وزارت بهداشت بگويد، تعطيل مي‌كنيم

مطالب جدید



پورتال یک: خبر رسمي اول روز چهارشنبه رسيد: «كرونا وارد ايران شد.» خبري كه تا عصر همان روز سوم اسفند تبديل به قطعيتي شد با ضربه بيشتر: «دو بيمار مبتلا به كرونا در قم در‌گذشتند.» از روز پنجشنبه لايه به لايه به ميزان سوالات و ترديدها و نگراني‌ها افزوده شد تا جمعه كه نوبت به نگراني‌ جدي پدر و مادرهايي رسيد كه قرار بود از آغاز هفته بچه‌ها را روانه مدرسه‌ها كنند.

به گزارش پورتال یک به نقل از اعتماد، نتيجه برگزاري انتخابات تبديل شد به تعطيلي مدرسه‌ها در روز شنبه كه اغلب حوزه‌هاي راي‌گيري شده بودند و در همان روز وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه اختيار تعطيلي مدارس در دست حوزه سياسي و بهداشتي است و هنوز دليلي براي تعطيلي مدرسه‌ها در تهران يا شهرهاي ديگر وجود ندارد اما پيش از پايان روز شنبه خبر تعطيلي‌هاي مدارس در شهرهاي مختلف و عاقبت تعطيلي‌هاي تهران تا پايان هفته جاري رسيد. اما اينها شروع داستان است، ترس و نگراني بابت ادامه روند كار مدارس همچنان ادامه دارد و برخي خانواده‌ها براي فرستادن يا نفرستادن بچه‌ها به مدرسه ديگر لزوما منتظر تصميم دولت نيستند. «من فكر مي‌كنم اين تصميم‌ها براي تهران بيشتر از اينكه فرآيند منطقي را طي كنند، تصميم‌هايي سياسي هستند. به نظرم مقاومت‌هايي در برابر تعطيلي وجود دارد تا ابعاد رواني ماجرا كنترل شود. شخصا به فاكتورهايي كه در اين تصميم‌گيري لحاظ مي‌شود اعتماد ندارم. يعني فكر نمي‌كنم اين فاكتورها صرفا فاكتورهاي علمي و بهداشتي باشند. حتي مطمئن نيستم اطلاعات و آگاهي كه به من به عنوان يك شهروند داده شده، نسبت به وضعيت شيوع اين بيماري در كشور درست يا كافي باشد. بنابراين سعي مي‌كنم به عنوان يك پدر محتاطانه عمل كنم و فرزندم را در معرض ريسك قرار ندهم.» اين گفته‌هاي «الف» است، پدر يك پسر كلاس ششمي كه از همان روز شنبه و زماني كه هنوز آموزش و پرورش مدرسه‌هاي تهران را تعطيل نكرده بود، همراه با همسرش تصميم گرفتند تا اين‌بار قانون خودشان را براي مدرسه رفتن يا نرفتن پسرشان به اجرا بگذارند. پسر او دانش‌آموز يك مدرسه غيرانتفاعي است و از قضا اين پدر نگراني زيادي هم بابت وضعيت بهداشتي مدرسه ندارد: «نگراني من از تماس پسرم با ساير بچه‌ها است كه نمي‌دانم بقيه روز در معرض چه چيزهايي هستند، كجاها مي‌روند و خانواده‌هاي‌شان تا چه حد نسبت به كرونا آگاهي دارند و آن را جدي مي‌گيرند.» اين تصميم او و همسرش به عنوان يك خانواده است و هيچ بنايي ندارند كه آن را به ديگر والدين تعميم دهند چون به قول خودش اين تصميم تبعاتي مثل افت تحصيلي هم در پي دارد: «نمي‌توانم كسي را به اين كار توصيه كنم چون از حساسيت آنها به وضعيت تحصيلي بچه‌هاي‌شان آگاه نيستم و فكر مي‌كنم هر كسي بايد خودش با پذيرفتن اين تبعات تصميم بگيرد.»

تعطيلي‌هاي گسترده در شهرهاي ايتاليا

آن دسته از پدر و مادرهايي كه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي هم هستند بيشتر مشغول اين بحث هستند و البته نگراني‌هاي آنها با نگراني معلماني كه فكر بازگشت به كلاس‌هاي پر از دانش‌آموز را مي‌كنند هم همراه شد. يكي از اين معلم‌ها در صفحه توييترش نوشته: «بايد حداقل در استان‌هايي كه موارد ابتلا تاييد شده مدارس تا بعداز تعطيلات نوروز بسته بمونند. بعد توي تابستون ادامه بديم كلاس‌ها رو. امتحاناتم جاي خرداد تيرماه برگزار بشن. كنترل اين فراگيري توي كلاس‌هاي ۳۵-۳۰ نفره غيرممكنه. من معلم جرات كلاس رفتن ندارم.» كاربران نگران و گاه خشمگين از وضعيت ادامه كار احتمالي مدرسه‌ها و ساير اماكن عمومي مختلف البته علاوه بر تمهيدات چين، خيلي سريع به اقدامات پيشگيرانه ايتاليا اشاره مي‌كنند، كشوري كه شيوع كرونا در آن پس از ايران تاييد شد و خيلي زود دست به تعطيلي مدرسه‌ها، رستوران‌ها، اماكن مذهبي زد و البته محدوديت‌هاي شديد در چند شهر درگير را بلافاصله آغاز كرد.

بر اساس آخرين گزارش‌ها تعداد سه مورد مبتلا در ايتاليا در روز جمعه به ۲۰۰ نفر تا روز دوشنبه (ديروز) رسيده است و رقم جان باختگان به ۵ نفر. جست‌وجوي تيم‌هاي بهداشتي براي نخستين بيمار مبتلا به ويروس در ايتاليا همچنان ادامه دارد و به موازات آن وزارت بهداشت اين كشور اقدامات پيشگيرانه فوري خود را از روز شنبه آغاز كرده است: تعطيلي تمام ساختمان‌هاي عمومي در ۱۰ شهر، محدوديت در رفت‌وآمد، نظارت و قرنطينه تمامي كساني كه ممكن است در معرض ابتلا به ويروس كرونا بوده باشند. ميلان، پايتخت مد ايتاليا بزرگ‌ترين شهر در قسمت‌اي است كه چند شهر آن گزارش ابتلا به كرونا داده‌اند و همين موضوع سبب تعطيلي دست كم يك هفته‌اي تمامي مدرسه‌هاي اين شهر شد و البته تعليق عمومي مربوط به هفته مد ميلان. به گزارش شبكه خبري سي‌ان‌ان، دو مورد از موارد ابتلا به ويروس كرونا هم در شهر ونيز گزارش شده‌اند، شهري كه از قضا در آستانه برگزاري كارناوال بزرگ و سرشناس خود قرار داشت كه سالانه گردشگران فراواني را به اين شهر مي‌كشاند اما گزارش دو مورد ابتلا و قرار داشتن ونيز در نزديكي ديگر شهرهاي مبتلا شده به اين ويروس كافي بود تا كارناوال سرشناس شهر روي آب لغو شود، تمامي جلسات عمومي و غيرعمومي در شهر ممنوع اعلام شوند و تمامي موزه‌ها، دانشگاه‌ها و البته مدرسه‌هاي شهر هم تعطيل. همه اين مقايسه‌ها و البته نگراني جهاني بابت افزايش ناگهاني مبتلايان به ويروس در كره جنوبي، ايتاليا و ايران سبب شده تا نگراني مادر و پدرها براي ادامه وضعيت افزايش پيدا كند. زمزمه «مدرسه‌ها را تا نوروز تعطيل كنيد» دو سه روزي است كه در فضاي مجازي و البته در ميان برخي از معلمان آغاز شده است. تا روز جمعه و با مشخص‌تر شدن موارد ابتلا در شهرهاي مختلف كشور، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بايد تصميم بگيرند كه آيا مدرسه‌ها براي بازگشت دانش‌آموزان امن هستند يا نه. و البته اين‌بار والدين هم به موازات دولت، مشغول به رايزني‌ها و تصميم‌گيري‌هاي خودشان هستند.

وزير آموزش و پرورش:

سلامت بچه‌ها در اولويت است

«روش‌هاي آموزش مجازي را طراحي كرده‌ايم و آمادگي خودمان را داريم به سرعت بالا مي‌بريم تا اگر مدارس در برخي مناطق ناگزير شد به دستور وزارت بهداشت تعطيلات طولاني مدت‌تري داشته باشند، دانش‌آموزان از آموزش محروم نمانند.» محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش مي‌گويد پله به پله همراه با بررسي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي وزارت بهداشت پيش مي‌روند و در هر مرحله تصميم خواهند گرفت كه مدرسه‌ها در كدام شهرها براي دانش‌آموزان خطري دارند يا ندارند. گزينه تعطيلي بلندمدت به گفته او به هر حال روي ميز است و در صورت لزوم و اعلام وزارت بهداشت ممكن است در برخي مناطق اجرايي شود. او در مورد موضع وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه ادامه كار مدرسه‌ها گفت‌وگو كرد.

خيلي از خانواده‌ها دچار سردرگمي شده‌اند، برخي‌ها وحشت‌زده هستند و نمي‌دانند در شرايط شيوع كرونا در كشور تكليف بچه‌هاي‌شان در مدرسه‌ها چه مي‌شود. برخي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي گفته‌اند كه فارغ از تصميم آموزش و پرورش فعلا بچه‌هاي‌شان را مدرسه نمي‌فرستند. الان تصميم شما براي ادامه روند كار مدارس چيست؟

ببينيد، توصيه من اين است كه اول توجه داشته باشيم با تمام امتيازاتي كه فضاي مجازي دارد، گاهي پديده‌ها را غيرواقعي و نادرست منعكس مي‌كند و موجب نگراني در افراد و خانواده‌ها مي‌شود. ما بالاخره با اين پديده روبه‌رو شده‌ايم كه پديده قابل اعتنايي است و بايد به آن توجه كرد. هنوز نمي‌دانيم قلمروي اين پديده كجاست. درست است كه كانونش تشخيص داده شده اما نمي‌دانيم چه افرادي و در چه سطحي مبتلا شده‌اند. مجموعه وزارت بهداشت دارد تمام تلاشش را مي‌كند كه كنترل‌هاي لازم را داشته باشد و خدمات لازم را ارايه كند. ما در آموزش و پرورش در درجه اول ماموريت داريم كه آگاهي‌هاي لازم را به دانش‌آموزان بدهيم، موظفيم مدارس را مجهز كنيم. من روز يكشنبه در دولت گزارشي دادم و تصويب شد تا اعتباري در اختيار آموزش و پرورش قرار بگيرد كه براي تجهيز مدارس به امكانات بهداشتي مورد نيازشان از طريق سرانه بهداشتي هر دانش‌آموز تامين شود. در مورد تعطيلي هم مردم مطمئن باشند كه ما متناسب با سياست‌هايي كه وزارت بهداشت اعلام كند، هر زماني احساس كند جايي براي سلامت افراد خطرناك است، قطعا سلامت بچه‌ها براي ما از هر چيزي مهم‌تر است. آموزش مهم است اما سلامت‌‌شان مهم‌تر است. ما حتي براي اينكه شايد ناگزير باشيم در يك زماني و در يك قسمت‌اي تعطيلات طولاني‌تري بدهيم، روش‌هاي آموزش مجازي را طراحي كرده‌ايم و آمادگي خودمان را داريم به سرعت بالا مي‌بريم تا اگر مدارس در برخي مناطق ناگزير شد به دستور وزارت بهداشت تعطيلات طولاني مدت‌تري داشته باشند، دانش‌آموزان از آموزش محروم نمانند و سرويس‌هاي لازم آموزشي به آنها داده شود. بنابراين خواهش مي‌كنم از مردم كه مطمئن باشند تشخيص اينكه كجا لازم است مدرسه تعطيل شود بر اساس تصميم دولت بر عهده وزارت بهداشت است تا هر جايي كه احساس خطر كرد وارد عمل شود. به محض اينكه اعلام شود ما هم اعلام خواهيم كرد و مدارس را تعطيل مي‌كنيم. اگر هم حس شد خطري بچه‌ها را تهديد نمي‌كند ما تلاش‌مان اين است كه محيط مناسب‌تري را در خود مدرسه براي بچه فراهم كنيم.

در تهران و شهرهاي بزرگ شايد والدين از پس تامين امكانات اوليه مراقبتي و بهداشتي راحت‌تر برآيند تا مناطق كمتر برخوردار، به صورت خاص براي آن مناطق هم فكري كرده‌ايد؟

قطعا اولويت به سمت مناطق كمتربرخوردار مي‌رود اما تجهيز مدارس به وسايل ضدعفوني و شست‌شوي دست‌ها در دستور كا‌رما هست و هر جايي كه لازم باشد آن را تامين مي‌كنيم. همه اينها سه روز پيش به مدارس ابلاغ شده و همه مديران را موظف كرده‌ايم در اين جهت كار كنند و خودمان هم به صورت تصادفي افرادي را براي بازرسي و نظارت مي‌فرستيم. مردم بدانند كه سلامت فرزندان آنها مثل سلامت فرزندان خود ما است و هر زماني كه لازم باشد تعطيلي را هم انجام خواهيم داد.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا