واکنش به ماجرای تاخیر در اعلام نتایج تست کرونا به دلیل بدهی یک دانشگاه/بودجه مقابله با کرونا به دانشگاه ها اختصاص یافته

مطالب جدید



پورتال یک: سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه:«این ضعف ارتباطی با موضوع بدهی دانشگاه ندارد بلکه ضعف در پیگیری از سوی دانشگاه بوده است.»تاکید کرد:«حتی اگر ازمایشگاه نتایج تست این بیماران را اعلام نمی کرد باید موضوع به وزارت بهداشت اطلاع داده میشد تا ما آن را پیگیری کنیم و با آزمایشگاه برخورد کنیم.»

دکتر کیانوش جهانپور در نشست سرگرمی با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس، در پاسخ به سوال خبرنگار پورتال یک درباره تاخیر در اعلام نتایج تست کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دلیل بدهی به آزمایشگاه خصوصی در پاسخ به اینکه آیا بودجه مقابله با کرونا در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته یا خیر،‌گفت:« از جریان این دانشگاه اطلاع دقیقی ندارم این ضعف ارتباطی با موضوع بدهی ندارد بلکه ضعف در پیگیری از سوی دانشگاه بوده و حتی اگر ازمایشگاه نتایج تست این بیماران را اعلام نمی کرد باید موضوع به وزارت بهداشت اطلاع داده میشد تا ما آن را پیگیری کنیم و با آزمایشگاه برخورد کنیم. هر پولی که به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا آمده بین دانشگاه ها توزیع شده است و هیچ چیزی در جیب سوراخ وزارت بهداشت باقی نخواهند ماند.»

وی در واکنش به اینکه برخی از افراد زیرمجموعه وزارت بهداشت از ایمنی گله ای صحبت کرده اند، نظر وزارت بهداشت درباره اینباره چیست،‌گفت:« در مورد اظهار نظر افراد، ما بیش از ۶۰۰ هزار نفر زیرمجموعه وزارت بهداشت داریم که صاحب نظر هستند اما نظر آنها نظر وزارت بهداشت تلقی نخواهد شد. ما چیزی به اسم ایمنی گله ای نداریم بلکه منظور ایمنی گروهی یا مردمی است. تلاش به سمت این نیست اگر هم جایی اتفاق بیفتد ممکن است یک بیماری بر همه ابزارهای بشر غلبه داشته باشد و چاره ای جز این نداشته باشند و بعید می دانم کشوری چنین انتخابی داشته باشد.»

وی در ادامه گفت:« در ایران هم چنین اعتقادی برای ایمنی گروهی نداریم و فکر نمی کنیم چنین اتفاقی رخ دهد در بدبینانه ترین شرایط به نظر برسد ۵ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا به کرونا شوند. و همه تلاش‌ها برای شناسایی افراد مبتلا و اقداماتی مثل فاصله گذاری اجتماعی و آموزش‌ها و اعمال محدودیت‌ها و نظارت‌ها برای این است که به سمت ابتلای بخش زیادی از جامعه نرویم.»

وی افزود:« با همین تجربه دو ماهه اخیر، امروز در شرایط هفته اول اسفند نیستیم به همین نسبت امیدواریم هفته های آتی چنین حسی را نسبت به امروز داشته باشیم و به مهار بیماری نزدیک شویم. ما نمی دانیم ایا می شود شر این ویروس را از جامعه بشری کند یا خیر. ولی احتمالا باید یک زندگی مسالمت امیزی را با این بیماری داشته باشیم . برای فصل سرد ما اپیدمی آنفلوانزا داریم و اگر کرونا هم از بین نرود باید برای این دو بیماری آمادگی داشته باشیم.»
وی در واکنش به سوالی درباره افزایش روند صعودی کرونا در سه استان گفت:« این سه استان موضوع تست پی سی ار سرپایی را به طور گسترده شروع کرده اند و تعداد موارد مثبت شده قاعدتا بیشتر شده است. ما فاز بیماریابی فعال را در سامانه غربالگری داشته ایم فاز دوم افزایش تست پی سی ار از مراجعین سرپایی است.»

وی درباره کمک های نهادها و سازمان های مختلف گفت:« بنیاد جانبازان و مستضعفان، همچنین استان قدس رضوی و به طور ویژه ستاد اجرایی فرمان امام در کنار نظام سلامت بوده و پشتیبانی چشمگیری داشته است.ستاد اجرایی فرمان امام هم به لحاظ سرعت ورود به موضوع کرونا و هم به لحاظ حجم و کیفیت خدمات وحتی فناوری اطلاعات و بسیج ملی مقابله با کرونا و تامین اقلام بهداشتی و دارو وتجهیزات پزشکی بدون تردید به صورت چشمگیر و گسترده حضور پیدا کرد.»

وی درباره اینکه به تازگی علایم پوستی به عنوان یکی دیگر از علایم ابتلا به کرونا اعلام شده، گفت:« علایم پوستی به عنوان علایم کرونا جزو موارد شایع نیست.علامت ها در ویروس های مختلف متفاوت است، راش های پوستی علامت اختصاصی کرونا نیست و مواردی که عنوان شده در حد گزارش های موردی است و به نسبت نابویایی و ناچشایی و تب وسرفه و تنگی نفس این مورد مثل راش های پوستی خیلی مورد توجه نیست و خیلی جزو موارد مهم در تشخیص کرونا مورد توجه قرار نمی گیرد و با توجه به اینکه عواقب خاصی ندارد جای نگرانی خاصی ندارد.»

وی درباره اختلال در سامانه ثبت مشاغل و آمار اصنافی که تاکنون ثبت نامه کرده اند،‌گفت:« عموما نباید مشکلی وجود داشته باشد اگر مردم از مرورگر خاصی استفاده می کنند، مرورگرشان را تغییر دهند یا اگر از فیلترشکن و وی پی ان استفاده می کنند باید آن را خاموش کنند ، سپس از سامانه استفاده کنند. اگر هر دوی این کار انجام شد و مشکل حل نشد این مشکل را به سامانه ۴۰۳۰ و یا ۱۹۰ گزارش دهند. پیش بینی ما ثبت اسم ۲میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شغلی مختلف است و البته بخشی از مشاغل ممکن است غیررسمی باشد.»

وی درباره برخوردهای سلیقه ای برای درمان مهاجرین افغانستانی گفت:« ما با مهاجرانی مواجه هستیم که مدارک هویتی ندارند و حتی نمی دانیم واقعا افغانستانی هستند یا خیر که این مسئله برای مراکز درمانی ما مشکل ایجاد می کند، اما کسانی که برگه اقامت و بیمه دارند مشکلی وجود برای دریافت خدمات ندارند البته بخشنامه ای وجود دارد که مراکز درمانی حداکثر تلاش را کنند که حتی به مهاجرینی که مشکل هویتی دارند سرویس لازم را ارائه دهند و هزینه ای از آنها دریافت نشود.»

وی افزود:« ما یکی از مشکلاتمان این است که با ده ها اسم مشابه مواجهیم که در ثبت و شناسایی و ارایه آمار اتباع افغانستانی مشکل ایجاد می کند. دستور وزیر بهداشت این است اگر تشخیص بیماری در مهاجرین کرونا باشد درمان اتباع رایگان باشد ولی هر مشکل تنفسی کووید ۱۹ نیست و با این بیماران مانند سایر بیماران برخورد خواهد شد.»

وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت بهداشت تفاهم نامه ای برای همکاری های بهداشتی در خصوص کرونا با دیگر کشورها دارد، گفت:« الان تفاهم نامه ای در مورد موضوع کرونا نداریم ولی کلیه تفاهم نامه های قبلی در کشورهای حوزه مدیترانه شرقی بر جای خود باقی است. یک جلسه نیز به صورت ویدئوکنفرانس با وزرای بهداشت ۲۳ کشور این حوزه برگزار شده است.»

وی در پاسخ به اینکه آیا افراد برای تشخیص کرونا به سامانه ۴۰۳۰ مراجعه کنند یا به صورت حضوری به مراکز درمانی بروند، گفت:«افراد مشکوک به کرونا هم می توانند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و اگر علامتی دارند می توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند. ما فاز دوم غرباگری را شروع خواهیم کرد و این ۷۲ میلیون نفری که در سامانه غربالگری ثبت اسم کردند را به لحاظ وضعیت سلامت دوباره بررسی می کنیم.هرچه جلوتر می رویم تعداد تست های ما بیشتر خواهد شد. اگر تست سرولوژیک انجام شود احتمالا سوابق افراد از نظر ابتلا به کرونا را نشان خواهد داد و براورد خواهیم داشت که چه تعداد از افراد مبتلا به کرونا شده اند.»

وی در واکنش به اینکه در شبکه های مجازی شبهاتی مطرح می شود که فوتی های کرونا که به دلیل بیماری های زمینه ای فوت کرده اند، علت فوت انها در گواهی فوتشان کرونا ذکر نمی شود، گفت:« در ایران به طور خاص چه کسی به پزشک صادرکننده گواهی فوت چنین توصیه ای کرده است؟ اگر پزشکی چنین کاری کرده باشد دچار قصور پزشکی شده است. گواهی فوت مثل یک سند قانونی است پزشکی که برخلاف اطلاعاتی که داشته است گواهی را غیر از انچه که بوده تنظیم کرده تخلف و قصور کرده است. اگر اطلاعات این پزشکان متخلف داده شود آن را پیگیری می کنیم. »

وی افزود:«از هفته دوم اسفندماه در گواهی فوت تمام موارد مشکوک به کرونا که فوت کرده بودند دلیل فوت ،‌کرونا قید شده است و منتظر تست کرونا از جسد نماندیم. به نظر برسد حتی جمع متوفیان قطعی کرونا هم به این دلیل افزایش پیدا کرده است. هیچ جایگاهی در جمهوری اسلامی به بیش از هزاران پزشک در ایران توصیه نکرده است که اگر تشخیصتان کرونا است در گواهی فوت چیز دیگری بنویسید.»

وی درباره شلوغی تهران گفت:« ما امروز با موضوع دیگری روبرو هستیم که به نظر ما ارتباطی با ترددهای ضروری ندارد.در حال حاضر قریب به ۲۰ مییلیون دانش اموز و دانشجو و معلم تعطیل هستند اما آیا شهر را عاری از دانشجو و دانش آموز می بینید ؟ خیر. این دیگر ربطی به فاصله گذاری اجتماعی و بازگشت مشاغل ندارد. یک چهارم جمعیت ایران کاملا تعطیل است این یک چهارم را در ترددهای غیرضروری می بینیم که این اتفاق نگران کننده است. گریزی از بازگشت تدریجی مشاغل نداریم و در طرح فاصله گذاری هوشمند و پروتکل ها این کار انجام می گیرد . مردم موارد تخلف را در سامانه سجام ثبت کنند ما معتقدیم هر ایرانی یک کارشناس ناظر است که می تواند عدم رعایت فاصله گذاری و تخلفات را در این سامانه ثبت کند.»

وی درباره عدم رعایت فاصله گذاری در فرودگاه های کشور، گفت:« قسمت عمده پروازها لغو شده چون مسافری وجود نداشته است ولی اگر سفرهای هوایی برای ترددهای ضروری برقرار باشد قطعا پروتکل دارد که باید رعایت شود و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور موظف به اجرای پروتکل های ستاد مقابله با کرونا هستند و هرجا تخلفی صورت گرفته مردم باید موارد تخلف را در سامانه سجام وارد کنند.»

دکتر جهانپور درباره پلاسمادرمانی گفت:« اگر نگوییم قدمت پلاسما درمانی به اندازه علم ایمونولوژی است، کمتر هم نیست. این روش در کلیت موضوع جدیدی نیست. قبلا برای برخی بیماری های عفونی که واکسن و سرم خاصی نداشتند هم مورد استفاده قرار گرفته بود.در این روش از پلاسمای افراد بهبود یافته استفاده می‌شود تا به بدن فرد مبتلا تزریق و به مبتلایان برای مقابله با بیماری کمک شود.»

وی افزود:« پلاسمادرمانی در خیلی از بیماری هی عفونی نوپدید موثر بوده است درجه و شدت و حدت تاثیر آن متفاوت بوده است. در کرونا هم در کشور ما در دانشگاه های شهرهای مختلف و سازمان انتقال خون ایران این کار شروع شده و گزارشات مثبتی از پلاسمادرمانی بیماری کرونا داریم ولی نتیجه اثربخشی آن مبتنی بر مطالعات بالینی است که در حال انجام است.»

وی درباره تمهیدات ستاد مقابله با کرونا درباره پیک ساعات رفت و آمد ادارات و مشاغل خصوصی و اصناف گفت:« به نوعی می توان گفت سه گروه مختلف داریم که ساعت رفت و آمد آنها متفاوت است از جمله کارکنان ادارت، بخش خصوصی و اصناف را داریم که ساعت رفت و برگشتشان متفاوت است و در راهکارهای ستاد پیشنهاداتی در اینباره شده است.»

وی درباره وضعیت تهویه متروی تهران گفت:« بررسی در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در حال انجام است و در یافته های کشورهای دیگر چیزی مبنی بر اینکه انتقال کرونا از طریق هوا و تهویه از جمله مترو صورت گیرد و موجب شیوع بیماری شود نداریم ولی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در حال مطالعه موضوع است اگر چنین چیزی محرز شود که شیوع بیماری از مسیر هوایی بخصوص تهویه مترو ممکن باشد در غالب پروتکل های ما راه حل هایی ارائه خواهد شد. »

وی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط فعلی ایران به کمک های بین المللی برای مقابله با کرونا نیاز دارد یا خیر، گفت:« هیچ کشوری در شرایط بحران آن هم طغیان یک بیماری نوپدید نمی تواند بگوید نیازمند کمک نیست ما هم مستثنی نیستیم و از همه کمک های ارسالی قبلی استقبال و تقدیر کردیم اگر کمک ها منطبق بر نیازهای ضروری ما باشد موجب تقدیر بیشتری خواهد بود. »

وی درباره آخرین وضعیت روش های درمانی کرونا، گفت:« مطالعات بالینی بر روی داروی فاویپراویر در حال انجام است و با توجه به اینکه در ژاپن و چین برای این دارو با توجه به عوارض آن، اثربخشی خاصی برای درمان کووید ۱۹ گزارش نشده است، این دارو در ایران هم در فاز مطالعاتی است و هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نشده است. درمان هایی مانند هموپرفیوژن هم در فاز مطالعاتی است و اثربخشی آن قطعی نیست. داروی هیدروکسی کلروکین که از قبل در پروتکل درمانی ما بوده هم به عنوان دارویی با اثربخشی نسبی است. داروی تامی فیلو از پروتکل درمانی ما حذف شده است. استفاده از اکتمرا و آمپول رمدسویرهم در فاز مطالعات بالینی است.»

وی با تاکید براینکه تاکنون اثربخشی هیچ دارویی برای درمان کرونا به اثبات نرسیده است، گفت:« سلول درمانی نیز در فاز مطالعاتی است و در برخی بیماران بعضا گزارشات مثبتی داشته است. فعلا هنوز هیچ کدام از روش های درمانی موجود را نمی توان فعلا تایید کرد.»



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا