مواد غذایی مضر و خطرناک برای سلامتی

مطالب جدید

مواد غذایی مضر و خطرناک برای سلامتی

Hot dog

Hot dog

مضر بودن نوشابه برای همه ما روشن است اما بجز نوشابه غذاهای خطرناک زیادی وجود دارد که ما هر روز بدون اطلاع آنها را در رژیم غذایی خود استفاده میکنیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از روزیاتو؛ در محافل گوناگون پزشکی همواره به بررسی مواد غذایی پرداخته می شود که برای بدن زیان آور هستند. متخصصین تغذیه اخیرا به تهیه فهرستی مبادرت کرده اند که در آن پرضررترین خوراکی ها مورد بررسی قرار گرفته اند.

شکر، کالری، چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده، گوشت های فرآوری شده و میان وعده های رایجی که مورد استفاده مردم قرار می گیرند مورد بازبینی های متخصصین تغذیه قرار گرفتند.

چربی های اشباع شده و ترانس می توانند به بیماری های قلبی و عروقی منجر شوند. گوشت های فرآوری شده می توانند تولید سمی به اسم کوچک «کارسینوژن» کنند و این اتفاق خصوصا در زمان سرخ کردن آنها در دماهای بسیار بالا اتفاق می افتد.

مصرف کالری فراوان می تواند مستقیما با اضافه وزن ربط داشته باشند و مصرف بیش از اندازه شکر نیز می تواند منجر به بیماری هایی چون دیابت یا اختلالاتی در ترشح انسولین شود.

برای اینکه با وضوح بیشتر به زیان های برخی از مواد غذایی پرداخته شود، صنایع مرتبط غذایی نیز وارد عمل شده اند و هر کدام به بررسی زیان های حاصل از گروه خاصی از مواد غذایی مبادرت کرده اند.

در ادامه این نوشته مروری بر بدترین خوراکی ها و غذاهایی خواهیم داشت که می توانند سبب شوند که پیام سیری دیرتر به مغز رسیده و در نتیجه افراد در مواجه با آنها پرخوری نیز بکنند.

برخی از این خوراکی ها خوشبختانه هنوز فراگیر نشده اند اما متاسفانه در این فهرست بسیاری مورد مصرف روزانه قرار می گیرند. با هم آنها را مرور می کنیم:

شیرین کننده های مصنوعی

این نوع شیرین کننده ها کالری معادل صفر دارند اما هنوز هم می توانند سبب افزایش وزن شوند. پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان داده اند، که انواعی از قند از جمله سوکرالوز، آسپارتام و ساخارین نیز می توانند سبب دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی و عروقی و قند خون بالا شوند.

گوشت های کنسروی

حتی اگر آخرالزمان شده باشد و می خواهید انباری منزل خود را با مواد خوراکی پر کنید، گوشت های کنسروی گزینه مناسبی به شمار نمی آیند و علت اصلی آن مقادیر فراوان سدیم برای نگهداری آنهاست.

مقاله مرتبط: غذاهای مضر برای عضلات

پنیر سرخ شده

زمانی که روی سیب زمینی سرخ شده پنیر ریخته می شود تبدیل به مضرترین غذایی شود که امکان دارد خورده شود. نه تنها در داخل خود سیب زمینی سرخ شده مقادیر فراوانی چربی وجود دارد بلکه پنیری که روی آن ریخته می شود نیز حاوی مقادیر قابل توجهی چربی اشباع شده است.

پفک

بیشتر انواع پفک ها پر از کالری، سدیم و چربی هستند که می تواند گزینه زیان آوری باشد. برخی از انواع آن دربرگیرنده ۱۲۰۰ کالری هستند میزان سدیم و چربی موجود در آنها معادل تمام سدیم و چربی است که هر فردی روزانه به آن نیاز دارد.

دونات

دونات متشکل از سه ترکیب شکر، آرد و روغن است که هیچ کدام از آنها سلامت نیستند. نوش جان کردن یک دونات در هنگام صبح می تواند بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری را به شما برساند که می تواند بیش از نیاز بدن شما به چربی باشد. خوشبختانه برای علاقمندان آن راهکارهای بهتری چون خرید پخته شده آن نیز وجود دارد.

نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی هم ناسالم و هم خطرناک هستند چرا که در آنها مقادیر فراوانی کافئین و شکر وجود دارد. مصرف بیش از اندازه آن در بزرگسالان می تواند حتی به مرگ نیز منتهی شود. بر سر برخی از انواع این نوشیدنی ها مناقشاتی میان محققان وجود دارد.

پیتزا

تنها با دارا بودن خمیر، پنیر و سس مسلما نمی تواند گزینه خوب غذایی به شمار آید. یک پیتزای کوچک پنیر دارای ۱۰۸۰ کالری، ۳۶ گرم چربی و ۱۰۰ درصد بیشتر از میزان مصرف مجاز نمک روزانه شما را داراست. به دلیل نمک فراوان موجود در آن و فیبر بسیار اندک به سختی می توان یک یا دو تکه از آن را خورد.

مقاله مرتبط: غذاهای مضر برای سلامتی

قهوه سرد (Frappuccinos)

این برند یکی از تولیدات کمپانی استارباکس به شمار می آید و گزینه مناسبی برای هوای گرم است. اما باید بدانید که باعث رساندن آب به بدن تان و کم کردن وزن تان نخواهد شد. در آن کارمل، خامه و شیر وجود دارد که در کل ۴۲۰ کالری دارد. همچنین ۹ گرم چربی اشباع شده و ۶۶ گرم شکر در آن گنجانده می شود.

پای مرغ (Frozen Chicken Pot Pie)

این غذا یکی از بدترین گزینه هایی است که می توانید برای نوش جان کردن انتخاب کنید. در حدود ۹۰۰ کالری و ۲۶ گرم چربی اشباع شده است که معادل ۱۳۰ درصد توصیه شده روزانه است. می توانید نوع سالم تر آن را در منزل تهیه کنید.

هات داگ

سازمان جهانی بهداشت، به دلیل وجود گوشت های فرآوری شده در هات داگ آن را مستعد تولید مواد سرطان زا می داند. چنین گوشت های فرآوری شده ای، متشکل از مواد شیمیایی به اسم کوچک «آمین هتروسیکلیک» است که با تغییراتی در «دی ان ای» می تواند باعث ابتلا به سرطان شوند.

نودل

علت نامگذاری لاتین این غذا به مردم ژاپن باز می گردد که از جمله ابداعات قرن بیستم آنهاست و گزینه سلامتی به شمار نمی رود. یک بسته آن محتوی ۴۰۰ کالری، ۱۴ گرم چربی و ۶۶ درصد از میزان سدیم توصیه شده روزانه است. از آنجایی که در آن اصلا فیبر وجود ندارد و میزان پروتئین موجود در آن نیز اندک است، بعد از نوش جان کردن آن نیز احساس گرسنگی خواهید کرد.

آبمیوه های پاکتی

این آبمیوه ها که به نظر برسد راحت ترین گزینه برای بردن به مدرسه باشند بیش از یک قوطی نوشابه شکر دارد. در واقع آبمیوه باید به همراه فیبر میوه و بدون شکر باشد در غیر این صورت نوش جان کردن آن بی فایده است.

مارگارین

روغنی که پایه گیاهی دارد و هیدروژنه است سابقا به جای کره از آن استفاده می شد. اما دانشمندان دریافته اند که به دلیل دارا بودن میزان بالای چربی های ترانس LDL (کلسترول بد) و پایین آوردن HDL (کلسترول مفید) نمی تواند گزینه مناسبی به شمار آید. در پژوهش انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۳ میلادی که از طریق سازمان غذا و دارو صورت پذیرفت، تایید شد که چربی های ترانس مصنوعی همچون آنچه در مارگارین یافت می شود، دیگر برای افزودن به غذا گزینه مناسبی به شمار نمی آیند.

پاپ کورن های سینما

این خوراکی که مقادیر فراوانی نمک و چربی دارد انرژی ای بیش از ۱۰۰۰ کالری را به بدن می رساند. برخی از سینماها نیز اجازه می دهند که افراد دوباره آن ظرف بزرگ خود را پر کنند. آن رنگ زرد روی پاپ کورن، طعم دهنده های مصنوعی هستند که با روغن غیر هیدروژنه تهیه شده.

خامه غیر لبنی

در مورد این نوع از خامه ها سئوال های فراوانی مطرح می شود مانند، چرا این خامه ها احتیاج به نگهداری در یخچال را ندارند؟ چرا اینقدر سفید هستند؟ چگوه یک ترکیب می تواند غیر لبنی اما سفیدرنگ باشد؟ یک پاسخ کوتاه به تمام این سئوال ها می تواند این باشد که این خامه از سرخ شدن روغن دانه سویای هیدروژنه تهیه می شود که محتوی چربی های ترانس خطرناکی نیز است. به نظر برسد بهتر باشد که برای نوشیدن قهوه بعدی خود از آن استفاده نکنید.

پنیرهای فرآوری شده

پنیرهای فرآوری شده نباید به راحتی به اسم پنیر فروخته شوند. بسته به نوع این پنیرها هر تکه از آن ۲ تا ۳ گرم چربی اشباع شده دارد و بیش از ۱۵ ترکیب تشکیل دهنده جداگانه در آن یافت می شود.

برخی از روغن ها (Vegetable shortening)

روغن های گیاهی جامد شده یکی دیگر از انواع چربی های ترانس به شمار می آیند. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده این روغن ها می توانند سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی شوند. اگرچه کره دارای چربی اشباع شده فراوانی است اما هنوز هم گزینه سلامت تری برای پخت و پز به شمار می آید.

(Vegetable shortening؛ این چربی جامد از روغن های گیاهی چون دانه سویا و تخم کتان تهیه می شود که برای جامد شدن هیدروژنه می شوند. در این پروسه اسیدهای چرب «دارای حلقه های اشباع نشده» به چربی های اشباع شده تبدیل می شوند. همچنین بدون طعم هستند و برای پختن روی شعله کم تهیه می شوند.)

کیک های بسته بندی

کیک های کوچک ارزان قیمتی که در فروشگاه ها یافت می شوند بدترین مواد شیمیایی از جمله شهد ذرت، آرد سفید و روغن دانه سویا هیدروژنه را دارا هستند. تبلیغات فراوانی برای این کیک های ارزان می شود که خصوصا برای کودکان نامناسب است.

نوشابه

نوشابه یکی از اصلی ترین دلایل چاقی مردم آمریکا به شمار می آید. میزان بالای شربت فروکتوز ذرت در کنار عدم دارا بودن ترکیبات مفید برای بدن می تواند سبب بروز بیماری هایی چون دیابت و بیماری های قلبی شود.

سریال های پرشکر صبحانه

سریال ها به عنوان صبحانه بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می گیرد مقادیر قابل توجهی شکر در آن وجود دارد که هم متخصصان تغذیه، دندانپزشکان و هم والدین به خوبی از آن آگاه هستند. تنها چیزی که از این ماده خوراکی گرفته می شود، انبوهی از گلوکز است که میزان انسولین را با اختلال مواجه می کند.

چای سرد شیرین شده

اندازه متوسط آن در حدود ۷۲ گرم شکر دارد که به دلیل ارزان بودن اغلب گزینه های بزرگ تر استفاده می شوند که میزان قند بیشتری هم در آن وجود دارد.

کاشی ماهی (Tile Fish)

این نوع ماهی که متعلق به خلیج مکزیک است بیش از هر نوع ماهی تجاری دیگری دارای جیوه است. به نظر برسد در این فهرست جزو عجیب ترین گزینه ها به شمار آید.

خامه های روی خوراکی ها (Whipped Topping)

زمانی که یک کمپانی می خواهد برای محصول خود نامی را برگزیند چندان با استانداردهای سازمان جهانی غذا و دارو هماهنگی ندارد. بر خلاف اسم کوچک لاتین این محصول هیچ نوع لبنیاتی در آن وجود ندارد. ماده اصلی آن روغن هسته پالم هیدروژنه است که با شهد ذرت که دارای مقادیر فراوانی فروکتوز نیز است همراه می شود.

نان سفید

نان سفید هیچ چیز مفیدی برای بدن تان ندارد. در مرحله فرآوری آن تمام فیبر و مواد مغذی از آن گرفته می شود. بدون فیبر تمام آرد بلافاصله به گلوکز تبدیل می شود و باعث بالا بردن سطح قند خون می شود.

ماست میوه آماده

ماست به تنهایی می تواند ماده ای بسیار مفید برای بدن باشد اما در انواع ماست های میوه مقادیر قابل توجهی شکر و طعم دهنده وجود دارد که می تواند تمام خصوصیات مغذی آن را از بین ببرد.

The post مواد غذایی مضر و خطرناک برای سلامتی appeared first on آلامتو.

مواد غذایی مضر و خطرناک برای سلامتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا