علت قاعدگی نامنظم چیست؟

مطالب تفریحی

علت قاعدگی نامنظم چیست؟

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه علت قاعدگی نامنظم چیست؟ را ببینید.

 عادت ماهیانه طبیعی
خانم ها در حالت عادی میبایست حدود هر ۳۰ روز یکبار، سه تا هفت روز عادتماهیانه شوند. بعد از گذشت چند سال از عادت  ماهیانه، چرخهای برای آنها ایجاد میشود؛ بعضی خانمها حتی میتوانند ساعتی که قرار است پریود شوند را پیشبینی کنند. میزان خونی که طی هر عادتماهیانه از دست میرود، در خانمهای مختلف متفاوت است. بعضی خانمها از ابتدا پریودهای سنگینتری دارند (هر ماه تا ۱۲ قاشق چایخوری خون از دست میدهند) و بعضی پریودی واقعاً سبک دارند که اصلاً احساس نمیشود (فقط به کمی ۴ قاشق چایخوری خون از دست میدهند).

عادت ماهیانه نامنظم
اگر مدتی است عادتماهیانه شدهاید، بدنتان وارد یک جریان ماهیانه میشود و به همین دلیل است که پریود نامنظم بعنوان نوعی خونریزی که در مقایسه با قاعدگیهای قبلی شما غیرطبیعی باشد اطلاق میشود. میتواند شامل هر چیزی از دیر شدن عادتماهیانهتان تا زود رسیدن آن، خونریزی بسیار کم تا خونریزی خیلی سنگین باشد. اگر معمولاً عوارض پیش از قاعدگی را تجربه نمیکنید، اگر دچار دلدردها، نفخ و سردردهای شدید شوید هم میتواند آن را نامنظم شدن عادتماهیانه بدانید.

علل عادت ماهیانه نامنظم
همه خانمها هر از گاهی دچار عادتماهیانه نامنظم میشوند و بااینکه در اکثر موارد این مشکل خطرناک نیست اما خیلی مهم است که علت آن را بفهمید. در زیر به برخی از متداولترین علتهای بر هم میل کردن نظم عادتماهیانه اشاره میکنیم:

بارداری
بدن خانمها در زمان بارداری سطوح مختلفی از هورمونها را ترشح میکند که موجب متوقف شدن عادتماهیانه میشود. البته در برخی از موارد، قبل از اینکه عادتماهیانه در خانمهای باردار به کلی قطع شود، کم شدن خونریزی یا عقب افتادن آن را تجربه میکند. اگر احتمال باردار بودنتان وجود دارد، با پزشکتان مشورت کنید.

استرس
استرس متداولترین علت بر هم میل کردن نظم عادتماهیانه است. کورتیزول که هورمون استرس است، تاثیری مستقیم بر میزان تولید هورمونهای جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد. اگر میزان بالایی کورتیزول در جریان خونتان وجود داشته باشد، زمان و میزان جریان چرخه ماهیانه شما تغییر خواهد کرد.

رژیم غذایی
یکی دیگر از متداولترین علتهای بر هم میل کردن نظم عادتماهیانه غذاهایی است که میخورید و مهمتر از آن وزنتان. اگر رژیمغذاییتان سرشار از کربوهیدراتهای ناسالم باشد یا وزن اضافه کرده باشید، بدنتان سطح متفاوتی از برخی هورمونها را تولید خواهد کرد. برای خانمهایی که وزن کم میکنند نیز این مشکل پیش میآید.

ورزش
بدن برای قاعده شدن به انرژی نیاز دارد. اگر میزان بالایی از انرژیتان را در باشگاه و از طریق ورزش میسوزانید، چیز دیگری برای بدنتان باقی نمیماند که در جریان عادتماهیانه مصرف کند.

قرص های ضدبارداری
ممکن است چند ماه طول بکشد تا بدنتان به دوز هورمونهایی که قرصهای ضدبارداری وارد بدنتان میکند، عادت کند.

مصرف بالای الکل
کبد با متابولیزه کردن استروژن و پروژسترون به منظم کردن چرخه قاعدگی بانوان کمک میکند. مصرف بالای الکل میتواند موجب آسیب رسیدن به کبد شود و در عملکرد آن برای متابولیزه هورمونهای زنانه اخلال ایجاد میکند.

سندرم تخمدان پلیکیستیک
این مشکل که مشکلی بسیار شایع است موجب میشود که کیستهایی در تخمدان ایجاد شود که در تخمکگذاری عادی ایجاد اخلال میکند. سایر علائم این مشکل رشد مو زائد، افزایش وزن، شوره سر و ناباروری است. این مشکلات همچنین شامل اندومتریوز، سرطان تخمدان و بیماری قلبی میشود.

یائسگی
این مورد هم مثل بارداری زمانی است که هورمونهای بدن شروع به تغییر میکنند. نامنظم شدن عادتماهیانه میتواند از ۱۰ سال قبل از یائسگی شروع شود.

مصرف داروها
اگر اخیراً بیمار شده و مجبور به استفاده از داروهایی شده باشید، ممکن است عادت ماهیانهتان یک تا دو روز دیرتر اتفاق بیفتد. دلیل عمده آن این است که بیشتر داروها در نحوه تولید استروژن و پروژسترون در بدنتان اخلال ایجاد میکنند.

برخورد با عادت ماهیانه نامنظم
برحسب علت نامنظم شدن عادت ماهیانه شما، کار زیادی نمیتوانید برای آن انجام دهید. درمورد علائمی که دارید و وضعیت عادت ماهیانه تان برای پزشکتان توضیح دهید. دکترتان ممکن است یک برنامه درمانی برایتان تجویز کند که شامل داروهای ضدبارداری هورمونی یا مکملهای دارویی (هر دو آنها میتواند به منظم کردن عادتماهیانه کمک کند و سطح هورمونها را متوازن نگه دارد)، فعالیتهای کاهنده استرس، تغییر در رژیمغذایی و برنامه ورزشی باشد.

علت قاعدگی نامنظم چیست؟

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره علت قاعدگی نامنظم چیست؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا