همین حس را داشت، اما دوست تحقیرکننده ای داشت که به غیر از پیام منفی تحقیر، این پیام مثبت را می داد که خاکی باشد و خودش را بالاتر از دیگران ندارند. اتفاقی که در درون ظریف افتاد.

در سال های جوانی، ظریف یک دیپلمات تند انقلابی بود. او در جلسه های عمومی شورای امنیت، هرگاه نامی از ایران برده می شد از قانون حق جواب استفاده می کرد و ده دقیقه جواب می داد. کاری که بعدها فهمید از نظر دیپلماتیک اشتباه می باشد و نه تنها سودی ندارد، بلکه جامعه جهانی را به ایران حساس تر می کند. او از درون عوض کرد و بعد شرایط بیرون را عوض داد.

منبع : ماهنامه سپیده دانایی

ویژگی های شخصیتی محمدجواد ظریف

تهیه و گردآوری : گروه پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا