هشدار درباره تشدید بیکاری جوانان/ بازار دست به دامن دیپلمه‌ها شد!

هشدار درباره تشدید بیکاری جوانان/ بازار دست به دامن دیپلمه‌ها شد!

پورتال یک آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: هشدار درباره تشدید بیکاری جوانان/ بازار دست به دامن دیپلمه‌ها شد!
ارائه گزارش فصلی از معیشت کارگران، طرح وزارت کار برای حل نابسامانی قراردادها، تخلفات دستمزدی کارگاه‌های زیرپله‌ای و رونق بازار کار دیپلمه ها از مهم‌ترین اخبار اشتغالی در هفته جاری بود.
به گزارش نامه نیوز، به تازگی طرحی از سوی وزارت کار مطرح شده که قرار می باشد به بی عدالتی در بازارکار و انعقاد قراردادهای کاری پایان دهد. وزارت کار در این باره اعلام کرد طرحی دارد که به چند دهه معضل اساسی و تاریخی رفیق‌بازی در بازار کار ایران پایان می‌دهد و ضوابط را به‌جای روابط، صلاحیت حرفه‌ای در واگذاری پُست‌ها و مهارت را به‌جای آشنابازی می‌نشاند.

طی این هفته در گزارشی دیگر معضل تخلفات حقوق و دستمزدی برخی کارفرمایان بررسی و مطرح شد: با وجود پایین بودن دستمزد در ایران، برخی حتی حاضر به پرداخت حداقل حقوق نیز نیستند و با سندسازی افراد را مجبور می‌کنند بخشی از حقوقشان را به صورت نقدی پس از دریافت و ثبت در حساب‌های بانکی، بازگردانند.

مقامات کارگری می‌گویند در حالی که در کارگاه‌های زیرپله‌ای برای دوشیفت کار تنها ۳۵۰هزارتومان پرداخت می‌شود، آنها با تصمیم وزارت کار درباره توافقی شدن واریز حقوق‌ها به حساب بانکی کارگران به شدت مخالفند.

معاون وزیر کار با اعلام اینکه در نظام صلاحیت حرفه‌ای عواملی مانند تجربه، مهارت و اخلاق حرفه‌ای حائز اهمیت می باشد، گفت: با روند مدرک گرایی فعلی، با کمبود نیروی کار دیپلمه و فوق دیپلم مواجه می‌شویم.

نتایج یک تحلیل نشان می‌دهد تا ۶ سال آینده نه تنها از بیکاران کم نمی‌شود بلکه بازارکار بحرانی‌تر شده و بیکاری ۵میلیون نفری می‌شود. کارشناسان می‌گویند بخشی ازجامعه بیشتر از اینکه شاغل باشند، سرگرم هستند.

سازمان جهانی کار نیز با ارائه تحلیلی از اوضاع قراردادهای کاری در کشورهای مختلف جهان و با تاکید بر اینکه سالیانه ۴۰ میلیون نفر در کشورها به سن کار می‌رسند، اعلام کرد: ۶۰ درصد کل کارگران جهان قرارداد کار ندارند.

نمایندگان کارگران می‌گویند قراردادهای سفیدامضا، تهیه اسناد ساختگی و جعل امضا به عنوان یک واقعیت تلخ در بازار کار ایران رواج دارد و ۳۵ درصد کل پرونده‌ها را در مراجع حل اختلاف تشکیل می‌دهد. ۲۲ میلیون شاغل در بازار کار ایران فعالیت دارند ولی شرایط آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. برخی حاشیه امنی برای فعالیت یافته و به اصطلاح در استخدام دولت و یا زیرمجموعه های آن هستند ولی بیشتر شاغلان در بخش خصوصی فعالیت دارند و شکل کار آنها و قراردادهایشان به گونه دیگری می باشد.

رئیس‌جمهور به ایرانیان آمریکانشین گفته سال گذشته ۷۰۰هزارنفر در ایران شاغل شده‌اند و برای حل معضل بیکاری به همراهی آنها نیاز می باشد. با این وجود، نرخ بیکاری جوانان امروز ۲.۳ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور می باشد.

معاون وزیر کار با ارائه آمار جدیدی از اوضاع اشتغال زایی در سال گذشته گفت: اشتغال ۳۷۳ هزارنفر در آمارهای بیمه ثبت شده که دستکم باید نصف همین مقدار را نیز برای مشاغل غیررسمی و بیمه نشده در نظر گرفت.

نمایندگان کارگران می‌گویند هزینه خانوار ۴ نفره کارگری در بهار امسال به ۳.۲ میلیون تومان رسیده در حالی که حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومان و متوسط دریافتی تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان می باشد. کارگران یکی از مهم ترین دلایل پایین ماندن حداقل دستمزد در ایران را دخالت‌های مستقیم دولت‌ها در شورای عالی کار و تصمیم گیری مخفیانه برای آن می دانند.

منبع: مهر

۰۹ مهر ۱۳۹۴ – ۱۱:۱۷

هشدار درباره تشدید بیکاری جوانان/ بازار دست به دامن دیپلمه‌ها شد!

تهیه و گردآوری : پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا